به روز رسانی مرج اتریوم چیست؟ 6 باور غلط در مورد این به روز رسانی

  • زمان تقریبی مطالعه 8 دقیقه
  • 2693

به‌روزرسانی مرج اتریوم چیست؟ 6 باور غلط در مورد این به‌روزرسانی

به‌روزرسانی مرج اتریوم به عنوان نقطه عطف بزرگی در حوزۀ بلاک چین و رمزارزها محسوب می‌شود. همانطور که می‌دانید از زمان راه‌اندازی پروژه اتریوم در سال 2015، این رمز ارز پرطرفدار جایگاه خود را در بلاک چین به عنوان یک پلتفرم محاسباتی غیرمتمرکز، ثابت ساخت. اهداف اصلی و مهم این به‌روزرسانی، مقیاس پذیر نمودن کامل اتریوم، کاهش و بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌باشد که این امر با تبدیل مکانیسم اثبات کار (POW) به اثبات سهام (POS) اتفاق می‌افتد و نام اتریوم به اتریوم 2 تغییر یافت. تیم توسعه دهندۀ اتریوم معتقدند که مرج اتریوم انرژی مصرفی شبکه اتریوم را بیش از 99 درصد کاهش می‌دهد که این موضوع به معنی پایان دادن به کار ماینرها برای استخراج ETH است. در این محتوا از سایت پزشک کسب و کار قصد داریم شما را به طور کامل با به‌روزرسانی مرج اتریوم آشنا کنیم و به برخی از متداول‌ترین سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم، پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

مرج اتریوم چیست؟

 

مرج اتریوم چیست؟

اتریوم یک شبکه بلاک چین غیرمتمرکز بوده که رمزارز آن ETH است و امکان انجام قراردادهای هوشمند بدون واسطه و انتقال رمزارز را فراهم می‌کند اما یکی از معایب آن، عدم مقیاس پذیری کافی، هزینه کارمزد بالا و مصرف انرژی بالاست که توسعه دهندگان آن طی سال‌های اخیر تمام تلاش خود را به‌کار گرفتند تا با تغییر مکانیسم اجماع علاوه‌بر حفظ امنیت بیشتر شبکه، این مشکلات را برطرف کنند. بدون شک به‌روزرسانی مرج اتریوم به عنوان یکی از لحظات مهم در تاریخ ارزهای رمزنگاری شده محسوب می‌شود. مرج اتریوم به معنای مهاجرت از مکانیزم اثبات کار (POW) به مکانیزم اثبات سهام (POS) است که به آن به‌روزرسانی اتریوم 2 می‌گویند. این به‌روزرسانی علاوه‌بر افزایش ظرفیت و سرعت این شبکه علاوه‌بر افزایش مقیاس پذیری، کاهش کارمزد، حفظ امنیت، کاهش مصرف انرژی را هم با خود به همراه دارد. در حقیقت ادغام بخشی از به‌روزرسانی عمده اکوسیستم اتریوم شامل: The Purge، The Splurge، The Surge و The Verge می‌باشد.

به عبارت دیگر با انجام مرج اتریوم، اثبات سهام بیکن چین (Beacon Chain) با زنجیره اثبات کار شبکه اصلی موجود اتریوم ادغام شده و از آن پس تأیید تراکنش‌ها و امنیت شبکه به‌جای استخراج (Mining) توسط ولیدیتورها با سهام‌گذاران (Staking) انجام می‌شود که این روند پیچیده طی چند مرحله خواهد بود. در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که تا کنون هیچ‌گونه بلاک چینی در این مقیاس، پروتکل اجماع خود را تغییر نداده است.

 

چرا به‌روزرسانی مرج اتریوم اهمیت دارد؟

 

چرا به‌روزرسانی مرج اتریوم اهمیت دارد؟

همانطور که می‌دانید پس از بیت کوین، اتریوم مهم‌ترین شبکه بلاک چین است و تعداد بسیاری از پروژه‌های دیفای، برنامه‌های غیرمتمرکز، قراردادهای هوشمند و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTها) در این شبکه توسعه پیدا کرده‌اند. بلاک چین از زمان آغاز به کار اتریوم در سال 2015 از مکانیزم اثبات کار استفاده کرده و کاربران جهت ایمن‌سازی و اعتبارسنجی تراکنش‌های شبکه باید مسائل دشوار ریاضی را انجام می‌دادند که به این افراد در اصطلاح استخراج کننده (Miner) گفته می‌شد. استخراج کنندگان باید هزینه‌های بسیاری را برای تجهیزات، سخت افزارهای مناسب جهت استخراج و انرژی سرمایه‌گذاری کنند تا فرصت استخراج بلوک‌ها، تأیید تراکنش‌ها و کسب پاداش را داشته باشند. این روش کسب سود برای عموم مردم امکان‌پذیر نیست؛ زیرا هر فردی تخصص و هزینه لازم برای استخراج را در اختیار ندارند ولی پس از به‌روزرسانی مرج اتریوم و تغییر مکانیزم، هر فردی با خرید و استیک کردن ارز اتریوم (ETH) قادر است در این فرآیند شرکت و پاداش کسب کند. همچنین در گذشته تهدیدات امنیتی بسیار زیادی برای شبکه اتریوم پیش آمده بود ولی با به‌روزرسانی مرج اتریوم در مکانیزم اجماع (POS) احتمال وقوع این حملات وجود نخواهد داشت. همچنین همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم در گذشته به دلیل مکانیزم اثبات کار نیاز به تجهیزات گران قیمت و صرف انرژی برق بوده که به علت عوارض زیست محیطی انتقادات بسیاری به این مکانیزم و ارزهای دیجیتال شده بود ولی با این به‌روزرسانی پیش‌بینی می‌شود که تا 99 درصد مصرف انرژی شبکه اتریوم کاهش یابد.

در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که پس از به‌روزرسانی مرج شبکه اتریوم، قیمت ارز دیجیتال (ETH) رشد قابل توجهی پیدا کرده و سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال اتریوم سود بسیاری کسب می‌کنند؛ از این رو سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال اتریوم در مراحل اولیه گزینه فوق‌العاده‌ای برای کسب سود بسیار محسوب می‌شود و این به‌روزرسانی سبب شده که شبکه به دارندگان اتریوم فرصت بدهد تا دارایی‌های خود را به اشتراک گذاشته و با اعتبارسنجی تراکنش‌ها پاداش کسب کنند.

 

آیا پس از به‌روز رسانی مرج باید اتریوم های خود را به اتریوم 2 تبدیل کنید؟

ممکن است برایتان سوال مطرح شود که آیا پس از به‌روزرسانی مرج باید اتریوم‌های خود را به اتریوم 2 تبدیل کنید؟ پاسخ این سوال منفی است، مهم نیست که دارایی شما در صرافی یا در کیف پولتان باشد؛ زیرا این انتقال به صورت خودکار انجام شده و اتریوم‌ها به صورت اتوماتیک به اتریوم 2 تبدیل می‌شوند.

 

آیا مرج اتریوم باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود؟

هیچ فردی نمی‌تواند به طور قطع قیمت اتریوم پس از مرج را بیان کند ولی تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که به‌روزرسانی مرج اتریوم در 15 سپتامبر سال 2022 موفقیت آمیز بوده و فروش بالایی دارد. زمانی که این به‌روزرسانی انجام شد، قیمت تقریباً 6 درصد افزایش یافت ولی ناگاه با یک فشار فروش بالا روبه‌رو شد که قیمت اتریوم را تقریباً به 1400 دلار رساند و از 100 تراکنش حدود 99 مورد از آن‌ها در مسیر درست و کاملاً موفقیت آمیز بودند. همچنین «ویتالیک بوترین» بیان کرده "که پس از مرج اتریوم حدود 0.2 درصد میزان برق جهان صرفه‌جویی می‌شود."

 

آیا سرعت انجام تراکنش پس از مرج اتریوم افزایش می‌یابد؟

 

آیا سرعت انجام تراکنش پس از مرج اتریوم افزایش می‌یابد؟

پیش‌تر در مکانیسم اثبات کار، بلاک‌های اتریوم به طور میانگین هر 13 تا 14 ثانیه تولید می‌شدند ولی به‌روزرسانی مرج اتریوم سبب صدور بلوک‌های (POS) در فواصل زمانی منظم 12 ثانیه می‌شود. این افزایش سرعت به صورت محسوس بوده و اکثر کاربران متوجه این تغییر سرعت نخواهند شد. با این حال افرادی که در پی سرعت بیشتر هستند، قادرند از رول‌آپ‌ها و سایر راهکارهای لایه دوم استفاده نمایند.

 

رایج‌ترین باورهای غلط در مورد به روز رسانی بزرگ مرج اتریوم

 

رایج‌ترین باورهای غلط در مورد به روز رسانی بزرگ مرج اتریوم

1. تراکنش‌ها پس از به‌روزرسانی مرج اتریوم به صورت محسوسی سریع‌تر خواهد شد: برخی افراد تصور می‌کنند که پس از به‌روزرسانی مرج اتریوم سرعت تراکنش‌ها به صورت محسوسی تغییر خواهد کرد در صورتی که کاملاً اشتباه است. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم پس از این به‌روزرسانی، سرعت تراکنش‌ها تغییرات اندک و نامحسوسی خواهد داشت.

2. به‌روزرسانی مرج اتریوم هزینه «گس فی» را کاهش می‌دهد: همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم این به‌روزرسانی جهت تغییر مکانیسم اجماع است؛ از این رو به‌روزرسانی مرج اتریوم موجب کاهش هزینه‌های «گس فی» نخواهد شد. در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که هزینه‌های «گس فی» حاصل تقاضای شبکه نسبت به ظرفیت شبکه می‌باشد و ممکن است در به‌روزرسانی‌های آینده این اتفاق رخ دهد و کارمزدهای اتریوم کاهش یابد.

3. انتظار می‌رود پس از به‌روزرسانی مرج اتریوم آمار APR سه برابر شود: پس از این به‌روزرسانی پیش‌بینی می‌شود نرخ درصد سود یا پاداش سهامداران یا افراد ((APR حدود 50 درصد افزایش یابد، ولی افزایش سه برابری این نرخ در حال حاضر یک باور غلط است.

4. به‌روزرسانی مرج اتریوم موجب خرابی زنجیره اتریوم می‌شود: تحقیقات و اقدامات بسیاری جهت اطمینان از این مسئله که انتقال به مکانیسم اثبات سهام موجب اختلال و خرابی شبکه یا کاربران نمی‌شود، انجام شده است. این به‌روزرسانی همانند تغییر موتور یک موشک در طول پرواز است و به صورتی طراحی شده که هیچ‌گونه توقفی در روند آن به‌وجود نمی‌آید.

5. سهامداران قادرند بلافاصله پس از به‌روزرسانی اتریوم، اترهای خود را برداشت کنند: اتریوم‌های سهام‌گذاری شده در زنجیرۀ بیکن چین (Beacon Chain) قفل شده و برداشت فوری دارایی‌های قفل شده پس از این به‌روزرسانی امکان‌پذیر نیست و سهامداران باید تا زمان به‌روزرسانی شانگهای (فاصله زمانی 6 تا 12 ماه پس از به‌روزرسانی مرج) منتظر باشند.

6. اعتبار سنج‌ها تا به‌روزرسانی شانگهای نمی‌توانند پاداش خود را برداشت کنند: این باور کاملاً غلط بوده و شما قادرید بلافاصله پس از به‌روزرسانی مرج اتریوم پاداش‌های مربوط به تأیید اعتبار بلاک‌های شبکه و کارمزدها را برداشت کنید.

 

نتیجه گیری

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم مرج اتریوم نقطۀ پایان مکانیزم اثبات کار برای اتریوم و شروع اثبات سهام است که علاوه‌بر مقیاس پذیری، مصرف انرژی کم‌تر و دوستدار محیط زیست بودن، مزایای بسیاری برای این شبکه بزرگ دارد. در صورتی که این به‌روزرسانی با موفقیت به مسیر خود ادامه دهد، انقلاب عظیمی در دنیای بلاک چین رخ می‌دهد که خبر فوق‌العاده‌ای برای طرفداران و دنیای کریپتوکارنسی می‌باشد. در این محتوا از سایت پزشک کسب و کار به طور کامل به‌روزرسانی مرج اتریوم را شرح داده و به متداول‌ترین سوالات شما در این زمینه پاسخ دادیم، از شما سپاسگزاریم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

 

نوشتن یک نظر

نظر