15نکته طلایی برای کپشن فوق العاده و حرفه ای در شبکه های اجتماعی

  • زمان تقریبی مطالعه 11 دقیقه
  • 2773

15 نکته طلایی برای نوشتن کپشن فوق‌العاده و حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی

امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی، یکی از دغدغه‌های افرادی که در آن فعالیت می‌کنند، نوشتن کپشن حرفه‌ای و جذاب است. بعضی اوقات منتشر کردن عکس، ویدئو، پادکست و ... به تنهایی نمی‌تواند حق مطلب را ادا کند و کپشن همان متن چند خطی و کوتاه است که در ذیل آن‌ها می‌توانید توضیحات و جزئیات بیشتری را در اختیار مخاطبان خود بگذارید. در حقیقت بخشی از محتوایی که شما در شبکه اجتماعی منتشر کردید را یک کپشن خوب تشکیل می‌دهد تا بتوانید به کمک آن منظور مورد نظرتان را در ذیل عکس و ویدئو برسانید. در این محتوا از سایت پزشک کسب و کار قصد داریم شما را با مفهوم کپشن، ویژگی‌های یک کپشن جذاب و اهمیت آن آشنا کنیم و در انتها به ارائه نکات طلایی برای نوشتن یک کپشن فوق‌العاده و حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی خواهیم پرداخت.

 

کپشن چیست؟

 

کپشن چیست؟

کپشن (Caption) متنی مختصر و کوتاه که معمولاً در ذیل عکس، ویدئو، پادکست و ... نوشته می‌شود و هدف از نوشتن کپشن این است که توضیحات و جزئیات بیشتری را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید. ممکن است این متن چند خطی و ساده به نظر برسد ولی برخی مواقع آنچنان شما را دچار چالش می‌کنند که شاید برای نوشتن آن ساعت‌ها زمان بگذارید تا بتوانید ذهن و توجه مخاطبان خود را درگیر کنید. در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که کپشن‌ها به اینستاگرام محدود نمی‌شوند و در سایر شبکه‌های اجتماعی هم از کپشن استفاده می‌شود. یکی از روش‌های بازاریابی اینترنتی، کپشن نویسی است و نکته مهمی که معمولاً بیشتر افراد در زمان کپشن نویسی در معرفی کسب و کار خود و کمپین‌های تبلیغات از آن غفلت می‌کنند این است که، باید زمان زیادی برای نوشتن همین چند خط مختصر از توضیحات را صرف کنید تا به نتیجه مورد نظرتان دست یابید.

 

یک کپشن جذاب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

 

یک کپشن جذاب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

در این بخش قصد داریم به مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک کپشن جذاب و فوق‌العاده باید داشته باشد، اشاره کنیم:

  • باید کاملاً خلاقانه باشد.
  • حتماً باید سلیقه مخاطبان خود را به خوبی دربربگیرد.
  • توجه داشته باشید که کلمات کلیدی کسب و کار خود را به درستی در آن جای دهید.
  • حتماً توجه داشته باشید که کپشن، ساختار درستی داشته باشد (دربردارندۀ تیتر موضوع بر روی عکس یا ویدئو نمایش داده شود، سرنخ، بدنه اصلی و فراخوانی برای انجام یک عمل (CTA) باشد.)
  • استفاده از هشتک‌های مناسب و مرتبط با کسب و کار خود را فراموش نکنید و به اندازه از آن‌ها استفاده نمایید.
  • توجه داشته باشید که از یک لحن مشخص پیروی کنید (طنز، محاوره، جدی، رسمی و ...).

 

کپشن نویسی چه اهمیتی دارد؟

ممکن است در شبکه‌های اجتماعی با عکس و ویدئوهایی مواجه شده باشید که فاقد کپشن و توضیحات در ذیل آن‌هاست و فقط با دیدن عکس یا ویدئو، منظور و هدف اصلی آن را متوجه نشوید و این امر باعث می‌شود تا از دنبال کردن آن صفحه خودداری کنید؛ بنابراین اگر شما هم محتواهای تصویری خود را بدون کپشن در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید، افراد دیگر هم همین حس را به محتواهای تصویری شما خواهند داشت و این امر سبب می‌شود که فرصت جذب مخاطبان را از دست دهید و در نهایت در کسب و کارهای آنلاین خود با شکست مواجه خواهید شد؛ از این رو کپشن نویسی جذاب، درست و حرفه‌ای در بخش‌های مختلف یک کسب و کار اهمیت بسزایی دارد. صفحاتی که با هدف فروش به معرفی محصولات و خدمات خود اقدام و عمل می‌کنند، می‌توانند با کپشن‌های جذاب و حرفه‌ای، به خوبی ویژگی‌ها و مزایای محصولات و خدمات را از ابعاد مختلف به مخاطبان شما ارائه کند، با این کار درصد سوددهی و فروش بیشتری نسبت به سایر صفحاتی که فقط به انتشار عکس، ویدئوها و نوشتن قیمت بسنده می‌کنند، خواهند داشت. با به روز شدن شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه الگوریتم‌های اینستاگرام که در حال به روز شدن مطابق رفتار کاربران هستند، پست‌هایی که دارای خوانندگان بیشتری هستند، بیشتر به کاربران نمایش داده می‌شوند، استوری‌های آن‌ها سریع‌تر از سایر استوری‌ها دیده می‌شود و در نهایت بازدید صفحه از طریق هشتک‌های مناسب و اکسپلور افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

باید توجه داشته باشید، کپشنی که می‌نویسید مرتبط با موضوع محتوای تصویری شما باشد تا کاربران به سوی صفحه شما جذب شوند. در حقیقت کاربرانی که از این روش به سوی صفحه شما جذب می‌شوند همان دنبال کنندگان و علاقه‌مندان به حوزه فعالیت شما هستند و جذب این افراد، بسیار ارزشمند است.

 

نکات طلایی برای نوشتن یک کپشن فوق‌العاده و حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی

 

نکات طلایی برای نوشتن یک کپشن فوق‌العاده و حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی

در این بخش از مقاله قصد داریم به مهم‌ترین نکاتی که در نوشتن یک کپشن حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی تاثیرگذار است، اشاره کنیم.

  • لحن مشخصی داشته باشید: همواره برای نوشتن کپشن از لحن و صدای مشخصی پیروی کنید؛ زیرا هر چقدر لحن و صدای مشخصی داشته باشید مخاطبان، شما را بهتر خواهند شناخت.
  • لحن برند خود را با لحن نشاط‌آور اینستاگرام هماهنگ کنید: همانطور که می‌دانید هر شبکه اجتماعی لحن و ادبیات خاصی دارد و معمولاً بهترین پست‌ها در اینستاگرام دارای لحن نشاط‌آور هستند که می‌توانند جنبه‌های خصوصی و اعتبار برند شما را بهتر نشان دهند؛ بنابراین سازگاری نسبی لحن برند شما با لحن شبکه اجتماعی مورد نظرتان به شما در ساخت نام تجاری موفق کمک خواهد کرد.
  • مطالب و نکات مهم در ابتدای کپشن بگنجانید: همانطور که می‌دانید کلمات ابتدای کپشن اهمیت بسیاری دارند؛ زیرا بیشترین کاراکتر مجاز در کپشن پست‌های اینستاگرام، 2200 کاراکتر است و تنها سه تا چهار خط از کپشن شما برای کاربر نمایش داده می‌شود و بقیه کپشن در بخش more قرار می‌گیرد. بنابراین حتماً توجه داشته باشید که جذاب‌ترین بخش کپشن که شامل کلمات کلیدی کنجکاو کننده، عبارات مهم و اطلاعاتی را که مخاطبان بتوانند از طریق آن ارتباط برقرار کنند، است که باید آن‌ها را در ابتدای کپشن خود (در یک الی دو خط اول) بنویسید.
  • به کپشن‌هایتان با ایموجی‌های متنوع و زیبا آب و رنگ دهید: ایموجی‌ها و شکلک‌های کاتونی باعث می‌شود که کاربران با محتوای شما هر چه سریع‌تر ارتباط برقرار کنند و می‌توانید با استفاده از آن‌ها به کپشن خود، شخصیت و احساس ببخشید؛ از این رو بسیاری از برندها حتی برندهایی که لحن جدی‌تری دارند، در کپشن‌های خود از ایموجی‌های متنوع و مرتبط استفاده می‌کنند. در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که از این ایموجی‌ها و شکلک‌ها، درست و به جا استفاده کنید و زیاده روی در استفاده آن باعث می‌شود اثر مثبت آن از بین برود و کپشن شما حالت بی ارزش به خود بگیرد.
  • هماهنگی و مرتبط بودن کپشن با موضوع محتوای تصویری: هنگامی که مخاطبان شما محتواهای تصویری موجود در صفحه شما را می‌بینند، سریعاً به سراغ کپشن آن‌ها می‌روند و مخاطبان شما با مشاهده محتوای تصویری (عکس، ویدئو و ...) و کپشن باید متوجه ارتباط و هماهنگی آن‌ها شوند در غیر این صورت، مخاطبان شما دیگر به صفحه کسب و کار شما، اعتماد نخواهند کرد و ممکن است دیگر صفحه شما را دنبال نکنند؛ از این رو باید مطلب به خوبی و درست به مخاطبان منتقل شود و این کپشن با محتواهای تصویری مطابقت و هماهنگی داشته باشد.
  • تعامل بیشتر با هشتگ‌ها ایجاد کنید: همانطور که می‌دانید امروزه هشتک‌ها بسیار زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند و معمولاً در قسمت پایین هر پست کلید واژه‌های جذابی نوشته می‌شود تا کاربران مختلفی که حتی صفحه کسب و کار شما را دنبال نمی‌کنند، قادرند از این طریق پست‌هایتان را مشاهده کنند؛ از این رو شما می‌توانید با استفاده از هشتک‌های مناسب و به اندازه (چهار تا پنج هشتک)، به عنوان بستری برای تجمع کاربران و مخاطبان علاقه‌مند و هم عقیده عمل کنید. در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که از استفاده بیش از حد از هشتک‌ها پرهیز کنید؛ زیرا با این کار از نظر مخاطبان خود، شبیه به نیازمندان لایک می‌شوید و اصلا این مسئله خوب نیست. پس توصیه می‌کنیم که کپشن خود را با چهار تا پنج هشتک مرتبط با موضوع پست خود، به اتمام برسانید.
  • مرتب و منظم بودن کپشن‌ها: همانطور که می‌دانید مرتب بودن در هر کاری از اهمیت زیادی برخوردار است و کپشن نویسی هم از این مسئله جدا نمی‌باشد. برای اینکه کپشن شما همواره مرتب به نظر برسد باید تلاش کنید از حروف فارسی یا لاتین استفاده نمایید، در غیر این صورت کپشن شما آشفته و به هم ریخته به نظر می‌رسد و دیگر کپشن شما برای مخاطب خوانایی ندارد و این مسئله باعث از بین رفتن پست شما خواهد شد.
  • شبکه‌های اجتماعی در کپشن‌ها معرفی کنید: در صورتی که شما برای کسب و کار و برند خود، شبکه‌های اجتماعی متنوعی دارید، می‌توانید سایر حساب‌های کاربری‌تان را در شبکه‌های اجتماعی در کپشن معرفی کنید، با این کار مخاطبان و دنبال کنندگان خود را آگاه می‌کنید که چگونه در کجا می‌توانند شما را پیدا کنند.
  • با مخاطبان خود در کپشن‌ها تعامل برقرار کنید: همواره کپشن‌هایی بنویسید که مخاطبانتان را به تعامل با خود تشویق و ترغیب کنید و با این کار، آن‌ها با شما احساس صمیمیت و نزدیکی بیشتری خواهند داشت. یکی از ابزار فوق‌العاده جذاب برای ایجاد تعامل با مخاطبان و قرار دادن برند خود در معرض دید مخاطبان، مسابقه است. همچنین شما می‌توانید جهت ایجاد تعامل با مخاطبان خود، سوالات جذابی طراحی کنید به صورتی که مخاطبان خود را تشویق به پاسخگویی این سوالات کنید.
  • کپشن باید دربردارندۀ فراخوان عمل (Call To Action) باشد: یکی از روش‌های جذاب برای نوشتن کپشن حرفه‌ای، استفاده از جملاتی که مخاطبان را به انجام کاری فرا می‌خواند، می‌باشد. استفاده از بعضی کلمات فراخوان عمل در کپشن محتواهای تصویری باعث می‌شود مردم به جای اینکه منفعلانه پست‌ها را ورق بزنند، کارهایی که از آن‌ها خواسته شده را انجام دهند و با این کار، تعامل را در صفحه خود بالا خواهید برد.
  • مخاطبان خود را به رقابت دعوت کنید: شما برای اینکه مخاطبان بیشتری داشته باشید و جهت افزایش مشارکت آن‌ها، می‌توانید مخاطبان خود را به رقابت دعوت کنید. گذاشتن هشتک و دعوت از دوستان در کامنت از جمله اصول مهم در رابطه با کپشن نویسی است.
  • پیش نویس تهیه کنید: یکی از نکات کلیدی برای کپشن نویسی حرفه‌ای، تهیه پیش نویس است؛ از این رو باید ابتدا یک پیش نویس آماده کنید، چند ایده برای کپشن‌های خودتان در نظر بگیرید و بر روی آن‌ها تمرکز کنید و حتی می‌توانید با دوستان و خانواده خود در رابطه با آن‌ها مشورت کنید. مشخص نمودن کپشن بهتر و اینکه کدام یک از آن‌ها نیاز به صرف زمان بیشتری دارند، اهمیت بسزایی دارد.
  • یک داستان مناسب و جذاب به اشتراک بگذارید: یکی دیگر از اصول مربوط به کپشن نویسی، به اشتراک گذاشتن یک داستان است. در حقیقت شما با این کار می‌توانید در مورد برنامه‌های آینده خود صحبت و مشورت کنید و این مسئله باعث می‌شود که شما قابل اعتماد باشید و اینکه رویاهای خود را به اشتراک می‌گذارید برای کاربران و مخاطبان اهمیت چشمگیری دارد. همانطور که می‌دانید کپشن‌های طولانی برای آن بخش از داستان‌هایی که خاص هستند، نوشته می‌شوند و استفاده از تصاویر مناسب با کپشن‌های طولانی اهمیت بسیاری دارد.
  • خودتان باشید و به صورت طبیعی کپشن بنویسید: همواره به صورت طبیعی رفتار کنید و خودتان باشید. هنگامی که صحبتی ندارید بهترین کار این است که کپشن ننویسید و از سوی دیگر طبیعی نگه داشتن کپشن‌ها و لحن گفتاری مناسب، نشان دهندۀ اصالت برند شما است. در حقیقت یکی از اصول مهم کپشن نویسی این است که همواره خودتان و باورهایتان را برای محتواهای خود در نظر بگیرید.
  • سبک نگارشی خاص و منحصر به فردی داشته باشید: داشتن سبک نگارشی منحصر به فرد برای کپشن نویسی مسئله بسیار مهمی است و هر فردی که دارای ثبات نگارشی هستند، قادرند مخاطبان بیشتری جذب کنند.

 

نتیجه گیری

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، یکی از روش‌های بازاریابی اینترنتی، کپشن نویسی است و در حقیقت کپشن‌ها نشان دهندۀ شخصیت برند شما هستند و از اهمیت بالایی برخوردارند، زیرا باعث جذب مخاطب شده و مشتری برای کسب و کار شما به همراه خواهند داشت. در این محتوا از سایت پزشک کسب و کار شما را با مفهوم کپشن، ویژگی‌ها و اهمیت آن آشنا کردیم و در انتها به ارائه نکات طلایی برای نوشتن یک کپشن حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی پرداختیم.

 

نوشتن یک نظر

نظر