مشتری کیست و چه تفاوتی با مصرف کننده دارد؟

  • زمان تقریبی مطالعه 2 دقیقه
  • 4887

مشتری کیست؟

در یک نگاه ساده به چه کسی مشتری می گویند؟ شخصی را می توان مشتری خطاب کرد که با دادن پول از کالا و خدمات شرکت شما استفاده کند. مشتریان به دو دسته مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه تقسیم می شوند که در نوشتار بعدی به طور مفصل به بیان آن ها خواهیم پرداخت.

به قول آقای گاندی:

مشتریان مهمترین بازدید کنندگان کسب و کارها هستند.

آن ها به کسب و کار شما وابسته نیستند، شما به آن ها وابسته هستید.

آن ها مزاحم کار شما نیستند بلکه هدف اصلی کار شما هستند.

مشتری تنها شخصی است که می تواند با بازدید و خریدش کسب و کار شما را به سود دهی برساند. پس به او نهایت توجه را داشته باشید و ناز او را بخرید. مشتریان هستند که کسب و کار شما را تعریف می کنند و تنها هدف شرکت باید ایجاد و حفظ مشتری باشد.

انواع مشتریان از لحاظ میزان سودآوری و درآمدزایی

مشتریان فعال: به افراد یا سازمان هایی که در یک محدوده زمانی مشخص مثلا در یکسال گذشته از شرکت، کالا یا خدمات دریافت کرده‌اند را مشتریان فعال گویند.

مشتریان غیر فعال: به افراد یا شرکت‌هایی که برخلاف مشتریان فعال در محدوده زمانی مشخصی خرید نمی کنند مشتریان غیر فعال می گویند.

مشتریان بالقوه: افراد یا سازمان هایی که به نوعی با شرکت ارتباط دارند ولی هنوز کالا یا خدماتی از سازمان خریداری نکرده‌اند را مشتریان بالقوه گویند.

در پزشک کسب و کار بخوانید: مدیریت و استراتژی‌های مربوط به مشتری مداری

تفاوت میان مشتری و مصرف کننده در چیست؟

مصرف کننده فردی است که محصول یا خدمتی را استفاده می کند. یک مصرف کننده میتواند یک مشتری باشد. به طور مثال شخصی که برای خرید غذا به رستورانی می رود هم میتواند مصرف کننده باشد و هم می تواند مشتری باشد، با این حال مصرف کننده نهایی ممکن است، همیشه مشتری نباشد.

به طور مثال، پدر و مادری به داخل مغازه ی اسباب بازی فروشی رفته و برای کودک خود مقداری اسباب بازی می خرند. از آن‌جایی که آن ها از این وسایل بازی استفاده ای نمی کنند، پس مصرف کننده نیستند. کودک آنها کسی است که می‌خواهد از وسایل بازی استفاده کند. بنابراین مصرف کننده کودک است. هرچند که این کودک وسایل بازی را نخریده و مشتری فروشگاه نمی‌باشد.

نوشتن یک نظر

نظر