رقص گوگل (Google Dance) چیست؟ نقش گوگل دنس در سئو

  • زمان تقریبی مطالعه 17 دقیقه
  • 803

رقص گوگل (Google Dance) چیست؟ نقش گوگل دنس در سئو

رقص گوگل (Google Dance) یکی از اصلی‌ترین و در عین حال ناشناخته‌ترین مباحث در گوگل است و آن را نمی‌توان جزء الگوریتم‌های گوگل در نظر گرفت ولی باتوجه به نحوۀ کارکرد آن که همان جابه‌جایی رتبه‌ها و سایت‌هاست، آن را می‌توان بخشی از الگوریتم‌های گوگل به‌شمار آورد. گوگل براساس یک سری معیارهای مشخص از این مفهوم جهت توصیف دوره زمانی برای بازیابی رتبه سایت‌ها استفاده می‌کند؛ از این رو رتبه‌بندی سایت‌ها در SERP گوگل ممکن است دچار نوسان شود و به همین علت ممکن است امروز در صفحه دوم باشید و چند روز بعد سایت شما در صفحه نخست باشد و رتبه بالاتری کسب کنید. در حقیقت رقص گوگل همچون آزمایش گوگل است تا بتواند رفتار کاربران را بسنجد و سپس جایگاه حقیقی را برای شما در نظر بگیرد که این جابه‌جایی موقتی ممکن است چند ثانیه یا چند روز به طول انجامد، میان جایگاه‌های متفاوت در صفحه SERP رخ می‌دهد که به حالت رقص تشبیه شده؛ از این رو به عنوان رقص گوگل (Google Dance) شناخته می‌شود. بنابراین ضروریست که شیوه عملکرد رقص گوگل را بدانید تا بتوانید ساختار سایت خود را در مقابل آن استاندارد و آماده کنید. در این محتوا از سایت پزشک کسب و کار قصد داریم شما را به طور کامل با مفهوم رقص گوگل (Google Dance) آشنا کنیم و به برخی از متداول‌ترین سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم، پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

رقص گوگل (Google Dance) چیست؟

 

رقص گوگل (Google Dance) چیست؟

رقص گوگل (Google Dance) به نوسان بالای نتایج گوگل در مدت زمان محدود گفته می‌شود. روزانه سایت‌های جدید و پست‌های بلاگ بسیاری ایجاد می‌شوند؛ از این رو گوگل برای همگام شدن با هجوم پیوسته محتوای سایت باید همواره در حال به‌روزرسانی و افزودن صفحات جدید به نتایج جستجوی خود باشد که این به‌روزرسانی‌ها سبب پیدایش پدیده رقص گوگل شده است. گوگل صفحه جدید شما را که با رتبه پایین در موتورهای جستجو شروع به فعالیت کرده به صورت موقتی به جایگاه بالا می‌آورد تا واکنش کاربران نسبت به صفحه شما را مشاهده کند، در صورتی که الگوریتم‌های گوگل متوجه شوند کاربران بر روی صفحات شما کلیک کرده، زمان بسیاری را در صفحات شما سپری می‌کنند، از محتواهای شما لذت می‌برند و از خدمات شما راضی هستند برای صفحه شما امتیاز بالایی قائل شده و این مورد را در جایگاه و رتبه نهایی صفحه شما در نظر می‌گیرند و بالعکس اگر نتوانید چالش‌های صفحه نخست گوگل همچون نرخ کلیک پایین و ... را رفع کنید، مجدداً به جایگاه اول خود بازمی‌گردید. رقص گوگل سعی دارد رتبه سایت شما را در موتورهای جستجو با همان SERPها مورد ارزیابی قرار دهد. در حقیقت گوگل دائماً در صفحات سایت می‌خزد و در پی به‌روزرسانی‌ها و ارزیابی ارتباط و اعتبار هر صفحه است که سبب تغییرات و نوسانات جایگاه نتایج موتورهای جستجو می‌شود.

 

بیشتر بدانید: 10 راهکار فوق العاده سئو مبتنی بر جستجوی معنایی (Semantic Search)

 

الگوریتم رقص گوگل (Google Dance) چه اهمیتی دارد؟

این الگوریتم برای کسب و کارهای اینترنتی و مدیران سایت‌ها اهمیت قابل توجهی دارد؛ زیرا همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، رقص گوگل پدیده‌ای است که می‌تواند بر رتبه و جایگاه سایت‌ها تأثیر بگذارد و از طریق جستجوهای ارگانیک در گوگل می‌تواند ترافیک بیشتری به صفحه شما وارد کند. نکته مهم در مورد رقص گوگل این است که اغلب تغییرات موقتی هستند، در حالی که گوگل صفحات را دوباره می‌خواند و مجدداً رتبه‌بندی می‌کند، سایت شما ممکن است تغییرات کوچکی را در جایگاه‌های جستجوی گوگل تجربه کند. این نوسانات طبیعی است و نباید باعث نگرانی شما شود. اگر بلافاصله پس از مشاهده نوسانات جزئی رقص گوگل سعی کنید تغییراتی در سایت خود ایجاد کنید، ممکن است اوضاع را بدتر کرده و بر رتبه شما در گوگل تأثیر منفی بگذارد. هر مرتبه که سایت خود را بهینه می‌کنید، گوگل این مورد را که سایت بالاتر، پایین‌تر یا همان جایگاهی که در آن قرار دارد را ارزیابی می‌کند. این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که محتوای جدید اضافه، پیوندهایی دریافت یا صفحات جدیدی ایجاد می‌کنید. الگوریتم گوگل هزاران عامل را در تعیین رتبه شما در نظر می‌گیرد اما چرا گوگل دقیقاً از رقص گوگل در بازسازی رتبه‌بندی استفاده می‌کند؟ به این علت است که کاربران انتظار دارند نتایج معتبری را به آن‌ها ارائه دهند. بنابراین، آن‌ها نمی‌توانند برای به‌روزرسانی یا نگهداری خاموش شوند و رقص گوگل امکان انتقال تدریجی رتبه را فراهم خواهد کرد.

 

هدف اصلی رقص گوگل (Google Dance) از نوسان رتبه سایت شما چیست؟

 

هدف اصلی رقص گوگل (Google Dance) از نوسان رتبه سایت شما چیست؟

هدف اصلی گوگل از نوسان رتبه سایت شما به صورت ناگهانی، به چالش کشیدن محتوای سایت و تعیین جایگاه حقیقی شماست. به عبارت دیگر پس از این افت و خیزهای موقتی، رقص گوگل در پی تثبیت جایگاه شما در نتایج جستجو است.

 

چرا رقص گوگل (Google Dance) به‌وجود آمد؟

هنگامی که جستجویی در گوگل انجام می‌شود توسط مراکز داده پردازش شده تا بتوانند به سرعت در مقیاس جهانی به سوالات کاربران پاسخ دهند؛ از این رو برای پاسخگویی به هر کاربر، مرکز داده‌ای انتخاب شده و نتایج صفحه بسته به معیارهای مختلف از موقعیت جغرافیایی کاربر گرفته تا بار ترافیکی که توسط هر مرکز پردازش می‌شود، ارائه می‌دهد. در گذشته تفاوت فاحشی میان داده‌های ذخیره شده در این سرورهای مختلف وجود داشت که علاوه‌بر این مسئله، صفحه رتبه گوگل (PageRank) که یک شاخص پرطرفدار در رتبه‌بندی گوگل است در زمان واقعی محاسبه نمی‌شد و لازم بود تا برای اینکه گوگل این مقادیر جدید را به صورت عمومی به اشتراک بگذارد، منتظر می‌ماندید. رقص گوگل (Google Dance) هنگامی پدید آمد که کلیۀ مراکز داده گوگل، داده‌های خود را تراز کرده و مقدار صفحه رتبه‌بندی هم به‌روزرسانی شد. به روزرسانی میلیون‌ها سایت امری دشوار و پیچیده است از این رو رقص گوگل یک رخداد منحصربه‌فرد در این مسئله تلقی می‌شود.

 

الگوریتم رقص گوگل (Google Dance) به چه صورت کار می‌کند؟

 

الگوریتم رقص گوگل (Google Dance) به چه صورت کار می‌کند؟

گوگل برای کلیۀ محتواها و سایت‌های جدید که در صفحه دوم، سوم یا پس از آن در نتایج جستجو قرار می‌گیرند، فرصت حضور در صفحه نخست را می‌دهد و با بررسی واکنش کاربران از طریق آمار تعداد کلیک‌ها، نرخ پرش، مدت زمانی که در سایت سپری می‌کنند و ... نتایج حاصل را با صفحه‌ای که پیش‌تر در این رتبه حضور داشته، ارزیابی می‌کند و در صورتی که عملکرد بهتری داشته باشید، قطعاً رتبه شما ارتقا می‌یابد و بالعکس اگر نتوانید نظر کاربران را به سایت خود جلب کنید، مسلماً به جایگاه خود یا پایین‌تر بازمی‌گردید؛ از این رو باید از این فرصتی که گوگل به شما می‌دهد به بهترین شکل ممکن برای بهبود جایگاه خود استفاده کنید. به عبارت دیگر گوگل پایه و اساس حضور افراد شایسته و هدف غایی آن، رضایت کاربران است که به کمک این ابزار محقق می‌شود.

 

رقص گوگل (Google Dance) از چه زمانی شروع به کار کرد؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، رقص گوگل (Google Dance) پدیده‌ای است که نباید نگران آن باشید بلکه باید به عنوان یک فرصت و برگ برنده نگاه کنید و رتبه خود را در نتایج موتورهای جستجو بهبود ببخشید. رقص گوگل در سال 2003 جهت جابه‌جایی رتبه‌ها و رتبه‌بندی مجدد در بازه زمانی 3 تا 5 روز معرفی شد. رقص گوگل جزو معدود الگوریتم‌هایی است که امتیاز انحصاری آن در سال 2015 در گوگل به ثبت رسیده است. در حقیقت این ابزار آزمایش گوگل است تا بتواند رفتار مخاطبان را مورد بررسی قرار دهد و سپس جایگاه و رتبه حقیقی را برای شما در نظر گیرد.

 

رقص گوگل (Google Dance) چه نقشی در سئو دارد؟

 

رقص گوگل (Google Dance) چه نقشی در سئو دارد؟

گوگل در طی سال‌های اخیر بیشترین تمرکز خود را بر روی کاربران و رفتار آن‌ها قرار داده است و امروزه همانند گذشته که با ترفندهایی همچون: تکرار بیش از حد کلمات کلیدی، گرفتن بک لینک از منابع مختلف نمی‌توانید رتبه خود را در نتایج جستجو بهبود و ارتقا دهید. رقص گوگل هم کاملاً بر روی این مورد تأکید و تمرکز دارد. ممکن است رتبه‌هایی که در یک بازه زمانی کوتاه امروز مشاهده می‌کنید، موقتی باشد و پس از گذشت چند روز براساس رفتار کاربران با محتوا و سایت شما در صفحه نخست نتایج قرار گیرید یا به صفحه دوم سقوط کنید؛ از این رو اگر برنامه‌ریزی و استراتژی داشته باشید، قادرید از فرصتی که رقص گوگل به شما داده استفاده کنید و رتبه بالایی را در میان نتایج جستجو کسب کنید. بنابراین تمام تلاش خود را به‌کار گیرید با تولید محتوای جذاب، کاربردی، ارزشمند و خاص نظر کاربران را به سوی سایتتان جلب کنید و برای آن‌ها ارزش قائل شوید تا نسبت به شما، سایت و محتوایتان واکنش مثبتی داشته باشند.

 

چگونه می‌توانید تشخیص دهید که ‌سایت در دوره رقص گوگل قرار گرفته است؟

این سوال ممکن است ذهن شما را دگیر کرده باشد که آیا در دوره رقص گوگل قرار دارید یا این افت و خیز رتبه حاصل جریمه و ... است، شما از دو روش می‌توانید این وضعیت را تشخیص دهید. در روش نخست باید رتبه سایت خود را در یک بازه کوتاه مدت (چند روز) بررسی کنید، در صورتی که جابه‌جایی رتبه شما به صورت قابل توجه بود، نشان می‌دهد که در دوره رقص گوگل هستید. در روش دوم اگر محتوای جذابی منتشر کنید و کلیۀ مشکلات سایت خود را براساس استانداردهای سئو برطرف نمایید ولی همچنان رتبه سایت و صفحات شما دچار نوسان شدید باشد، قطعاً در دوره رقص گوگل قرار گرفتید.

 

به چه دلایلی سایت شما با رقص گوگل مواجه می‌شود؟

سایت‌هایی که دارای شرایط ذیل هستند تحت تأثیر رقص گوگل قرار می‌گیرند.

  • سایت‌های جدیدی که ایجاد شده‌اند.
  • سایت‌هایی که کلمات کلیدی جدیدی در سئو دارند و موقعیت آن‌‌ها هنوز در گوگل به ثبات نرسیده است.
  • سایت‌هایی که سئو را بدون روش درست همچون: استفاده از محتواهای تکراری، لینک بیلدینگ سریع و ... انجام می‌دهند.

 

اقدامات مهم که باید در زمان وقوع رقص گوگل (Google Dance) انجام دهید

 

اقدامات مهم که باید در زمان وقوع رقص گوگل (Google Dance) انجام دهید

بسیاری از صاحبان و مدیران کسب و کارهای اینترنتی به محض مشاهده این افت و خیزهای رتبه دچار نگرانی می‌شوند و احساس می‌کنند که تمامی تلاش و زحماتشان بی‌فایده بوده ولی این چنین نیست. در صورتی که رقص گوگل برای سایت شما رخ دهد، قادرید از طریق استراتژی‌ها و اقدامات ذیل سئو و ترافیک ناشی از آن که عامل حیاتی در موفقیت کسب و کارتان است را در برابر این نوسانات انجام دهید.

در لینک سازی کیفیت بر کمیت ارجحیت دارد: ارزش یک لینک از صفحه‌ای با رتبه بالا به چندین لینک از صفحاتی با رتبه پایین بیشتر است و شما باید اطمینان حاصل کنید که لینک‌هایتان دارای یک توصیف کوتاه و کلمه کلیدی بااهمیت باشد و در یک سایت مرتبط هم وجود داشته باشند.

تولید محتوای مرتبط، با ارزش، کاربردی، منحصربه‌فرد: همانطور که می‌دانید کاربران براساس کلمات کلیدی به جستجو می‌پردازند؛ از این رو باید محتواهای شما حول محور پاسخگویی به سوالات مربوط به هر کلمه کلیدی باشد. به مرور زمان شما محتوایی مرتبط و استاندارد تولید می‌کنید که با اهداف موتورهای جستجو از جمله گوگل هم‌جهت خواهد بود.

از تکنیک‌های متنوع جهت ترافیک خود استفاده کنید: این نکته صحیح است که ترافیک موتورهای جستجو به‌صرفه‌ترین روش برای انجام فعالیت و کسب و کارهای اینترنتی است اما تکنیک‌های گوناگونی برای ایجاد ترافیک وجود دارد که در بخش ذیل به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • نوشتن مقالات
  • اطلاعیه‌های مطبوعاتی
  • سرمایه‌گذاری‌های مشترک
  • استفاده از سیستم همکاری در فروش

همچنین با اقدامات دیگری همچون: اصلاح و بهینه‌سازی تگ‌ها، رابط و تجربه کاربری ( UI و UX)، تغییرات لازم در سرعت، دریافت بک لینک، تغییر در عنوان صفحه و رپورتاژ می‌توانید وضعیت خود را به حالت پیشین برگردانید. در مجموع اگر صفحه شما برای مدتی دچار نوسانات رقص گوگل شد و در جایگاه مورد نظرتان ثابت نشد، قادرید با انجام اقدامات و به‌کارگیری استراتژی‌های سئو درست و اصولی در دوره بعد رقص گوگل، خود را به صفحه نخست برسانید و رتبه بالایی کسب کنید.

 

اشتباهات شناخته شده که نباید در زمان وقوع رقص گوگل (Google Dance) انجام دهید

در این بخش قصد داریم شما را با اشتباهات شناخته شده‌ای که نباید در دوره رقص گوگل مرتکب شوید، آشنا کنیم.

  • محتوای تکراری و کپی
  • استفاده از مزارع لینک
  • تبادل لینک با سایت‌های غیرمرتبط
  • استفاده بیش از حد کلمات کلیدی در محتوا

 

رقص گوگل بر چه اساسی رخ می‌دهد و چه مدت زمانی به طول می‌انجامد؟

 

رقص گوگل بر چه اساسی رخ می‌دهد و چه مدت زمانی به طول می‌انجامد؟

رقص گوگل بر مبنای معیارهای ذیل رخ می‌دهد.

  • سن: هرچه سایت شما جدید‌تر باشد، رقص گوگل هم بیشتر خواهد بود.
  • رقابت: هرچه کلمات کلیدی حوزه فعالیت یک کسب و کار رقابتی‌تر باشد، سایت شما رقص بیشتری خواهد داشت.
  • تغییرات: هرچه تغییرات چشمگیر و بزرگ‌تر باشد همچون: تغییر در طراحی سایت، آن صفحه رقص بیشتری خواهد داشت.
  • لینک سازی: هرچه لینک‌های یک صفحه جدید و قدرت بیشتر داشته باشد، مطمئناً آن صفحه رقص بیشتری خواهد داشت.

ما نمی‌توانیم آمار دقیقی از اینکه رقص گوگل چه مدت زمان به طول می‌انجامد، بیان کنیم ولی تا زمانی که گوگل نتواند با ارزیابی دقیق واکنش و رضایت کاربران جایگاه صحیحی برای سایت شما در نظر بگیرد ممکن است رقص گوگل طول بکشد. رقص گوگل، سیستمی پیچیده و تا حدودی ناشناخته دارد؛ از این رو شما باید با اقدامات اساسی و استاندارد در مسیر درست حرکت کنید. دستیابی به رتبه‌های اول گوگل دشوار و دور از ذهن نیست و موضوع مهم این است که بتوانید آن جایگاه و رتبه در گوگل را برای خود حفظ کنید.

 

رقص گوگل (Google Dance) چند وقت یک بار رخ می‌دهد؟

در زمان الگوریتم قدیمی گوگل، رقص گوگل تقریباً هر ماه یک بار رتبه‌بندی را تغییر می‌داد اما الگوریتم کنونی گوگل، همیشه در حال به‌روز رسانی و تجزیه و تحلیل محتوای سایت‌ها می‌باشد؛ بنابراین نوسانات کنونی نسبت به گذشته چندان چشمگیر نیست. رقص گوگل همچنان رتبه‌بندی را تغییر می‌دهد و هر زمان که در سایت خود تغییراتی ایجاد می‌کنید باید نوسانات را پیش‌بینی نمایید. برخی افراد اعلام کرده‌اند که بیشترین تغییرات در روزهای دوشنبه رخ می‌دهد، اما رتبه‌بندی گوگل قادر است هر روز تغییر کند. پیش از سال 2003، رقص گوگل هر 36 روز یا 10 مرتبه در سال رخ می‌داد و از سه الی پنج روز طول می‌کشید. در حالی که، امروزه گوگل هر هفته فهرست خود را به‌روز کرده و روند آن طولانی نمی‌باشد. از آنجایی که ربات گوگل همیشه در حال یافتن و اجرای مطالب جدید هستند، تقریباً هر ماه تغییرات جزئی در رتبه‌بندی‌ها ایجاد می‌شود. همچنین این ربات سایت‌هایی را که به‌روز نمی‌شوند یا وجود ندارند را از فهرست حذف می‌کند و سپس کلیۀ سایت‌ها را مجدداً بررسی کرده تا دریابد که چند سایت به آن پیوند داده شده‌ است.

 

کدام سایت‌‌ها بیشتر تحت تأثیر رقص گوگل (Google Dance) قرار می‌گیرند؟

طبق بررسی‌های صورت گرفته، صفحات جدید، سایت‌هایی که امور خود را با روش‌های کلاه سیاه سئو به صورت غیرطبیعی پیش می‌برند، سایت‌هایی که محتوایی با کلمه کلیدی جدید و در حوزه کم رقابت منتشر کرده‌اند و سایت‌هایی که ساختار بک لینک سازی آن‌ها سریع است، بیش از سایر سایت‌ها و صفحات در دوره رقص گوگل قرار می‌گیرند.

 

کدام سایت‌ها از رقص گوگل در امان هستند؟

  • سایت‌هایی که سئو داخلی آن‌ها طبق استاندارد و به صورت بهینه انجام شده است.
  • سایت‌هایی که لینک‌های داخلی و خارجی آن‌ها به صورت سیستماتیک بهینه باشند.
  • سایت‌هایی که محتوای آن‌ها متناسب با نیاز کاربران تولید شده باشد و از تکنیک‌های کلاه سیاه سئو همچون: تکرار بیش از حد کلمات کلیدی برای افزایش رتبه و جایگاه خود استفاده نکنند.

 

چگونه می‌توانید در دوره رقص گوگل در جایگاه و رتبه‌های بالاتر قرار بگیرید؟

در صورتی که گوگل سایت شما را در صفحه نخست نتایج گوگل و رتبه بالا قرار دهد باید از این فرصت نهایت استفاده را کنید و با اقدماتی همچون: تولید محتوای کاربردی و باکیفیت، ایجاد افزوده، رابط و تجربه کاربری کاربران بیشتری را به سوی خود جذب و آن‌ها را در سایت خود حفظ کنید و تمرکز خود را بر روی رضایت کاربران قرار دهید.

 

کسب رتبه در رقص گوگل (Google Dance) چگونه است؟

 

کسب رتبه در رقص گوگل (Google Dance) چگونه است؟

بهترین پاسخ برای این سوال، تحلیل و آنالیز است. شما باید رقبای خود را تحت نظر قرار دهید، نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و سپس اقدامات ذیل را انجام دهید.

  • استفاده از تگ‌های توضیحات را فراموش نکنید.
  • عناوین جذاب، منحصربه‌فرد و حیرت انگیز بنویسید.
  • لینک داخلی ایجاد کنید تا میان صفحات تعامل برقرار شود.
  • همیشه باید نخستین عامل مهم در تولید محتوا که رضایت کاربران است را در نظر بگیرید.

در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که برای تحلیل و آنالیز می‌توانید از ابزارهای مختلف از جمله: گوگل آنالیتیکس و گوگل وبمستر تولز استفاده کنید.

 

چرا سایت شما از رقص گوگل (Google Dance) خارج نمی‌شود؟

هنگامی که سایت شما از رقص گوگل خارج نمی‌شود، بیانگر این موضوع است که در آن حوزه رقابت به صورت یکسان است و تقریباً همه در یک سطح قرار دارند. در چنین شرایطی باید یک سری چالش‌های دشوار صورت بگیرد تا نفرات برتر انتخاب شوند که قادرید با یک حرکت هوشمندانه برگ برنده خود را رو کرده و رتبه بالا را کسب کنید. در حقیقت این وضعیت نشان دهندۀ این است که در این حوزۀ رقابتی با کلمات کلیدی هیچ فردی نتوانسته رضایت کاربران و گوگل را به‌دست آورد.

 

نتیجه گیری

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، رقص گوگل (Google Dance) مفهومی جهت بازسازی رتبه نتایج گوگل است که ممکن است برای مدتی محدود رتبه سایتی را افزایش، کاهش یا از لیست نتایج گوگل حذف کند. رقص گوگل با معیارهای رتبه‌بندی خود و رفتار کاربران، جایگاه سایت شما را تغییر می‌دهد. سرعت بالای سایت، تولید محتوای کاربرپسند و ارزشمند، رابط و تجربه کاربری، تشویق مخاطبان به تعامل بیشتر و ... سبب می‌شود تا رتبه‌های بالاتری را از سوی گوگل کسب کنید. به عبارت دیگر رقص گوگل ابزار گوگل جهت سنجیدن صفحه شماست. در این محتوا از سایت پزشک کسب و کار شما را به طور کامل با اصطلاح رقص گوگل (Google Dance) آشنا کردیم و به برخی از متداول‌ترین سوالات شما پاسخ دادیم، از شما سپاسگزاریم که تا انتهای محتوا همراه ما بودید.

 

نوشتن یک نظر

نظر