کسب و کار خانگی آری یا خیر؟

  • زمان تقریبی مطالعه 5 دقیقه
  • 4389

کسب و کار خانگی

کسب و کار خانگی آری یا خیر؟

در این مطلب با همراهی شما قصد داریم به نقاط مثبت و منفی کسب و کار خانگی بپردازیم. کسب و کاری که گاهی اوقات درآمدهای بسیار بیشتر از کارهای معمولی پیدا می کند. در ادامه ممکن است سوالاتی مثل کار خانگی چیست؟ در اقتصاد امروز جهان چه جایگاهی دارد؟ مزایا و معایت این نوع از کسب و کار چیست؟ و در آخر اینکه به سراغ این مدل از کار برویم یا خیر؟ اگر در پی پاسخی مختصر اما دقیق به این پرسش ها هستید ما را همراهی کنید.

مزایا کسب و کار خانگی چیست؟

به جای دادن هزینه های زیاد برای اجاره یا خرید ساختمان، کار و شغل خود را به منزل بیاورید و از ارزش افزوده کالاها و خدمات تولید شده بهرمند شوید، این ایده ی اولیه کسب و کار خانگی است. در مشاغل خانگی تمام کار و فعالیت ها در منزل انجام می شود به همین دلیل می توانید از تمام امکاناتی که در منزل دارید استفاده کنید. یکی از بهترین نمونه های کار در منزل، کسب و کارهای آنلاین می باشد.

در دهه های پیشرو بیش از پیش تقاضا برای راه اندازی کسب و کار خانگی افزایش یافته، به طوری که در کشور آمریکا در سال 2018 قریب به 40 میلیون نفر مشغول کسب و کارهای خانگی می باشند که نسبت به شیوه ی معمولی کار دارای درصد موفقیت بسیار بیشتری می باشد.

تجربه کارآفرینان و تولید کنندگان نشان داده توسعه کسب و کارهای خانگی به دلیل بازدهی بالا، نیاز اندک به سرمایه، پاسخگویی به نیازهای اساسی، افزایش بازده ای تولید وکاهش هزینه های تولید، انعطاف پذیری و استقلال، ... موجب توسعه کار و افزایش بهره وری می شود.

به طور خلاصه می توان کسب و کار خانگی را گزینه ای مناسب برای افرادی در نظر گرفت که به هر دلیلی مجبور هستند در خانه باشند. کسب و کارهای خانگی دارای فرصت ها و مزایاهای بسیاری می باشند که از ابعاد مختلفی می توان به آن پرداخت که به مهترین آنها اشاره خواهیم کرد:

افزایش اشتغال زنان:

 این کسب و کار می تواند راهی برای اشتغال جمعیت بالایی از زنان خانه دار باشد که علی رغم مسئولیت های مدیریت خانواده و منزل مایل به کسب درآمد در اوقات اضافه خود هستند. خیلی از تولید کننده گان و کارآفرینان می توانند با یک تقسیم کار منظم با کمترین هزینه بیشترین بهره وری را از این نیروی انسانی در منزل داشته باشند.

تعادل میان کار و زندگی:

 از نقاط مثبت این سبک از کسب و کار آزادی و استقلال در عمل، مدیریت ساعات کاری می باشد، به عبارت بهتر داشتن فرصت و زمان بیشتر در این مدل از کسب و کار موجب می شود که افراد زمان بیشتری برای اوقات فراغت و بودن با خانواده و...داشته باشند.

معافیت از مالیات و بروکراسی های اداری:

  تا به امروز که، کار در منزل، مالیاتی را برای تولید کننده گان و کارآفرینان ایجاد نکرده است و از سویی دیگر افراد مشغول در این حوزه نیز از بروکراسی های اداری آزاد هستند. به همین دلیل، یکی از مزیت های مهم کسب و کارهای خانگی معافیت از مالیات و ساده و روان بودن آن برای کارفرما وکارگر می باشد.

افزایش آرامش در فضای کار:

 یکی از دغدغه های مدیران نظارت مداوم بر افراد برای انجام درست و تحویل به موقع کار می باشد و از طرفی دیگر این امر موجب افزایش استرس و اضطراب در افراد می شود که این معضل در کسب و کارهای خانگی به دلیل شرایط ویژه آن در ارتباط میان کارگر و کارفرما به حداقل می رسد.

 صرفه جویی در انرژی:

آخرین مزیت کسب و کارهای خانگی کاهش و صرفه جویی بسیار زیاد در انواع انرژی می باشد. به طور کلی کسب و کارهای خانگی کمک شایانی به کاهش شلوغی و ترافیک در شهرهای بزرگ، کاهش مصرف سوخت، حفظ محیط زیست و... می کند.

اجازه دهید قبل از بیان سخن آخر اشاره ای هم به معایب و نقاط ضعف این سبک از کسب و کار داشته باشیم:

عدم تفکیک میان زندگی و کار:

کسانی که مشغول به کسب و کارهای خانگی شده اند عموماً  در زمان های تعطیل هم به کار مشغول می شوند و یا زمانی که می بایست کار کنند به استراحت می پردازند، که این امر موجب می شود اطرافیان فکر کنند شما، زمان زیادی برای انجام کارهای مختلف دارید که این امر باعث می شود نسبت به شما جددی نباشند.

تنهایی و گذراندن تمام وقت در خانه:

تجربه نشان داده که اکثر کسانی که مشغول کسب و کارهای خانگی هستند دیگر توان برگشت به کارهای خارج از منزل را ندارند، از طرفی دیگر عدم ارتباط با افراد دیگر، موجب خسته شدن و کسل شدن و حتی احساس تنهایی اشخاص در کار می شود.

عدم بهره مندی از امکانات قانونی کار:

 بسیاری از افرادی که مشغول کسب و کارهای خانگی هستند به دلیل نبودن قوانین مشخص در این موضوع، نمی توانند از حمایت های قانونی میان کارگر و کارفرما استفاده کنند، بطور نمونه نداشتن بیمه های تامین اجتماعی از این دست موارد می باشد.

 و در پایان با توجه به شرایط اقتصادی ایران به نظر می آید کسب و کارهای خانگی گزینه مناسبی دست کم برای زنان علاقه مند به کار باشد. همچنین راهکار مناسبی برای مدیران و تولید کننده گان برای کاهش هزینه های تولیدی خود می باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که کار در منزل دارای مزایای نسبی بهتری از کارهای اداری و خدماتی با حقوق ثابت برای افراد و افزایش بازدهی برای مدیران و تولیدکننده گان می باشد.

 

 

نوشتن یک نظر

نظر