تبلیغات خلاقانه چیست؟ 14 ایده برای تبلیغات خلاقانه در کسب و کار

  • زمان تقریبی مطالعه 23 دقیقه
  • 3273

تبلیغات خلاقانه چیست؟ 14 ایده برای تبلیغات خلاقانه در کسب و کار

پایه اصلی برند سازی محصولات، تبلیغات خلاقانه است.تبلیغات خلاقانه به زبان ساده یعنی بدون هیچ توضیح و سخن اضافه ارائه کننده پیام هایی در مورد محصولات و خدمات به مشتریان باشد که کاملا واضح و گویا و به راحتی مفهوم و پیام اصلی تبلیغ را به مشتری انتقال دهد که باعث خستگی و کم اهمیت جلوه دادن محصول نباشد. در سایت پزشک کسب و کار با ابعاد مختلف تبلیغات خلاقانه آشنا شده و به بررسی مزایا و انواع ایده ها می پردازیم. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

 

تبلیغات خلاقانه چیست؟

 

تبلیغات خلاقانه چیست؟

تعریف دانشنامه عمومی از خلاقیت: "مهم ترین و اساسی ترین قابلیت و توانایی انسان و بنیادی ترین عامل ایجاد ارزش است که در همهٔ ابعاد و جوانب زندگی وی نقش کاملاً حیاتی ایفا می کند. خلاقیت و نوآوری از والاترین ویژگی های انسان است. همهٔ علوم، تولیدات، فناوری ها، صنایع، ابداعات، اختراعات، هنرها، ادبیات، موسیقی، معماری، تبلیغات و به طور کلی اساس انواع تمدن ها از ابتدا تاکنون و کلیهٔ دستاوردهای بشری، جلوه های گوناگونِ خلاقیت و نوآوری است. تمدن انسانی و زندگی وی بدون خلاقیت امکان پذیر نیست."

تبلیغات یا Advertising به تلاش ها و فعالیت های ارتباطی که از طریق رسانه ها برای انتشار و معرفی ویژگی ‌های یک محصول خاص جهت فروش محصولات و خدمات به مشتریان گفته می شود. این فعالیت ها در راستای جلب توجه و علاقمندی مخاطب بوده و در صدد تعامل با افراد است.

تبلیغات از گذشته تا به امروز، به عنوان روشی از بازاریابی برای جذب مخاطب هدف در خرید محصول، فروش و انجام فعالیتی بین کسب و کارها در رقابت بوده تا با رویکرد ترفیع در جامعه و رساندن پیام به تعدادی زیادی از مخاطبان صورت می گرفته است. اما امروزه همچون گذشته اثر بخشی چندانی نداشته و باعث بروز مشکلاتی شده است. علت کاهش موثر و کارآمد تبلیغات، قرار دادن پیام های تبلیغاتی در معرض دید افراد بسیاری که مخاطبان هدف نبوده که این مسئله باعث کاهش استفاده ی درست و کارآمد از بودجه تبلیغاتی شده است.

پیام تبلیغاتی خلاقانه می تواند برای مخاطبان عام یا خاص تهیه و ارائه شود.

در حال حاضر اشکال مختلفی از انواع تبلیغات در جهان شکل گرفته است که شامل: تبلیغات ویروسی، بازاریابی ایمیلی و تبلیغات از طریق موتورهای جستجو می باشد. بعد از رواج اینترنت در بین مردم تبلیغات به دو فرم سنتی و دیجیتالی تبدیل شد.

پیام های تبلیغاتی را می توان براساس انتخاب شرکت ها، تولیدی و ... در بنرهای شهری، روزنامه ها، شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجو قرار داد.

 

تاریخچه تبلیغات

تبلیغات در گذر زمان سه نقطه عطف بزرگ و مهم را تجربه کرده است، ابتدا با اختراع ماشین چاپ در اواسط دهه چهل قرن 15، سپس با اختراع تلویزیون و رسانه های ارتباطی و در آخر دسترسی آسان به شبکه جهانی اینترنت.

مبدأ اصلی تبلیغات در دوران مصر باستان بر روی حکاکی هایی که آثار تبلیغات در آن نمایان است، می توان جستجو کرد.

اختراع تلویزیون یکی از عوامل مهم تأثیرگذار در ایجاد تغییر ابعاد تبلیغات شد. زمانی که هنوز اینترنت وجود نداشت تلویزیون، رادیو و بیلبوردها از مهمترین منابع اطلاع رسانی و سرگرمی افراد و یکی از دوران طلایی تبلیغات از نگاه کارشناسان می باشد.

در سال 1941 اولین تبلیغ تلویزیونی قبل از محبوبترین برنامه های مردم امریکا در ایالات متحده به نمایش درآمد.

پیدایش شکل رسمی تبلیغات را در همین سال با مسابقات بسکتبال NBA، بازی بین بروکلین داجرز و فیلادلفیا فیلیز، مسابقات تماشاگران شاهد نمایش تبلیغات ساعت‌های بولوا بودند، می توان در نظر بگیریم.

یکی از بخش های مهم رسانه و جامعه در سالهای 40 و 50، تبلیغات محسوب میشد. با وجود پرفراز و نشیب بودن دهه 50 در امریکا، ریشه اصلی تبلیغات بر مصرف گرایی مخاطبان، تأثیر به سزایی بر افرادو افزایش مصرف بالا بوده است.

طراحان و سازندگان تبلیغات کم کم رو به سوی ورزشکاران ، بازیگران و افراد معروف و چهره های محبوب درحوزه تبلیغات آوردند.

تبلیغات نیز مانند هر رویداد دیگری بعد از گذشت سال ها دست خوش تحولات بنیادی در محتوا و فرم شد. طراحان و سازندگان تبلیغات به جای تأثیر گذاشتن وقت روی ذهنیت مصرف کننده، به ساخت و ایجاد هویت برند ها روی آوردند.

 

اجزاء و قسمت های مختلف تبلیغات

 

اجزاء و قسمت های مختلف تبلیغات

تبلیغات خلاقانه باید تأثیر خوبی بر روی مخاطب داشته باشد. بنابراین بهتر است از اجزاء مختلف آن استفاده بهینه کرد. پنج جز اصلی تبلیغات که نقش مهم و اساسی در انتقال پیام به مخاطب دارد شامل:

  1. المان‌های بصری

المان های بصری یکی از مهم ترین و موثرترین اجزای هر تبلیغاتی است. در مواجه شدن با تبلیغات اولین گیرنده حسی، بینایی (گیرنده بصری) می باشد.تبلیغات بصری تأثیر بسزایی بر بیننده می گذارد. تمامی طراحان به اولین نکته ای که باید توجه کنند همین موضوع می باشد. تمامی رنگ ها، شکل و اندازه، تصاویر، جنس، ضخامت و ‌.... در تأثیرگذاری و رساندن واضح پیام به مخاطب نقش مهم و تعیین کننده ای دارند. پیام های تبلیغاتی باید تناسب محتوایی با المان های بصری داشته باشد و استفاده از رنگ و تصاویری که به عنوان رنگ و تصایر غالب در انتقال پیام تا اشخاصی که آن را اجرا می کنند هماهنگی و دارای محتوا یکسان باشد.

مثلا فکر کنید قرار است برای سس، تیزری تبلیغاتی بسازید. به نظرتان کسی که از اضافه وزن رنج می برد، می‌تواند در این تیزر حاضر شود و برای محصول موردنظر تبلیغات کند؟ این مسئله ساده‌ترین و دم‌دستی‌ترین مثالی بود که می‌شد درباب اهمیت عناصر بصری در تبلیغات بیان کرد.

 

  1. ادبیات قدرتمند با قابلیت ماندگاری در ذهن

از قدرتمندترین، تاثیرگذارترین و بانفوذترین عنصرهای تبلیغات استفاده از کلمات مناسب می باشد. کلمات قادرند به بهترین نحو ممکن ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کرده و موضوع محتوایی پیام را انتقال داده و توجه او را جلب کند. برای تأثیرگذاری مستقیم در ذهن مخاطب طراحان و سازندگان تبلیغات باید از ادبیات متناسب با مخاطب هدفشان استفاده کنند تا تأثیر گذاری مورد نظر را مستقیماً بر ذهن مخاطب قرار دهند. اولین گام برای جذب مخاطب به فکر انداختن و جلب توجه پیام برای مخاطب است به حدی که مخاطب با متن تبلیغ جذب و میخکوب آن تا انتهای تبلیغات شود.

سازندگان و طراحان تبلیغات باید با لحنی مناسب، گیرا و تأثیرگذار که به زیبایی طنین انداز باشد و انتخاب درست از کلمات استفاده کنند. یکی از دلایل پیام هایی که در ذهن مخاطب در پخش تبلیغات رسانه های جمعی ماندگار می شود آهنگین بودن تبلیغ می باشد.

 

  1. مکان مناسب

از اصول مهم و حیاتی تبلیغات خلاقانه، قرار گرفتن تبلیغات در مکان مناسب و اصلی خود است. طراحان و سازندگان تبلیغات باید در نظر داشته باشند برای تاثیرگذاری و بازدهی تبلیغ، کدام رسانه را برای انتشار کدام تبلیغات انتخاب کنند. برای بهتر دیده شدن و دستیابی به واکنش مخاطبان هدف، نوع انتشار و متناسب بودن تبلیغات کمک شایانی می کند.

فرض کنید قرار است تبلیغی برای مشاغل پرورش دام و طیور طراحی کنید. حتی اگر همه المان‌های قبلی را به درستی رعایت کرده باشید، آیا انتشار این تبلیغات در محیط‌های درون شهری می‌تواند گزینه‌ای منطقی باشد؟

 

  1. زمان بندی مناسب

برنامه ریزی، وقت شناسی و زمان بندی به موقع طراحان در ارائه تبلیغات خلاقانه تأثیر بسزایی بر مخاطب دارد.

این موضوع در تبلیغات تلویزیونی بیشتر قابل توجه است. در حال حاضر تعرفه و نرخ تبلیغات درساعات مختلف ‌، قبل و بعد برنامه ها متفاوت بوده و علت آن توجه به نوع برنامه های مختلف، ساعت ها و جمعیت مخاطبان آن است.

یکی از مسائلی که باید طراحان تبلیغاتی به آن توجه کنند زمان مناسب پخش تبلیغات در اوقات صبحگاهی است زیرا مخاطبان هدفشان را زنان خانه دار تشکیل می دهند و البته باید بر این موضوع واقف آیند که تبلیغات در چه زمانی و چه بستری منتشر شود که بازدهی و واکنش بیشتری در بر داشته باشد.

 

  1. فراخوان برای عمل

یکی دیگر از اجزا مهم تبلیغات فراخوانی به عمل یاcall to action است که اغلب طراحان از آن در تبلیغات از یاد برده یا سهل انگاری می کنند.

فراخوانی به معنای ارائه توضیحات درباره روش های مختلف دستیابی مشتری بالقوه به شما است. نداشتن CTA مانند این است که شما فیلمی بدون پایان و نتیجه‌گیری بسازید. تبلیغات را با فیلم های سینمایی که بدون پایان است مقایسه نکنید، تبلیغات بدون فراخوانی به عمل مورد پسند مشتریان بالقوه نیست.

برمبنای نوع و بستر تبلیغات، Call to action می تواند به آسانی یک کلیک یا شامل : اطلاعات تماس برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر باشد.

بهترین روش برای فراخوانی به عمل در اینترنت و تبلیغات بنری، بارگذاری لینک وب سایت تبلیغ کننده در قسمتی از تبلیغات است تا مشتری به آسانی قادر به راهنمایی سایت موردنظر شود.

 

انواع تبلیغات

 

انواع تبلیغات

  1. تبلیغات چاپی

از قدیمی ترین و سنتی ترین اشکال تبلیغات، تبلیغات چاپی است. هدف آن تأ ثیر گذاشتن بر تصمیمات و نظرات مخاطب برای خریداری کردن محصولات از تبلیغ کننده است. انواع تبلیغات چاپی شامل: روزنامه و مجلات، راهنماها، نامه های مستقیم، بروشورها، پوسترها و آگهی ها می باشد.

  1. تیزر

تبلیغاتی که توسط تلویزیون و رادیو پخش می شود تیزرگفته می شود. از دلایل پرریسک بودن سرمایه گذاری در تیزر، افت و خیز، کم و بیش شدن بینندگان تلویزیون و تغییر سلیقه ی مخاطب نسبت به انتخاب کانال های تلویزیونی است که قابل پیش بینی نیست.

یکی از اهداف تیزرها، آگاهی دادن است. تبلیغ کنندگان از طریق تیزرهای رادیوی و تلویزیونی، اطلاعات مناسب و درستی از محصول به مخاطبان خود ارائه و تأثیر بسزایی در رفتار آنها برای خرید می گذارند.

  1. تبلیغات محیطی

در زمینه تبلیغات خلاقانه محیطی می توان به اطلاعات تماس، طراحی گرافیکی خاص برای نمایش محصولات و جلب توجه مخاطب هدف اشاره کرد و سرعت انتقال پیام در تبلیغات شرط اول آن است.

برای مثال وقتی با سرعت از بنر تبلیغاتی عبور می کنید، باید بدون تمرکز و در زمان بسیار کمی پیام تبلیغ کننده را دریافت، ارزیابی و تحلیل کنید.

از ویژگی های تبلیغات محیطی می توان به جلب توجه مخاطبان فراوان با هزینه خیلی کم اشاره کرد. در حال حاضر تبلیغ کنندگان از طریق تبلیغات محیطی برای جلب توجه و مشارکت مخاطبان در ارتباط با برندها استفاده می کنند و این استراتژی از راه قرار دادن نام کاربری اینستاگرام، کدهای QRو ... صورت می پذیرد.

 

  1. تبلیغات پولی در موتورهای جستجو

اکثر وب سایت ها برای مطابقت دادن صفحاتشان با کلمات کلیدی مرتبط جستجو شده در موتور جستجو با پرداخت به موتورهای جستجو، در بالاترین جایگاه نتایج ظاهر خواهند شد.این نوع پرداخت در تبلیغات، پرداخت به ازای هر کلیک است.

البته اگر مایل به تبلیغات گرفتن نباشید، اما می خواهید سایتتان در بالاترین جایگاه جستجو با ترافیک طبیعی نمایش داده شود، باید بیشتر روی سئو سایت خود تمرکز و توجه کنید.

 

  1. تبلیغات شبکه‌های اجتماعی

پلتفرم انتشار تبلیغات شبکه های اجتماعی شامل: فیس بوک، اینستاگرام، یوتیوب و ... می باشد. از نکات مهم، مثبت و قابل توجه این تبلیغات راندمان سریع آنها است. بازدید و مرور از تبلیغات در شبکه های اجتماعی بسیار بالا و قدرت اینفلوئنسرها بر رفتار کاربران بسیار تأثیرگذار می باشد.

برندها به راحتی و بدون محدودیت تبلیغات محصولات خود را در شبکه های اجتماعی انجام می دهند و هزینه ‌های کمتری نسبت به تبلیغات سایر رسانه ها پرداخت می کنند. البته در شبکه های اجتماعی باید با توجه به مخاطبان هدف پلتفرم مناسب را انتخاب و تمرکز بیشتری بر روی بعد گرافیکی تبلیغات داشته باشید.

 

  1. تبلیغات بومی شده

انواع تبلیغاتی که در صفحات وب سایت یا هر جای دیگری که با فضا و محتوای نزدیک خود سازگاری کامل دارد، تبلیغات بومی شده می گویند.

زمانیکه مطلبی را در سایت یا صفحه ای مطالعه می کنید و در آخر یا مجاورت آن با تبلیغاتی که با محتوای متن مورد نظر شباهت دارد مواجه می شوید، در اصل شما با تبلیغات بومی شده روبه رو شده اید.

 

  1. تبلیغات بنری

تبلیغات بنری یا همان تبلیغات نمایشی در وب سایت ها نمایش داده می شود، این تبلیغات اغلب صامت بوده و طراحان در ساخت آن بیشتر هدفشان طراحی تصاویری متحرک بی صدا با هدف افزایش نرخ کلیک است.

اما سعی کنید از این نوع تبلیغات استفاده نکنید یا کمتر مورد استفاده قرار دهید زیرا غالباً کاربران به این نوع تبلیغات توجه نکرده و جدی نمی گیرند.

 

مزایای تبلیغات خلاقانه

 

مزایای تبلیغات خلاقانه

  • تبلیغات توجه مردم را جلب می کنند

افراد زیادی به صورت آنلاین وقت خودرا صرف چک کردن ایمیل، شبکه های اجتماعی ، جستجو اطلاعات و وقت گذرانی در سایت ها می کنند، تمامی طراحی های گرافیکی، متن و عناصر دیگر در صفحات برای جلب توجه کاربران طراحی شده است. اغلب افراد برای جلوگیری از وقت و هزینه به چگونگی مشاهده پردازش اطلاعات پرداخته و صفحات نمایش خود را تنظیم کرده و پیشرفت زیادی در بهینه سازی سرعت به آنچه نیاز دارند رسیده ‌اند. با باز کردن هر صفحه از مرورگر وب به شما و افزایش اطلاعاتتان کمک می کند.

تبلیغات خلاقانه با روش های که در نظر گرفته شده، داشتن فرم خاص خود، کارکرد آنها و شیوه اجرایی شان قادر به جلب توجه کاربران است. از بهترین تبلیغات خلاقانه برای تأثیرات بیشتر ، ادغام چندین مورد از این عناصر است.

 

  • تبلیغات خلاقانه کاربران را درگیر خود می کنند

برای رسیدن به اهداف خود فقط توجه به تبلیغات کافی نیست. شما باید برای به چالش کشیدن و درگیر کردن کاربران روشی را انتخاب کنید که تبلیغ شما را خوانده یا گوش داده و ترغیب شوند به سمت شما بیایند. سعی کنید تبلیغات خود را پیچیده نکنید، در یک تصویر ساده اهدافتان را ارائه دهید. با جذب و درگیر کردن کاربر، آنها با پردازش پیام ها، ممکن است محصول شما را خریداری و تبدیل به مشتریان ثابت و همیشگی شما بشوند.

  • تبلیغات و تاثیر گذاری آن

معمولاً مخاطبان با دیدن تبلیغات شما ممکن است به خرید فکر کنند. نوع تبلیغات شما باید به نوعی تدوین شود که به ذهن مخاطب نفوذ کرده و آنها را جذب و باعث ارتباطی عاطفی یا هر نوع ارتباط دیگری را حس کنند. این موارد باعث خرید و احتمالاً بازگشت به سایت شما و دنبال کردن سایت یا پیج شما می شوند.

 

  • آگاهی از برند

تبلیغات خلاقانه منحصربه فرد در ذهن مردم ماندگار است. غالباً خلاقیت در تبلیغات باعث یادآوری مردم حتی با گذشت سالها می شود. برای گسترش و رشد هویت و آگاهی از برند محصولات و خدمات خود یک کمپین تبلیغات خلاقانه راه اندازی کنید و سعی کنید مطمئن شوید که افراد درباره محصولات شما اطلاعات و شناخت کافی داشته باشند.

 

  • ارتباط پایدار

زمانی مشتریان به تولیدکنندگان اعتماد و وفادار می مانند که در تبلیغات به صورت مداوم بتوان ارتباطی پایدار را ایجاد کنند. با استمرار تبلیغات باعث ایجاد هویت یک برند یا محصول خاص و اعتبار آن می شوند.

 

  • تاثیر رفتاری

یکی از مسئله هایی که باعث تأثیرگذاری بر رفتار مصرف کننده می شود آگاهی دادن مخاطبان هدف و مشتریان می باشد. اطلاعات و شناخت از ویژگی های یک محصول به مشتریان باعث خرید و امتحان کردن آن می ‌شود. تبلیغات خلاقانه اگر مناسب و خوب باشد باعث کنجکاوی مخاطب و کسب اطلاعات بیشتر از جانب او خواهد شد. اگر محصول تبلیغ شده با انتظارات مشتری همخوانی داشته باشد بی شک باعث خرید کردن او، و تولیدکننده به هدف خود یعنی فروش محصولش می رسد.

 

  • افزایش محبوبیت برند

زمانی که خلاقیت در تبلیغات خود داشته باشید باعث افزایش محبوبیت برندتان خواهید شد و سبب ماندگاری و تأثیرگذاری در ذهن مخاطبان و خرید و وفاداری آنها می شوید.

طراحان و سازندگان در تبلیغات خود سعی می کنند به سلیقه مخاطبان احترام گذاشته و دغدغه هایشان را به تصویر بکشند و سبب جلب توجه مردم جامعه شده و این کار باعث خلق هویتی گروهی و بعنوان یک فرهنگ مشترک دورهم جمع شوند. این تبلیغات با ادغام زیبایی، خلاقیت، سادگی و تأثیرگذاری باعث حس اعتماد مخاطبان نسبت به برند می شوند.

  • گستره رسانه‌ای

بی شک تبلیغات خلاقانه مخاطبان را جذب خود کرده و باعث افزایش بازخورد می شود. برای اینکه هزینه کمتر نسبت به یک تبلیغات خلاقانه انجام دهید از شبکه های اجتماعی استفاده کنید.

الگوریتم گوگل به صفحات باکیفیت و دارای محتوای جذاب واکنش نشان داده و باعث افزایش بازخورد می ‌شود. افراد تبلیغات جذاب و خلاقانه را برای یکدیگر ارسال می کنند و این مسئله باعث افزایش بازدید تبلیغ و محصول می ‌شود.

 

14 ایده برای تبلیغات خلاقانه

 

14 ایده برای تبلیغات خلاقانه

  1. در جایی جدید تبلیغ کنید

شرکت ها برای جذب بیشتر مخاطب از تبلیغات برندشان در بسترهای خاص که بازدید بیشتر دارند استفاده و روی آن تمرکز می کنند، تبلیغاتی همچون تبلیغات اینترنتی یا تبلیغات درمجلات. متأسفانه موردی که مدیران به آن کم توجه ای می کنند این است که مخاطبان به این نوع تبلیغات عادت کرده، کمتر جذب شده و گاهی حتی نادیده می گیرند. برای جلب نظر مخاطبان بهتر است محصولات خود را با تبلیغات خاص و مکان های جدید که حتی مختص آن محصول است انجام دهید.

 

  1.  به یک کالای تجاری منحصر به فرد بپردازید

محصولات و خدماتی که ارائه می دهید باید جالب و سرگرم کننده باشد و حتی می توانید به ازای خرید مردم از شما یک خدمات رایگان به آنها هدیه دهید. سعی کنید تبلیغات مفید و منحصر به فرد انجام دهید. توجه خود را به یک کالا منعطف کنید و از حاشیه ها بپرهیزید.

 

  1. استخدام یک طراح گرافیک

سعی کنید یک طراح گرافیک یا ایده پرداز استخدام کنید. زیرا نداشتن ایده یا بسته بندی های قدیمی و ارائه تبلیغات و بروشورهای خسته کننده باعث کلافگی مشتریان می شود. با استخدام طراح به کسب و کار خود تنوع بدهید.

  1. ارائه جزئیات کار و دریافت انتقادات و پیشنهادات

سعی کنید برای جذب افراد از پخش مستقیم کار خود در تبلیغات استفاده کنید به این معنا که نحوه تولید محصول خود را به نمایش بگذارید، نگران این مسئله نباشید که مشتریان ایراد ها و نقاط ضعف شما را می ‌بینند. با دریافت نظرات و انتقادات مشتریان و ارسال پیام یا ویدئویی به مشتری از آنها تشکر کنید که به محصول شما توجه کرده، نقاط ضعف را به شما گوشزد کرده و در روند بهبود محصولتتان به شما یاری رسانده ‌اند و اینگونه به شما اعتماد کرده ، جذب محصول و به مشتریان ثابت شما تبدیل می شوند.

 

  1. ارائه خدمات داوطلبانه

بهترین کار برای ارائه دادن محصولات و خدمات به یک سازمان یا یک موسسه خیریه، کار داوطلبانه است. هم یک نوع تبلیغات خلاقانه و هم کاری انسان دوستانه محسوب می شود که شامل مزایای زیر می باشد:

  • باعث تعریف هویت تجاری شما می شود؛
  • موجب آشکار سازی کامل و واضح ماهیت برند شما می شود؛
  • باعث افزایش دسترسی شما به مخاطبان می شود؛
  •  سبب تقویت روحیه پرسنل شما می شود؛
  • باعث ارتقاء روابط عمومی شما می شود؛

 

  1. همکاری با مشاغل مرتبط دیگر

برای ایجاد کسب و کار جدید و تقسیم هزینه های تبلیغات بهترین راهکار همکاری است. در حال حاضر شرکت ‌هایی هستند که باعث ایجاد رقابت برای شما شده ولی ارائه دهنده محصولات و خدماتی است که تکمیل کننده تجارت شماست. برای افزایش اثربخشی تبلیغات و اعتبارتان سعی کنید به معامله مشترک دست یابید. برای مثال اگر تولید کننده محصولات لبنی هستید؟ با یک فروشگاه یا هایپر مارکت شریک شوید یا اگر تولید کننده شیرینی و کیک هستید؟ می توانید با یک کافه در نزدیکی خود همکاری یا شریک شوید.

 

  1. برگزاری رویداد و ارائه خدمات رایگان

برای قرار دادن محصول و کسب و کار خود در معرض دیدگان مردم و جامعه ، بهترین روش ارائه آن در مناسبت ‌ها و رویدادهای کوچک است. این رویدادها باعث می شود با مردم بیشتر تعامل داشته، با آنها صحبت کرده و برای جذب و لذت آنها کارهای متفاوت و سرگرم کننده ای انجام دهید.

مثلاًمی توانید بنا به شغل و کسب و کارتان به مشتریان مشاوره رایگان بدهید یا در انجام پروسه کاری آنها را درگیر کرده و برای پاداش به آنها تخفیف بدهید و ....

از یاد نبرید هرکاری که انجام می دهید باید از آن لذت ببرید و برای مخاطبان سرگرم کننده جلوه دهید، بدانید امکانات بی نهایت است. یکی از راه های جذب مخاطب در تبلیغات خلاقانه، برگزاری رویدادها و ارائه خدمات رایگان است.

 

  1. قوانین را بشکنید

در تبلیغات هیچ محدودیت و قانونی وجود ندارد، سعی کنید ایده های که دارید را عملی کنید. جای تبلیغات سنتی از تبلیغات دیجیتالی استفاده کنید، ساده ترین شیوه برای افزایش خلاقیت، آزمون کردن کارهای جدید است. نهراسید و سعی کنید خلاق باشید.

 

  1. روی تبلیغات اینفلوئنسرها حساب باز کنید

یکی از موارد برای تبلیغات خلاقانه و ساخت تیزرهای تبلیغاتی که باعث بیشتر دیده شدن شما می شود، استفاده از چهره های شبکه های اجتماعی و اینفلوئنسرها می باشد.

 

  1. از هنرهای خیابانی غافل نشوید

یکی دیگر از جنبه های جذاب تبلیغات خلاقانه که به جذب مخاطبان کمک می کند تبلیغات و هنرهای خیابانی است. هنرهای خیابانی همچون: نقاشی روی پله ها، روی تیرهای برق، لابه لای شکستگی های دیوارها و... نه تنها باعث زیبای شهر می شود بلکه باعث توجه مردم و دیده شدن تبلیغات شما می شود.

 

  1. بگذارید دیگران برای شما تبلیغ کنند

در تبلیغات خلاقانه برای محصول و کسب وکار خود از مخاطبان کمک بگیرید. می توانید با قرار دادن قاب اینستاگرامی در خیابان یا طراحی فیلتر اسنپ چت از مردم بخواهید با آنها عکس بگیرند و از آن به عنوان سوژه عکاسی خود استفاده کرده و در پیج خود به اشتراک بگذارند.

  1. از تفاوت نترسید

سعی کنید از متفاوت بودن نهراسید، ساده اما متفاوت باشید. از هر چیزی که باعث جذاب شدن تبلیغات شما می شود استفاده کنید همچون: نوشتن یک جمله ساده سیاه روی بیلبورد سفید، گرافیتی روی دیوار، استفاده از رنگ های و اشکال فانتزی و ... برای طراحی یک تبلیغ موفق کمک بگیرید.

 

  1. از المان‌هایی استفاده کنید که مخاطبان دوست دارند

سعی کنید از المان های که بیشترین بازخورد و مورد علاقه مخاطبان است استفاده کنید همچون: خانواده، حیوانات، طبیعت و کودکان که برای مخاطب آشنا و دوست داشتنی می باشد.

 

  1. شوخ‌طبع باشید

سعی کنید در تبلیغات خلاقانه خود از شوخی و بیانی طنز گونه استفاه کنید. زیرا باعث می شود مخاطب از تبلیغ شما حس خوبی گرفته ، با شما صحبت کند، سبب جذب و فروش محصول شما بشود.

 

3 هدف عمده تبلیغات خلاقانه در کسب و کار

 

3 هدف عمده تبلیغات خلاقانه در کسب و کار

  1. اطلاع‌رسانی

از مهمترین اهداف تبلیغات خلاقانه ایجاد آگاهی، شناخت و اطلاع رسانی نسبت به محصولات و علامت تجاری شرکت ها است. از دیگر اهداف تبلیغات ارائه آموزش خدمات و محصولات است. در واقع وقتی هدف تبلیغات معرفی محصولات و خدمات باشد سبب خواهد شد مخاطبان هدف بتوانند اطلاعات جامع و درستی از آن داشته باشند.

 

  1. اقناع

تبلیغات مجاب کننده سعی دارد مشتریان را نسبت به محصولات و خدمات معرفی شده متقاعد کند که انتخاب آنها، بهترین انتخاب ممکن است. طراحان و سازندگان تبلیغات در تلاشند که با تغییر دیدگاه مصرف کنندگان و تأثیر بر چگونگی مصرف محصولات اعتبار خود را بهبود و محصولات خود را بهترین و مناسب ترین شیوه به مشتریان معرفی کنند. در صورت خلاقیت در این نوع تبلیغات باعث جذب و وفاداری مشتریان خود خواهند شد.

 

  1. یادآوری

هدف تبلیغات خلاقانه به منظور یادآوری خصوصیات محصول و خدمات آن به مخاطبان که هنگام خرید ارائه می دهند، می باشد.اغلب فروشندگان و تولیدکنندگان از این روش در فروشگاه های بزرگ و نمایشگاه ها استفاده می کنند.

 

3 اشتباه رایج در تبلیغات خلاقانه

 

3 اشتباه رایج در تبلیغات خلاقانه

  1. تاکید بیش از اندازه روی محتوای تولید شده توسط کاربر

انتشار محتوای تولید شده از طریق کاربر شبکه های اجتماعی از شیوه های مطلوب برای تبلیغات میان شرکت ‌ها و تولیدی ها است. استفاده بیش از حد تولید محتواهای تکراری در شبکه های اجتماعی باعث مواجه شدن رفتارهای غیر قابل پیش بینی، بازخوردهای متفاوت و متزلزل کننده مخاطبان، حتی ممکن است چالش ‌های زیادی برای کسب و کارتان به وجود بیاورد.

 

  1. تاکید بیش از اندازه روی لوگو

سعی کنید در تمامی تبلیغات از لوگوی محصولات خود به صورت بزرگ برای جلب توجه استفاده نکنید، به یاد داشته باشید در تبلیغات تأثیر اصلی را محتوای تبلیغات بر روی مخاطب می گذارد و به چشم آمدن یا نیامدن لوگو محصولات هیچ اثری روی خرید مشتریان نمی گذارد. سعی کنید بجای بزرگ نمایی لوگو که باعث اشغال کردن بیش از اندازه فضای تبلیغات می شود از سایر المان ها استفاده کنید.

 

  1.  گزافه‌گویی

سعی کنید زیاد در تبلیغات خود حجم کثیری از خلاقیت بصری و اطلاعات را قرار ندهید. این کار باعث می ‌شود مخاطب در زیر حجم زیادی از اطلاعات دفن شود و احساس بدی به فرد القاء شود. سعی کنید در تبلیغات خود از زیاده گویی برحذر بوده، کوتاه و رسا اصل مطلب را ارائه دهید. استفاده از حجم زیادی از اطلاعات، رنگ ها، شلوغ کاری و تصاویر باعث دلزدگی مخاطب و باعث نتیجه منفی برای تبلیغ محصول شما می شود. بنابراین سادگی را سرلوحه تبلیغات خود قرار دهید.

 

کسب درآمد از تبلیغات

یکی از موارد پیشرفت و کسب درآمد ذهن های تولید کننده، ایده پرداز و افراد خلاق، فعالیت در عرصه تبلیغات می باشد. اگر قادرید در تبلیغات، موفق و ایده پرداز باشید مشاغل فراوانی برای ساخت و طراحی محصولتشان پیش روی شما است. کسانی که در یک تبلیغات خلاقانه و مناسب البته بسته به نوع تبلیغات نقش دارند شامل: گرافیست، طراح، نویسنده نریشن و تیزرهای تبلیغاتی، کارگردان، تدوین‌گر، ویراستار، طراحان صحنه، آژانس‌های تبلیغاتی و بازیگر در آن همکاری دارند. تبلیغات یک معامله برد – برد است و هردو طرف، طراحان تبلیغات و شرکت های متقاضی سود خواهند کرد.بازار این کار همیشه در حال گسترش است و جا برای ذهن های خلاق در دنیای تبلیغات همیشه وجود دارد.

چگونه می توان یک تبلیغات خوب ساخت؟

  • برای دیده شدن در جستجو ها از کلمات کلیدی استفاده کنید؛
  • ارائه دهنده راه حلی برای یکی از مشکلات مخاطبتان باشید؛
  • سوالات مهم از مخاطب بپرسید؛
  • استفاده از توصیه ها و رضایت مشتریان و کاربران؛
  • به کمک متن تبلیغاتی خود، احساس ضرورت را در مخاطب برانگیزید؛
  • استفاده از آمار، ارقام و نمودار ؛

 

جمع بندی

در سایت پزشک کسب و کار تعریف جامع ای از تبلیغات خلاقانه در کسب و کار داشتیم و مزایا و اهداف آن را بررسی کردیم. از عناصر تبلیغات خلاقانه میتوان به ترکیب هنر، سادگی، خلاقیت، اصالت، انعطاف‌پذیری، جزییات، تلفیق و ارزش هنری اشاره کرد که تنها یک ذهن خلاق و ایده پرداز می تواند از پس آن بر بیاید. رمز موفقیت در تبلیغ کسب و کار ارائه ی تبلیغات خلاقانه است.

تبلیغات یعنی برقراری هرگونه ارتباط با افراد در جامعه به طورمستقیم و یا غیر مستقیم و جذب و اعتماد آنها به محصولات برندی خاص می باشد. در این مقاله انواع تبلیغات و چند ایده برای تبلیغاعت خلاقانه را شرح دادیم امیدواریم از این مقاله بهره کافی را برده باشید.

 

نوشتن یک نظر

نظر