8 فرصت فوق العاده ای که در بازاریابی متاورس وجود دارد

  • زمان تقریبی مطالعه 11 دقیقه
  • 650

8 فرصت فوق العاده ای که در بازاریابی متاورس وجود دارد

 

پیدایش متاورس سبب فرصت‌های بازاریابی جدید جهت کشف دنیای مجازی سه بعدی می‌شود، که کسب و کارها با هر مقیاسی قادرند از متاورس و فرصت‌هایی که ارائه می‌دهد در جهت جذب مخاطبان جدید، افزایش اعتماد مشتریان و بررسی درآمد بالقوه استفاده کنند، در این زمینه بسیاری از برندهای بزرگ همانند: فیسبوک، نایک و گوچی به فعالیت خود در متاورس ادامه داده و از پلتفرم‌های بازی همچون: Fortnite و Roboblox جهت تولید انواع تبلیغات همه جانبه و اشکال نوین آگاهی از برند وایرال استفاده می‌کنند. در حقیقت متاورس تلفیقی از دنیای واقعی، واقعیت مجازی و فناوری بلاک چین که کاربران قادرند از مزیت‌های اینترنت، پهنای باند پر سرعت و هدست‌های واقعیت مجازی بهره ببرند. در این محتوا از سایت پزشک کسب و کار قصد داریم شما را با بازاریابی در متاورس و فرصت‌هایی که به کسب و کارها ارائه می‌دهد، آشنا کنیم، پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

متاورس چیست؟

 

متاورس چیست؟

امروزه دنیای دیجیتال بخش عمده‌ای از زندگی انسان‌ها شده است به طوری که از انواع تفریح‌ها همچون: مفهوم واقعیت مجازی VR و واقعیت افزوده AR سرچشمه می‌گیرند. تاریخچه دنیای متاورس به دهه نود میلادی هنگامی که «نیل استفنسون» کتابی تحت عنوان Snow Crash منتشر کرد، باز می‌گردد و این نویسنده برای نخستین مرتبه مفاهیمی همچون: آواتار و متاورس را در قالب یک داستان به تصویر کشید. در واقع متاورس یک واقعیت دیجیتالی می‌باشد که بازی‌های آنلاین، VR، واقعیت افزوده، رمز ازرها و شبکه‌های اجتماعی را با هدف ایجاد تعامل کاربران مجازی، ترکیب کرده است. همچنین این تکنولوژی تحول پیدا کرده و یک اکوسیستم کامل جهت اپلیکیشن‌ها، تبلیغات، توسعه‌دهنده‌ها و نوآوری‌های جدید دیجیتالی ایجاد می‌کند، در یک جمله می‌توان گفت که متاورس، راحتی را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

 

بهتر است بخوانید: متاورس چیست؟ دنیایی متفاوت با متاورس

 

بازاریابی در متاورس چه تأثیری دارد؟

 

بازاریابی در متاورس چه تأثیری دارد؟

هنگامی که مارک زاکربرگ نام فیسبوک را به متا تغییر داد و اعلام کرد که در حال تبدیل شدن به یک شرکت بزرگ در حوزه متاورس است، بسیاری از مردم باور نکردند اما با گذشت زمان متوجه تحولی فراجهانی شده‌اند و اکنون یک صندوق قابل معامله برای متاورس وجود دارد. در این میان پیش‌بینی می شود که بازاریابان به سازندگان جهان تبدیل شوند و شکاف میان تعاملات دنیای واقعی و مجازی با کمک بازاریابان تجربی کاهش می‌یابد. دنیای مجازی متاورس قادر به ایجاد ارز و اقتصاد خود هستند و برخی از جهان‌های متاورس از توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTها) جهت مبادله کالاها استفاده می‌کنند. در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که نحوۀ استفاده از فضای مجازی موجب ایجاد رفتارهای جدید شده و بازاریابان را به سازگاری ملزم می‌کند.

همچنین بازاریابان باید جهان‌های بازاریابی را به شکل موازی پیش ببرند. در واقع نام و پیام آن‌ها باید کاملاً میان تجربیات دنیای واقعی و دیجیتال یکپارچه باشد و بازاریابی در متاورس باید به صورتی باشد که آنچه در فراجهان رخ می‌دهد بازتابی از آنچه در جهان خارج اتفاق می‌افتد، باشد.

همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که پاندمی اخیر کرونا سبب وابستگی بی‌سابقه جهان به دیجیتال شد و رفتار مصرف کنندگان را به طور بنیادین تغییر داد؛ از این رو لازم بود که کسب و کارها از استراتژی جدید و هوشمندانه متاورس و فرصت‌هایی که ارائه می‌دهد، برند و محصولات خود را تبلیغ و بازاریابی کنند.

 

چه فرصت‌هایی در بازاریابی متاورس وجود دارد؟

 

چه فرصت‌هایی در بازاریابی متاورس وجود دارد؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم متاورس برای انواع کسب و کارها در مقیاس‌های مختلف، فرصت‌های بسیاری را جهت دسترسی به مخاطبان بیشتر ایجاد می‌کند؛ از این رو سعی کنید با سریع‌ترین سرعت ممکن اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کنید و از روش‌ها و استراتژی‌های خلاقانه در این زمینه جهت گسترش کسب و کارتان استفاده کنید. ما در این بخش قصد داریم چند مورد از فرصت‌های فوق‌العاده بازاریابی در متاورس را به شما معرفی کنیم تا برای کسب و کارتان مفید و سودآور باشد.

1. خرید مجازی: در زمان پاندمی کووید 19 شاهد افزایش چشمگیر خرید آنلاین بودید و بسیاری از افراد خرید آنلاین را ترجیح می‌دادند.کسب و کارها با استفاده از متاورس قادرند خود را در دنیای مجازی معرفی کنند تا با مشتریان خود تعامل ایجاد کنند و خرید را برای آن‌ها آسان و در دسترس نمایند.

2. دسترسی به کلکسیون‌ها: همانطور که می‌دانید بسیاری از مردم به جمع‌آوری کلکسیون‌های ارزشمند علاقه دارند و دنیای متاورس فضای بسیار مناسبی برای این افراد و دسترسی به کلکسیون‌های گوناگون است؛ از این رو شما قادرید نسخه‌های قیمتی و ارزشمند خود را در متاورس جمع‌آوری کنید و فرصتی فوق‌العاده برای بازاریابی در متاورس می‌باشد. یکی از نمونه‌های موفق که از این فرصت استفاده می‌کنند اتاق کلکسیونرها در کمپین تجربه «باغ گوچی» است که به افراد اجازه جمع‌آوری اقلام ارزشمند برند گوچی را می‌دهد.

3. کسب درآمد از املاک مجازی: داشتن زمین مجازی همانند سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات فیزیکی بوده و قادرید با اجاره و فروش املاک مجازی خود درآمد کسب کنید.

4. ایجاد بازی مخصوص برای برند خود: همانطور که می‌دانید بازی بخش عمده‌ای از متاورس را تشکیل می‌دهد، از این رو توصیه می‌کنیم روش‌های راه اندازی بازی برند خود را جستجو کنید، همچنین در این زمینه می‌توانید برندهای بزرگی که از گیمیفیکیشن در بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنند را مشاهده نمائید. یکی از نمونه‌های موفق شرکت Nike در دنیای مجازی است که خود را با عنوان Reactland ایجاد کرده تا با عرضه کفش‌های React همراه شود. بنابراین شما با طراحی یک بازی مخصوص برای برند خود قادرید مشتریان بسیاری را جذب کنید.

5. کسب در آمد از طراحی و معماری با کمک بازاریابی متاورس: طراحان و معماران با بازاریابی متاورس قادرند ساختارهای سه بعدی را برای کاربران متاورس طراحی و ایجاد کنند و در نهایت از آن کسب درآمد کنند.

6. هماهنگی و ترکیب بازاریابی زندگی واقعی با بازاریابی متاورس: یکی دیگر از بهترین فرصت‌هایی که بازاریابی متاورس در اختیارتان قرار می‌دهد این است که می‌توانید بازاریابی واقعی خود را با بازاریابی مجازی ترکیب کنید. به عبارت دیگر شما قادرید آنچه که در دنیای واقعی ارائه می‌دهید را در متاورس عرضه و تکرار کنید؛ زیرا این کار روشی کارآمد و مؤثر جهت تعامل بیشتر با مشتریان است.

7. آگاهی نسبت به فرصت‌های موجود در پیشنهادات متای فیسبوک و رویدادهای زنده: شما قادرید تبلیغات فیسبوک را در متاورس انجام دهید، فروشگاه مجازی خود را ایجاد کنید و رویدادهایی همچون کنفرانس، سمینار و ... مجازی و همه‌جانبه ایجاد کنید؛ زیرا پاندمی اخیر کرونا، میزبانی رویدادهای فیزیکی زنده را دشوار ساخته ولی کسب و کارها و هنرمندان با متاورس قادرند میزبان مخاطبان بسیاری در دنیای مجازی باشند.

8. استفاده از توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTها) جهت افزایش آگاهی از برند، تبلیغ محصولات، خلق هنر: استفاده از NFT ها در متاورس فرصت‌های بسیاری را برای کسب و کارها فراهم می‌کند، به عنوان نمونه برگزاری نمایشگاه‌ها و بازارهای مجازی در متاورس فرصت بسیار مناسبی برای معرفی آثار هنرمندان، معرفی محصولات و فروش آن‌ها فراهم می‌کند.

 

پیشنهاد می کنیم مطالعه نمایید: مارک زاکربرگ میلیاردر جوان آمریکایی

 

معرفی شرکت‌های بازاریابی و تبلیغاتی که بر روی متاورس کار می کنند

 

معرفی شرکت‌های بازاریابی و تبلیغاتی که بر روی متاورس کار می کنند:

در این بخش قصد داریم به معرفی سه شرکت بزرگی که از بازاریابی متاورس استفاده می‌کنند، بپردازیم.

بالنسیاگا (Balenciaga): بالنسیاگا یک بخش متاورس را به تمرکز بر توسعه پروژه‌ها و محصولات اختصاص داده و تعامل با یک برند لوکس را در متاورس انجام خواهد داد.

لویی ویتون (Louis Vuitton): لویی ویتون با Bored Ape Metaverse همکاری کرده تا مجموعه‌های توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTها) از آثار هنری دیجیتال را با قیمت پنج دلار آمریکا ارائه دهد.

نایک (Nike): همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم یکی دیگر از نمونه‌های موفق در زمینه بازاریابی متاورس شرکت نایک است که حضور خود در دنیای مجازی را با عنوان Nikeland راه اندازی کرده و قادر است سطح تجارت الکترونیک را در دنیای دیجیتال دو برابر کند. همچنین این شرکت با Roblox در دنیای مجازی خود کار کرده و لحظات بازی را جهت تشدید با رویدادهای ورزشی جهانی ادغام می‌کند.

 

برترین استراتژی‌های بازاریابی متاورس چه مزایا و معایبی دارند؟

 

استراتژی‌های بازاریابی متاورس

مزایا

معایب

ایجاد یک مکان مجازی

- افزایش مخاطبان

- تجربه کابری همه جانبه

- قرار گرفتن در معرض برند و تعامل بیشتر

- توسعه آن طولانی و پرهزینه است.

- عدم توانایی در اندازه‌گیری بازگشت سرمایه

ایجاد کلکسیون های دیجیتال

- بازدهی بالا

-امکان برند سازی

- دارای سود بسیار زیاد

- ریسک بالا

- مستلزم صرف زمان بیشتر است.

تبلیغات درون بازی‌های ویدیویی

- افزایش بازدید و تعامل

- تجربه کاربری پیشرفته

- کنترل و مدیریت کمپین

- وجود چند پلتفرم مکمل بازی ویدیویی

- عدم وجود داده‌های عملکردی

ایجاد و ارائه یک تجربه همه جانبه

 

- نتایج بلند مدت

- مناسب برای انواع کسب و کارها

- افزایش تعامل و دسترسی

- وفاداری و ارجاع مشتری بهبود یافته است.

- مستلزم خلاقیت است.

- توسعه آن پرهزینه است.

- وجود الزامات کمپین تبلیغاتی

بازاریابی موازی واقعی در فضای مجازی

- تجربه کاربری همه جانبه

- افزایش تعامل و شناخت برند

- کاهش هزینه و ریسک زنجیرۀ تأمین

- مستلزم تلاش بازاریابی سنگین پیش از اجرا است.

- مستلزم صرف زمان بیشتر برای برنامه‌ریزی کمپین است.

خرده فروشی کالاهای مجازی به آواتارهای دیجیتال (D2A)

 

- پایداری بلندمدت

- زنجیرۀ تأمین پر سرعت

- تجربه خرید منحصربه‌فرد

- توسعه آن پرهزینه است.

 

نکات طلایی که باید در مورد بازاریابی متاورس بدانید

 

نکات طلایی که باید در مورد بازاریابی متاورس بدانید

در این بخش از مقاله قصد داریم به مهم‌ترین نکاتی که در موفقیت بازاریابی متاورس تاثیرگذار است، اشاره کنیم.

  • سعی کنید از تکنولوژی AR در جهت ایجاد محتوا برای متاورس استفاده کنید، برنامه‌های کاربردی برای کسب و کارتان را کشف کنید. در حقیقت AR در فضای خرده فروشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به مصرف کنندگان نشان می‌دهد که محصولات به چه شکل بر زندگی آن‌ها تأثیر می‌گذارند. همچنین از آن می‌توانید برای انتقال اطلاعات مهم و آموزش مهارت‌ها به دیگران استفاده نمائید.
  • فراموش نکنید که با تأثیرگذاران در متاورس ارتباط برقرار کنید اما باید دقت داشته باشید که با ارسال پیام‌های تبلیغاتی فراوان و بدون مقدمه به کاربران مزاحمت ایجاد نکنید؛ زیرا در دنیای واقعی مردم در پیام‌های تبلیغاتی که بدون هماهنگی برای آن‌ها ارسال می‌شود، غرق هستند. در اینجا ممکن است این سوال برایتان مطرح شود که شما به عنوان یک بازاریاب باید چگونه بدون آزار افرادی که در متاورس فعالیت می‌کنند به مخاطبان هدفتان دست یابید؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم با افرادی که در گذشته از متاورس استفاده می‌کردند، ارتباط داشته باشید تا بتوانید جذابیت بسیاری کسب کنید. استفاده از دانش فعلی کاربران علاوه‌بر اینکه فعالیت در عرصۀ بازاریابی متاورس فراهم می‌کند، به شما در آزمایش و بررسی آن کمک بسیاری می‌کند.
  • آنچه را که تمایل دارید را تغییر دهید. حتماً از کاری که برندتان در دنیای واقعی انجام می‌دهد در متاورس هم استفاده کنید، به عنوان نمونه در صورتی که طرفدار رویدادهای ورزشی هستید روش‌هایی جهت ادامه حمایت‌های مالی در متاورس پیدا کنید.
  • سعی کنید برای آزمایش بازاریابی از VR استفاده کنید. توصیه می‌کنیم در برخی از رویدادهای VR در پلتفرم‌هایی همچون: AltspaceVR یا Facebook Horizon شرکت کنید و میزبان یک رویداد VR برای برندتان باشید.
  • پیشنهاد می‌کنیم که همواره اخبار و اطلاعات مربوط به متاورس را دنبال کنید؛ زیرا این کار سبب می‌شود تا درک عمیق و بهتری از این تکنولوژی فوق‌العاده داشته باشید.

 

نتیجه گیری

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم شما برای بازاریابی در دنیای متاورس باید به درک همه‌جانبه از دنیای مجازی و ظرفیت‌های آن در این زمینه برسید. متاورس پیوندی از بازارها، هویت‌های دیجیتال و سایر عناصر است که در آن هر فرد و کسب و کاری قادر است فعالیت خود در دنیای واقعی را در یک فضای سه بعدی انجام دهد و همچنین بازاریابی در متاورس کمک می‌کند تا فراتر از روش‌های سنتی برای جذب مشتریان بالقوه حرکت کنید تا سود چشمگیری را به صورت مؤثر به دست آورید. در این محتوا از سایت پزشک کسب و کار شما را با بازاریابی در متاورس و فرصت‌هایی که به کسب و کارها ارائه می‌دهد، آشنا کردیم، از شما سپاسگزاریم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

 

نوشتن یک نظر

نظر