بیگ دیتا (Big Data) چیست و چگونه تجارت آینده را دگرگون می کند؟

  • زمان تقریبی مطالعه 18 دقیقه
  • 3097

بیگ دیتا (Big Data) چیست و چگونه تجارت آینده را دگرگون می کند؟

بیگ دیتا چیست؟ مبحثی است که در اوایل قرن بیست و یکم تأثیر شگفت انگیز خود بر بازاریابی مدرن را شروع کرده و به جمع آوری، بررسی، تحلیل، ارزیابی اطلاعات و داده های کلان در مدت زمانی کوتاه می پردازد.

مدتهاست که در دنیای تجارت برای دستیابی به اهداف مختلف به جمع آوری اطلاعات متنوع و فراوان می پردازیم و بررسی اطلاعات، داده ها و آنالیز آن یکی از مهمترین این اهداف بوده است. این موضوع در دهه 1990 با عنوان بیگ دیتا یا کلان داده مورد استفاده قرار گرفته است. بیگ دیتا مجموعه ای از داده هایی می باشد که با اندازه های بالاتر از گنجایش ابزارهای نرم افزاری مرسوم برای ضبط مدیریت و پردازش داده ها است. بیگ دیتا یا کلان داده ها روی داده های بدون ساختار تمرکز بیشتری دارند در صورتی که مجموعه ای از داده های ساختاری، نیمه ساختار یافته و بدون ساختار است. در سایت پزشک کسب و کار به بررسی بیگ دیتا چیست؟ و مزایا و معایب آن پرداخته و به چگونگی عملکرد آن می پردازیم با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

 

کلان داده یا بیگ دیتا (Big Data) چیست؟

 

کلان داده یا بیگ دیتا (Big Data) چیست؟

در سالهای اخیر پیشرفت و توسعه تکنولوژی و صنعت، نیاز به سیستمی بود که بتواند در زمانی کوتاه اطلاعات حجیم را به مرحله تحلیل و پردازش برساند. بیگ دیتا سیستمی یکپارچه از داده ها و اطلاعات پر حجم ساختار بندی شده و نیمه ساختار و بدون ساختار است که این توانایی را دارد که به سازمان ها و شرکت ها کمک کند تا اطلاعات خود را پردازش و بهبود بخشیده تا منجر به تصمیم گیری هوشمندانه و سریع برای اقدامات راهبردی را بیانجامد. البته حجم این داده ها نیست، که اولویت دارد بلکه نوع بهره برداری و مورد استفاده قرار دادن یک یا چند قسمت و یا تمام اطلاعات توسط شرکت ها و سازمان هاست که اهمیت دارد. بیگ دیتا به کسب و کار های بزرگ کمک میکند تا بتوانند برای آینده کاری خود از طریق اطلاعات بدست آمده تصمیم گیری بهتر و هوشمندانه ای بگیرند.

 

بیشتر بخوانید: رایانش ابری چیست؟ 9 مزایای فوق العاده رایانش ابری

 

ویژگی‌های بیگ دیتا

سه ویژگی اصلی و شناخته شده بیگ دیتا شامل:

  • حجم دیتا (Volume): مقدار داده های تولید شده و ذخیره شده در بیگ دیتا را بیان می ‌کند. شرکت ها بیگ دیتا را از منابع مختلفی جمع آوری می کنند از جمله: تجهیزات صنعتی، معاملات تجاری، رسانه‌های اجتماعی، فیلم‌ها و ....
  • سرعت دیتا (Velocity): سرعت تولید و پردازش داده ها به حدی است که با وجود چالش ها و خواسته ها ، مسیر توسعه و رشد را هموار می کند. در بیگ دیتا داده های بزرگ پیاپی تولید می شود. این نوع سرعت شامل ضبط و انتشار، فراوانی تولید و دفعات استفاده است. اکثر در زمان درست و واقعی دسترس پذیر است.
  • تنوع دیتا (Variety): یعنی نوع ، ماهیت و تفاوت داده ها. همانطور که گفتیم بیگ دیتا از تصویر، صدا، متن، فیلم و... بدست می آید و از طریق تلفیق اطلاعات، دیتای گمشده را تکمیل می کند. این ویژگی به رشد و ظهور دانش و آگاهی تحلیلگران دیتا کمک بسزایی می کند.

از دیگر ویژگی های بیگ دیتا میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  • صحت دیتا (Veracity): به کیفیت داده ها اشاره دارد. کیفیت اطلاعات ضبط شده ممکن است تا اندازه زیادی متمایز بوده و بر تحلیل ، پردازش و تجزیه دقیق تأثیر بگذارد. تهیه داده ها از منبع های متفاوتی می باشد، براین اساس هماهنگی، پیوند، پاکسازی و تبدیل داده ها کار بسیار سختی است.
  • جامعیت دیتا (Exhaustive): جامع و کامل بودن دیتای ضبط شده مسئله مهمی است و باید بدانیم که آیادیتای که در اختیارمان است نمونه تمام و کامل از جامعه اصلی است یا خیر؟
  • مرتبط بودن داده‌ها (Relational): زمینه های مشترک داده ها، قادر است مجموعه‌های مختلف داده را ترکیب یا متا آنالیز و امکان‌پذیر کند.
  • مقیاس‌پذیری داده‌ها (Scalability): گسترش و توسعه سریع اندازه داده‌ها.
  • ارزش داده‌ها (Value): سود و منفعت داده ها.
  • گستردگی داده‌ها (Extensional): توانایی اضافه شدن و تغییر زمینه های جدید در هر عنصر داده ای.
  • تغییرپذیری داده‌ها (Variability): تغییر جریان داده هاست. یکی از چالش های بحث برانگیز این است که جریان داده ها ممکن است تاحدود زیادی متفاوت و غیر قابل پیش ‌بینی باشد و غالبا تغییر میکند.

این ویژگی ها به غیر از مرتبط بودن با اطلاعات بیگ دیتا، مربوط به فناوری پردازش، تحلیل و ذخیره سازی این داده ها نیز می باشد. این فناوری دارای فرایند و ابزارهایی می باشد که باید اطلاعات بدون ساختار وسیع و بزرگ را بازخوانی و فراخوانی کند. در بررسی و تحلیل بیگ دیتا حجم داده ها اهمیت چشمگیری دارد به این علت که اطلاعات بیگ دیتا دارای انواع داده های پردازش شده و نشده، داده های اشتباه و .... خواهد بود. با توجه به تقارن استفاده از اینترنت و ذخیره اطلاعات، سرعت دریافت داده ها بسیار بالا می باشد. تنوع بسیار بالای داده های بیگ دیتا شامل بازه ی بزرگی از انواع اطلاعات مانند تصویر، صدا، فیلم و... است.

 

انواع بیگ دیتا(Big Data)

 

انواع بیگ دیتا(Big Data)

  • داده‌های ساختاریافته (Structured Data): این نوع داده ها قالب سازگار و مناسبی برای کلان داده ها  دارند. داده های ساختار یافته ، داده هایی هستند که به بیانی ساده فرم و قالب و طول مشخص شده ای دارند و مناسب کار در برنامه و طرح های کلان داده ها می باشد. به عنوان مثال، داده‌های حاضر و فعلی در بانک اطلاعات (پایگاه داده) فایل CSV و اکسل، داده‌های ساختاریافته محسوب می شوند.
  • داده‌های نیمه ساختاریافته (Semi-Structured Data): این داده‌ها در کلان داده هانوعی از داده‌های ساختاریافته هستند که با قالب رایج الگوهای داده مرتبط با پایگاه داده های رابطه ای یا سایر گونه ها و اشکال جدول های داده ها هم خوانی ندارد. البته باید بدانید که داده‌های نیمه ساختاریافته دربردارنده برچسب‌ها یا نشانگرهای دیگری برای اجرای سلسله مراتبی رکوردها ، فیلدهای داده‌ها و جداسازی المان‌های معنایی است. به عنوان مثال، داده‌های موجود در ایمیل‌ها، اسناد ورد (Word) و .... داده‌های نیمه ساختاریافته هستند.
  • داده‌های بدون ساختار (Unstructured Data): بیشترین فراوانی را این داده ها دارند. داده های بدون ساختار یعنی این که در قالب پایگاه داده ساختاریافته مجموعه ای از داده‌های مرتبط ذخیره سازی نمی‌شوند. در واقع ، این داده ها از طریق الگو های داده از پیش تعریف و تعیین نشده اند در صورتی که این داده‌ها دارای قالب داخلی هستند و داده‌هایی هستند که کلاً قالب وابسته و مرتبطی با آن وجود ندارد. به عنوان مثال فایل‌های صوتی، تصویری و ویدیویی داده‌های بدون ساختار به حساب می آیند.

 

کلان داده یا بیگ دیتا (Big Data) چیست؟

 

اهمیت بیگ دیتا چیست؟

یکی از اهمیت های بیگ دیتا، به اینکه چه تعداد داده د راختیار داریم نیست، بلکه این است که بدانیم چه کارهای با اطلاعات انجام می دهیم. شیوه استخراج و بهره وری داده ها از دیتای خام و استفاده مفید و بهینه آن در برنامه ‌ریزی آینده اهمیت و تاثیر بسیار زیادی دارد. شما می توانید برای یافتن پاسخ نیاز های خود داده های را تهیه و آنها را تجزیه، ارزیابی و تحلیل کنید، ممکن است این نیازها شامل: صرفه جویی وقت، کاهش هزینه، تصمیم گیری عاقلانه و هوشمندانه، افزایش محصولات جدید و پیشنهادات بهینه و .... باشد. برای آنالیز و تجزیه بیگ دیتا درکسب و کارتان میتوانید ازنتایج تحلیل و پردازش داده ها استفاده فراوان کنید برخی از کاربردهای آن عبارتند از:

  • تعیین و گزینش دلایل اصلی نارسایی ها، مشکلات، کمبودها و نقص ها در زمان کم و بیش واقعی.
  • آگاهی از عادتها و علایق مشتریان و بهینه سازی فروش.
  • محاسبه و ارزیابی سبد ریسک.
  • تشخیص و بازشناسایی تهدیدات و مشکلات پیش رو قبل از رویداد.

 

بیگ دیتا چگونه کار می‌کند؟

پنج مرحله کلیدی و مهم برای بررسی و چگونگی جابجایی بیگ دیتا در بین مکانهای متفاوت ، سیستم ها، منابع و ...به شرح زیر می باشد:

  1.  تنظیم استراتژی بیگ دیتا

از راهکارهای بیگ دیتا در داخل و خارج شرکت خود این است که به شما کمک می کند تا نظارت و بهبود روش دستیابی ، مدیریت، ذخیره، به اشتراک گذاری و استفاده از داده ها را انجام دهید. یک راهکار بیگ دیتا، در میان فراوانی داده ها، توفیق و بهره مندی کسب و کار را معین می کند. هنگام تالیف و تدوین راهکارها، در نظر داشتن ابتکارات و اهداف فناوری و تجاری فعلی و آتی بسیار حائز اهمیت است.

  1. شناسایی منابع بیگ دیتا

از منابع متصل به اینترنت و سایر دستگاه ها که به سیستم های IT منتقل می شوندشامل : سیستم های پوشیدنی، تجهیزات پزشکی، تجهیزات صنعتی، اتومبیل های هوشمند و ... است. این اطلاعات و داده ها می ‌توانند تجزیه و پردازش شوند، نیازمندی ها از آن خارج شود و بر روی موارد لازم کاوش بیشتری انجام گیرد.

یکی دیگر از منابع داده ها، ناشی از تعامل اطلاعات رسانه های اجتماعی در اینستاگرام، یوتیوب و فیسبوک و ‌... است. این شبکه ها شامل مقدار زیادی از بیگ دیتا در قالب و ساختار فیلم ها، متن، تصاویر و .... است که برای فروش ، بازاریابی ، عملکرد هاو کارکردهای پشتیبانی سودمند است. در ضمن می توان با جمع آوری بیگ دیتا از طریق نظرات عمومی در وب سایت، شبکه های اجتماعی ، داده های که به شکل داوطلبانه از برنامه های الکترونیک و شخصی شده اند، از روش پرسشنامه، چک های الکترونیکی و خرید محصولات جمع آوری کرد.

  1. دسترسی به داده‌های بزرگ، مدیریت و ذخیره آن‌ها

برای دسترسی به مقادیر متعدد و انواع داده های بزرگ، سیستم های محاسباتی نوین، قدرت، سرعت و انعطاف پذیری لازم را تهیه و فراهم می کنند. شرکت ها علاوه بر دسترسی نیاز به شیوه‌هایی برای ادغام داده ها، تهیه اطلاعات، مطمئن بودن به کیفیت داده ها، ذخیره و تهیه داده ها برای تفکیک، تجزیه و تحلیل دارند.ممکن است بعضی از داده ها در یک انبار سنتی ذخیره ، برخی نیز از طریق گزینه های کم هزینه وانعطاف پذیرتری برای ذخیره و اداره داده های بزرگ شامل: Hadoop ، راه‌حل‌های ابری و... ذخیره شوند.

  1. تجزیه و تحلیل بیگ دیتا

شرکت ها می توانندبرای بکارگیری بیگ دیتا های خود برای تحلیل ، تجزیه و پردازش، با استفاده از فناوری های قدرتمند از قبیل محاسبه شبکه یا تجزیه و تحلیل حافظه بهره بگیرند. این تحلیل داده‌های حجیم به چگونگی سازمان ها که ارزش، آگاهی و بینش داده ها می باشد را کسب می‌کنند. به طور کلی اطلاعات حجیم و بزرگ با کوشش های توسعه یافته تحلیل و پردازش امروز مانند هوش مصنوعی می پردازند.

  1. اتخاذ تصمیمات هوشمندانه و مبتنی بر داده

داده های معتبر ، ارزشمند و مدیریت شده باعث تجزیه ، تحلیل ها و اتخاذ تصمیمات مهم می ‌شوند. برای قابل رقابت بودن کسب و کار، مشاغل باید اهمیت و ارزش کامل بیگ دیتا را دانسته و به شیوه تصمیم گیری داده محور عمل کنند. شرکت های داده محور کارکرد بهتر و از نظر عملیاتی سودآورتر و قابل پیش بینی هستند.

 

بیگ دیتا(Big Data) چه کاربرد‌هایی دارد؟

بیگ دیتا(Big Data) در طیف گسترده ای از فعالیت‌های تجاری، از تجربه مشتری تا پردازش، تجزیه و تحلیل می‌تواند کمک قابل توجه ی کند. برای توسعه و بهبود شرایط کسب و کار خود بهتر است به تعدادی از کاربردهای بیگ دیتا اشاره کنیم که شامل:

  • توسعه و افزایش محصول

اکثر شرکتهای توسعه و گسترش محصولات برای پیش بینی تقاضای مشتری از بیگ دیتا استفاده می کنند مانند شرکتهای Procter & Gamble و Netflix

این شرکتها با رده بندی خصوصیات اصلی محصولات و خدمات فعلی و گذشته و الگوسازی رابطه بین این ویژگی ها ، موفقیت و بهره مندی تجاری الگوهای پیش بینی شده ای را برای خدمات و محصولات جدید ایجاد و ارائه می دهند.

  • تعمیرات قابل پیش بینی

عوامل تعمیر و نگهداری که خرابی های مکانیکی را می توانند پیش بینی کنند، احتمال دارد در داده های ساختار یافته مثل مدل تجهیزات و سال ساخت و همین طور در داده های بدون ساختار که دربردارنده ی پیام های خطا، میلیون ها مدخل ورود، دمای موتور و داده های سنسور هستند، قرار بگیرند.با تحلیل و تجزیه و پردازش این نشانه های مرتبط به مقولات بالقوه از بروز دشواری ها و مشکلات، شرکت ها با بکار گیری بیگ دیتا می توانند به طور موثر ومفید در تعمیر ونگهداری هزینه ها و عمر تجهیزات و قطعات را به حداکثر برسانند.

  • تجربه مشتری

با مشاهده دقیق از تجربه مشتری، بیگ دیتا شما را توانمند می سازد برای به حداکثر رساندن ارزش محصول و بهینه سازی تجربه تعامل، از بازدیدهای وب، رسانه های اجتماعی، گزارش تماس و سایر منبع ها استفاده کنید.

  • یادگیری ماشین

یکی از دلایل کاربرد بیگ دیتا یادگیری ماشین(Machine Learning) است که باعث شده به یکی از مقولات مهم تبدیل شود. در حال حاضر به ماشین آلات بجای برنامه نویسی می توان آموزش داد. دسترسی به آموزش یادگیری ماشین توسط بیگ دیتا فرصتی را فراهم آورده که باعث کاهش دادن نگرانی مشتری و کمک به سازماندهی پیشگیرانه ی مسائل شده است.

  • کلاهبرداری و انطباق

یکی از کاربردهای دیگر بیگ دیتا این است که به شما در تشخیص مدل های موجودو حاضر که دلالت به کلاهبرداری و جمع آوری حجم بالای از داده ها است کمک کرده تابسیار سریع گزارش های نظارتی را انجام دهید.

  • بهره‌وری عملیاتی

با کمک بیگ دیتا قادرید تولید، بازده، بازخورد مشتری و مابقی عوامل را برای کاهش و پیش بینی خواسته ها و مطالبات آتی تحلیل و ارزیابی کنید. همچنین کلان داده ها قادرند برای بهبود و بهسازی تصمیم گیری در جهت تقاضای کنونی بازار مورد استفاده قرار گیرند.

  • ایجاد نوآوری

بیگ دیتا برای ایجاد نوآوری با مطالعه و بررسی ارتباط متقابل (دوسویه) بین شرکت ها، انسانها، فرایندها و معین کردن راه های جدید برای استفاده از این آگاهی ها ایجاد شده است. از چشم انداز داده ها برای بهبود و عملکرد تصمیمات در مورد ملاحظات و دوراندیشی مالی و برنامه ریزی استفاده می شود. بنابراین برای پیاده سازی قیمت گذاری پویا با استفاده از بیگ دیتا روش ها و آنچه مشتریان از محصولات و خدمات جدید می خواهند را بررسی می کند.

 

کاربرد بیگ دیتا در ایران

در ایران کاربرد بیگ دیتا در تمامی صنعت ها قابل رویت است. بیگ دیتا جهت بهبود سلامت و کیفیت زندگی جامعه در صنایع غذا، پزشکی و انرژی مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال بیگ دیتادر صنعت پزشکی، توسط پزشکان برای آگاهی فاکتور بیماری ها استفاده می کنند و به آنها کمک می کند بیماران را شناسایی و برای هر بیماری تدبیر مناسبی را تجویز و در نظر بگیرد. این اطلاعات در سیستم های بهداشتی دولت ها ذخیره می شود که در زمان شیوع اپیدمی ها باخبرشده و تصمیمات مناسب سریع گرفته شود.

کاربردهای کلان داده ها به شرح زیر می باشد:

  • بانکداری و اوراق بهادار
  • دیجیتال مارکتینگ
  • ارتباطات، رسانه و سرگرمی
  • حوزه بهداشت و سلامت
  • سیستم‌های آموزشی
  • تولید و منابع طبیعی
  • دولت
  • خدمات بیمه
  • خرده‌ فروشی و عمده فروشی
  • حمل و نقل
  • انرژی و خدمات

 

کاربرد بیگ دیتا در دیجیتال مارکتینگ

  • شناخت مشتریان و آشنایی با نیازهای آن‌ها
  • تقسیم‌بندی مخاطبین
  • عقیده کاوی تجزیه و تحلیل پیش‌بینی کننده و تجویزی
  • بازاریابی برنامه ریزی شده و هدفمند
  • سنجش و ارزیابی نتایج
  • تجزیه، ارزیابی و تحلیل رقابتی
  • رشد فروش و افزایش سودآوری بالقوه
  • دسترسی به منابع بیگ دیتا big data

 

منابعی که اطلاعات بیگ دیتا را فراهم می کند.

منابعی که اطلاعات بیگ دیتا را فراهم می کند به شرح زیر می باشد.

  • رسانه‌ها : یکی از سریع ترین و محبوبترین راه ها برای پیدا کردن الگوهای رفتاری جامعه است.
  • وب: مجموعه‌ای از کلان داده و گوناگون که در دسترس افراد و سازمان و شرکت ها است.
  • اینترنت اشیا (Internet Of Things) : این داده‌ها امکان ارائه اطلاعات دقیق در زمانی درست را از طریق حسگرهایی که به دستگاه‌های الکترونیکی متصل و تولید می‌شوند، دارند.
  • پایگاه‌های داده: امکان استخراج و تحلیل و ارزیابی اطلاعات بدست آمده از منابع داده مانند MS Access ، DB2 ، Oracle ، SQL و  Amazon Simpleرا فراهم می کنند.

 

 مزایای بیگ دیتا (Big Data)

  • استفاده از هوش مصنوعی هنگام تصمیم گیری در کسب و کارها
  • بهبود بخشیدن خدمات به مشتری و تاثیرگذاری درتقویت جذب و نگهداری مشتری
  • تشخیص و شناسایی به موقع خطر (در صورت وجود خطر ) برای محصول وخدمات
  • انجام توان و مهارت بهتر عملیاتی
  • تجزیه و ارزیابی داده‌هابه عنوان محرک نوآوری، توسعه و افزایش محصول
  • ایجاد تغییر عملیات تجاری که شامل تغییر مسیر تولید شرکت و توانایی هم خوانی با انتظارات مشتری و مطمئن بودن از قدرت مبارزات بازاریابی.
  • کمک به شرکت‌ها در زمینه نوآوری و توسعه مجدد محصولات
  • نیازمند ارائه بینش و آگاهی بازاریابی برای حل مشکل تبلیغ‌کنندگان
  • توسعه محصول و ایجاد نوآوری، افزایش بهره‌وری و درآمد، کاهش هزینه‌های سازمان
  • تصمیم‌گیری بهتر و سریع‌تر
  • مدیریت ریسک
  • کمپین‌های متمرکز و هدفمند
  • شبکه‌های تامین‌کننده گسترده
  • تشخیص کلاهبرداری (Fraud Detection)

 

معایب بیگ دیتا (Big Data)

  • درک، دریافت و پذیرش اندک و ناکافی از داده‌های بزرگ و ارزشمند
  • تنوع زیاد انواع فناوری‌های بیگ دیتا
  • پرداخت هزینه‌های گزاف
  • پیچیدگی مدیریت کیفیت داده‌ها
  • حفره‌های امنیتی بیگ دیتا
  • کمبود داده‌های با کیفیت
  • تغییرات بسیار سریع
  • نیاز به سخت‌افزار مخصوص
  • مشکلات مربوط به ادغام با سیستم‌های قدیمی
  • خطرات امنیتی

 

 انواع تحلیل کلان داده یا بیگ دیتا

 

 انواع تحلیل کلان داده یا بیگ دیتا

  1. تحلیلی توصیفی: این نوع تحلیل با بررسی و نگاه به گذشته، استفاده از آمار خلاصه و تقسیم بندی جزییات رویدادها در یک زمان بخصوص را وارسی می‌کند.
  2. تجزیه و تحلیل پیش بینانه: این نوع تحلیل برای الگوهای پیشنهادی تلاش می‌کند تا آینده را با استفاده از آمار ، تحلیل داده ها، مدل سازی ، و یادگیری ماشین پیش بینی کند.
  3. تجزیه و تحلیل چشم اندازی: یکی از سه نوع تحلیل اصلی محسوب می شود که با دو تحلیل بالا همراه است، برای تجزیه و تحلیل داده‌ها شرکت‌های تحلیلی از آن استفاده می‌کنند.
  4. تجزیه و تحلیل تشخیصی: برای تعیین علت وقوع چیزی از این تحلیل استفاده می‌شود واز شیوه هایی مانند داده کاوی ، همبستگی و حفاری برای تحلیل وضعیت استفاده می‌کند.
  5. تجزیه و تحلیل سایبری: مهارت‌های امنیت سایبری و دانش تحلیلی داده از نوع تحلیل ترکیبی است. با شناسایی، شناخت و پیش بینی آسیب پذیری‌ها و بستن راه حملات با استفاده ازابزارها و نرم افزارهای پیشرفته ای می‌پردازد.

 

معرفی ابزار تحلیل بیگ دیتا

از شناخته ترین ابزارهای مفید ابزار تحلیل بیگ دیتا که دارای اهمیت بالایی است شامل موارد زیر است:

  • Xplenty : کاربرد این ابزار برمبنای فضای ابری که برای پاکسازی و یکپارچه سازی داده ها می ‌باشد.
  • Improvado : ابزاری است که به انواع کسب و کارهای کوچک در راستای پیدا کردن و مرتب ‌سازی داده‌ها مورد نظر خود کمک می کند.
  • Analytics: ابزاری است که برای تجزیه و ارزیابی بصری، نموداری ، یکپارچه سازی منابع مختلف را برای شما امکان پذیر می کند.
  • Skytree : ابزاری است برای ایجاد الگو‌های دقیق جهت پیش بینی
  • Spark : ابزاری برای تحلیل و پردازش کلان داده ها
  • Hadoop : پلتفرمی منبع باز (Open source) برای پردازش داده‌ها در مقیاس بزرگ

 

سخن آخر

در سایت پزشک کسب وکار با بیگ دیتا big data، چالش‌های، شکل گیری ، مزایا و معایب آن آشنا شدیم. در ادامه مقاله با بعضی از مفاهیم مهم پیرامون کلان داده ها از جمله مشخصه‌های کلان داده، انواع تحلیل بیگ دیتا و منابع اصلی دسترسی به آنها پرداختیم. این داده ها و اطلاعات به طور مداوم و سریع جمع آوری می شوند و اهمیت حفظ و سازماندهی آنهابسیار مهم است. اگر با این داده ها ارتباط دارید باید تجهیزات و ابزار و سیستم های آنالیز آنها را در اختیار داشته باشید. با توجه به فواید فراوان بیگ دیتا و همچنین، اهمیت بالای آن در بازار کار آینده، می‌توان کار با کلان داده و ابزارهای آن را یک مهارت کلیدی دانست.

 

نوشتن یک نظر

نظر