11 نکته طلایی برای نوشتن یک شعار تبلیغاتی قدرتمند و جذاب

  • زمان تقریبی مطالعه 16 دقیقه
  • 755

11 نکته طلایی برای نوشتن یک شعار تبلیغاتی قدرتمند و جذاب

 

شما روزانه با صدها شعار تبلیغاتی مواجه هستید که قابلیت شناسایی و ماندگار شدن در اذهان مخاطبان و مشتریان را دارند؛ بنابراین هرگز قدرت شعارهای تبلیغاتی را دست کم نگیرید. از گذشته تا به امروز شعارهای تبلیغاتی بسیاری سال‌هاست که در ذهن مردم باقی مانده به صورتی که شعار تبلیغاتی بسیاری از کسب و کارها به اندازۀ نام برندشان اهمیت دارد؛ از این رو هر برندی به خلق شعار تبلیغاتی فوق‌العاده، همان جمله یا عبارتی که توصیف کنندۀ ارزش‌ها، اهداف، مأموریت و رسالت تیم باشد تا در ذهن مخاطبان و مشتریان برای همیشه جاودانه بماند، می‌پردازد. جالب است بدانید که شعار تبلیغاتی منحصر به فروش محصولات نیست، بلکه هر کسب و کار، فرد یا گروهی اعم از گروه‌های مختلف حفظ محیط زیست، حمایت از حیوانات، حقوق زنان، حقوق کودکان کار و ... قادرند اهداف خود را در قالب یک شعار تبلیغاتی مطرح کنند. در این محتوا از سایت پزشک کسب و کار قصد داریم شما را با شعار تبلیغاتی آشنا کنیم و سپس نکات طلایی در زمینه نوشتن یک شعار تبلیغاتی منحصربه‌فرد ارائه ‌خواهیم داد، پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

شعار تبلیغاتی چیست؟

 

شعار تبلیغاتی چیست؟

شعار تبلیغاتی (Slogan) عبارتی کوتاه (معمولاً پنج کلمه)، جذاب و به‌یادماندنی بوده که با مهارت و دقت در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا محصولات و خدماتتان را به جامعه هدف معرفی کنند. جالب است بدانید که ریشه این کلمه اسکاتلندی بوده و به معنای فریاد جنگ (اقدامی که سربازان پیش از ورود به میدان مبارزه انجام می‌دادند) است. معمولاً این گزاره‌های کوتاهِ به قدرت فریاد در بازاریابی و کمپین‌های تبلیغاتی به چشم می‌خورد که بیانگر اهداف، ارزش‌ها و مأموریت تیم شماست. با توجه به تنوع شعارهای تبلیغاتی، عنصر خلاقیت نقش مهمی را در این عرصه ایفا می‌کند که هر چه شعار تبلیغاتی با سایر شعارهای پیشین تفاوت داشته باشد در ذهن مخاطبان و مشتریان ماندگارتر خواهد بود، به طوری که با دیدن کسب و کار، محصولات، خدمات، لوگو و ... به سرعت شعار تبلیغاتی شما در ذهن مشتریان تداعی می‌شود. در واقع شعارهای تبلیغاتی به عنوان پایه و اساس یک کسب و کار و معرفی برند محسوب می‌شوند که در جهت موفقیت شما کمک چشمگیری خواهد کرد و با تکیه بر آن قادرید نظر مخاطبان و مشتریان بسیاری را به کسب و کار، محصولات و خدماتتان جلب، سپس آن‌ها را در تصمیمات خود برای خرید هدایت نمایید.

 

بیشتر بخوانید: کمپین تبلیغاتی (Advertising Campaign) چیست؟ - پزشک کسب و کار

 

هدف از ایجاد شعار تبلیغاتی چیست؟

شعار تبلیغاتی یک روش مؤثر و کم هزینه برای تبلیغات و بسط دامنه دسترسی به مشتریان هدفتان است و هدف اصلی از خلق شعار تبلیغاتی، اعطای احساس خوشایند به مشتریان است اما در صورتی که دور از ذهن باشد، مؤثر نخواهد بود بلکه پیامدهای منفی هم به همراه خواهد داشت.

 

دلایل اهمیت شعارهای تبلیغاتی

 

دلایل اهمیت شعارهای تبلیغاتی

از آنجایی که شناخته شدن یک برند اهمیت بسیاری دارد و شرکت‌ها در سراسر جهان حاضرند سرمایه بسیاری را برای تبلیغات صرف کنند تا آگاهی از برند خود را روز به روز افزایش دهند، تنها موضوع مهم برای شما و سایر کسب و کارها این است که مردم از برند شما یاد کنند و در ذهن آن‌ها برای همیشه ماندگار شود، از این رو به یک شعار تبلیغاتی منحصربه‌فرد و گیرا نیاز دارید. همانطور که می‌دانید در شکل‌گیری و شناخته‌تر شدن هویت یک برند عوامل بسیاری دخیل هستند. لوگو در خلق هویت بصری برند مؤثر بوده و شعار تبلیغاتی (اسلوگان) هم در هویت کلامی برند تأثیرگذار است. یکی از مهم‌ترین نوع تبلیغات، تبلیغات دهان به دهان است که فرد هویت برند را برای سایر افراد توصیف می‌کند که معمولاً از شعارهای تبلیغاتی و تعهداتی که به صورت شعاری به‌کاربردید، استفاده می‌کنند؛ از این رو شعار تبلیغاتی یا اسلوگان بخشی از استراتژی بازاریابی در ابعاد پیشرفته‌تر بوده و اهمیت بسیاری دارد که نباید آن را نادیده بگیرید. البته باید به این نکته اشاره کنیم که برخی از برندها برای وایرال شدن کمپین‌های تبلیغاتی خود از شعارهای تبلیغاتی غیر اخلاقی استفاده می‌کنند که شاید در کوتاه مدت بازخورد مطلوبی برای کسب و کار داشته باشد ولی نهایتاً علاوه‌بر اینکه تأثیرات مثبتی به همراه ندارد، از آن به عنوان بازاریابی منفی یاد می‌کنند که رفع این ابهام و ذهنیت منفی درباره برند بسیار دشوار بوده و ممکن است شما را به تغییر نام برند مجبور کند. اساساً شعارهای تبلیغاتی به دلایل ذیل خلق می‌شوند.

تمایز: خلق یک شعار تبلیغاتی تأثیرگذار و جذاب شما را از رقبایتان متمایز کرده و از این طریق جایگاه خود را ذهن مخاطبان و مشتریانتان یافته‌اید و به یاد ماندنی خواهید شد.

انتشار اطلاعات: اشتراک‌گذاری اطلاعات در خصوص کسب و کارتان باید جزو اولویت‌های شما باشد؛ زیرا برخی مواقع ممکن است مخاطبان با شنیدن نام برندتان، هدف شما از ایجاد برند را تصور نکنند ولی در لحظه نخست با شنیدن شعار تبلیغاتی، اهدافتان در ذهن آن‌ها تداعی خواهد شد.

تقویت هویت برند: مردم ذاتاً تمایل دارند، آنچه که همیشه در معرض دید آن‌هاست را به ذهن بسپارند که شعار تبلیغاتی با یادآوری دائمی از وجود و فعالیت برند، این امر مهم را عملی می‌کند.

 

ویژگی‌های یک شعار تبلیغاتی موفق

 

ویژگی‌های یک شعار تبلیغاتی موفق

ما در این بخش قصد داریم شما را با برخی از ویژگی‌های یک شعار تبلیغاتی موفق آشنا کنیم.

صداقت: همیشه صداقت حرف اول و نقش مهمی را بازی می‌کند. معمولاً واژگانی همچون بهترین، اولین یا وعده دادن، درست نبوده و سبب از بین رفتن اعتماد مشتریان می‌شود؛ از این رو تمام تلاش خود را به‌کار گیرید تا آنچه در مورد برند، محصول یا خدمتتان حقیقت دارد را در شعار تبلیغاتی خود بیان کنید.

تناسب داشتن: هنگامی که قصد نوشتن یک شعار تبلیغاتی را دارید باید نام کسب و کار، لوگو و شعار تبلیغاتی شما با یکدیگر متناسب باشد تا یک مفهوم منسجم و یکپارچه در ذهن مشتریان ایجاد کنید.

ایجاد حس مثبت: یک شعار تبلیغاتی فوق‌العاده باید به حدی قدرت داشته باشد که با شنیدن یا دیدن این شعار در مخاطبان و مشتریان یک حس مثبت ایجاد شود؛ زیرا این احساس منجر به ارتباط بهتر با برند می‌شود. به عنوان نمونه شعار تبلیغاتی شرکت لورال "چون ارزششو دارید" این حس فوق‌العاده و اطمینان را در مخاطبان ایجاد می‌کند.

کوتاه و صریح بودن: شعار تبلیغاتی باید بسیار کوتاه، جذاب و قابل فهم باشد و نباید بیش از یک جمله باشد. همچنین باید به این نکته اشاره کنیم الزاماً شعاری که معنای پیچیده و نیاز به تفکر عمیق داشته باشد، هیچ جذابیتی نخواهد داشت.

تمرکز روی وجه تمایز: مسلماً هر کسب و کار بر روی یک نکته خاص که سبب تمایز و پر رنگ ساختن آن برند می‌شود، تمرکز دارد. به عنوان نمونه شعار تبلیغاتی اپل "متفاوت فکر کن" به مخاطبان متذکر می‌شود که محصولات این شرکت نسبت به سایر محصولات متفاوت است.

قابل پیش‌بینی بودن: یک شعار تبلیغاتی باید به خوبی نمایندۀ محصول یا خدمت مورد نظرتان باشد و شنونده بتواند ارتباط این شعار با آن محصول یا خدمت را حدس بزند. به عنوان نمونه مخاطبان با شنیدن یک شعار تبلیغاتی "خوب تا آخرین قطره" بلافاصله پیش‌بینی می‌کند که محصول مورد نظر این شعار نوشیدنی است.

مشخص کردن جامعه هدف: شما باید سطح فعالیت (شهر، کشور، بین‌الملل) و جامعه هدفتان را در شعار تبلیغاتی مشخص کنید. در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم شعاری که تنها بخشی از جامعه هدف را دربرگیرد، قطعاً موفق عمل نخواهد کرد.

حفظ معنا و جذابیت با گذر زمان: عبارتی را به عنوان شعار تبلیغاتی بنویسید که معنا و گیرایی آن در تمامی سال‌ها و ادوار حفظ شود. به عنوان نمونه شعار تبلیغاتی شرکت ورایزن "صدامو می‌شنوی" به تدریج که کلیۀ تلفن‌های همراه به علت تکنولوژی کیفیت برتر در انتقال صدا مفهوم خود را از دست داده و ناگزیر شعار خود را تغییر داد.

توضیحات کافی و بدون گزافه گویی: شعار تبلیغاتی شما باید بدون توضیح اضافه بیانگر هدف و رسالت کسب و کارتان باشد تا مخاطبان و مشتریان با خواندن شعار تبلیغاتی شما به سرعت بفهمند که برندتان در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند.

 

چرا باید شعار تبلیغاتی آهنگ طنین‌انداز داشته باشد؟

 

چرا باید شعار تبلیغاتی آهنگ طنین‌انداز داشته باشد؟

آهنگ گوش‌نواز شعار به نوعی قافیه هستند که برای نخستین مرتبه در سال 1928 در زمینۀ تبلیغات به‌کار رفت. اکنون بسیاری از کسب و کارها یا شرکت‌ها برای تبلیغ برند، محصولات و خدمات خود از جملات موزون و آهنگین در شعار تبلیغاتی استفاده می‌کنند. ما در این بخش به مهم‌ترین دلایل استفاده از آهنگ‌ها در این نوع شعارها می‌پردازیم.

تکرار: بهترین روش برای ارتباط دادن مشتریان یک محصول، خدمت یا یک کسب و کار، تکرار از طریق کمپین تبلیغاتی است. پس از اینکه تبلیغات برند یا محصولاتتان با استفاده از یک آهنگ تکرار شود، مخاطبان و مشتریان از طریق نجوای آن آهنگ یا خواندن کلمات در ذهن، نام برندتان را به خاطر می‌سپارند.

حافظه: به‌کاربردن آهنگ‌ها و صداها در کنار کلمات ساده برای شعارهای تبلیغاتی تضمین کنندۀ به‌خاطر سپردن بهتر و سریع‌تر شعار در اذهان مخاطبان و مشتریان برای سال‌های طولانی است.

نتایج و تحقیقات اثبات شده: تحقیقات ثابت کرده‌اند که آهنگ‌ها در تبلیغات برند یا محصول بسیار تأثیرگذارند و نتایج حاکی از آن است که افزون‌بر به خاطر آوردن سریع، احتمال ارجحیت محصول تبلیغ شده به این شیوه هم نسبت به محصولات رقبا وجود دارد.

برندسازی: شما باید برای ماندگاری بیشتر برند در ذهن مشتریان، تصویر برندتان را ایجاد کنید که یک عنصر مهم برای انجام تبلیغات بصری در هنگام برندسازی، استفاده از آهنگ‌هاست؛ زیرا مشتریانی که نمی‌توانند با برندتان ارتباط برقرار کنند، مطمئناً با استفاده از آهنگ‌های گیرا قادرند نام برند را در ذهن خود ثبت کنند.

 

شعار‌های تبلیغاتی بر میزان فروش چه تأثیری می‌گذارند؟

شعارهای تبلیغاتی با بازی واژگان و خلاقیت، آگاهی افراد را نسبت به برندتان افزایش می‌دهند و به ایجاد روابط قوی و تضمین شده بین مشتریان و برند کمک قابل توجهی می‌کند. نمونه‌های بارز جایگاه برندسازی به وسیله شعار تبلیغاتی، شرکت سامسونگ با شعار "هیچ چیز آنقدرها هم مشکل نیست" یا ویزا با شعار "هر جایی که بخواهید ویزا آنجاست" می‌باشند. همچنین برخی مواقع که رقبای بسیاری دارید، وجود اغراق ناچیز در شعار تبلیغاتی سبب متمایز و برجسته شدن برند و محصول شما نسبت به سایر رقبایتان می‌شود.

 

برخی از مرسوم‎ترین شعارهای تبلیغاتی

نام شرکت

شعار تبلیغاتی

نایک

فقط انجامش بده!

ریباک

من همانی هستم که هستم.

آدیداس

غیر ممکن وجود نداره.

کلوین کالین

بین عشق و دیوانگی، وسواس است.

مارک اند اسپنسر

حق همیشه و کاملاً با مشتری است.

مک دونالد

من عاشقشم!

کی. اف. سی

غذای عالی

کوکاکولا

درب قوطی را باز کن تا سرحال شی.

اسپریت

فرمان بردار عطشت باش.

ام اند ام

در دهانتان آب می شود، نه در دستانتان

وال مارت

پول بیشتری ذخیره کنید، زندگی بهتری داشته باشید.

دیزنی لند

شادترین نقطۀ روی زمین

شامپو بچه جانسون

اشک بس است.

پلی استیشن

در دنیای خود زندگی کنید، در دنیای ما بازی کنید.

آی مکس

بزرگ فکر کن.

انرگایزر

به مسیرت ادامه بده، ادامه بده، ادامه بده …

کانن

آن چیزی که ما اعتقاد داریم را ببینید.

کداک

لحظاتت را به اشتراک بذار، زندگی‌ات را به اشتراک بذار.

المپوس

دید شما آیندۀ شماست.

دیبیرز

الماس همیشگی است.

طلای بلک تورن

آن همه زرق و برق طلا نیست.

تلویزیون اونیدا

حسرت همسایه‌ها، غرور مالک

آی بی ام

راه حلی برای سیاره هوشمند

بی ام دابلیو

لذت محض رانندگی

پورشه

جایگزینی نیست.

جگوار

رویا بافی نکن، با آن رانندگی کن.

آستون مارتین

قدرت، زیبایی و روح

فولکس واگن

کوچک فکر کنید.

موتورهای Vauxhall

یک بار رانندگی، یک عمر وابستگی

 

شعار تبلیغاتی با تگ لاین چه تفاوتی دارد؟

شعار تبلیغاتی یا تگ لاین هر دو جملاتی هستند که هویت برند را برای مخاطبان توضیح می‌دهند. تگ لاین عبارتی کوتاه متشکل از حداکثر هشت کلمه که بخشی از هویت بصری برند بوده و معمولاً در زیر لوگو چاپ می‌شود اما شعار تبلیغاتی جزئی از هویت کلامی برند بوده که برای محصولات گوناگون آن برند متفاوت می‌باشد و یک برند قادر است تنها یک تگ لاین اما بیش از پنج شعار تبلیغاتی داشته باشد. شعار تبلیغاتی خلاصه‌ای مشابه تگ لاین و گزارشی جهت کمک به برندسازی است ولی تگ لاین بر روی چشم‌انداز برند متمرکز است. همچنین شعار تبلیغاتی معرفی کنندۀ یک محصول یا خدمتی بوده و مربوط به نیاز بازار و مشتریان می‌باشد اما تگ لاین به معرفی کسب و کار پرداخته و جوهرۀ هویت و ارزش‌های سازمان می‌باشد.

 

شعار تبلیغاتی چه تفاوتی با پیام برند دارد؟

شعار تبلیغاتی براساس ویژگی‌های محصول یا خدمت در جهت ترویج آن ویژگی‌ها در دوره‌ای طراحی می‌شود تا متناسب با پیام برند بر روی مخاطبان تأثیر مثبت بگذارد و آن‌ها را نسبت به انتخاب و خرید ترغیب کند اما پیام برند توصیف کنندۀ ارزش‌هایی است که در بطن برند شما وجود دارد و تمایل دارید که بیشتر دیده شوند. شعار تبلیغاتی به مرور زمان و متناسب با آن دوره تغییر می‌کند اما پیام برند ثابت است. در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم اگر برندتان پیامی نداشته باشد همچون جسد بی‌جان است که نمی‌تواند هویت و ارزش‌های خود را به افراد انتقال دهد.

 

نکات طلایی برای نوشتن یک شعار تبلیغاتی قدرتمند و جذاب

ما در این بخش به ارائه مهم‌ترین نکاتی که شما را برای نوشتن یک شعار تبلیغاتی گیرا و قدرتمند کمک می‌کند، می‌پردازیم.

هرگز از تغییر نترسید: همواره به یاد داشته باشید که کلیۀ شعارهای تبلیغاتی نمی‌توانند برای همیشه جاودانه باشند و معمولاً اکثر کسب و کارهای موفق در طول عمر خود از شعارهای تبلیغاتی مختلفی استفاده کرده‌اند؛ از این رو اگر حس می‌کنید که باید شعار تبلیغاتی خود را تغییر دهید، این حس را از نظر منطقی بررسی و در صورت ضرورت برای انجام آن، تردیدی نداشته باشید.

از بقیه الهام بگیرید: هرگز شعارهای تبلیغاتی دیگران را کپی نکنید بلکه از آن‌ها در جهت نوشتن یک شعار تبلیغاتی منحصربه‌فرد الهام بگیرد.

از روندهای گذرا فاصله بگیرید: سعی کنید از عبارت‌هایی که برای یک دوره ترند می‌شوند و به سرعت اقبال خود را از دست می‌دهند، استفاده نکنید.

آینده‌نگر باشید و اغراق نکنید: شعار تبلیغاتی باید در تمامی ادوار مصداق و قابل استفاده باشد. امروزه مردم از عبارت‌های اغراق آمیز و کلیشه‌ای پسوند ترین خسته شده‌اند و با مشاهده یا شنیدن آن‌ها نسبت به برندتان رغبت پیدا نخواهند کرد. آن‌ها اهمیتی به اینکه خود را در چه جایگاهی می‌بینید، نمی‌دهند بلکه به رفتار شما توجه می‌کنند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که در شعار تبلیغاتی خود از عبارت‌های واقع‌بینانه، هوشمندانه، منحصربه‌فرد و صمیمانه استفاده کنید و از دادن وعده‌هایی که از عهدۀ آن‌ها بر نمی‌آیید، خودداری کنید.

کوتاه، صریح و مفید بنویسید: همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، یک شعار تبلیغاتی مناسب باید ساده، شفاف و کوتاه (حداکثر هشت کلمه) باشد تا به خاطر سپردن آن برای مخاطبان و مشتریان آسان باشد.

نقطۀ تمایز کسب و کارتان از سایر رقبا را بیابید: از آنجایی که یکی از اهدافتان پر رنگ کردن کسب و کارتان و نشان دادن متمایز بودنتان نسبت به رقباست باید در مرحله نخست مشخص کنید که شرکت شما دارای چه امتیازاتی بوده و بر روی آن دسته از امتیازات منحصربه‌فرد خود (کیفیت بالا، ارائه پر سرعت محصولات، کم کالری بودن (محصولات غذایی) و ...) تمرکز کنید تا جایگاه برند و محصولاتتان را از طریق شعار تبلیغاتی برای همیشه در ذهن مخاطبانتان حک کنید.

آهنگ و قافیه شعار تبلیغاتی را فراموش نکنید: همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، عبارت‌های آهنگین و ریتم‌دار به بهترین شکل ممکن و سریع در ذهن افراد ماندگار می‌شوند. بنابراین از استفادۀ آهنگ، ریتم و قافیه در شعارهای تبلیغاتی خود غفلت نکنید.

تمرکز خود را بر روی خدماتی که ارائه می‌دهید، بگذارید: در صورتی که نمی‌توانید یک عامل متمایز نسبت به رقبایتان بیابید، تمرکز خود را بر روی ارائه خدمات و سرویس‌دهی به مشتریانتان بگذارید؛ زیرا با این اقدام برای مشتریان خود اولویت و احترام قائل شده‌اید و به ایجاد یک شعار تبلیغاتی فراموش نشدنی کمک خواهید کرد.

شوخ‌طبعی را به عنوان چاشنی به شعار تبلیغاتی اضافه کنید: یکی از روش‌های مؤثر در نوشتن یک شعار تبلیغاتی به یاد ماندنی، شعارهای فکاهی است؛ زیرا به‌کار بردن اندکی شوخی قابل درک، همه پسند و متناسب با جامعه هدف به ذائقه انسان‌ها خوش می‌آید، البته این مورد سلیقه‌ای بوده و باید ببینید که از نظر یک فرد آیا خنده‌دار به نظر می‌رسد یا خیر.

به ضرورت منسجم بودن شعار تبلیغاتی با سایر عناصر برند توجه کنید: فراموش نکنید که شعار تبلیغاتی یک کالای مستقل نبوده بلکه باید از لحاظ گفتاری و ظاهری با مؤلفه‌های مختلف برند، کمپین تبلیغاتی به‌ویژه لوگوی شما متناسب باشد؛ زیرا این امر نقش مهم و تعیین کننده‌ای در موفقیت شما و برندتان خواهد داشت.

توجه به حقوق مالکیت معنوی و علائم تجاری ثبت شده را فراموش نکنید: ممکن است یک شعار تبلیغاتی مناسب و گیرایی پیدا کنید ولی متوجه شوید که همه یا بخشی از آن عبارت در گذشته توسط یک کسب و کار دیگر به‌کار برده شده یا تداعی کنندۀ نام یک شرکت دیگر است. ما به شما توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از چنین وضعیتی پیش از تأیید نهایی و انتشار شعار تبلیغاتی خود، کلیۀ منابع در دسترس خود را بررسی نمایید و اطمینان حاصل کنید که شعار شما قبلاً ثبت نشده باشد، سپس به دنبال مراجع ذی‌ربط بروید و به صورت قانونی نسبت به ثبت آن اقدام کنید تا از کپی برداری آن جلوگیری شود.

 

نتیجه گیری

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، یک شعار تبلیغاتی طنین انداز و به‌یادماندنی تأثیر مثبتی بر روی اقدامات بازاریابی کسب و کارتان دارد و قادرید به کمک آن فضایی هماهنگ‌تر و تأثیرگذارتر در کمپین‌های تبلیغاتی ایجاد کنید. در این محتوا از سایت پزشک کسب و کار شما را به طور کامل با مفهوم شعار تبلیغاتی آشنا کردیم و نکات طلایی در زمینه نوشتن یک شعار تبلیغاتی جذاب ارائه ‌دادیم تا با استفاده از این نکات، ذهن خلاق خود و مشورت با دیگران یک شعار تبلیغاتی فوق‌العاده و منحصربه‌‌فرد انتخاب کنید سپس با ماندگاری در ذهن مخاطبانتان میزان فروش را به حد چشمگیری افزایش دهید، از شما سپاسگزاریم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

 

نوشتن یک نظر

نظر