گوگل لایت هاوس (Lighthouse) یا فانوس دریایی گوگل چیست؟

  • زمان تقریبی مطالعه 9 دقیقه
  • 647

گوگل لایت هاوس  (Lighthouse) یا فانوس دریایی گوگل چیست؟

فانوس دریایی یا  Google Lighthouse(لایت هاوس گوگل) یک ابزار رایگان و متن باز است که می تواند به شما در بهبود سرعت، عملکرد و تجربه کلی وب سایت خود کمک کند. این ابزار به شما گزارش هایی از نحوه عملکرد ساییتان ارائه می دهد که با استفاده از این گزارشات می توانید مشکلات وب سایتتان را بررسی کنید و با رفع این مشکلات به بهبود سایتتان و رسیدن به جایگاه مناسب در صفحه نتایج گوگل کمک می کند. در کل ایجاد گزارش های Lighthouse،  کیفیت صفحات وب سایتتان را افزایش می دهد. حال می خواهیم در ادامه این مقاله از پزشک کسب و کار به کاربرد ها و سایر ویژگی های ابزار کاربردی فانوس دریایی بپردازیم.

 

اهمیت استفاده از فانوس دریایی (Lighthouse) در چیست؟

بسیار جالب است که بدانید، گوگل هیچگاه اطلاعات اصلی و حساس الگوریتم هایش را به طور کامل فاش نکرده است و کسی به طور دقیق نمی داند که در هر قسمت چرا و چگونه کار خواهند کرد. اما در این میان اطلاعاتی زیادی در رابطه با عملکرد الگوریتم هایش و تاثیراتشان بر وب که اهمیت بالایی دارند را در اختیارمان قرار داده است. اما با این حال وب مستران مشتاق می باشند تا بدانند عملکرد وبسایتشان از دید گوگل چگونه می باشد. و می توان گفت انجام این کار با سرویس که گوگل Lighthouse می تواند انجام گیرد. یک روش بسیار عالی برای دیدن وضعیت وب سایت خودتان مانند آنالیز های گوگل بر سایتتان، می باشد. چون این ابزار پس از تجزیه و تحلیل شرایط سایتتان، توصیه‌هایی را از جانب گوگل برای بهتر شدن وضعیت وب سایتتان به شما ارائه میده. در حقیقت اگر گوگل را مانند یک دریای تاریک والگوریتم‌­ هایش را امواجی قدرتمند و شکننده و صاحبان وب سایت‌ها را مانند ملوانان کشتی‌های گم شده در دل یک دریای وسیع در نظر بگیریم، فانوس دریایی گوگل می تواند راهی درست و مطمئن را برای نجات از غرق شدن در میان این امواج به ما نشان بدهد.

 

مواردی که فانوس دریایی گوگل آن ها را بررسی می‌کند

 

مواردی که فانوس دریایی گوگل آن ها را بررسی می‌کند:

فانوس دریایی گوگل فاکتورهایی را آنالیز می کند که بیشترین تاثیر را بر تجربه کاربری دارند. هنگامی که گوگل لایت هاوس، ارزیابی یک صفحه وب را به پایان می‌رساند، گزارشی را در اختیارتان قرار می دهد. که این گزارش شامل امتیاز هایی می باشد که برای هر بخش در نظر گرفته شده است و این امتیازات از 100 محاسبه می شوند. هر امتیاز به صورت نمودار دایره ای نمایش داده می شود که ممکن است، سبز، قرمز یا نارنجی باشد. که به ترتیب این رنگ ها به معنای خوب، ضعیف و متوسط می باشند که نشان دهنده وضعیت سایت می باشند. حال این مواردی که فانوس دریایی آن ها را محاسبه می کند شامل اند از:

۱- قابلیت دسترسی (Accessibility)

۲- عملکرد (Performance)

۳- سئوی صفحات وب (SEO)

۴- وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده (Progressive Web App)

۵- بهترین اقدامات (Best Practices)

 

چگونه باید به Google Lighthouse دسترسی پیدا کرد؟

 

چگونه باید به Google Lighthouse دسترسی پیدا کرد؟

۱- ابزار PageSpeed Insights

پیج اسپید اینسایتس زمانی فقط برای امتیاز دادن به وبسایت ها مورد استفاده قرار می گرفت اما در صورتی که امروزه این ابزار از فعالیت های گوگل لایت هاوس بهره مند می شود. هر URL می تواند تست های پنج گانه سرعت را انجام دهد و از پیشنهاداتش برای بهبودسازی استفاده کند و همچنین در پایان یک امتیاز سرعت کلی نیز به URL وارد شده شما تعلق می گیرد.

 

۲- ابزار Developer Tools

این ابزار مربوط به مرورگر Google Chrome می‌باشد. گوگل لایت هاوس از بخش Developer Tools در مرورگر گوگل کروم نیز قابل دسترس می باشد. این ابزار مشخ می کند که بر روی سایت مد نظرتان کدام یک از پنج مواردی که فانوس دریایی بررسی می کند، تست شده است. همچنین در این بخش قسمتی به نام دیوایس آپشن نیز قرار دارد که کاربران می توانند گزینه دسکتاپ یا موبایل را انتخاب کنند و همچنین رده های مختلفی از سرعت های اینترنت نیز برای آنالیز کردن وجود دارد.

 

۳- پلاگین های Google Chrome

بررسی تست های پنجگانه لایت هاوس به صورت کامل از طریق پلاگین گوگل کروم نیز امکان پذیر می باشد. شما می توانید این پلاگین را از قسمت های مرتبط به پلاگین های گوگل کروم بیابید. همچنین گوگل لایت هاوس از طریق پرتال های دیوایس گوگل نیز قابل دسترسی می باشد.

 

چگونه از Google Lighthouse استفاده کنیم؟

برای آنالیز سایت مد نظرتان به کمک فانوس دریایی گوگل روش‌های زیر وجود دارد:

نصب کردن افزونه Lighthouse بر روی مرورگر کروم

Chrome Developer Tools یکی از مرورگر های کروم   است که همان کلیک راست و انتخاب Inspect یا زدن دکمه F12 می باشد.

استفاده از خط فرمان یا اتصال به ماژول‌های برنامه‌نویسی شده

استفاده از ابزارهای واسطه

 

تفاوت Lighthouse با Page Speed Insight( سرعت بارگذاری صفحه)

افراد بسیاری ممکن است که ابزار Lighthouse را با Page Speed Insight یکی بدانند و یا باهم اشتباه بگیرند. به طوریکه این دو ایزار با یکدیگر تفاوت هایی دارند: Page speed insight از ابزار های گوگل می باشد که سرعت وبسایت را می سنجد و عملکرد کلی سایت را ارزیابی می‌کند، درحالی‌که ابزار lighthouse سایت را از 5 جهت مختلف از جمله { عملکرد، سئو، دسترس‌پذیری، بهترین اقدامات و وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده } بررسی می‌کند. همچنین در فانوس دریایی، داده ها در محیط Lab جمع‌آوری می‌شود و تا حدودی با داده‌های واقعی متفاوت اند. در صورتی که پیج اسپید اینسایت، سایت را در محیط واقعی ارزیابی می‌کند (field data). در نتیجه با وجود این تفاوت ها می توان نتیجه گرفت تا بهتر است ار فانوس دریایی استفاده کرد، چون ابزار پیج اسپید اینسایت، به تنهایی کارایی کمی دارد و بخش‌های دیگر سایت را بررسی نمی‌کند، پس نمی‌تواند داده‌ی کاملی را به شما ارائه بدهد. مثلا، اگر نمره‌ی پرفورمنس سایت را بهبود دهید، ممکن از طرفل دیگر متوجه افت رتبه در قسمت‌های دیگر سایت مانند SEO و Accessability نشوید!!! بنابراین، اگر می خواهید سایتتان را به صورت ریشه ای از بعد های مختلف بررسی کنید، استفاده از ابزار lighthouse حتما توصیه می شود. اما خوب است که در کنار لایت هاوس، داده‌های Page speed insight را نیز بررسی کنید تا آنالیز و تحلیل بهتری از وضعیت فعلی سایتتان داشته باشید.

 

چطور امتیاز سایتمان در لایت هاوس را بالا ببریم؟

 

چطور امتیاز سایتمان در لایت هاوس را بالا ببریم؟

هنگامی سایت شما ایده آل ترین وضعیت خود را دارد که در تمامی بخش های lighthouse، دایره سبز رنگی را مشاهده کنید. این ابزار بسیار کاربردی می باشد و کار کردن با آسان می باشد. در هر بخشش راه حل هایی را به عنوان Opportunities ارائه می دهد. برای بالا بردن نمره‌ی ارزیابی لایت هاوس، باید عملکرد همه‌ی عناصر باهم بهبود یابد، نه اینکه فقط بر روی جزییات هر شاخص تمرکز کنید. یکی از کاربردی‌ترین گزارشاتی که موارد بهبود آن رایج‌تر می باشد، بخش Performance لایت هاوس است. به طوری که در قسمت پایین این گزارش، بخشی با عنوان Opportynities نمایش داده می شود که توصیه‌هایی برای بهبود نمره‌ی این بخش ارائه می دهد. حال چند مورد از این توصیه‌های رایج را بررسی می کنیم:

 

حذف منابع مسدودکننده‌ی رندر    (Eliminate render-blocking resources) 

هنگامی که سایتی در حال به روز رسانی می باشد، چندین فایل از سرور به کاربر ارسال می‌شود. بخش مهمی از این فایل‌ها کد های جاوا اسکریپت و کدهای CSS است که باید مطمئن شوید، لود شدن صفحه را به تاخیر نمی اندازد. در انتها با حذف منابع مسدودکننده می‌توانید سرعت لود صفحه وب سایتتان را بالا ببرید.

 

کاهش زمان پاسخگویی سرور Reduce initial server response time)  )

مدت زمان پاسخ‌دهی سرور شما از ویژگی های مهمی محسوب می شود و برای گوگل اهمیت زیادی دارد، پس باید حواستان باشد که سرعت پاسخ‌دهی سرور طولانی نشود. اگر از سایت وردپرسی استفاده می‌کنید، پلاگین‌ها و تم ها بر روی سرعت ریسپانس سرور تاثیرمی‌گذارند، پس مطمئن شوید که از پلاگین و تم بهینه‌ای استفاده می‌کنید یا سرور خود را به سرویس‌های پرسرعت‌تر ارتقا بدهید.

 

کاهش زمان اجرای جاوااسکریپت     (Reduce JavaScript execution time) 

مدت زمان اجرای جاوا اسکریپت را حتما کاهش دهید. اگر زمان اجرای کدهای جاوا اسکریپت زیاد طول بکشد، صفحه برای کاربر دیرتر لود می‌شود و خاطره بدی را در ذهن کاربران به جای می گذارد و وقتشان را تلف می کند. بنابر این باید از دولوپرهای سایت بخواهید، کدهای اضافی را حذف کنند و کدهای موجود را فشرده‌سازی و کش کنند.

 

کاهش CSSهای اضافی Reduce unused CSS) )

کدهای CSS اضافی مانند جاوا اسکریپت‌های اشافی، سرعت تعامل کاربر با صفحه را پایین می‌آورند، پس این کدها باید حذف شوند. اگر سایت وردپرسی دارید، پلاگین wp-rocket را حتما در اولین رصت نصب کنید تا از شر بسیاری از این ارورها راحت شوید.

 

ارائه تصاویر در قالب های نسل بعدی Serve images in next-gen formats)  )

از توصیه‌های رایج برای بهبود سایت، استفاده از نسل جدید فرمت عکس‌ها یعنی Webp می باشد که بعضی از سایت‌ها این کار را انجام می دهند، اما هنوز خیلی ها مورد توجه قرار نمی دهند. اگر این توصیه را در گزارش لایت هاوس خود مشاهده کردید، می‌توانید از پلاگین‌هایی مانند smush برای webp کردن عکس‌ها در سایت‌های وردپرسی کمک بگیرید.

 

نکات مهم برای استفاده از لایت هاوس

برای اینکه بخواهید از lighthouse استفاده کنید باید توجه داشته باشید که سرعت مرورگرتان به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • باز بودن برنامه‌هایی که از پهنای باند زیادی استفاده می‌کنند
  • اکستنشن‌های نصب شده روی مرورگرتان
  • سرعت اتصال اینترنت دستگاهتان

بنابراین هنگامی می توانید از این ابزار استفاده کنید که واقعی ترین نتیجه را ارائه دهد و می توانید چند بار روی دیوایس‌های مختلف تست کنید و نتیجه هایش را بررسی کنید.

 

جمع بندی

امروزه وب مستران اهمیت ویژه ای برای Google Lighthouse قاعل می شوند. با وجود این ابزار، بررسی مشکلات و بهبود سایت کار بسیار آسانی شده است و آنالیز سایت لذت بخش می باشد. راه حل هایی که خود فانوس دریای به شما پیشنهاد می دهد بسیار کاربردی می باشد و اجرا و استفاده از آن بسیار راحت و حتی با یک کلیک صورت می گیرد. و مهم ترین ویژگی هایی که بررسی می کند، سرعت صفحه و تجربه صفحه می باشد که از عامل های رتبه بندی سئو می باشند. پس نگرانی های وب مستران برای وجود مشکلات در سایتشان با وجود گوگل lighthouse کمتر شده است و توصیه می شود تا کار با آن و عملکردش را با کمک مطالبی که در این محتوا از پزشک کسب و کار برایتان آورده ایم، به خوبی یا بگیرید و از آن استفاده کنید.

 

نوشتن یک نظر

نظر