فیلترینگ نباید موجب رکود شود پنج شرط اصلی بقای کسب و کار ایرانی در زمان فیلترینگ

  • زمان تقریبی مطالعه 9 دقیقه
  • 758

فیلترینگ نباید موجب رکود شود پنج شرط اصلی بقای کسب و کار ایرانی در زمان فیلترینگ

به گزارش مازنداصناف، بعد از فیلترینگ برخی از پیام‌رسان‌های خارجی نظیر واتساپ و اینستاگرام، نگرانی‌ها بابت کاهش درآمدهای اقتصادی و رکود کسب و کارها در فضای مجازی افزایش یافته است.

این اتفاق زمینه نگرانی برخی فعالان حوزه کسب و کار را فراهم کرده و به نوعی سرگردانی مدیران اقتصادی را به همراه داشته است.

بسیاری از مدیران کسب و کارهای بزرگ، متوسط و خُرد در کشور شد که در بستر اینترنت درآمدزایی می‌کردند، دچار چالش شدند.

اینکه آیا با محدودیت‌های ایجاد شده برای پلتفرم‌های خارجی کسب و کارها در کشور دچار چالش می‌شود و اگر مدیر اقتصادی دچار بحران و چالش شده چه اقداماتی انجام دهد به سراغ سید احمد سیدی مطلق کارآفرین برتر، مدرس، مشاور، طراح و ایده پرداز کسب و کار و بنیان گذار پزشک کسب و کار در کشور آمدیم.

مطلق بنیانگذار اولین و تنها بیمارستان فوق‌تخصصی کسب و کار در دنیا، موسس و ایده‌پرداز نخستین کارخانه کسب و کار در کشور است.

تخصص وی در حوزه استارتاپ‌ها و تجربه سال‌ها حمایت از نیروهای جوان فعال در حوزه کسب و کارهای اینترنتی موجب شده است که چشم‌انداز روشنی از این فضا داشته باشد و از این رو، یکی از بهترین گزینه‌ها برای ترسیم وضعیت امروز‌ و راهکارهای کسب و کارهای اینترنتی است.  

 

**فیلترینگ نباید موجب رکود شود

وی همواره به دنبال نسخه‌هایی راهبردی که مبتنی بر روش های خلاقانه هستند، بوده و در همین راستا اعتقاد دارد که فیلترینگ برخی از شبکه‌های اجتماعی به هیچ وجه نباید موجب رکود کسب و کارهای اینترنتی شود.

مطلق بر این نظریه پافشاری می‌کند که نقطه شروع بسیاری از کابران و سرمایه‌گذاران این حوزه از آغاز اشتباه بوده است و یکی پنداشتن شبکه‌های اجتماعی با کلیتی به نام اینترنت یکی از دلایل اصلی سردرگمی این روزهاست.

سید احمد سیدی مطلق در آغاز گفت‌وگو با اشاره به اهمیت چهارچوب سازی در حوزه کسب و کارها، این امر را یکی از مهم‌ترین دلایل حفظ کسب و کارهای مختلف در دل بحران‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دانست و اظهار کرد: فیلترینگ یکی از موانع احتمالی پیش پای ما است، ولی اگر چهارچوب علمی و متناسبی با ماهیت آن کسب و کار داشته باشیم فیلترینگ هم مانند کرونا، جنگ جهانی، و بسیاری از حوادث طبیعی موجب تعطیلی یا نابودی نخواهد شد.

 

**چین اینترنت داخلی دارد

بنیان‌گذار پزشکی کسب و کار تصریح کرد: در همین مورد اخیر برخی ادعا می‌کنند فیلترینگ کاملا موجب خلع سلاح فعالان حوزه اینترنت در ایران شده است اما مسئله دقیقا همین‌جاست، چون باید توجه داشت که تمامی ابزارها از مخاطب گرفته نشده است،در شرایط فعلی اینترنت داخلی در دسترس است؛ نمونه بارز عدم اتکا به چند اپلیکیشن را می‌توان در چین دید آنها اینترنت داخلی دارند و از پیام‌رسان‌های داخلی خود استفاده می کنند، آیا این کشور از نظر اقتصادی تضعیف شده؟ یا ارتباطش با جهان قطع شده است؟ پاسخ منفی است، چون در حال حاضر چین صاحب بزرگترین شرکت‌های بازاریابی جهانی است به همین خاطر تاکید می‌کنم رویکرد و دیدگاه بسیار مهم است.

طراح و بنیانگذار اولین و تنها بیمارستان فوق‌تخصصی کسب و کار در دنیا با تاکید بر رویکرد کنشی به جای رویکرد واکنشی گفت: جهان جدید جهان سازنده‌ی ایده است، یعنی نیازها نه فقط از طرف شما بلکه از سوی پیشرفت فناوری هم پدیدار می شود،نکته اینجاست که ما باید ابتدا پایه‌های محکمی برای خودمان ایجاد کنیم و سپس از طریق این زیرساخت شبکه‌های مجازی را به مثابه یک ابزار به کار بگیریم؛ گرفتاری فعلی دقیقا ریشه در همین عدم توسعه زیرساختی و یکی پنداشتن شبکه‌های اجتماعی با کل اینترنت بود.

 

**تلگرام و اینستاگرام فقط ابزار هستند

مطلق افزود: اینترنت زیرساخت است نه اینستاگرام و تلگرام، آنها فقط ابزار هستند و ابزارها هم باید درست و با عنایت به نیازها و چالش های ما انتخاب بشوند نه بر اساس پروپاگاندا.

در آمریکا یا چین یا بسیاری از کشورهای اروپایی اینترنت زیرساخت اصلی است به همین خاطر آنها هیچ وقت گیر مثلا اینستاگرام نیستند؛ به عنوان مثال «لینکدین» در کشور ما مورد توجه قرار نگرفت در حالی که یک ابزار تجاری مفید و تخصصی است که در جهان مورد استفاده است، این برنامه جامعه هدف خودش را پیدا کرد و بر پایه تخصص‌گرایی رشد کرده است.

این متخصص حوزه کسب و کار یک جانبه‌نگری در حوزه‌ی استفاده از ابزارهای فضای مجازی را یکی از جدی‌ترین آسیب‌های تحلیلی کسب و کارهای مجازی توصیف کرد و با اشاره به ضرورت استفاده از تمامی ابزارها و فرصت‌های موجود گفت: ایجاد شبکه میان ابزارهای به کار گرفته شده از رموز جدی پایداری در فضای کسب و کار مجازی است؛در این حالت سلب استفاده از یکی از آنها موجب تعطیلی یا فروپاشی کلیت کسب و کار نمی‌شود چون ابزارهای متنوعی تدارک دیده شده و حالا می توان ظرفیت آنها را برای پر کردن جای خالی ابزار از دست رفته فعال‌تر کرده است.

عدم وجود زیرساخت‌های شبکه‌ای مناسب منجر می شود که به عنوان مثال در مورد اخیر با قطع یا محدودیت دسترسی به اینستاگرام حرف از تعطیلی ۱۱ میلیون کسب و کار می شود و اصلا این سوال طرح نمی‌شود که آن ۱۱میلیون کسب و کار چگونه، با چه زیرساخت و مجوزی کار خود را آغاز کرده‌اند، مگر غیر از این است که یک کسب و کار در هر جایی از دنیا با دریافت مجوز شروع به فعالیت کند.

 

بیشتر بدانید: با 34 راهکار، کسب و کارهای کوچک خود را به سرعت گسترش دهید

 

**زیرساخت ایجاد نکردیم

وی در ادامه اظهار کرد: نکته اصلی حرف من در این بخش این است که ما زیر ساخت ایجاد نکردیم و باید آن را ایجاد کنیم و سپس تا بررسی این زیرساخت ها و آنالیز مخاطبان‌مان زمینه رشد را فراهم کنیم؛ ما اصلا از تفکیک جنسیتی مخاطبان‌مان آگاه نیستیم چون آنها را آنالیز نمی‌کنیم، سن مخاطبان، علایق‌شان، محیط جغرافیایی‌شان، رویکردهای تعاملی‌شان و ... همه اینها باید مورد بررسی قرار گیرد تا یک پلتفرم توانایی رقابت داشته باشد.

 

**همه راه‌های ارتباطی در اینستاگرام ختم نمی‌شود

این مدرس کسب و کار یادآور شد: وقتی این برنامه‌ریزی‌ها صورت نمی‌گیرد، صاحبان کسب و کار به دنبال مقصر می‌گردند و با کوچک‌ترین تنشی در شبکه منفعل می شوند؛ مثل امروز که همه می‌گویند فیلترینگ مقصر اصلی است، نقد من به نگاه تک سویه در زمینه استفاده از ابزارها در فضای مجازی است؛به طور مثال دارا بودن یک سایت هم یک ابزار ارتباطی است و نمی‌شود همه راه های ارتباطی را در اینستاگرام خلاصه کرد.

 

** پیام رسانی که از قوانین خودش پیروی نمی‌کند

 وی اضافه کرد: بحث فیلترینگ وقتی اهمیت بیشتری می‌یابد که دقت کنیم خود اینستاگرام بارها از قوانین خودش پیروی نمی‌کند و ممکن است هر روز تصمیم تازه ای بگیرد که به زیان منافع ملی ما باشد،حذف تصاویر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یک نمونه روشن بود.

مطلق با انتقاد از عدم ارائه فرصت و امکانات کافی به پیام رسان‌ها و اپلیکیشن‌های داخلی گفت: باید پرسید آیا ما یعنی مخاطبان؛ دولت و نهادهای مختلف اصلا این فرصت را به پیام رسان داخلی داده‌ایم که مشکلات را رفع کنند یا فقط گلایه کردیم؟

 

** آنچه که صاحبان کسب و کار در زمان قطعی اینترنت باید به آن توجه کنند

مطلق در ادامه خلاصه‌ای از مهمترین راه حل ها برای حضور فعال و سودآور در فضای مجازی با وجود محدودیت ها را برشمرد و اظهار داشت: من پنج شرط اصلی را برای بقای کسب و کار ایرانی و راهکار درمانی کسب و کار در زمان فیلترینگ ضروری می دانم که به قرار زیر است:

 

1-بازنگری در نقشه راه کسب و کار

 یعنی بررسی زمینه ها و فرصت هایی که تابحال از دید صاحب کسب و کار دور مانده است و همچنین تلفیق آن با نیازهای زمان حاضر و درک چرایی و چگونگی مسئله

 

2-به روزرسانی آموزش‌ها

باید آموزش به روزرسانی شود تا در صورت تغییر نقشه راه،آموزش‌ها نیز متناسب با آن تغییر کند.

 

3-بازنگری در منابع موجود و استفاده از نیروی کار متخصص

 یکی از بزرگترین آسیب‌هایی که ایرانی‌ها با آن مواجه هستند استفاده از نیروی کار غیر متخصص است، این افراد عموما ضعف خود را در مراحل کار نشان می دهند و نمی توانند توقعات حداقلی سیستم را برآورده کنند.

 

4-انتخاب جامعه هدف مشخص و تدوین بازاریابی مشتریان

یک فعال بازار کسب و کار مجازی باید نوعی تعامل در زمان داشته باشد و بتواند از چالش ها فرصت بسازد، مثلا اگر بعد از فیلترینگ همچنان بر ماندن روی اینستاگرام تاکید کند بازار خود را از دست خواهد داد، ولی پلتفرم های داخلی ماندگار خواهند بود.حتی اگر قدرت تعامل و همرسانی با سایت های بزرگ را نداریم می توانیم با وبسایت های کوچکتر تعامل کنیم و مثلا تبلیغ یکدیگر را بازنشر کنیم.

 

5-تغییر در مدیریت منابع

مثل این است که مثلا وقتی کشوری با بحران روبرو می‌شود همه نهادهایش و تمامی برنامه های مالی قبلی دوباره چک می‌شود و یا حتی در صورت لزوم آنها را تغییر می دهند.برخی بخش ها تحت فشار بیشتر قرار می گیرند تا از منفی شدن درآمدشان جلوگیری شود . مثال برای مسیرهای تغییر بسیار زیاد است و باید با توجه به زمینه و زمانه روشی مناسب را انتخاب کرد.

وی خاطر نشان کرد: این پنج آیتم جزو مهمترین آیتم‌ها هستند. اما اصلی ترین نمونه ها در زمان فیلترینگ این پنج پیشنهاد است .

 

**نکته پایانی

وی با اعلام اینکه من تنها یک برند نیستم و قلبا دوست دارم به همه افراد کمک کنم، افزود: چه به عنوان پزشک کسب و کار و چه به عنوان کارآفرین! من فقط سعی کردم همه این کارها را با مدیریت مالی انجام بدهم ؛مسلما خیلی جاها هم شکست خوردم، ولی درس های زیادی فرا گرفتم که می‌توانم با کمک آنها یک کسب و کار را درمان کنم.

منبع: مازند اصناف

نوشتن یک نظر

نظر