روانشناسی رنگ چیست؟ تاثیرات روان شناسی رنگ در چرخه زندگی

  • زمان تقریبی مطالعه 13 دقیقه
  • 1179

روانشناسی رنگ چیست؟ تاثیرات روان شناسی رنگ در چرخه زندگی

روانشناسی رنگ به معنای مطالعه رنگها بر ادراک و احساسات انسانها و تاثیر آن بر زندگی پیرامون  و جهان هستی دارد.رنگها سرشار از نیروهای خارق العاده هستند.نیروهایی که مانند هسته های انرژی زا و گرما بخش، تماشاچی خود را متاثرمی کند.

در پزشک کسب و کار به اثر روانشناسی رنگها در زندگی و اهمیت آن در تبلیغات و نماد رنگها می پردازیم.

اثر روانشناسی رنگها در زندگی

از دیرباز تاثیر روانشناختی رنگها در اشخاص مختلف و تاثیر آن در زندگی افراد مورد توجه دانشمندان بوده است.در رواشناسی نوین ، رنگها یکی از معیارهای سنجش شخصیت به شمار می رود.زیرا رنگها تاثیر خاصی در روح و روان و جسم هر شخصی باقی می گذاردو نشان دهنده وضعیت روانی و جسمی فرد هستند.

انسانها از گذشته های دور تحت نفوذ رنگها و تاثیر آن بر پیرامون خود بوده و در چند قرن اخیر صنعت رنگ سازی در اوج تحول خود رسیده و در همه ی ارکان زندگی انسان رخنه کرده است.

هنرمند خللاق نه تنها باید در دنیای بیکران رنگها به مسیر و سیاحت بپردازد و کوله بار خود را از تجربه های علمی آکنده کند، بلکه لازم است تا مفاهیم رنگها در کلیه ابعاد را بشناسد.

مهمترین ابعاد اعتبار مفاهیم زیباشناسی رنگ ابتدا متکی به شناخت رنگ به عنوان یکی از برجسته ترین عوامل ترکیب بندی و دیگری قدرت رنگ در برقراری ارتباط است.

یوهانس ایتن بدون در نظر گرفتن ارزشهای استعاری و توصیفی رنگ، از رنگ برای به تصویرگذاشتن ارزشهای درونی و زیباییها و تاثیرات خود رنگ استفاده می کند، از این خصوصیات رنگ در بسیاری از محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی استفاده می شود. و از نخستین افرادی است که در زمینه شناخت مفاهیم رنگ، اصول و قوانینی وضع کرد و تا به امروز به قوت و اعتبار خود پابرجاست.

از نظر ایتن رنگ خود زندگی است و مفهوم آن به همان گستردگی مفهوم زندگی است.

 

معنی و مفهوم رنگها از دیدگاه روانشناسی

 

معنی و مفهوم رنگها از دیدگاه روانشناسی

رنگها همیشه در اطرافمان هستند وبا آن در زندگی روزمره سر وکار داریم.هر رنگ معنا و مفهوم خاص خود را دارد، به طور مثال رنگ قرمز تداعی کننده خون و یا علائم راهنمایی رانندگی و یا حتی نماد عشق یا خطر می باشد یا رنگ آبی نشان دهنده آبی دریا و آسمان و نماد آرامش می باشد.

طیف رنگها بر پایه سه رنگ اصلی آبی، قرمز و زرد می باشد و با ادغام هر کدام از رنگها ، رنگهای دیگر بوجود می آید. رنگها در کنار هم به صورت مکمل های خاصی را منتقل میکنند،  اگر بخواهیم با رنگها کار کنیم باید بدانیم این رنگها چه معنایی دارند.

رنگ قرمز:عشق، خطر، نیرو، نشاط

رنگ قرمز انرژی دهنده و محرک بسیار قدرتمندی است، با دیدن رنگ قرمز تپش قلب و فشار خون افزایش می یابد.کودکان اغلب به رنگ قرمز علاقه و عکس العمل سریع نشان می دهند.و این رنگ همیشه توجه ببینده را به خود جلب میکند.

رنگ قرمز در کنار سایر رنگها معنای مختلف و متفاوتی دارد، در امریکا قرمز و سبز نشانه کریسمس است، در فرهنگهای شرقی قرمز در کنار سفید نشانه خوشحالی است، در امریکا قرمز در کنار صورتی به معنای عشق ورزیدن است، و در سنگاپور قرمز به معنی موفقیت و خوشحالی است.

رنگ آبی: آرامش و اعتماد

رنگ آبی در طبیعت زیاد به چشم می خورد و تداعی کننده آرامش و پاکی است، ودر انسان احساس راحتی و آسودگی خاطر می کند.رنگ آبی نشانه رضایت و حسن رابطه با دوستان و نزدیکان است و همچنین نشانه زیبایی، عقل، صداقت و اعتماد است. رنگ آبی از محبوب ترین رنگهای جهان است.

رنگ آبی بیشتر با خاکستری استفاده می شود، رنگ آبی کمک می کند مشکلات خود را با اعتماد بنفس حل و فصل کنید و باعث کاهش وزن می شود و نشانه وقار و مورد علاقه خانم ها و آقایان است.

این رنگ مناسب شرکتهای مسافرتی، شرکتهای آب و دفتر پزشکان، داروخانه ها، متصدیان و فروشندگان لوازم پزشکی، هتل ها و روانشناسان است.

رنگ زرد:شادی بخش و احتیاط

 رنگ زرد تداعی کننده گل آفتابگردان و یا خورشید می باشد، زرد تقویت کننده اعصاب، و ذهن را به تحریک شدن وا می دارد.رنگ زرد رنگ خوشرویی، تابناکی، سرزندگی، خوشحالی، راحتی و خوش بینی است.البته از دیرباز باور غلطی بوده که این رنگ، رنگ تنفر و بیزاری است.درصورتی که رنگ زندگی و شادی بخش روان انسان است، این رنگ قابلیت رویت بالایی دارد، این رنگ نشانه احتیاط و نشانه هدایت ، نور، پیشرفت وآغاز فعالیت است.

رنگ سبز: طبیعت و سلامت

رنگ سبز در طبیعت به وفور دیده می شود و نشان دهنده رشد و تازگی است . رنگ سبز در بهار یعنی زایش و تولدی دیگر.رنگ سبز نماد زندگی، جوانی، پول، غرور، امید، قدرت و پشتکار است.

رنگ سبز انسان را رام می کند و درد را کاهش، احساس امنیت ایجاد کرده و نشانه حرکت است.همانگونه که درچراغ راهنمایی رانندگی به این معناست، در ضمن اکثراً رنگ سبز را چهارمین رنگ در کنار سه رنگ اصلی(آبی، قرمز، زرد) قرار می دهند.

رنگ سیاه: قدرت ووقار

رنگ سیاه در کنار غم و اندوه نشان دهنده قدرت و مرموز بودن و رسمی بودن است. رنگ سیاه معنای سکوت و آرامش که نماد شب و سیاهیش نیز می باشد.

رنگ سفید: تقوا و بی گناهی

رنگ سفید نشانه پاکی، صلح، معنویت و سادگی است.این رنگ بیشتر در اماکن بهداشتی، رستوران ها وآشپزخانه ها، دندانپزشکی، اماکن تاریخی، خدمات بهداشتی و نانوایی و... استفاده می شود.این رنگ حس مینیمالیستی ایجاد کرده و رنگی خنثی می باشد و پایه همه رنگها است.

رنگ نارنجی: طراوت و نیرو

این رنگ نشان دهنده نشاط، طراوت، گرمی، علاقه و جدیت زیاد در کارمی شود.دستگاه عصبی را تحریک کرده و موجب روشنی ذهن می شود و محرکی برای اشتهاست، باعث اکسیژن رسانی به مغز و تحریک کننده حافظه است، رنگی بسیار جذاب که باعث فروش محصولات غذایی می شود.اکثر جوانان به این رنگ توجه خاصی دارند.

رنگ بنفش: همدردی و لطیف

رنگ بنفش را اکثراً نشانه روحیه لطیف و زیباپسند و راز آلود می دانند.ادغام رنگ قرمز و آبی رنگ بنفش را بوجود می آورد یعنی ادغام نشاط و آرامش.

رنگ بنفش رنگ اشرافی بوده و اغلب مورد استفاده پادشاهان بوده، به علت انرژی زیاد و در عین حال حرفه ای بودن و باقیمت بالایی که دارد.

رنگ قهوه ای: اعتماد و راستگویی

نشانه راحتی و اعتماد است، قهوه ای نماد چوب و قهوه و رویش محصولات از دل زمین است.نماد خانواده دوستی، قدرت، بلوغ و سختی است، از این رنگ برای محصولات تجاری استفاده می شود.رنگ قهوه ای نشانه حمایت و ثبات می باشد.

رنگ طوسی وخاکستری:رسمی و حرفه ای

رنگ طوسی با حس مسئولیت بالا است.این رنگ فاقد احساسات و رسمی است و رنگی برای شخصیت های جدی و ساکت است.این رنگ را گاهی نماد فساد و تباهی می دانند و معنای گوشه گیری، بی میلی،  عدم فعالیت و بی تفاوتی را نیز دارد.

نشانه رنگها در فرهنگ و کشورهای مختلف

در فرهنگهای مختلف رنگها مفهوم و معنای خاص خود را دارند و معنای هر رنگی در هر کشوری متفاوت است. و از نظر رفتاری و شناختی باید بدانیم محصولاتی با چه رنگی برای کشورها ارسال کنیم که دچار اشتباه ناشیانه نشویم.

رنگ قرمز

رنگ قرمز در چین نشانه جشن و خوشبختی است و در بسیاری از مراسم فرهنگی ازآن استفاده می کنند.در این کشور قرمز رنگ خلوص و پاکی است.در بسیاری از کشورها پرچمشان به این رنگ است، در غرب قرمز نشانه خوش اقبالی است.

رنگ آبی

در امریکا رنگ آبی محبوبیت زیادی دارد و نشانه صداقت و امانت است.در چین رنگ آبی نشانه ابدیت است و برای یهودیان این رنگ مقدس است، در کشورهای غربی این رنگ به معنای ایمنی و محافظت است، در کلمبیا رنگ بسیاری از صابونها آبی است.در کشورهای مسیحی این رنگ مفهوم صلح و بهشت را تداعی میکند و این رنگ مورد علاقه افراد هنگ کنگ نیست و در طراحی و بسته بندی غذایی نباید استفاده شود.

رنگ زرد

در اکثر کشورها مفهوم خوشحالی و مطلوب بودن دارد.در آسیا رنگ زرد نشانه تقدس و پرهیزکاری است.در کشورهای مسیحی نشانۀ نور و دانایی است.در مالزی که با ادیان مختلف مالایی ها و هندی ها و چینی ها ست دلالت بر خاندان پادشاهی و طلائی نشانه عمر طولانی دارد و در سنگاپور در طراحی بسته بندی غذایی نباید استفاده کرد.

رنگ سبز

درامریکا به معنای ثروت است و به همین دلیل اکثر شرکتهای مواد غذایی از رنگ سبز در بسته بندی محصولات خود استفاده می کنند. این رنگ نماد ایمنی و سازگار با محیط زیست و نشانه کریسمس در کنار رنگ قرمز دارد.در چین بمعنای فریبکاری و تقلب است. در فرانسه و چین ازرنگ سبز برای بسته بندی محصولات خود پرهیز می کنند.در برخی از کشورهای گرمسیری نماد خطر می دانند.در کشورهای اسلامی رنگ سبز نشانه اسلام است، در مسیحیت به معنای امید و شادی است و در مالزی به معنای عمر طولانی است.

رنگ سیاه

در اکثر فرهنگها به انکار زندگی، ناباوری، سوگواری و عزاداری است.

رنگ سفید

در ایران باستان رنگ مورد علاقه شان سفید بوده زیرا بر این عقیده بودن که فرشتگان لباس سفید بر تن دارند.برای هندو ها رنگ عزا و سوگواری است و در چین به معنی مرگ است.در برزیل نشانه جلال و شکوه است و کشورهای غربی از رنگ سفید برای بسته بندی مواد غذایی اجتناب میکنند. در امریکا نشانه پاکی و صداقت است.در ایران در فروشگاه های عروسی و ازدواج از رنگ سفید استفاده می شود.

رنگ نارنجی

در مذهب پروتستان توجه خاصی به رنگ نارنجی شده است، در هند و مکزیک رنگ نارنجی رنگ مورد علاقه مردم است ودر امریکا کالاهای ارزان قیمت را با این رنگ بسته بندی می کند، ودر بعضی از کشورهای شرقی نشانه تجمل و نعمت و برکت است و رنگ لباس روحانیون بودایی به رنگ نارنجی است.

رنگ بنفش

در فنلاند و یونان رنگ مورد علاقه مردم است.

رنگ قهوه ای

امریکا برای طراحی بسته بندی مواد غذایی و دریایی از رنگ قهوه ای استفاده میکند.در کلمبیا رنگ قهوه ای باعث کاهش فروش محصول میشود ودر کشورهای غربی نشانه فروتنی است.

 

اهمیت روانشناسی رنگ در تبلیغات و برندینگ

برای تبلیغات محصول وترفند جذب مشتری در وب سایت ها وفروشگاه ها باید بدانید که از چه رنگهای استفاده کنید و از چه رنگهای پرهیز کنید تا محصولاتتان به فروش برسد و یا سایتتان مورد توجه مخاطب قرار بگیرد.برای دانستن این رنگها به ادامه مطلب توجه کنید.

رنگ قرمز

در نمایشگاه های خودرومکانهای فروش حیوانات اهلی، رستورانها، فست فودها رنگ خوب و مناسبی است و بیننده را جذب خود می کند، بهتر است در رستورانها در کنار رنگ قرمز از رنگهای آرامش بخش نظیر سبز و سفید استفاده شود و این رنگ در مراکز درمانی و بیمارستان توصیه نمی شود بعلت تداعی کننده خون.

رنگ آبی

اشتها را کم میکند و توصیه نمیشود در رستورانها استفاده شود، زیرا ضربان قلب را پایین می آورد و دمای بدن را کاهش می دهد و بهتر است در بسته بندی مواد غذایی آورده نشود زیرا جذابیت محصول را کم می کند.درموسسات و شرکتها برای جلب اعتماد مشتری از رنگ آبی استفاده کنید، چرا که در استرس و نگرانی و حفظ حریم شخصی رنگ آبی می تواند اعتماد مخاطب را جلب کند.

رنگ زرد

برای استفاده در برندتان که هزینه گزافی نکرده اید و می خواهید برند شادی داشته باشید از رنگ زرد روشن در طراحی هایتان استفاده کنید و از رنگ زرد شبرنگ که رنگی مصنوعی است و جایز نیست استفاده کنید.در تیرگی و روشنی رنگ زرد دقت کنید، زیرا تونالیته های مختلف معانی مختلفی دارد مثلا رنگ زرد با تونالیته گرم برای محصولات طبیعی استفاده می شود.

رنگ سبز

رنگ سبز در محصولات کشاورزی نماد طبیعی و ارگانیک بودن محصول است وبهتر است برای شرکتها و برندی که از محصولات گیاهی تولید میکنند، استفاده شود.از رنگ سبز شبرنگ همانند رنگ زرد شبرنگ که حس مصنوعی بودن محصول را القا می کند، استفاده نکنید، زیرا رنگ سبز همیشه رنگ طبیعی وبمعنای استواری است اما در رقابت با رنگ قرمز در محصولات همیشه بازنده است.

رنگ سیاه

برای فروشگاه های موسیقی ، حقوقدانان، لوازم الکتریکی و حسابداران استفاده می شود .از رنگ مشکی در کناررنگهای دیگر می توانید استفاده کنید تا برندی لوکس را به نمایش و جذب مشتری کنید مانند رنگ مشکی در کنار بنفش یا رنگ طلایی.

رنگ سفید

این رنگ باعث می شود طراحی شما دیده شود و برای طراحی بعنوان پس زمینه استفاده کنید زیرا باعث مشاهده محتوای برند و محصول شادی شود، در تبلیغ برندتان از رنگ سفید در کنار رنگ مشکی استفاده کنید زیرا رنگ سفید وسیاه کنار هم حس کلاسیک را القا می کند اما به یاد داشته باشید این رنگ بعنوان رنگ مکمل در کنار رنگهای دیگر قرار می گیرد.

رنگ نارنجی

بیانگر کیفیت خوب محصول است و برای جذاب کردن محصولات غذایی عالی است، این رنگ برای محصولاتی که می خواهید جوان به نظر برسدو خاص باشد مناسب است و چشم را جذب و خیره می کند اما رنگ لوکسی برای هر برندی به حساب نمی آید.

رنگ بنفش

رنگ بنفش برای بسته بندی محصولات مواد غذایی و دریایی توصیه نمی شود.اگر می خواهید برندتان لوکس و عالی به نظر برسد از رنگ بنفش استفاده کنید و در برندتان اگر محصول زنانه است در کنار رنگ بنفش از ترکیب رنگ صورتی استفاده کنید وهمچنین رنگ سبز در کنار رنگ بنفش در محصولاتتان به چشم خواهد آمد.

رنگ قهوه ای

برای شغل های آهن فروشی ها، قهوه خانه ها، فروشگاه های صنعتی، پوشاک مردانه و موادغذایی و... استفاده می شود.قهوه ای یک رنگ کاملا گرم اما خنثی می باشد و می تواند در پس زمینه محصولاتتان قرار بگیرد.رنگ قهوه ای در کنار رنگ سبز القاکننده طبیعت است، اگر محصولات نظیر قهوه دارید میتوانید از دورنگ قهوه ای و سبز درکنار هم استفاده کنید .رنگ قهو ای در کنار زرد باعث اعتماد و صیمییت و جلب مخاطب می شود.

رنگ طوسی وخاکستری

اگر برندتان یک برند جدی و رسمی است از این رنگ استفاده کنید .ترکیب رنگ آبی با طوسی برای بعضی سایتها یک رنگ محبوب و معقولی است و برای پس زمینه محصولتان می توانید از رنگ طوسی روشن استفاده کنید.

جمع بندی

دنیای رنگ ها دنیای زیبا اما مرموز و اعجاب انگیزی است باشناخت روانشناسی رنگها می توانید فراسوی جهان را بهتر لمس کنید. 

در دنیای امروزی این رنگها هستند که باعث ارتباطات و نوع برخورد و تشخیص شخصیت فرد می شود. و برای جذب مشتری باید با کلی نگری برای سایتتان از رنگ های مشتری پسند که باعث جذب و اعتمادشان شود استفاده کنید.با آگاهی از رنگها و ترکیب رنگها در طراحیتتان می توانید محصول جذابی را ارائه دهید.رنگها به تمام جانداران و اشیا روح و جان می دهد تا بتوانید زیبایی را لمس کنید و درک کنید. 

 

نوشتن یک نظر

نظر