معرفی 30 ابزار فوق العاده طراحی سایت و مزایای پرکاربردترین آن ها

  • زمان تقریبی مطالعه 15 دقیقه
  • 581

معرفی 30 ابزار فوق العاده طراحی سایت و مزایای پرکاربردترین آن ها

امروزه با گسترش دانش طراحی سایت، ابزارهای طراحی سایت رو به ارتقا و پیشرفت است. بدون تردید یکی از مهم‌ترین ابزارهای کسب و کار و فعالیت در جامعه کنونی طراحی سایت است، بسیاری از کسب و کارها که برای بخشی از امور خود قصد ارائه خدمات آنلاین به مشتریان را دارند باید وب‌سایت فوق‌العاده‌ای طراحی کنند. امروزه ابزارها و برنامه‌های متنوعی برای طراحی سایت وجود دارند که به کمک آن‌ها قادرید سایت خود را راه اندازی کنید. کلیۀ وب‌مسترها برای طراحی حرفه‌ای سایت خود به این ابزارها و نرم‌افزارهای طراحی سایت نیاز دارند تا بتوانند امور مربوط به سایت را به صورت دقیق کنترل و مدیریت کنند. در این محتوا از سایت پزشک کسب و کار قصد داریم انواع نرم افزارها و ابزار طراحی سایت را معرفی کرده و شما را با مزایای برخی از پرکاربردترین آن‌ها آشنا کنیم، پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

طراحی سایت چیست؟

 

طراحی سایت چیست؟

طراحی وب‌سایت (Web Design)، به معنی تلاش جهت ایجاد یک پایگاه اینترنتی برای معرفی کسب و کار خود جهت اطلاع‌رسانی، ارائه، فروش محصولات و خدمات می‌باشد. در حقیقت طراحی سایت، مجموعه‌ای از علم، مهارت، دانش مهندسی، زیبایی شناختی و خلاقیت است که جهت طراحی وب‌سایت، این مجموعه با یکدیگر ترکیب شده‌اند تا عناصر جذاب و تأثیرگذاری را به وجود آورند و در نگاه مخاطبان شما ماندگار شود.

 

معرفی بهترین ابزارهای طراحی سایت

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم کلیۀ وب‌مسترها و طراحان جهت راه اندازی و مدیریت وب‌سایت خود نیاز به ابزار دارند تا بتوانند با استفاده از آن‌ها بخش‌های مختلف وب‌سایت خود را سازماندهی کنند. در این بخش قصد داریم شما را با برخی از ابزارها و نرم افزارهای طراحی سایت فوق‌العاده، کاربر پسند و پرکاربرد آشنا کنیم.

وردپرس: وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای متن باز است که طراحان به کمک آن قادرند در کمتر از چند دقیقه به آسانی وب‌سایت خود را راه اندازی کنند. با وجود هزاران افزونه رایگان در وردپرس قادرید عملکرد سایت خود را به همان صورت که مد نظرتان است، جستجو و کار کنید. همچنین روند سفارشی‌سازی را ساده کرده و برای طراحی سایت خود نیازی به مهارت رمزگذاری نخواهید داشت. در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که وردپرس رایگان است ولی هزینه‌هایی برای ساخت و اداره سایت در سیستم عامل وجود دارد.

Adobe Fireworks: این ابزار نسخه بهینه‌سازی فتوشاپ برای طراحان وب‌سایت است که امکان ایجاد گرافیک‌های کم حجم و وکتوری را می‌دهد.

Adobe Photoshop: نرم افزار فتوشاپ یکی از نرم افزارهای قدرتمند و پرکاربرد جهت سایت و ویرایش تصاویر محسوب می‌شود و طراحان سایت با کمک این نرم افزار طرح‌های مورد نیاز خود را آماده می‌کنند.

Adobe XD: نرم افزار Adobe XD دارای ابزارهایی است که شما را قادر کرده تا پیش نمایش‌های تلفن همراه، دسکتاپ، تعاملات غیر استاتیک را تعریف نمایید. این برنامه به شما این امکان را می‌دهد تا با سرعت عناصر را انتخاب و تغییرات مورد نظرتان را در صفحه ایجاد کنید و از ابزارهای به اشتراک‌گذاری برای دریافت بازخورد در طرح‌ها استفاده نمایید.

Affinity Designer: نرم افزار Affinity Designer دارای ابزارهای گرافیکی و طراحی سایت است که قادرید تصاویر و بردارها را بدون هیچ‌گونه آسیبی به آن‌ها، تنظیم کنید. یکی از مزیت‌های فوق‌العاده این نرم افزار، زوم 1,000,000,000 درصدی است که این موضوع نرم افزار Affinity Designer را به یکی از رقبای سرسخت برنامه فتوشاپ تبدیل کرده است.

Avocode: این نرم افزار به صورت خودکار و سریع فایل‌های Sketch و PSD را تجزیه و تحلیل کرده و با رابط کاربری فوق‌العاده خود قادرید بر روی عناصر در طراحی کلیک و کد آن را به یک ویرایشگر متنی مورد نظرتان ارسال کنید. یکی از بنیان‌گذاران این نرم افزار معتقد است که توسعه‌دهندگان با وجود این نرم افزار هرگز به نرم افزارهای Sketch یا Photoshop نیاز نخواهند داشت.

Chrome Developer Tools: مرورگر Chrome دارای ابزاری به نام Chrome Developer Tools بوده و با استفاده از آن قادرید به کدهای مختلف سایت خود دسترسی پیدا کنید، خطاها را پیدا کرده و تغییرات مورد نیاز را انجام دهید.

CodePen: این نرم افزار در سال 2012 توسط Alex Vazquez ایجاد شد. این برنامه شامل یک محیط آموزشی مجازی و دو ویرایشگر کد آنلاین می‌باشد که توسعه‌دهندگان قادرند به کمک آن بازخوردهای مهمی دریافت کنند و همچنین این ابزار سایت شما را پیش از ساخت، نمایش می‌دهد.

Coffee Cup: این نرم افزار محبوب طراحی سایت به شما این امکان را می‌دهد که به سرعت وب‌سایت مورد نظر خود را ایجاد کنید.

Dreamweaver Adobe: این نرم افزار برای افرادی که کمی با دانش کدنویسی آشنا هستند، مناسب است. Dreamweaver Adobe به عنوان یک نرم افزار طراحی سایت محبوب بوده و به صورت گسترده‌ای مورد استفاده توسعه‌دهندگان و طراحان وب قرار می‌گیرد. این نرم افزار به عنوان یک ویرایشگر وب و برنامه‌نویسی HTML عمل کرده و با کمک نرم افزار Dreamweaver Adobe، یک سایت ریسپانسیو (واکنشگرا)، منحصربه‌فرد، جذاب و مطابق سلیقه خود خواهید داشت. همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که این نرم افزار سعی کرده با استفاده از توضیحات و تصاویر تکمیلی طراحی سایت، آزمون و خطا در روند طراحی سایت را کاهش دهد. در صورتی که به طراحی سایت HTML5 و JavaScript تسلط کافی دارید، قادرید از نرم افزار فوق‌العاده Dreamweaver Adobe استفاده کنید.

Emmet: یکی دیگر از بهترین ابزارهای طراحی سایت Emmet می‌باشد که با استفاده از این ابزار قادرید سرعت نوشتن کدهای CSS و HTML را به صورت چشمگیری افزایش دهید.

Figma: این ابزار با رابط کاربری خود به طراحان این امکان را می‌دهد تا چند نفر به صورت همزمان کار کنند. این ابزار مشابه Sketch بوده و فرآیند استفاده از آن بسیار ساده است. همچنین با کمک این ابزار قادرید گرافیک را با دیگران به اشتراک بگذارید.

Firebug: این افزونۀ متن باز یکی از ابزارهای کاربردی طراحی سایت است که به صورت اختصاصی برای مرورگر فایرفاکس طراحی شده و با نصب آن قادرید به راحتی عیب‌یابی صفحات مختلف وب‌سایتتان را انجام دهید. در حقیقت این ابزار کیفیت صفحات سایت شما را بررسی و خطاهای موجود را نمایش می‌دهد. همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که بررسی وضعیت و اعتبار کدهای CSS، HTML و JavaScript با استفاده از این ابزار فراهم شده است.

Freepik: وب‌سایت Freepik یکی دیگر از ابزارهای پرکاربرد برای طراحی گرافیکی و جلوه‌های بصری سایت است که به عنوان یکی از فوق‌العاده‌ترین موتورهای جستجوی عکس‌های باکیفیت، وکتوری و فایل‌های لایه باز محسوب می‌شود. همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که اکثر تصاویر موجود در وب‌سایت به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته ولی جهت دسترسی به تصاویر متنوع باید حق اشتراک پرداخت کنید.

Freeway: این نرم افزار برای کاربرانی که با سیستم عامل مک کار می‌کنند، مناسب است. این نرم افزار بدون نیاز به زبان CSC و HTML، فرآیند طراحی سایت را برایتان آسان کرده و ابزارهای گرافیکی و قالب‌های از پیش طراحی شده را در اختیار شما قرار می‌دهد.

Google Web Designer: Google Web Designer به عنوان یک نرم افزار طراحی سایت پیشرفته محسوب می‌شود که امکان طراحی و ایجاد صفحات HTML5 و محتوای وب را با استفاده از رابط بصری و کد منسجم می‌دهد.

JavaScript & CSS Minifier: وب‌سایت JavaScript و CSS Minifierیکی دیگر از بهترین ابزارهای طراحی سایت می‌باشد که به کمک آن قادرید کدهای وب‌سایت خود را فشرده‌سازی کنید. همانطور که می‌دانید فرآیند فشرده‌سازی کدهای سایت به صورت دستی بسیار پیچیده و زمان‌بر است ولی به کمک این وب‌سایت قادرید به آسانی این کار را انجام دهید، تنها کافیست وارد این سایت شوید و کدهای CSS و JavaScript وب‌سایت خود را وارد کرده و گزینۀ MINIFY را انتخاب نمایید. فشرده‌سازی کدها سبب افزایش سرعت سایت و بهبود سئو می‌شود.

KompoZer: این نرم افزار به عنوان یکی از ابزارهای ساده برای طراحی سایت محسوب می‌شود.

Macaw: یکی دیگر از ابزارهای شناخته شدۀ طراحی سایت، نرم افزار Macaw می‌باشد.

Mobile Friendly Test: یکی از مهم‌ترین ابزارهای طراحی سایت، Mobile Friendly Test می‌باشد که با کمک این ابزار قادرید ریسپانسیو بودن (واکنشگرا) وب‌سایت خود را بررسی کنید، این کار تأثیر قابل توجهی بر بهبود رتبه وب‌سایت شما در صفحۀ نتایج جستجو دارد. همچنین با استفاده از این ابزار قادرید قسمت‌های فنی و جلوه‌های بصری سایت خود را بهینه و خطاهای کدنویسی را رفع کنید.

Net Objects: Net Objects به عنوان یک نرم افزار طراحی سایت قدرتمند و مدرن محسوب می‌شود.

Open Element: یکی دیگر از برنامه‌های قدرتمند و بصری جهت برنامه‌نویسی وب برای توسعه‌دهندگان و طراحان وب، نرم افزار طراحی سایت Open Element می‌باشد.

Pingdom Tools: این ابزار آیتم‌های مختلفی همچون: رتبه عملکرد، حجم صفحه مورد نظر، تعداد درخواست‌های HTTP و سرعت متوسط بارگذاری سایت را بررسی کرده و اطلاعات را با جزئیات نمایش می‌دهد. این وب‌سایت Pingdom Tools به عنوان یکی از بهترین ابزارهای آزمایش سرعت سایت محسوب می‌شود که به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار دارد.

Planet Control: شما به کمک این نرم افزار قادرید به راحتی فایل‌های خود را مدیریت کنید. این نرم افزار رایگان بوده و می‌توانید در زمان خود صرفه‌جویی کنید ولی یکی از مهم‌ترین موانع این نرم افزار، خط کنترل آن است.

Quill: برنامه Quill به عنوان یک ویرایشگر متن باز WYSIWYG جهت طراحی سایت‌های مدرن محسوب می‌شود. یکی از ویژگی‌های این برنامه، انعطاف‌پذیری و قابلیت توسعه آن با استفاده از ماژول‌ها و یک API قوی می‌باشد. این برنامه تم و ماژول‌هایی را که دارای نوار ابزار، کلیپ بورد، تاریخ، صفحه کلید است را ارائه می‌دهد.

Rapidweaver: این نرم افزار برای افرادی که با کدنویسی آشنا نیستند ولی نیاز به طراحی سایت حرفه‌ای دارند، مناسب است. این نرم افزار از کدهای CSS، HTML و HTML5 پشتیبانی می‌کند. شما به کمک این ابزار بدون نیاز به دانش در این زمینه تنها با استفاده از ابزارهای موجود قادرید قالب‌ها و سایت خود را طراحی کنید.

Sketch: Sketch یک نرم‌افزار براساس سیستم عامل Mac os که به صورت انحصاری متعلق به سیستم‌ها و لپ‌تاپ‌های شرکت اپل می‌باشد و در سال 2011 شروع به کار کرد، سپس به مرور زمان به عنوان یکی از محبوب‌ترین نرم افزارها طراحی گرافیک سایت و رابط کاربری تبدیل شده است. یکی از مشکلات این نرم افزار، انحصاری بودن آن است به صورتی که شما نمی‌توانید با نرم افزارهای ویندوزی فایل‌های اسکچ را نصب کنید. در حقیقت اسکچ یک ابزار ساده و کاملاً برداری‌ برای طراحی دیجیتالی می‌باشد که به صورت گسترده در طراحی وب، طراحی لوگو، طراحی رابط کاربری (UI) استفاده می‌شود و فایل‌های اسکچ متشکل از یک یا چند لایه نماد، اشکال، تصاویر و متن می‌باشد. شما به کمک این نرم افزار قادرید تمامی گرافیک‌ها در هر نوع طراحی را به آسانی که مقیاس‌پذیر هستند را انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله 10 ویژگی فوق العاده نرم افزار اسکچ (Sketch) و بررسی تفاوت آن با فتوشاپ  رامطالعه کنید.

Vivaldi: یکی از ابزارهای طراحی سایت، Vivaldi است. در واقع Vivaldi یک مرورگر وب قوی، سریع و قابل تنظیم برای کاربران است و با سایر قابلیت‌های خود همچون: پانل جهت اخذ یادداشت‌ها، کنترل خط فرمان، جمع‌آوری و مرتب‌سازی پانل‌های وب را فراهم کرده و شما قادرید جهت درسترسی آسان، کلیۀ سایت‌های مورد نظرتان را در یک مکان قرار دهید.

W3C Markup Validation: یکی دیگر از بهترین ابزارهای طراحی سایت W3C Markup Validation می‌باشد که با کمک این ابزار قادرید اعتبار کدهای وب‌سایت خود را براساس استاندارد جهانی بررسی کنید. استفاده از این ابزار به بهبود سئوی وب‌سایت شما کمک بسیاری خواهد کرد؛ زیرا با نمایش کدهای نامعتبر قادرید با اصلاح یا حذف آن‌ها، اعتبار سایت خود را افزایش داده و آن‌ها را براساس استانداردهای به روز دنیا بازنویسی کنید.

Wix: نرم افزار طراحی سایت Wix برای افراد مبتدی بسیار مناسب بوده و قادرید با چند کلیک و بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی، بخش‌های مختلفی را به صفحات وب‌سایت خود اضافه و طراحی‌های فوق‌العاده‌ای ایجاد کنید. این نرم افزار تقریباً دارای 500 قالب آماده است که قادرید برای طراحی‌های مورد نظر خود از این قالب‌های متنوع استفاده کنید. همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که به کمک این نرم افزار قادرید با کاربران خود در ارتباط باشید و به سوالات آن‌ها پاسخ دهید و بازدیدکنندگان هم قادرند پاسخ سوالات خود را دریافت کنند. در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم، در صورتی که صاحب کسب و کار کوچکی هستید، نرم افزار طراحی سایت Wix برای شما گزینه مناسبی است.

 

مزایای برترین و پرکاربردترین ابزارهای طراحی سایت

 

مزایای برترین و پرکاربردترین ابزارهای طراحی سایت

در این بخش قصد داریم شما را با مزایای برخی از پرکاربردترین نرم افزارهای طراحی سایت آشنا کنیم.

نام نرم افزار

مزایا

نرم افزار Adobe Photoshop

- امکان تبدیل فایل PSD به HTML

- رایگان بودن کلیۀ بخش‌های این نرم افزار

- امکان تغییر اندازه، سایز و کیفیت عکس‌ها

- وجود انواع فیلترها و پشتیبانی از رنگ‌های بسیار

- افزایش سرعت روند طراحی قالب‌ها با این نرم افزار

- امکان بالا بردن سرعت کیفیت کار به صورت همزمان

- امکان گرفتن خروجی فایل‌ها به صورت JPD، PNG و ...

نرم افزار Coffee Cup

- امکان سازماندهی کامل وب‌سایت

- امکان تکمیل کدها به صورت خودکار

- دارای عناصر منو، هدر و پاورقی در کلیۀ صفحات

- وجود تم‌های وب‌سایت جهت ساخت سریع وب‌سایت

نرم‌افزار Dreamweaver Adobe

- وجود قالب‌های متنوع

- امکان ساخت سایت ریسپانسیو

- امکان مدیریت همزمان چند سایت

- امکان ویرایش مستقیم و پیش‌نمایش عناصر HTML

- عدم نیاز به کدنویسی‌های طولانی و استفاده از ابزار CSS

- امکان نمایش زنده از هرآنچه که سند شما در مرورگر ظاهر می‌شود.

نرم‌افزار Freeway

- رابط کاربری آسان

- وجود امکانات فروشگاه اینترنتی

- امکان ایجاد محتوا برای خبرنامه‌ها

- وجود قالب‌های متنوع و قابل تنظیم

- امکان ساخت سایت ریسپانسیو و حرفه‌ای

- امکان ایجاد محتوای HTML بدون کدنویسی

نرم افزار Google Web Designer

- امکان ساخت سایت ریسپانسیو

- امکان انتشار سند نهایی شما با CSS3، HTML5 و JavaScript

- امکان ایجاد محتوا با استفاده از متن، اشیا سه بعدی و ابزار طراحی

- امکان استفاده از یک کتابخانه (گالری تصاویر، ویدئوها، نقشه‌ها و ... به سایت)

- امکان ایجاد فایل‌های CSS، JavaScript و XML و تکمیل آن به صورت خودکار که سبب کاهش خطاها و آسان شدن فرآیند کدنویسی می‌شود.

نرم افزار KompoZer

- امکان انتخاب رنگ به صورت پیشرفته

- امکان ارتباط با اعتبار سنجی HTML W3C

نرم افزار Macaw

- امکان ساخت سایت ریسپانسیو

- وجود استایل و سبک‌های مختلف

- امکان پیش نمایش به صورت ریموت

- امکان اضافه کردن اسکریپت‌ها به راحتی

نرم افزار Net Objects

- رابط کاربری آسان

- عدم نیاز به کدنویسی

- ادغام با کلیۀ درگاه‌های پرداخت آنلاین

- امکان فروش محصولات به صورت آنلاین

- ادغام با گوگل آنالاتیک کتابخانه آنلاین (گالری عکس‌ها، قالب‌های رایگان و ...)

نرم افزار OpenElement

- وجود قالب‌های آماده و متنوع

- امکان ساخت سایت ریسپانسیو

- امکان پشتیبانی از CSS3 و HTML5

نرم‌افزار Rapidweaver

- رابط کاربری آسان

- عدم نیاز به کدنویسی

- امکان ساخت سایت ریسپانسیو

- وجود کدهای متناسب با اصول سئو

- وجود و دسترسی آسان به قالب‌های متنوع

نرم افزار Sketch

- رابط کاربری آسان

- امکان همکاری با سایر کاربران

امکان ایجاد سبک‌های سفارشی

- امکان ساخت سایت ریسپانسیو

- وجود و دسترسی آسان به قالب‌های متنوع

- امکان تغییر پالت‌های رنگی و تنظیم تایپوگرافیک

- امکان ذخیره و به اشتراک گذاری فایل‌ها در سرویس ابری

نرم افزار Wix

- رابط کاربری آسان

- عدم نیاز به کدنویسی

- امکان طراحی لوگو و برندسازی

- وجود امکانات متنوع و گسترده

 

نتیجه گیری

امروزه دنیای طراحی سایت به اندازه‌ای پیشرفت کرده که بدون شناخت ابزار‌های طراحی سایت، انجام این کار زمانبر و پیچیده می‌شود. همچنین همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم امروزه طراحی و راه اندازی وب‌سایت برای پیشرفت و موفقیت کسب و کار به یک امر ضروری تبدیل شده است و اکثر کسب و کارها دارای سایت اختصاصی هستند. شما برای راه اندازی سایت‌ها قادرید از ابزارها و نرم افزارهای طراحی سایت استفاده کنید ولی برای راه اندازی وب‌سایت‌های حرفه‌ای بهتر است از متخصصان ما در این حوزه کمک بگیرید. در این محتوا از سایت پزشک کسب و کار انواع نرم افزارها، ابزار پرکاربرد و برتر طراحی سایت را معرفی کرده و شما را با مزایای برخی از آن‌ها آشنا کردیم، از شما سپاسگزاریم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

 

نوشتن یک نظر

نظر