چه معیارهایی برای انتخاب شغل مهم است؟ معرفی 39 شغل پردرآمد در ایران

  • زمان تقریبی مطالعه 14 دقیقه
  • 1050

چه معیارهایی برای انتخاب شغل مهم است؟ معرفی 39 شغل پردرآمد در ایران

همیشه بسیاری از افراد به‌ویژه دانشجویانی که به تازگی فارغ التحصیل شده‌اند در مورد آیندۀ شغلی خود نگران هستند و به دنبال مشاغلی پردرآمد و پرسود برای گذراندن زندگی و افزایش رفاه خود و خانواده هستند. اکثر شغل‌های پردرآمد در ایران مانند سایر کشورها براساس علم و تکنولوژی هستند، البته بسیاری از مشاغل فنی هم وجود دارند که بدون نیاز به تحصیلات آکادمیک، دارای درآمد خوبی هستند. در این محتوا از سایت پزشک کسب و کار شما را با شغل‌های پردرآمد که در سه دسته: مشاغل شناخته شده، آنلاین و هنری ارائه خواهیم کرد، آشنا می‌کنیم.

 

چه معیارهایی برای انتخاب شغل‌های پردرآمد مهم است؟

 

چه معیارهایی برای انتخاب شغل‌های پردرآمد مهم است؟

شغل‌های پردرآمد در ایران دارای تنوع زیادی است و افراد باتوجه به علاقه، دانش و مهارت‌های مختلف خود می‌توانند شغل مناسب خود را انتخاب کنند. طبیعتاً در انتخاب شغل مناسب، میزان درآمد آن بسیار تأثیرگذار است اما بهترین انتخاب، شغلی است که علاوه‌بر درآمد مناسب با دانش، مهارت‌ها، نیازها و محدودیت‌های شما سازگار باشند. در این بخش قصد داریم شما را با معیارهایی که برای انتخاب شغل پردرآمد باید به آن‌ها توجه کنید، می‌پردازیم.

  • علاقه: طبیعتاً بدون داشتن علاقه به یک شغل، فعالیت در آن غیرممکن و دشوار است؛ زیرا عدم علاقه به شغل باعث می‌شود شما به سراغ یادگیری مهارت و دانش جدید در آن کار نروید و بازدۀ کاری شما در ساعات کاری پایین خواهد بود، از این رو حتماً باید در انتخاب یک شغل به علاقه خود هم توجه نمایید.
  • دانش: برخی از مشاغل پردرآمد ایران از جمله گروه مشاغل پزشکی، وکالت و ... مستلزم تحصیلات آکادمیک می‌باشند، طبیعتاً اگر دانش کافی را ندارید باید به دنبال یادگیری آن باشید و در این مسیر باید چالش‌های مختلفی همچون: هزینه‌های مربوط به آمادگی برای کنکور و سختی‌های آزمون کنکور، صرف مدت زمان زیاد برای گذراندن دوران تحصیلی و سختی کار در نظر بگیرید. البته بسیاری از مشاغل از جمله برنامه‌نویسی، بازارهای مالی و تولید محتوا و ... هم نیاز به دانش دارند ولی داشتن تحصیلات آکادمیک در این مشاغل الزامی نیست و افراد می‌توانند با مطالعه منابع لازم، تمرین و پشتکار به مهارت‌های لازم دست پیدا کنند.
  • مهارت: در صورتی که به شغلی علاقه‌مند هستید و مهارت‌های اندکی در مدرسه، دانشگاه و فضای کاری کسب کردید، آن شغل می‌تواند برای شما مناسب باشد. داشتن دانش و مهارت‌های اولیه در یک شغل سبب رشد سریع شما در آن شغل و دستیابی به درآمدی مناسب می‌شود.
  • سرمایه: یکی از عوامل محدود کننده جهت انتخاب شغل، سرمایه می‌باشد. برخی از شغل‌های پردرآمد از جمله تأسیس یک فروشگاه بزرگ مواد غذایی یا یک کارخانه صنایع غذایی نیاز به سرمایه‌های اولیه بسیار زیادی دارند که تأمین آن برای همه افراد امکان‌پذیر نیست، از این رو بهتر است یک شغل پردرآمد دیگری را آغاز کنید تا در آینده و با کسب سرمایه بیشتر، شغل مورد علاقه خود را راه اندازی نمایید.
  • توجه به آینده: همانطور که می‌دانید توجه به روند یک شغل در آینده اهمیت بسزایی است، به عنوان مثال ممکن است در حال حاضر شغلی پردرآمد باشد ولی شرایط آینده به صورتی باشد که آن شغل از بین برود یا درآمد آن نسبت به سایر شغل‌ها کمتر شود.

 

مشاغل پردرآمد ایران کدام هستند؟

 

مشاغل پردرآمد ایران کدام هستند؟

ما در اینجا قصد داریم مشاغل پردرآمد در کشور ایران را در سه دسته کلی: مشاغل شناخته شده، مشاغل آنلاین، مشاغل هنری پردرآمد معرفی کنیم.

دسته اول: مشاغل شناخته شده پردرآمد

پزشکی (متخصص و عمومی): همانطور که می‌دانید شغل پزشکی به عنوان یکی از مشاغل پردرآمد به شمار می‌رود و به همین دلیل روز به روز آمار متغاضیان رشته‌های مختلف پزشکی در حال افزایش است. انواع جراح‌ها دارای درآمد زیادی هستند، اما امروزه جراحی‌های زیبایی طرفداران زیادی دارد.

پیراپزشکی: پیراپزشکی، به عنوان یکی از شاخه‌های پزشکی محسوب می‌شود که شامل رشته‌های مختلفی همچون: رادیولوژی، هوشبری، اتاق عمل، علوم آزمایشگاهی و ... می‌باشد. این شغل به علت گسترش بیماری‌ها و افزایش جمعیت، به یکی از شغل‌های پردرآمد تبدیل شده است.

بینایی سنجی (اپتومتریست): تشخیص میزان ضعف چشم و اختلالات بینایی از جمله مسئولیت‌های بینایی‌سنجی محسوب می‌شود که این معاینه‌ها را می‌توانند به صورت سرپایی هم انجام دهند.

داروسازی: آموزش تکنسین‌های داروسازی و آنالیز متابولیسم داروها از جمله مسئولیت‌های یک داروساز به‌شمار می‌رود.

پرستاری: پرستاران با انجام مسئولیت‌هایی همچون: بررسی و تشخیص علائم بیماری، مراقبت از بیمار، کنترل مصرف دارو، همکاری‌ با پزشک و ... در گروه مشاغل پردرآمد قرار گرفته‌اند.

مدیریت داروخانه: مدیریت داروخانه هم از مشاغل پردرآمد می‌باشد. استخدام و آموزش کارکنان، تهیه پروتکل و قیمت‌گذاری دارو و نظارت بر بیمه‌های درمانی برخی از وظایف مدیر داروخانه به شمار می‌آید.

روانشناسی: باتوجه به تحقیقات فراوانی که صورت گرفته، مشخص شده است که زنان در شغل روانشناسی تا حد بسزایی موفق عمل کرده‌اند تا حدی که روانشناسی به عنوان پردرآمدترین شغل به‌شمار می‌رود.

توریسم درمانی:همانطور که می‌دانید هزینه‌های درمانی به‌ویژه دندانپزشکی و جراحی‌های زیبایی در کشور ایران نسبت به سایر کشورها پایین‌تر است؛ از این رو افراد زیادی برای انجام جراحی‌های مختلف از سایر کشورها به ایران سفر می‌کنند و این امر سبب شده تا صنعت توریسم درمانی به وجود آید و این شغل درآمدهای زیادی با خود به ارمغان می‌آورد.

وکالت و مشاور حقوقی: یکی دیگر از مشاغل پردرآمد وکالت و مشاور حقوقی است، البته این مشاغل چالش‌های خاص خود را دارند و یکی از شرط‌های مهم برای ورود به این شغل، داشتن علاقه است و هدف اصلی یک وکیل در درجه نخست دادخواهی و برقراری عدالت است نه کسب درآمد کلان. همچنین بعضی از وکلا می‌توانند در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف به‌عنوان مشاور حقوقی استخدام شوند. مسئولیت این مشاوران حقوقی، انجام کارهای حقوقی و تنظیم قراردادهای شرکت در چهارچوب قوانین است.

مدیریت مالی:افراد علاقه‌مند به این رشته می‌توانند در سازمان‌های دولتی و خصوصی همچون: بانک‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سازمان مالیات، شرکت‌های تأمین سرمایه مشغول به کار شوند و از این شغل کسب درآمد کنند.

مدیریت استراتژیک: یک مدیر استراتژی باتوجه به داده‌ها، آمار و اطلاعات به تعیین درآمد شرکت؛ هدایت کارکنان به سوی اهداف مورد نظر شرکت و ارائه راهکارهایی که موجب رشد شرکت می‌شوند، می‌پردازد.

متخصص روابط عمومی: همان‌طور که می‌دانید معمولاً اطلاعات مشتری در بخش روابط عمومی یک سازمان یا شرکت جمع‌آوری می‌شود و پس از آن، متخصص روابط عمومی با درک و مهارت‌های کاملی که از کسب‌وکار دارد در زمینۀ جذب مشتری عمل می‌کند.

معماری سازمانی: معماری سازمانی در واقع به عنوان واسطه‌ای بین مدیران و توسعه‌دهندگان فنی یک سازمان محسوب می‌شوند. مسئولیت اصلی این افراد، هماهنگ نمودن فعالیت‌ها و اجزای سازمان در جهت دستیابی به اهداف مورد نظر سازمان است.

کارشناس هوش تجاری: این افراد با تحلیل اطلاعات به مدیران جهت تصمیم‌گیری راهبردی کمک کرده و از دیگر وظایف کارشناس هوش تجاری عبارتند از: ارزیابی پیوستۀ منابع سازمان جهت اطمینان از حرکت درست سازمان در راه دستیابی به اهداف سازمان، توسعه استراتژی‌ جمع‌آوری داده‌ها، تجزیه ‌و تحلیل عملکرد شرکت‌های رقیب و ‌اشتراک‌گذاری یافته‌های خود با مدیران ارشد سازمان.

معامله‌گری در بازارهای جهانی: شما می‌توانید با سرمایه اولیه کم شروع به فعالیت در بازارهایی همچون: کریپتوکارنسی و فارکس کنید البته باید مهارت‌ها و آمادگی‌های لازم در این زمینه را به‌دست آورید؛ زیرا ممکن است بدون آمادگی و دانش و مهارت‌های لازم، سرمایه‎های خود را از دست دهید. در صورتی که بتوانید به عنوان یک معامله‌گر موفق در این بازارها مشغول شوید، درآمد شما به دلار خواهد بود.

بازار بورس: پس از اینکه بانک‌ها سود حساب‌های پس‌انداز را کاهش دادند، مردم تصمیم گرفتند که پول‌های نقد خود را به بازار بورس انتقال دهند. هر فرد علاقه‌مند به این حوزه و با آموزش در این زمینه و کسب مهارت تسلط به اصول بازار در موقعیت‌های مختلف، می‌تواندهوشمندانه عمل کند و به درآمد خوبی دست پیدا کند.

دسته دوم: مشاغل آنلاین پردرآمد

راه اندازی کسب و کار اینترنتی:امروزه افراد زیادی، از سایت‌ها به ارائه خدمات، فروش محصولات و ... می‌پردازند و کسب درآمد می‌کنند. البته باید به این نکته اشاره کنیم که راه اندازی کسب و کار اینترنتی و موفقیت در این حرفه مستلزم یادگیری مهارت‌های مخصوص در این زمینه، نظم و توسعه می‌باشد.

برنامه‌نویسی و طراحی وب:در شروع این شغل پردرآمد نیاز به سرمایه اولیه زیادی ندارد و فقط به دانش، مهارت کدنویسی، تجربه و چند سیستم کامپیوتری نیاز دارید و حتی می‌توانید این کار را در خانه به‌صورت دورکاری انجام دهید و از کارفرماهای مختلف پروژه بگیرید.

طراحی گرافیک:افرادی که تسلط کافی برای کار با نرم‌افزارهای گرافیکی را دارند می‌توانند در زمینه‌های طراحی لوگو، پوسترهای تبلیغاتی، طراحی کارت‌های ویزیت و سایر کارهای گرافیکی، درآمد مناسبی کسب کنند. 

مهندسی نرم‌افزار:این افراد در این حوزه، با کمک اصول مهندسی به تولید و ارائه نرم‌افزارهای باکیفیت، کاربردی و مختلفی می‌پردازند.

مدیر شبکه‌های مجازی:این شغل با اینکه شغلی نو و جدید است و تمامی ابعاد زندگی افراد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. با به‌وجود آمدن شبکه‌های اجتماعی در لیست مشاغل پردرآمد وارد شده و یک مدیر شبکه مجازی با استفاده همزمان از دانش‌هایی از جمله بازاریابی و اینترنت می‌تواند از طریق تبلیغات و فروش محصولات و خدمات مختلف به درآمد چشمگیری دست پیدا کند.

مترجمی:براساس تحقیقات انجام شده در میان لیست شغل‌های پردرآمد، شغل مترجمی در جایگاه هشتم قرار دارد. بنابراین در صورتی که به چندین زبان مختلف تسلط دارید می‌توانید به عنوان مترجم با شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف همکاری کنید، برای این کار می‌توانید از روش شبکه‌ های  اجتماعی مختلف خود را به دیگران معرفی کنید یا با ثبت نام در سایت‌های مختلف فریلنسری، کسب درآمد کنید.

تدریس آنلاین: یکی دیگر از مشاغل اینترنتی که وارد لیست مشاغل پردرآمد و پرسود می‌شود، تدریس آنلاین می‌باشد که در صورت علاقه و داشتن دانش و مهارت‌های کافی می‌توانید کلاس‌های مجازی و سمینارهای مختلف برگزار کنید.

تولید محتوا(متنی یا تصویری):در صورتی که به تویسندگی علاقه‌مند هستید، می‌توانید با کسب مهارت‌های این حوزه، درآمد مناسبی از این حرفه به‌دست آورید.

دیجیتال مارکتینگ: باتوجه به اینکه امروزه کاربرد و استفاده از روش‌های بازاریابی سنتی کم شده و جای خود را به روش‌های مدرن همچون بازاریابی دیجیتال داده است. افراد علاقه‌مند و متخصص در این حوزه، با اینترنت و پلتفرم‌های مختلف در زمینه بازاریابی به بسیاری از کسب و کارهای سنتی و اینترنتی کمک بسزایی می‌کند و درآمد مناسبی را برای این افراد به ارمغان می‌آورد.

افیلیت مارکتینگ:افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) که پیش‌تر در مقالۀ هر آنچه باید در مورد کسب و کار افیلیت مارکتینگ بدانید، به طور کامل به آن پرداختیم. این شغل به عنوان یکی از مشاغل پردرآمد با سرمایه اولیه کم محسوب می‌شود که این افراد به مذاکره با فروشندگان محصولات می‌پردازند تا محصولات آن‌ها را به طور آنلاین به فروش برسانند و در ازای فروش محصولات، درصدی دریافت می‌کنند.

بلاگری، اینفلوئنسری و تولید محتوا: بلاگری، اینفلوئنسری و تولید محتوا جزو مشاغل اینترنتی می‌باشند که امروزه به عنوان مشاغل پردرآمد به‌شمار می‌روند. افراد مسلط به زبان انگلیسی و دارای توانایی تولید محتوای باکیفیت و خوب باشند، می‌توانند درآمد مناسبی از این حرفه کسب کنند.

بازاریابی تلفنی:همانطور که می‌دانید امروزه این شغل بسیار عام و فراگیر شده است و بازاریابی تلفنی جایگزین بازاریابی فیزیکی شده است. گام اول برای ورود به این شغل، کسب مهارت استفاده از فنون فروشندگی می‌باشد که می‌توانید با این مهارت، مشتری‌ها را جذب کرده و فروش محصولات و خدمات خود را افزایش دهید و در نهایت درصد (پورسانت) دریافت می‌کنند.

 

دسته سوم: مشاغل هنری پردرآمد

طراحی مد و لباس:طراحان لباس به ارائه طرح‌های جدید، گوناگون و به رقابت در عرصۀ مد و لباس می‌پردازند. در صورتی که طراحان با مهارت‌ها و ایده‌های خلاقانه خود در این زمینه، خود را به شرکت‌های معتبر ثابت کنند و فرصت همکاری با آن‌ها را پیدا کنند، می‌توانندآینده شغلی خود را تضمین کنند و درآمد بالایی کسب کنند.

طراح دکوراسیون:بسیاری از افراد علاقه‌مند به طراحی و تزئین فضای کاری و زندگی خود هستند که برای کسب دانش و مهارت‌های لازم در این زمینه باید به طراحان دکوراسیون باتجربه مراجعه کنند. باتوجه به گرایش افراد به مصرف‌گرایی این شغل در لیست مشاغل پردرآمد به‌شمار می‌رود. البته باید به این نکته اشاره کنیم که طراحی دکوراسیون داخلی دارای شاخه‌های متنوعی همچون: طراحی فضای اداری، طراحی فروشگاه‌های تجاری، طراحلی داخلی ساختمان، طراحی نمای بیرونی ساختمان و طراحی فضای سبز می‌باشد.

آرایشگری: همانطور که می‌دانید آرایشگران به کارهایی همچون: پاکسازی پوست، آرایش و گریم، اکستنشن، کاشت ناخن و ... می‌پردازند و امروزه به یکی از پردرآمدترین و محبوب‌ترین مشاغل تبدیل شده است.

خدمات ماساژ و پاکسازی صورت:یکی دیگر از مشاغل محبوب و پردرآمد خدمات ماساژ و پاکسازی صورت است واین شغل بسیار گسترش یافته است و همچنین افرادی که در این زمینه شاغل هستند، ماساژ را روشی درمانی جهت بهبود کیفیت زندگی افراد می‌دانند.

راهنمای تور (تور لیدر):همانطور که می‌دانید بحث صنعت گردشگری و توریسم در شهرهای گردشگرپذیر همانند: اصفهان، شیراز و ... بازار کار راهنمای تور به‌ویژه برای توریست‌های خارجی را رونق بخشیده است. افراد علاقه‌مند به این حوزۀ کاری باید آشنایی و تسلط کامل بر اماکن تاریخی، جاذبه‌های طبیعی، تاریخچه و ویژگی‌های مربوط به این مکان‌های دیدنی را داشته باشد و در طول سفر توضیحات لازم در این زمینه را به گردشگران بدهند.

راه اندازی آشپزخانه:امروزه به علت سبک زندگی مدرن، بسیاری از افراد غذاهای خود را از بیرون تهیه می‌کنند و این افراد همواره سعی می‌کنند که غذاهای خود را از بهترین رستوران یا آشپزخانه تهیه کنند؛ از این رو با راه اندازی آشپزخانه و ارائه غذاهای باکیفیت و عملکرد مناسب سرویس‌دهی، درآمد خوبی خواهید داشت.

صنعت غذا:همانطور که می‌دانید مواد غذایی و غذا یکی از نیازهای اصلی و اولیه هر فردی است؛ از این رو همواره بازار خود را دارد و درآمد و سود بالایی برای علاقه‌مندان این حرفه به همراه خواهد داشت.

پرورش گیاهان خانگی (تزئینی و دارویی):در صورتی که به پرورش گل و گیاه علاقه‌مند هستید، می‌توانید یک گلخانه کوچک درست کنید و از آن کسب درآمد کنید. باید به این نکته اشاره کنیم که هر چقدر دانش و اطلاعات خود را در زمینه پرورش گل گسترش دهید، در این شغل به موفقیت‌های بیشتری دست خواهید یافت.

کشاورزی و دامپروری نوین: همانطور که می‌دانید پیشرفت تکنولوژی و روش‌های نوین و وجود زمین‌های فراروان شرایط مناسب را برای کشاورزی نوین ایجاد کرده است. در صورتی که به این حوزه علاقه‌مند هستید می‌توانید با کسب دانش و مهارت‌های لازم در این زمینه، بکارگیری شیوه‌های نوین آبیاری و سرمایه‌گذاری در این بخش اقتصادی مشغول به کار شوید و کسب درآمد کنید.

ساخت صنایع دستی:این حرفه دامنه گسترده‌و متنوعی از فعالیت‌ها همچون: ساخت زیورآلات، نقاشی ویترای، تابلو فرش، کیف و کفش نمدی، مجسمه‌سازی، عروسک سازی و ... را در بر می‎گیرد. هر چقدر رونق صنعت گردشگری در گسترش این شغل بسیار مؤثر می‌باشد.

تعمیرکار خودرو: جراحان موتور و رادیات (تعمیرکاران خودرو) یکی دیگر از شغل‌های پردرآمد محسوب می‌شود البته این شغل سخت و طاقت فرسا می‌باشد ولی به خاطر درآمد بالایی که به همراه دارد، ارزش این سختی‌ها و زحمت را دارد.

 

نتیجه گیری

همیشه یافتن شغل مناسب و پردرآمد به عنوان یکی از دغدغه و دلواپسی‌های هر انسانی محسوب می‌شود.در این محتوا از سایت پزشک کسب و کار شما را با تعداد زیادی از مشاغل پردرآمد و پرسود در کشورمان، آشنا کردیم. امیدوارم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.

نوشتن یک نظر

نظر