گراف دانش (google knowledge graph) چیست؟ انواع گراف دانش - گراف دانش و سئو

  • زمان تقریبی مطالعه 8 دقیقه
  • 835

گراف دانش (google knowledge graph) چیست؟ انواع گراف دانش - گراف دانش و سئو

آشنایی کامل با گراف دانش گوگل و علت نمایش آن در فهرست نتایج گوگل

گراف دانش یا google knowledge graph به اطلاعات جمع آوری شده موتور های جستجو می گویند. در واقع گوگل، تنها یک موتور جستجو نمی باشد بلکه موتور دانش می باشد. به گونه ای که هر متنی که در نوار جستجو، سرچ کنید را متوجه می شود و درک می کند. پس نشان دادن نتایج درست، نتایج مشابه و کامل کننده دیگری را نیز نشان می دهد و معرفی می کند. به طور مثال؛ اگر شما یک خواننده بسیار معروف را سرچ کنید علاوه بر موزیک ها و زندگی نامه آن خواننده، خواننده هایی با سبک مشابه با خواننده مدنظرتان یا حتی بستگان نزدیک مشهورشان را نیز نمایش خواهد داد. اطلاعات گراف دانش در یک جعبه اطلاعات (infobox)، در کنار نتایج جستجو به کاربران نمایش داده می شود. هدف گراف دانش این می باشد که اطلاعات مورد نیاز کاربران را سریع در اختیارشان قرار دهد. به عبارت دیگر گراف دانش گوگل ابزاری می باشد که تمامی اطلاعات مرتبط به افراد مشهور، مکان های دیدنی و تاریخی و برندهای معروف و بزرگ جهان را در قالب پاسخ های کامل و سریع به کاربران نمایش می دهد بدون آنکه نیاز باشد لینکی را کلیک کنند یا وارد سایتی شوند.

 

چه هنگامی گراف دانش گوگل در نتیجه های جستجو نمایش داده می‌شود؟

گراف دانش از زمانی که الگوریتم مرغ مگس‌خوار معرفی شد، نمایش داده می شود. این گراف هم در جستجوی دسکتاپ و هم در جستجوی موبایل نمایش داده می‌شود. بسته به نوع عبارت یا سوال های مورد جستجو، دلیل‌های متفاوتی برای نمایش گراف دانش گوگل وجود دارد. علت هایی که سبب نمایش گراف دانش در نتایج جستجوی گوگل می شوند شامل اند از:

سوالات درمورد دستور‌ پخت‌ها در جستجوی گوگل. مثال: دستور پخت پنکیک

سوالات مرتبط با افراد مشهور. مثال: ملکه انگلیس کیست؟

سوالات مربوط به شرکت‌ها و افراد آنها. مثال: موسس فیسبوک کیست؟

سوالات مربوط به غذا ها مانند: ارزش غذایی کره بادام زمینی

سوالات مربوط به آثار هنری مانند فیلم یا رمان. مثال: کارگردان بازی تاج و تخت کیست؟ کتاب ملت عشق را چه کسی نوشته؟

 

سوالات در مورد به بستگان افراد مشهور. مثال: نام همسر ترامپ چیست؟

سوالات در مورد اجرام آسمانی. مثال: اندازه مشتری چقدر است؟

تعاریف موضوعات معروف. مثال: لایت هاوس گوگل، گوگل پلی، دی جی کالا و ...

سوالات مرتبط به مسافت‌ها.

گراف دانش معمولا در هشت درصد از کل نتایج جستجوی گوگل در دسکتاپ مشاهده می شود.

 

گراف دانش چگونه کار می کند؟

گراف دانش گوگل اطلاعات را به دو صورت نمایش می دهد. بخشی که در سمت راست نتایج دیده میشود و به آن کارت Knowledge Graph و بخشی که در بالای صفحه نتایج گوگل به صورت مدور ظاهر میشود را کروسل (carousel) میگویند. این نمودارها اطلاعاتی دقیق، خلاصه و خاص از افراد، مکان ها و به طورکلی هرچیزی که کاربر به دنبال آن است را نمایش می دهد. Knowledge graph panel به SERP اضافه شده است تا لینک به سایت‌های خارجی، اطلاعات عمومی و پاسخ مستقیم به سوالات کاربران را فراهم کند. اطلاعاتی که در Knowledge Graph وجود دارد از منابع مختلفی استخراج شده‌اند وظیفه اصلی google knowledge graph این می باشد که در مورد حقایق کلی جهان اطلاعات کسب کند، این اطلاعات را با هم سازمان دهی کند و درک کند که این اطلاعات باهم چگونه ارتباط برقرار می‌کنند.

 

انواع گراف دانش

 

انواع گراف دانش

1. شرکت و کمپانی ها

2. گراف دانش افراد معروف

3. گراف دانش کسب و کارها

4. گراف دانش رسانه

5. گراف دانش خوراکی ها

6. گراف محصولات

عبارات در این دسته بندی ها تقسیم می شوند و اگر از هرکدام موارد شناخته شده ای را سرچ کنید گراف دانش را مشاهده خواهید کرد.

 

گراف دانش چه تاثیراتی بر سئو دارد؟

گراف دانش هم برای وب‌سایت‌ها و هم بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)، مزایا و معایبی دارد. از آنجایی که کاربران برای یافتن اطلاعات مورد نظرشان، با مشاهده گراف دانش دیگر نیازی به کلیک بیشتری نخواهند داشت، وب‌سایت‌هایی که حاوی اطلاعات زیادی هستند ممکن است ترافیک، نرخ بازدید و کلیک خود را از دست بدهند. این کاهش ترافیک می‌تواند منجر به از دست دادن درآمد تبلیغاتی شود. اما با توجه به این معایب باز هم تاثیرات مثبت بسیاری بر سئو دارد. در گراف دانش لینک متن یا تصویر وجود دارد و این امکان که لینک شما در آن گراف ظاهر شود وجود دارد. الگوریتم گوگل در مورد نمایش تصمیم می‌گیرد. و خود گوگل در این مورد اطلاع رسانی بیشتری انجام نداده است.

 

سه راه برای قرار گرفتن نام برند شما در گراف دانش

 

سه راه برای قرار گرفتن نام برند شما در گراف دانش

رفتار کاربر

گوگل دقیقا می داند و می فهمد که کاربر به دنبال چه چیزی می باشد و روی چه وب سایت هایی برای پیدا کردن جواب خود کلیک می کند و حتی چه مدت زمانی بعد از کلیک در صفحه وبسایت می ماند! این رفتارهای کاربران به الگوریتم دانش گراف گوگل کمک میکند تا ارتباطی بین جستجوهای مختلف کاربران و نمایش نتیجه برای برند شما پیدا کند، بنابراین سوالات کاربران سبب پیدایش اطلاعات در Google knowledge graph میشود.

 

سرچ مفهومی

گوگل برای ارائه محتواهای کاملا مرتبط در نتایج جستجو و نمودار دانش، توجه ویژه ای به سرچ معنایی دارد. که شامل موضوع و مفهوم جستجو، مکان جستجوگر، مترادف ها و نکات مختلف دیگری می شود. همچنین الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل به درک مفاهیم بسیار کمک میکند.

 

ایندکس تمام اطلاعات موجود

نمودار دانش گوگل تمامی اطلاعاتی که درباره یک موضوع در سطح وب وجود دارد را ایندکس و ذخیره سازی می کند و به این ترتیب برقراری ارتباط بیناین دو شکل می گیرد. در تعریف دیگر می توان گفت گوگل در تلاش می باشد تا فرآیند نقشه برداری از موضوعات را از تمام اطلاعات انجام بدهد و آن اطلاعات را با الگوریتم های دانش گراف فهرست کند و در نتیجه برای کاربران شفاف سازی می شود و واقعی ترین اطلاعاتی که در وب وجود دارد در اختیارشان قرار می گیرد. بدیهی می باشد که هر شی یا مفهومی تعریف مشخصی دارد و این تعریف می تواند شامل سازمان ها، افراد، مکان ها و موارد نامحسوسی مانند رنگ ها، و حتی احساسات می شوند و الگوریتم های گراف دانش گوگل به تمام این موارد بستگی دارند و رابطه های بین آن ها را توصیف می کند. در واقع هوش مصنوعی گوگل به آن کمک می کند تا مانند انسان ها مفاهیم عبارات جستجو شده را بفهمد و مرتبط ترین پاسخ را در نتایج جستجو ارائه دهد.

  • مثلا در نوار جستجو نام یکی از بازیگرهای مشهور مانند ترانه علیدوستی  را سرچ کنید، کادر گراف دانش را در سمت راست فهرست نتایج گوگل مشاهده می کنید.
  • مثال دیگر جستجوی نام یک رستوران و یا برند تجاری معروف را مانند“برج خلیفه” می باشد. در این حالت نیز جعبه ای سمت راست نتایج می بینید که شامل اطلاعات آدرس، تماس و جزئیات مربوط به مکان مورد نظرتان می باشد.

 

مزایای google knowledge graph

 

مزایای google knowledge graph

• اطلاعات را بهینه سازی می کند

 از مهم‌ترین ویژگی‌های google knowledge graph پاسخ دادن به سوالات کاربران بدون نیاز به تلف کردن وقت و جستجوی زیاد است. گوگل در جستجوی پاسخ­های موجود تمام تلاشش را می‌کند تا بارز ترین ویژگی هایشان را بطور خلاصه شده در لیست نتایج خود نمایش دهد.

 

• تشخیص پرسش‌ها

دانش گوگل به حدی هوشمندانه عمل می کند و به طور کامل معنی پرسشتان را درک می کند که حتی اگر سوالی در مورد افراد مشهور بپرسید به خوبی پاسخ می دهد. مانند محمد رضا گلزار در این پاسخ سن دقیقشان را محاسبه کرده و نمایش می دهد و سوالاتی با جستجوی بالا مانند: همسر، خانواده، فرزند، محل زندگی، تاریخ تولد و سایر ویژگی های شخصی آن فرد را در گراف نشان داده می شود.

 

• پیشنهاد جستجو

هنگامی شما نام یک هنرمند مشهور را در نوار جستجو وارد کنید، پاسخ تمامی سوالات بعدی که ممکن است در ذهنتان ایجاد شود را در گراف دانش گوگل مشاهده خواهید کرد و همچنین اشخاص و موضوع های مرتبط با هنرمند مد نظرتان را نیز به شما پیشنهاد و نمایش می دهد.

 

جمع بندی

در این محتوا از پزشک کسب و کار دانستیم که گراف دانش گوگل، یک پایگاه اطلاعاتی می باشد که پس از اینکه کلمه ای را در نوار جستجو وارد کرده اید و در انتظار مشاهده نتایجش می باشید، آن را مشاهده خواهید کرد. باید دقت داشته باشید که گراف دانش برای هر عبارتی نشان داده نمی شود. برای عباراتی نمایان می شود که افراد بسیار زیادی با آن را بشناسند و بسیار شناخته شده باشند. این گراف بسیار هوشمندانه عمل می کند و از منابع مختلف اطلاعات را ذخیره می کند و در هنگام پاسخ دهی مرتبط ترین و کامل ترین نتیجه را ارائه می دهد به گونه ای پاسخ سوالات احتمالی دیگرتان را نیز در آن قسمت مشاهده می کنید. در مجموع گراف دانش با نحوه کارکردش موجب بهبود وضعیت سئوی و بهینه سازی موتور جستجو می شود.

نوشتن یک نظر

نظر