7 نکته طلایی که باید در مورد فروش مستقیم به مصرف کننده (D2C) بدانید

  • زمان تقریبی مطالعه 10 دقیقه
  • 2587

7 نکته طلایی که باید در مورد فروش مستقیم به مصرف کننده (D2C) بدانید

 

فروش مستقیم به مصرف کننده (D2C یا DTC) یکی از بهترین مدل‌های بازاریابی و فروش محسوب می‌شود که در آن کسب و کارها و تولید کنندگان بدون نیاز به توزیع کنندگان، خرده فروشان و هر گونه واسطه‌ای محصولات و خدمات خود را مستقیماً به مصرف کنندگان ارائه می‌دهند. در گذشته روش فروش محصولات و خدمات از طریق عمده فروشان و واسطه‌ها بر روابط میان کسب و کارها و مصرف کنندگان تأثیرگذار بود ولی به تدریج کسب و کارها دریافتند که باید برای برقراری ارتباط نزدیک‌تر با مصرف کنندگان جهت درک بهتر نیاز واقعی آن‌ها باید استراتژی فروش مستقیم به مصرف کنندگان (D2C یا DTC) را در پیش بگیرند. در این محتوا از سایت پزشک کسب و کار قصد داریم شما را به طور کامل با فروش مستقیم به مصرف کننده (D2C یا DTC) آشنا کنیم و در انتها به برخی از متدوال‌ترین سوالات شما پاسخ دهیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

فروش مستقیم به مصرف کننده (D2C یا DTC) چیست؟

 

فروش مستقیم به مصرف کننده (D2C یا DTC) چیست؟

فروش مستقیم به مصرف کننده (Direct to Consumer) نوعی استراتژی بازاریابی خرده فروشی از تجارت به مصرف کننده (B2C) است که در آن هر کسب و کار محصولات و خدمات خود را به صورت مستقیم به مشتریان بازاریابی کرده، به فروش رسانده و ارسال می‌نماید. فروش مستقیم به مصرف کننده روند توزیع را با اجتناب از هر گونه واسطه همچون: توزیع کنندگان، عمده فروشان، خرده فروشان و سایر کانال‌ها و واسطه‌ها ساده کرده و به کسب و کارها این فرصت را می‌دهد تا محصولات و خدمات خود را با قیمت کمتر از برندهایی که از مدل‌های بازاریابی تجاری خرده فروشی سنتی استفاده می‌کنند، ارائه دهد. همچنین در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که این نوع بازاریابی و فروش جهت متمایز کردن برندها مورد استفاده قرار می‌گیرد و کسب و کارها قادرند چندین کانال توزیع مختلف همچون: مشارکت در شبکه‌های اجتماعی، فروشگاه‌های پاپ آپ و تجارت الکترونیک فروش مستقیم را مورد آزمایش و بررسی قرار دهند. کسب و کارهایی که از استراتژی بازاریابی فروش مستقیم به مصرف کننده (D2C یا DTC) استفاده می‌کنند با ارائه محصولات و خدمات باکیفیت، راحتی فرآیند خرید، گزینه‌های حمل و نقل مقرون به صرفه برای مشتریان به گسترش بیشتر بازار خرده فروشی می‌پردازند. به عبارت دیگر در مدل بازاریابی (D2C) به‌جای اینکه مشتریان برای خرید محصولات و خدمات شما مجبور شوند به بازار یا یک فروشگاه خرده فروشی مراجعه کنند، قادرند به صورت مستقیم به وب‌سایت تجارت الکترونیک شما وارد شده و کالاها و خدمات مورد نظر خود را خریداری کنند.

 

چه دلایلی سبب محبوبیت فروش مستقیم به مصرف کننده (D2C یا DTC) شده است؟

 

چه دلایلی سبب محبوبیت فروش مستقیم به مصرف کننده (D2C یا DTC) شده است؟

در این بخش قصد داریم دلایلی که سبب محبوبیت هرچه سریع‌تر مدل بازاریابی و فروش (D2C) شده است را بیان کنیم.

 

1. حفظ اطلاعات مشتری: در بازاریابی به روش عمده فروشی صاحبان کسب و کارها به اطلاعات مشتریان دسترسی ندارند و این داده‌ها در اختیار شرکت‌های واسطه قرار دارد که این مسئله سبب از دست دادن مشتریان در خرید و فروش کالاها و خدمات خواهد شد، در صورتی که در فروش مستقیم به مصرف کنندگان با حذف عمده فروشان، خرده فروشان و سایر واسطه‌ها کلیۀ اطلاعات مشتریان در دسترس صاحبان کسب و کارها قرار می‌گیرد.

2. صرفه‌جویی در هزینه‌ها: همانطور که می‌دانید وجود هر گونه شرکت واسطه در فروش کالاها و خدمات سبب افزایش هزینه‌های یک برند تجاری خواهد شد ولی استفاده از این استراتژی کارآمد بازاریابی و فروش برای کلیۀ کسب و کارها به‌ویژه برای شرکت‌های کوچک جهت کنترل هزینه‌ها بسیار مؤثر و کاربردی می‌باشد.

3. حفظ اعتبار کسب و کارها: همانطور که می‌دانید زمانی که یک واسطه وجود داشته باشد کسب و کارها هیچ‌گونه کنترلی بر روی ایجاد تصویر برند خود در ذهن مشتریان ندارند در صورتی که با استفاده از مدل بازاریابی (D2C) قادرند تصویری که از برندشان برای مشتریان ساخته می‌شود را کنترل و نظارت کنند و همچنین می‌توانند اطلاعات را به صورت کامل و درست دریافت نمایند.

4. ارتباط مستقیم با مشتریان: همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم در فروش مستقیم به مصرف کننده هیچ‌گونه واسطه‌ای وجود ندارد و کسب و کارها با مصرف کنندگان به صورت مستقیم در ارتباط هستند و قادرند انتقادات و نظرات خود را مستقیماً با شما در میان بگذارند و از محصولات جدید شما به سرعت آگاه شوند.

5. انتقال اطلاعات به مشتریان: بازاریابی فروش مستقیم به مصرف کننده (D2C) در انتقال سریع اطلاعات محصولات و خدمات به مصرف کنندگان بهتر عمل کرده و استفاده از این مدل برای کسب و کارهایی که ممکن است در هر فصل تحولات جدیدی را در خط تولید خود داشته باشند سبب شده تا بدون تأخیر اطلاعات مرتبط به محصولات جدید را به مصرف کنندگان ارائه دهند.

6. ایجاد یک رابطه وفادارانه میان کسب و کارتان و مصرف کنندگان: این استراتژی بازاریابی و فروش یک رابطه وفادارانه‌ای را میان کسب و کارتان و مصرف کنندگان ایجاد کرده و علارغم بازاریابی (B2B) هیچ‌گونه واسطه‌ای میان فروشنده و مصرف کننده وجود نخواهد داشت که این مورد سبب شده تا خرید و فروش کالاها و خدمات آسان و رضایت‌بخش‌تر باشد.

 

چه افرادی از فروش مستقیم به مصرف کننده (D2C یا DTC) استفاده می‌کنند؟

کسب و کارهای کوچک: کسب و کارهای کوچک بیش از سایر شرکت‌ها از استراتژی فروش مستقیم به مصرف‌کنندگان (D2C یا DTC) استفاده می‌کنند. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم این مدل به علت صرفه‌جویی در هزینه‌های فروش، حفظ تصویر برند در ذهن مشتریان، کنترل بهتر اطلاعات مشتریان همواره مورد توجه کسب و کارهای کوچک می‌باشد. این کسب و کارها از رابطه مستقیم با مصرف کنندگان جهت ایجاد رابطه وفادارانه بهره‌برداری نموده و علاوه‌بر حفظ مشتریان فعلی خود سعی دارد نرخ جذب مشتریان جدید را افزایش دهد.

کسب و کارها و برندهای بزرگ: در گذشته کسب و کارهای بزرگ برای فروش محصولات خود به فعالیت شرکت‌های توزیع کننده وابسته بودند ولی امروزه آن‌ها سعی دارند که نام مصرف کنندگان خود را مستقیماً در لیست مشتریان قرار داده و با آن‌ها ارتباط نزدیک‌تری ایجاد کنند. مشتریان تمایل دارند از فرآیند تغییرات در محصولات تولیدی هر چه سریع‌تر مطلع شوند و با برند محبوب خود به صورت مستقیم در ارتباط باشند.

کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای جدید: این استراتژی بازاریابی مورد استقبال بسیاری از کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای جدید بوده و برای کسب و کارهایی که محصولات و خدمات جدیدی را به بازار عرضه می‌کنند یا جهت یافتن روش‌های مقرون به صرفه در تولید بسیار کارآمد و کاربردی است. همچنین این کسب و کارها بیش از سایر شرکت‌ها به شخصی‌سازی خدمات براساس خواسته و نیاز مشتریان خود اهمیت می‌دهند.

 

بازاریابی فروش مستقیم به مصرف کننده( Direct to Consumer) با بازاریابی تجارت به مصرف‌کننده (Business to Consumer) چه تفاوتی دارد؟

کسب و کارهای (D2C) و شرکت‌های (B2C) به صورت مستقیم محصولات را میان مشتریان نهایی توزیع می‌کنند با این تفاوت که یک کسب و کار (D2C) که دارای یک برند است محصولات و خدمات خود را به صورت مستقیم به کاربران نهایی می‌فروشد ولی یک کسب و کار (B2C) ممکن است بسیاری از برندها را مستقیماً به فروش مصرف‌کنندگان برساند. حتی در صورتی که هر دو مدل بازاریابی بر فروش کالاها و خدمات به صورت مستقیم به مشتریان نهایی تمرکز داشته باشند، برندهای فروش مستقیم به مصرف کننده به‌جای دخالت دادن شخص واسطه کلیۀ مراحل و توزیع را مدیریت می‌کنند.

 

استراتژی فروش مستقیم به مصرف کننده (ِ D2C یا DTC) چه مزایا و معایبی دارد؟

 

مزایا

معایب

- افزایش سودآوری

- تجربه خرید یکپارچه

- کنترل تجربه مشتری از برند

- کاهش زمان بازاریابی محصولات

- کسب آگاهی بیشتر از مصرف کنندگان

- افزایش دسترسی آسان مشتریان به محصول

- تحویل کارآمد براساس تقاضا و محل از دارک استورها وMFC ها

- رقابت با غول‌های خرده فروشی

- افزایش مسئولیت‌های بازاریابی، فروش و خدمات مشتریان

 

 

نکات طلایی که باید در مورد فروش مستقیم به مصرف کننده (D2C یا DTC) بدانید

 

نکات طلایی که باید در مورد فروش مستقیم به مصرف کننده (D2C یا DTC) بدانید

در این بخش از مقاله قصد داریم به مهم‌ترین نکاتی که در موفقیت بازاریابی فروش مستقیم به مصرف کننده (D2C یا DTC) تاثیرگذار است، اشاره کنیم.

  • دائماً سعی کنید استراتژی رقبای خود را تحلیل و بررسی کنید و به کشف روش‌هایی که به موفقیت منتهی می‌شوند، بپردازید.
  • همواره از مشتریان خود درخواست کنید که نظرات خود را برایتان ارسال کنند و نظرات آن‌ها را در صفحات اجتماعی و وب‌سایت خود منتشر کنید.
  • همواره سعی کنید تجربه شخصی خود را به مشتریان انتقال دهید تا آن‌ها احساس کنند در مسیری که برای کسب تجربه طی کردید با شما همسفر بوده‌اند.
  • اصلاً مهم نیست که چه چیزی را به فروش می‌رسانید یا از چه روش‌هایی استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم که همواره منحصر به فرد بودن خدمات خود را حفظ کنید تا همیشه در ذهن آن‌ها ماندگار باشید.
  • حتماً مطمئن شوید که محصولات و خدماتتان بدون هیچ‌گونه معطلی در دسترس مصرف کنندگان قرار می‌گیرد. در صورتی که تقاضای بیشتری برای محصول شما ایجاد شود ولی قادر به پاسخگویی نباشید مسلماً با شکست مواجه خواهید شد.
  • سعی کنید از شبکه‌های اجتماعی مختلف جهت معرفی محصولات و خدمات خود استفاده نمائید؛ زیرا این رسانه‌ها فضای بسیار مناسبی جهت جذب افراد بیشتر می‌باشند. همچنین تلاش کنید اطلاعات بیشتری را از برند خود با آن‌ها به اشتراک بگذارید.
  • فراموش نکنید که بر روی حل مسائل متداول که افراد با آن‌ها درگیر هستند، تمرکز کنید؛ زیرا همانطور که می‌دانید مردم منبع مناسبی از مشتریان هستند و زمانی که تمرکز خود را بر روی چالش‌ها و مسائل آن‌ها قرار می‌دهید با شما ارتباط مؤثری برقرار خواهند کرد.

 

نتیجه گیری

استراتژی فروش مستقیم به مصرف کننده (D2C یا DTC) در مقایسه با سایر روش‌های بازرایابی و فروش مورد استقبال کسب و کارهای کوچک بوده و بسیار مقرون به صرفه می‌باشد؛ زیرا کسب و کارها با حذف توزیع کنندگان، خرده فروشان، عمده فروشان و ... قادرند هزینه‌های خود را به صورت چشمگیری کاهش دهند، در ایجاد رابطه کارآمد و همیشگی میان شما و مصرف کنندگان بسیار مفید بوده و از سوی دیگر مصرف کنندگان از اینکه به صورت مستقیم با برند شما در ارتباط هستند و قادرند نظرات خود را مستقیماً با شما در میان بگذارند، خشنود خواهند بود. این استراتژی فرصت‌های جدیدی را در اختیار کسب و کارها و تولید کنندگان قرار می‌دهد تا بتواند به صورت منظم با مصرف کنندگان خود ارتباط داشته باشند، اعتماد آن‌ها را جلب کنند، روابط خود را تقویت کنند و در نهایت با درک و آگاهی از تمایلات و علاقه‌مندی‌های مصرف کنندگان برای آن‌ها کمپین‌های شخصی ایجاد کنند. ما در این محتوا از سایت پزشک کسب و کار شما را به طور کامل با مدل بازاریابی و فروش فوق‌العاده، فروش مستقیم به مصرف کننده (D2C یا DTC) آشنا کردیم، از شما سپاسگزاریم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

 

نوشتن یک نظر

نظر