صفر تا صد الگوریتم کافئین گوگل، 5 ویژگی فوق العاده این الگوریتم

  • زمان تقریبی مطالعه 11 دقیقه
  • 2443

صفر تا صد الگوریتم کافئین گوگل، 5 ویژگی فوق العاده این الگوریتم

 

کمپانی گوگل در آگوست 2009 اولین به روزرسانی خود را با عنوان الگوریتم کافئین معرفی نمود. همانطور که می‌دانید گوگل یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین موتورهای جستجو در جهان است که از الگوریتم‌های مختلفی همچون: الگوریتم پاندا، الگوریتم پنگوئن، الگوریتم برت و ... تشکیل شده است که هریک از این الگوریتم‌ها مسئولیت‌های مختلفی دارند، یکی از مهم‌ترین آن‌ها، الگوریتم کافئین گوگل است که گوگل برخلاف سایر به آپدیت‌ها به جای به روزرسانی موتور جستجو با این الگوریتم به بازسازی آن با هدف افزایش سرعت سایت، افزایش و بهتر شدن ایندکس و نمایش نتایج مرتبط‌تر و جدید پرداخته است. در این محتوا از سایت پزشک کسب و کار قصد داریم شما را به طور کامل با الگوریتم کافئین گوگل آشنا کنیم و در انتها به برخی از متداول‌ترین سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

 

الگوریتم کافئین گوگل چیست؟

 

الگوریتم کافئین گوگل چیست؟

الگوریتم کافئین گوگل (Google Caffeine Update) یکی از بزرگترین بازسازی‌های موتور جستجو گوگل محسوب می‌شود. در حقیقت الگوریتم کافئین گوگل یک سیستم ایندکس و کراول جدید وب می‌باشد. حال ممکن است برایتان سوال مطرح شود که چرا به کافئین نامگذاری شده است؟ همانطور که می‌دانید کافئین ماده‌ای هست که هر فرد پس از نوشیدن آن انرژی بیشتری به‌دست می‌آورد و بهتر می‌تواند به کارهای روزانه خود بپردازد، الگوریتم کافئین گوگل هم وظیفه‌ای مشابه به این را دارد. در گذشته (پیش از سال 2009) ایندکس مطالب در گوگل، به صورت لایه لایه انجام می‌شد و تنها سایت‌هایی که رتبه بالایی داشتند و در SERP گوگل بودند، در همان نخست نشان داده می‌شدند و سایر سایت‌های جدید و نوپا برای کاربران نمایش داده نمی‌شدند؛ زیرا سرعت ایندکس در سایت‌های جدید بسیار پایین بود و خزنده‌های گوگل تا به سایت‌های جدید سر بزنند دیگر سایت‌های قدیمی ایندکس شده و در اختیار کاربران قرار گرفته بود و همین مسئله باعث شده بود سایت‌های قدیمی با وجود محتوای بی‌کیفیت مجدداً رتبه بالایی کسب کنند و انگیزه فعالیت از سایت‌های جدید و نوپا گرفته می‌شد؛ گوگل با ایجاد الگوریتم کافئین، ساختار لایه لایه‌ای ایندکس را از بین برد و همچنین این الگوریتم با هدف افزایش سرعت ایندکس و ارائه نتایج مرتبط‌تر به وب‌سایت‌های جدید و نوپا کمک کرد تا همه وب‌سایت‌ها به صورت یکسان در اختیار کاربران قرار بگیرد.

 

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید: صفر تا صد الگوریتم گوگل برت، 4 نکته کلیدی برای بهینه سازی سایت و محتوا

 

الگوریتم کافئین گوگل چه اهمیتی دارد؟

در گذشته هنگامی که کاربران موضوعات مورد نظر خود را در گوگل جستجو می‌کردند، با صفحات قدیمی مواجه می‌شدند؛ زیرا گوگل از سیستم‌های قدیمی ایندکس که در آن صفحات به صورت لایه‌ای تعریف شده بود، استفاده می‌کرد. در این صورت برخی از لایه‌ها با سرعت بالا و برخی با سرعت کم به روزرسانی می‌شدند و لایه اصلی هم تقریباً هر دو هفته یکبار تغییر می‌کرد، همچنین گوگل جهت به روزرسانی هر لایه، اطلاعات صفحات ورودی را آنالیز می‌کرد که این امر سبب به وجود آمدن تأخیر بین لایه‌ها می‌شد؛ ولی با ورود الگوریتم کافئین، گوگل صفحات را در بخش‌های کوچکی آپلود می‌کند و به محض پیدا کردن صفحات جدید یا تغییر در صفحات قبلی در کم‌ترین زمان ممکن، آن را به صورت مستقیم در فهرست خود وارد کرده و در مدت زمان کوتاهی فرصت ایندکس کردن صفحات سایت را در مقیاس بزرگ فراهم می‌کند.

 

الگوریتم کافئین گوگل از چه زمانی شروع به کار کرد؟

کمپانی گوگل در آگوست 2009 نخستین به روزرسانی خود را با عنوان الگوریتم کافئین معرفی کرد و این به روزرسانی به اندازه‌ای بااهمیت و گسترده بود که کمپانی گوگل تصمیم گرفت در مرحله نخست این الگوریتم را فقط در یک دیتا سنتر خود عملی کند و از توسعه دهندگان وب خواست تا چند ماه در صورتی که مشکلات و ایراداتی در آن دیدند، گزارش و اعلام کنند. سپس با رفع همۀ مشکلات و ایرادات این سیستم (الگوریتم کافئین)، در ژوئن 2010 در تمامی دیتا سنترهای گوگل و کل جهان به صورت رسمی شروع به کار کرد.

 

الگوریتم کافئین گوگل چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

الگوریتم کافئین گوگل چه ویژگی‌هایی دارد؟

ایندکس به صورت لحظه ای: با به وجود آمدن الگوریتم کافئین، برخی از سایت‌ها همچون سایت‌های خبری هم قادر به ایندکس شدن هستند و جدیدترین مطالب را در دسترس کاربران قرار می‌دهند.

سرعت بالای ایندکس مطالب: یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده الگوریتم کافئین، سرعت بالای ایندکس مطالب است. گوگل با کمک این الگوریتم دائماً در حال گردش بین وب‌سایت‌ها است تا مطالب جدید را ایندکس کند و در دسترس کاربران قرار دهد. البته در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که برخی از وب‌سایت‌ها با وجود الگوریتم کافئین، سرعت ایندکس مطالب آن‌ها بسیار پایین است در این صورت قصد داریم راهکارهایی را جهت افزایش سرعت ایندکس صفحات سایت ارائه دهیم که با بکارگیری آن‌ها می‌توانید به راحتی و با سرعت بالا مطالب خود را ایندکس کنید.

  • فایل‌های Robot.txt داشته باشید و آن را تنظیم نمایید.
  • زمان مشخصی جهت انتشار محتواهای خود در نظر بگیرید.
  • استفاده از لینک سازی خارجی و بک لینک‌ها را فراموش نکنید.
  • حتماً نقشه سایت داشته باشید و آن را بررسی کنید تا مشاهده کنید به خوبی کار می‌کند.
  • از لینک سازی داخلی و زنجیره لینک‌ها غافل نشوید؛ زیرا خزنده‌های گوگل با این لینک سازی‌ها در کل سایت شما به آسانی حرکت می‌کنند.
  • از طریق سرچ کنسول و بخش URL inspection، به صورت دستی لینک خود را وارد نمایید و از گوگل بخواهید که خزنده‌های خود را به سوی سایت شما هدایت کند.
  • فراموش نکنید که لینک سایت و محتواهای تازه خود را در شبکه‌های اجتماعی قرار دهید تا از طریق رسانه‌های اجتماعی، سرعت ایندکس مطالب خود را افزایش دهید.
  • هنگامی که سایت شما به روزرسانی می‌شود حتماً از RSS استفاده کنید؛ زیرا RSSها، خزنده‌های گوگل را به سایت دعوت کرده تا مطالب منتشر شده شما را ایندکس کنند.
  • بهینه‌سازی سرعت سایت اهمیت زیادی در ایندکس صفحات سایت شما دارند؛ از این رو سایت‌های باسرعت بالا و سبک نسبت به سایت‌های سنگین، به سرعت ایندکس می‌شوند.

به وجود آمدن انواع محتواها: پیش از ایجاد الگوریتم کافئین گوگل، محتواهای متنی را مشاهده می‌کردید و موتورهای جستجو خزنده‌های زیادی جهت ایندکس سایر محتواها همچون: محتواهای تصویری، پادکست، ویدئویی و ... نداشت؛ از این رو محتواهایی که دارای چنین محتواهایی بودند، زمان زیادی برای ایندکس شدن نیاز داشتند ولی با به وجود آمدن الگوریتم کافئین گوگل، سرعت ایندکس صفحات افزایش یافت و علاوه‌بر محتواهای متنی، سایر محتواها هم قادرند با سرعت بالایی ایندکس شوند.

ایندکس مطالب مرتبط با جست و جوی کاربر: همانطور که می‌دانید گوگل همیشه سعی دارد تا مرتبط‌ترین مطالب را باتوجه به جستجوی کاربران، در دسترس آن‌ها قرار دهد ولی با وجود ایندکس نشدن نیمی از مطالب در گوگل، اجرای این کار دشوار و غیر قابل اجرا بود؛ از این رو گوگل الگوریتم مرغ مگس خوار را معرفی نمود و سپس با ایجاد الگوریتم کافئین و ایندکس بسیار زیاد مطالب موجود در وب و همچنین وجود الگوریتم مرغ مگس خوار این هدف گوگل را به مرحله اجرا رسانده است.

افزایش اندازه مطالب ایندکس شده در سطح وب: پیش از ایجاد الگوریتم کافئین گوگل، تعداد مطالب ایندکس شده و اندازه آن‌ها توسط خزنده‌های گوگل بسیار پایین بود ولی با به وجود آمدن الگوریتم کافئین گوگل، مطالب در سطح وب با سرعت قابل توجهی ایندکس می‌شوند به صورتی که خزنده‌های بسیاری قادرند در زمان‌های مختلف تعداد بسیار زیادی از مطالب جدید را ایندکس کنند.

 

الگوریتم کافئین گوگل چه کاربردی دارد؟

 

الگوریتم کافئین گوگل چه کاربردی دارد؟

سرعت ایندکس: همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، سرعت یکی از مهم‌ترین کاربردهای الگوریتم کافئین گوگل محسوب می‌شود. به کمک این الگوریتم صفحات سایت شما به محض مشاهده ربات‌ها و خزش در نتایج ایندکس خواهند شد.

افزایش ظرفیت ذخیره سازی: یکی دیگر از کاربردهای الگوریتم کافئین گوگل، افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی اطلاعات برای نمایش آن‌ها در بخش نتایج جستجو می‌باشد. همانطور که می‌دانید گوگل فعالیت رسمی خود را از سال 1998 آغاز کرد و در آن زمان تنها 180 میلیون کاربر اینترنت در دنیا وجود داشت و تقریباً 2.4 میلیون سایت در بستر اینترنت ایجاد شده بود اما این آمار در سال 2009 حدود 10 برابر افزایش یافته و تعداد کاربران حدود 2 میلیارد و تعداد وب‌سایت‌های ساخته شده به 240 میلیون رسیده بود.

انعطاف‌پذیری در ذخیره اطلاعات: آمار نشان می‌دهد که پس از ورود الگوریتم کافئین گوگل، انعطاف‌پذیری گوگل در بخش ذخیره اطلاعات افزایش چشمگیری یافته و اغلب نتایج جستجوی وب فاقد تغییرات بودند ولی بسیاری از تغییرات در بخش‌های تصاویر، اخبار و ویدئوها بودند و محتواهای بسیاری به آن اضافه شد؛ بنابراین به کمک الگوریتم کافئین قادرید اطلاعات بیشتر را به بهترین شکل ممکن در هر صفحه ذخیره کنید و از سوی دیگر ذخیره‌سازی و ایندکس اطلاعات بیشتر در هر صفحه می‌تواند بر روی نتایج در سئو تأثیر داشته باشد.

 

الگوریتم کافئین گوگل به چه صورت کار می‌کند؟

الگوریتم کافئین گوگل این فرصت را برای گوگل فراهم آورده که به صورت لحظه به لحظه حجم بسیار زیادی داده و اطلاعات را جمع‌آوری کند، آن‌ها را در عرض چند ثانیه به ایندکس خود اضافه نماید و اطلاعات جدیدتر را با سرعت بالا و به شکل گسترده در اختیار کاربران قرار دهد. کارکرد الگوریتم کافئین گوگل به اندازه‌ای است که قادر است تقریباً 100 میلیون گیگابایت داده و اطلاعات را ذخیره کند و تا 100 هزار گیگابایت روزانه اطلاعات اضافه کند.

 

الگوریتم کافئین گوگل چه مزایایی دارد؟

 

الگوریتم کافئین گوگل چه مزایایی دارد؟

در این بخش قصد داریم شما را با مزایای الگوریتم کافئین گوگل آشنا کنیم.

  • مقیاس‌پذیری
  • پایش لحظه به لحظه
  • افزایش اندازه ایندکس
  • بالا بودن سرعت ایندکس سازی
  • نمایش و در اختیار گذاشتن نتایج مرتبط‌تر و مناسب برای کاربران

 

آیا الگوریتم کافئین گوگل در کاهش رتبه و بازدید وب‌سایت‌ها تأثیرات منفی دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر، الگوریتم کافئین گوگل برخلاف سایر الگوریتم‌های موجود در گوگل، تأثیر منفی در کاهش رتبه و بازدید وب‌سایت‌ها ندارند؛ زیرا هدف اصلی این الگوریتم بازسازی کامل سیستم ایندکس گوگل است و این الگوریتم سعی دارد سرعت ایندکس را افزایش دهد، نتایج مرتبط‌تر و مناسب در خصوص آنچه که کاربران جستجو کردند را ارائه و در اختیار کاربران قرار دهد. همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که هیچ‌گونه ارتباطی با تنظیم سیگنال‌های رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها ندارد.

 

به روزرسانی الگوریتم چه نقشی در نتایج SERP دارد؟

لازم به ذکر است که هر کدام از الگوریتم‌ها دارای وظایف و مسئولیت‌های خاصی هستند و و هیچ کدام از الگوریتم‌ها به تنهایی قادر به تصمیم‌گیری در خصوص رتبه‌بندی سایت‌ها نیستند؛ از این رو الگوریتم کافئین هم به تنهایی تأثیری در نتایج SERP ندارد ولی این الگوریتم صفحات منتشر شده را با سرعت بالا ایندکس کرده و سایر الگوریتم‌ها همچون: الگوریتم پاندا محتوا را بررسی کرده، الگوریتم پنگوئن به بررسی لینک سازی‌ها و ... می‌پردازند و در نهایت به سایت رتبه خواهند داد.

 

الگوریتم کافئین گوگل چه تأثیری بر روی کاربران دارد؟

با ورود الگوریتم کافئین گوگل به دلیل به روز بودن صفحات نتایج جستجوی گوگل و شکل‌های گوناگون محتوا همچون: تصویر، ویدئو، پادکست، اخبار و ... و همچنین ارائه نتایج مرتبط‌تر سبب رضایت کاربران شده به اندازه‌ای که به روزرسانی نتایج جستجوی گوگل حدود 50 درصد افزایش یافت. از این رو شما و سایر کاربران قادرید به سرعت به جدیدترین مطالب ایندکس شده دسترسی پیدا کنید و با بسیاری از سایت‌های جدید و فوق‌العاده آشنا شوید.

 

نتیجه گیری

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، گوگل با معرفی الگوریتم کافئین، ساختار لایه لایه‌ای ایندکس که بسیار کند بود را از بین برد. این الگوریتم با هدف افزایش سرعت ایندکس به وب‌سایت‌های جدید و نوپا کمک چشمگیری کرد و همچنین نتایج مرتبط‌تر و مناسب‌تر با نیاز کاربران را در اختیار آن‌ها قرار داد. در این محتوا از پزشک کسب و کار شما را به طور کامل با الگوریتم کافئین گوگل آشنا کردیم و در انتها به برخی از متدوال‌ترین سوالات شما پاسخ دادیم.

 

نوشتن یک نظر

نظر