معرفی 34 راهکار افزایش فروش کارآمد و بسیار موثر برای صاحبان کسب و کار

  • زمان تقریبی مطالعه 24 دقیقه
  • 692

معرفی 34 راهکار افزایش فروش کارآمد و بسیار موثر برای صاحبان کسب و کار

 

همیشه فروش و افزایش فروش برای هر کسب و کاری مهم‌ترین دغدغه است؛ از این رو تعیین اهداف و آشنایی با راهکارهای افزایش فروش برای کلیۀ کسب و کارها به‌خصوص در این وضعیت اقتصادی و وجود تورم امری حیاتی می‌باشد. همانطور که می‌دانید بزرگ‌ترین دارایی و مهم‌ترین روش افزایش فروش هر کسب ‌و کاری مشتریان هستند. یک فروشنده زیرک می‌داند که با وجود مشتریان، درآمد جریان دارد؛ بنابراین راه حل هوشمندانه یافتن خواسته‌های مشتریان و رفع آن‌هاست. شما باید تمام تلاش خود را به‌کار گیرید تا هر چه سریع‌تر، آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر مشتریان را به نیازهای خود برسانید و رضایت آن‌ها را جلب نمایید. از آنجایی که هزینه‌های جلب مشتریان بسیار سنگین است، هنگام جذب مشتری سعی کنید با معرفی محصولات یا خدمات جدید بر میزان خرید آن‌ها بیفزایید تا علاوه‌بر افزایش فروش از مشتری‌های وفادار، فروش سودمند بیشتری هم از آن خود کنید. همچنین باید برای افزایش فروش در کسب و کارتان به‌جای این که بر روی سود بیشتر تمرکز کنید، کارایی را در فروش محصولات و خدمات خود بهبود ببخشید. اکنون شاید این سوال ذهن شما را درگیر کرده باشد که چگونه انجام این اقدامات امکان‌پذیر است؟ ما در این محتوا از سایت پزشک کسب و کار قصد داریم شما را با راهکارهای کارآمد، مؤثر و زودبازده جهت افزایش فروش در کسب و کارتان آشنا کنیم، پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

راهکارهای طلایی جهت افزایش فروش کارآمد و زودبازده

 

راهکارهای طلایی جهت افزایش فروش کارآمد و زودبازده

ما در این بخش قصد داریم شما را با تکنیک‌های مؤثر و هوشمندانه افزایش فروش در کوتاه مدت آشنا کنیم.

  1. هزینه‌های فروش را تا حد ممکن کاهش دهید: برای کسب موفقیت بیشتر در فروش و فعالیت‌های اقتصادی باید در مرحله نخست سوالات ذیل را از خود بپرسید:
  • آیا مشتریان خود را می‌شناسید؟
  • آیا می‌دانید چگونه آن‌ها را با هزینه‌های کمتری جذب خود کنید؟
  • آیا هزینه‌های اضافی که انجام می‌دهید، ضروریست؟

سپس هزینه‌های اضافه و غیرضروری را شناسایی کرده و با راهکارهایی آن‌ها را تا حد ممکن کاهش دهید. هر چه مشتریان هدف و کسب و کارتان را بهتر بشناسید، به همان اندازه فروش و درآمد بیشتری کسب خواهید کرد.

 

بیشتر بخوانید: 18 راز موفقیت در راه اندازی کسب و کار و رسیدن به فروش و درآمد عالی

 

  1. کارت تخفیف دهید: یکی از روش‌های کارآمد افزایش مشتریان و میزان فروش، برگزاری جشنواره‌های تخفیفات و حراج‌ها می‌باشد. شما با اعطای کارت‌های تخفیف خرید‌های بعدی آن‌ها را به خرید ترغیب کرده و این اقدام سبب شده تا برای خریدهای آتی خود به شما مراجعه کنند. برخی از صاحبان کسب و کار با مشخص کردن سقف خرید برای ارائه اشانتیون، تخفیف، ارسال رایگان و ... مشتریان خود را خشنود و راضی می‌سازند. این تکنیک افزایش فروش به خلاقیت صاحبان کسب و کارها بستگی دارد.
  2. توزیع نمونه‌های رایگان: در صورتی که صاحب کسب و کاری با کالاهای غذایی و انواع خوردنی‌ها هستید، با تکنیک ارائه نمونه‌های رایگان و تست مزه محصولات جدید در مکان‌های اطراف محل فروش خود می‌توانید برند و محصولات خود را در ذهن مردم ماندگار کرده و آن‌ها را به خرید تشویق کنید.
  3. برگزاری رویدادها و مراسمات خاص: امروزه طراحی و اجرای رویدادها و مراسمات ویژه مورد توجه بسیاری از کسب و کارها قرار گرفته، به طوری که از آن تحت عنوان بازاریابی رویدادها (Event Marketing) یاد می‌کنند. هدف اصلی از اجرای این رویدادها، ارائه یا ارتقای محصول، معرفی برند، خدمات، سازمان یا بنگاه اقتصادی است که سبب افزایش مشارکت افراد و تعامل دو طرفه میان برندتان و مشتریان می‌شود. نکته جالب در برگزاری این مراسم‌ها، به یاد ماندنی بودن آن و ثبت لحظات خوش برای مشتریان است که برای برگزاری این رویدادها می‌توانید در فضای واقعی با حضور شرکت کنندگان یا به صورت آنلاین با کمک رسانه‌های اجتماعی محبوب همچون: اینستاگرام، کانال‌های گوناگون مجازی و ... برگزار کنید.
  4. پاسخ غیرمرتبط و نامناسب ندهید: فروش به این معنا نیست که صرفاً محصولات یا خدمات خود را به مشتریان بفروشید، بلکه باید با رفتار پسندیده مشتریان را مجذوب خویش نمایید. بسیاری از صاحبان کسب و کارها خوش رفتاری و خدمات‌رسانی فوق‌العاده‌ای نشان می‌دهند که به دلیل این حجم از صمیمیت مشتریان نسبت به خرید محصولی که مورد نیازشان نیست اقدام نموده، دائماً به شما مراجعه کرده و به مشتریان وفادارتان تبدیل خواهند شد.
  5. به مشتری خود راه حل ارائه دهید: یکی دیگر از تکنیک‌های افزایش فروش این است که اطلاعات بیشتری در اختیار مشتریان خود قرار دهید. شما با این اقدام اعتماد آن‌ها را به خود جلب کرده‌اید و از نظر آن‌ها فردی باتجربه و کاردان شناخته خواهید شد، به طوری که کلیۀ مشکلات و سوالات خود را با شما در میان می‌گذارند.
  6. تبلیغ در اطراف محیط عرضه فروش: یکی دیگر از تکنیک‌های افزایش فروش، معرفی و تبلیغ برند در اطراف محیط عرضه فروش است. این نوع تبلیغات شامل: تابلو سر درب فروشگاه، نصب پوستر، بنر و تبلیغ با نمایشگرهای دیجیتالی می‌باشد. برخی از ابزارهای پرکاربرد تبلیغات درون فروشگاه عبارتند از: دانگلر (Dangler)، وابلر (Wobblers) و استیکر (Sticker).
  7. آراستگی فروشنده و لحن بیان تأثیرگذار: پوشش و آراستگی فروشنده به همراه قدرت بیان، تأثیر بسیاری بر خرید یا عدم خرید مشتریان دارد؛ زیرا هنگامی که شما آراسته پیش روی مشتریان قرار گیرید و با برخورد گیرا و تأثیرگذار به ارائه توضیحاتی درباره محصولات یا خدمات مورد نیاز آن‌ها بپردازید، آن‌ها را نسبت به خرید مشتاق کرده و مطمئناً به مشتریان وفادارتان تبدیل خواهند شد اما در صورتی که فردی با ظاهری نامناسب و اخلاقی تند کالایی بفروشد، نه تنها مشتریان بلکه خود شما هم تمایلی به خرید از آن فروشگاه ندارید.
  8. برگزاری نمایشگاه‌های تجاری، سمینارها و همایش‌ها: برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی یکی از تکنیک‌های مؤثر برقراری ارتباط و تعامل با مشتریان است که مشتریان به درک عمیق برند و محصولاتتان می‌رسند و نتایج فوق‌العاده‌ای برای کسب و کارتان به ارمغان می‌آورند. شما در این نمایشگاه‌ها با طراحی و ساخت غرفه‌های مناسب، چیدمان داخلی غرفه‌ها، ثبت اطلاعات مشتریان، عرضه هدایای مناسب، توزیع کاتالوگ‌ها و بروشورها می‌توانید میزان فروش خود را به صورت چشمگیری افزایش داده و در  کسب و کارتان به موفقیت دست یابید.
  9. اهداف فروش را مشخص نمایید: همانطور که می‌دانید، داشتن هدف در هر کسب و کاری ضروریست و قطعاً بدون آن به نتایج دلخواه خود نخواهید رسید. نخستین گام برای افزایش فروش، شناسایی صحیح بازار و مشتریان هدفتان است. سپس اهداف بعدی خود را باید مشخص کنید که لازم است در این زمینه سوالات ذیل را از خود بپرسید.
  • چه کسانی به خدمات شما نیاز دارند؟
  • به چه سوالات آن ها قادرید پاسخ دهید؟
  • چگونه به این بازار هدف نزدیک می‌شوید؟
  • چه اقدامی را متمایز از رقبا انجام می‌دهید؟ (مزیت رقابتی شما چیست؟)
  • آیا مشتریانتان حاضرند در ازای محصول یا خدمتتان هزینه‌ای را به شما بپردازند؟

در صورتی که نتوانستید به این سوالات پاسخ صحیحی دهید، شما باید بر روی شفافیت و وضوح اهداف خود زمان بگذارید. در حقیقت شما باید بدانید که با چه اهدافی و به چه افرادی باید محصولات یا خدماتتان را بفروشید.

  1. اهدافتان را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید: همانطور که می‌دانید اهداف مشخص ذهن شما را متمرکز کرده و فعالیت‌هایتان را هدفمند می‌سازد. شما با مشخص نمودن میزان دقیق فروش ماهانه، سود حاصل از هر فروش و ... تعیین کنید که امکان ارزیابی پیشرفت وجود دارد یا خیر. توصیه می‌کنیم برای هر ماه خود برنامۀ مشخصی داشته باشید تا به آسانی با توجه به نتایج به دست آمده میزان اثربخشی برنامه خود را تعیین نمایید. به طور مثال مسائل زیر را تعیین کنید:
  • قصد دارید هر ماه چه میزان فروش داشته باشید؟
  • بیشتر بر روی فروش کدام محصولتان تمرکز دارید؟
  • چه برنامه‌ای برای پاسخگویی بهتر به مشتریان دارید؟
  • از هر محصول تصمیم دارید تا چه میزان فروش داشته باشید؟
  1. نیازهای مشتریان را به آن‌ها بفروشید: یک دیگر از تکنیک‌های کارآمد برای افزایش فروش این است که دقیقاً هر آنچه را که مشتریان نیاز دارند، بفرشید؛ زیرا به راحتی متقاعد شده تا از شما خرید کنند. جالب است بدانید که تنها ویژگی‌های ظاهری محصول همچون: وزن، رنگ، اندازه عامل اصلی خرید مشتریان از شما نخواهند بود بلکه عوامل دیگری مانند: انتقال احساس راحتی و امنیت نسبت به خرید یا محصول به مشتریان، ایجاد تجربه مثبت در خاطرشان، کارآمد بودن محصول و ... در تشویق آن‌ها به خرید مؤثر است؛ از این رو شما می‌توانید با پررنگ کردن مزایا و قابلیت‌های محصولاتتان که موجب کاهش هزینه، جلوگیری از اتلاف زمان و حل مشکلات آن‌ها می‌شود، به خرید محصولات خود ترغیب کنید.
  2. از بازاریابی دهان به دهان برای افزایش فروش خود استفاده کنید: یکی از تکنیک‌های پرکاربرد، مؤثر و آسان افزایش فروش، استفاده از بازاریابی دهان به دهان می‌باشد، به طوری که هر مشتری به صورت بالقوه می تواند مشتری وفادار دیگری را به سمتتان جذب کند. بازایابی دهان به دهان، بهبود مهارت فروش و به‌کارگیری سوالات استراتژیک، کلید بازاریابی هدفمند می‌باشد. شما قادرید با پیگیری دقیق نیازهای مشتریان و راه اندازی خدمات امور مشتریان موجب حفظ بازار خویش شوید؛ زیرا مشتریان علاقه‌مندند که بدانند به آن‌ها توجه می‌کنید و برایتان مهم هستند. در صورتی که مشتریان بدانند که برای شما مهم بوده، محصولاتتان بسیار باکیفیت هستند و چه کمک‌هایی به آن‌ها می‌کند، روند فروشتان راحت‌تر خواهد شد. در نهایت رضایت آن‌ها از خریدشان یک تبلیغ گسترده و تأثیرگذار برایتان خواهد داشت.
  3. در پی یادگیری بیشتر باشید: شما باید برای افزایش فروش به شناسایی و برطرف نمودن نقاط ضعف خود، محصولات یا خدماتتان بپردازید. همچنین برای پیشرفت کسب و کارتان باید همواره به دنبال یادگیری بیشتر باشید. در این راستا توصیه می‌کنیم که مطالعه را به بخشی از برنامه روزانه خود تبدیل نمایید.
  4. نگرش مثبتی به کسب و کارتان داشته باشید: شما با داشتن نگرش مثبت به کسب و کارهایتان قادرید از ترس و احساس منفی دوری کرده و عواملی که سبب محدود شدن موفقیتتان می‌شود را تغییر دهید. همواره بررسی کنید که کدام افکار و اعمالتان شما را ضعیف و تهدیدی برای موفقیتتان به‌حساب می‌آید، سپس با صرف زمان و تلاش کافی قادرید به جایگاه مورد نظرتان برسید. در صورتی که شما خود را قبول داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که موفق خواهید شد، به دیگران هم این احساس را منتقل خواهید نمود.
  5. زبان بدن را وارد فروش کنید: به طور کلی برقراری ارتباط و تعامل مطلوب با مخاطبان خود در هر حوزه‌ای مستلزم داشتن زبان بدن قدرتمند است که شما با استفاده از زبان بدن و تماس چشمی صحیح قادرید بهترین تأثیر را بر روی مخاطبان بگذارید و آن‌ها را مجذوب صحبت‌های خود کنید. ما به شما در این زمینه توصیه می‌کنیم که در هنگام گفتگو سر خود را به نشانه تأیید و توجه به صحبت‌های مخاطب خود تکان دهید. همچنین باید توجه داشته باشید که صدایتان بیش از حد یکنواخت و آرام یا هیجان‌زده و بلند نباشد.
  6. تمرکز خود را بر روی یک بخش از بازار قرار دهید: کسب و کارهای اندکی را می‌توان یافت که امکانات، بودجه و زمان کافی برای فعالیت در بخش بزرگی از بازار را داشته باشند. سعی کنید بر روی طیف خاصی از مشتریان تمرکز کنید تا در این بازار کوچک‌تر، آسان‌تر به برندی ایده‌آل تبدیل شوید. شاید نتوانید تبلیغی طراحی نمایید که تمام افراد را تحت تأثیر قرار دهد یا خدمات و محصولاتی داشته باشید که مناسب کلیۀ مردم جامعه باشد اما قطعاً می توانید بر روی بخش کوچکی از بازار و مشتریان تمرکز داشته، هدف گذاری کنید و انتظار فروش بیشتر از آن بخش را داشته باشید.
  7. از سیستم همکاری در فروش استفاده کنید: شما با فعالیت به صورت آنلاین یا حضوری می‌توانید مشتریان را ترغیب کنید که در صورت معرفی و خرید افراد جدید، تخفیف یا جایزه‌ای برایشان در نظر گرفته می‌شود. همچنین قادرید به‌جای اعطای جایزه یا تخفیف، درصدی از فروش (پورسانت) را برایشان در نظر بگیرید. این تکنیک افزایش فروش تاکنون در هر کسب و کاری از ابعاد کوچک گرفته تا فروشگاه های بزرگ اینترنتی مؤثر بوده و از این طریق میزان فروش خود را چندین برابر خواهید کرد.
  8. مشاوره دهید: اگر کسب و کارتان به شکلی است که بتوانید با ارائه مشاوره‌هایی نظرشان را جلب نمایید و این اقدام را به صورت رایگان برای تبلیغاتتان انجام دهید، به حد چشمگیری قادرید میزان فروش خود را افزایش دهید. کسب و کارهای بسیاری از جمله: مشاوران تغذیه و تناسب اندام، طراحان دکوراسیون داخلی، مشاوران بیمه، حسابدارها و ... قادرند از این تکنیک کارآمد جهت افزایش فروش خود استفاده کنند. ما در این زمینه توصیه می‌کنیم که مشاوره را با هدف جلب اعتماد مشتریان انجام دهید و به صورت صادقانه راه حل‌هایی جهت بهبود وضعیت آن‌ها ارائه دهید.
  9. رضایت مشتریان فعلی را جلب کنید: همواره راضی نگه داشتن مشتریان فعلی را سر لوحه کار خود قرار دهید؛ زیرا حفظ مشتری فعلی بسیار مهم‌تر از جذب مشتریان جدید می‌باشد و هزینه کمتری هم برایتان خواهد داشت. شما در این زمینه می‌توانید به مشتریان فعلی خود تخفیفات مدت‌دار، هدایا و پیشنهادهای ویژه‌ای ارائه دهید تا احساس کنند که مهم هستند و در نهایت برای آن که مشتری خود را هیجان زده کنید بدون بیان آن، تخفیف یا هدیه‌ به آن‌ها دهید.
  10. پشتیبانی و حفظ ارتباط با مشتریان حتی پس از خرید را فراموش نکنید: سعی کنید پس از خرید مشتریان هم پیگیر آن‌ها باشید و رهایشان نکنید، با آن‌ها تماس بگیرید و نظرشان را در مورد محصول و خدماتتان بپرسید. همچنین نظرسنجی، مشاوره و پشتیبانی 24 ساعته از محصولات و خدمات خود انجام دهید؛ زیرا ترغیب نمودن مشتریان فعلی و جلب رضایت آن‌ها آسان‌تر از تشویق و جذب مشتریان جدید است. شما با این کار در ذهن مشتریان ماندگار شده و مشتاق می‌شوند تا دوباره برای خریدهای بعدی خود به فروشگاه شما مراجعه کنند. شما با استفاده از بانک اطلاعاتی اسامی و خریدهای گذشته و سوابق آن‌ها یا نرم افزارهای مدیریت مشتریان می‌توانید به بهترین شکل ممکن آن‌ها را مدیریت کنید. همچنین با قرار دادن کتاب الکترونیکی، کد تخفیف، اهدای هدایای ویژه، لیست قیمت هایتان در سایت فروش می‌توانید شماره تلفن همراه یا آدرس ایمیل آن‌ها را دریافت نمایید و پس از خرید پیام‌های تشکر از خرید و نظرسنجی ارسال کنید.
  11. تبلیغات هدفمند داشته باشید: در صورتی که به صورت حضوری یا آنلاین فعالیت دارید، تبلیغات مهم‌ترین فاکتور فروش محصولات و خدماتتان است. همواره سعی کنید که تبلیغات هدفمند و مؤثر طراحی کنید؛ زیرا این نوع تبلیغات موجب تصمیم‌گیری مشتریان و خرید آن‌ها می‌شود. علاوه‌بر کیفیت تبلیغ، مکان آن هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در حقیقت تبلیغات باید در مکان و بسترهای پرمخاطب صورت گیرد و نشان دهد که مشتریان به محصولات یا خدمات شما نیاز دارند و چه موارد بیشتری به زندگی آن‌ها می‌افزایید. یک تبلیغ فوق‌العاده و گیرا اگر چندین مرتبه هم دیده شود، بیشترین تأثیرگذاری و ماندگاری را خواهد داشت. ما پیش‌تر مفهوم تبلیغات مؤثر را در مقالۀ "12 ویژگی فوق العاده تبلیغات مؤثر و کارآمد در کسب و کارتان" به طور کامل شرح دادیم.
  12. تکنیک‌های بیش فروشی و فروش مکمل: بیش فروشی یکی از تکنیک‌های افزایش فروش است که شما به عنوان یک فروشنده با هدف ترغیب، جلب اعتماد مشتریان و افزایش میزان فروش کسب و کار به‌جای این که محصول مورد نظر مشتری را ارائه دهید، یک محصول باکیفیت‌تر، به‌روزتر و طبیعتاً گران‌تری را به وی می‌فروشید که در نهایت منجر به سود شما می‌شود. فروش مکمل هم یکی دیگر از روش‌های بازاریابی جهت افزایش فروش است که شما به عنوان فروشنده دقیقاً همان محصول مورد نظر مشتری را می‌فروشید اما با ارائه محصولات جانبی و مرتبط، وی را ترغیب و قانع می‌کنید تا علاوه‌بر محصول مورد نظر خود، سایر محصولات مرتبطی که پیشنهاد دادید را خریداری نماید. تأثیرگذاری فوق‌العاده این دو تکنیک به این دلیل است که معمولاً مشتریان نمی‌دانند در کنار محصولی که خریداری می‌کنند، چه محصولات دیگری هم وجود دارد و به فروش می‌رسند. عبارت‌هایی همچون: "ما غذای مخصوص سرآشپز را به شما معرفی می‌کنیم." یا "دسر مخصوص امروز رو حتماً امتحان کنید." نمونه‌های بارز بیش فروشی و فروش مکمل است. در صورتی که مشتری محصولی از شما خریداری نمود که ممکن است دوباره به آن نیاز داشته باشد یا محصول جدید و باکیفیت‌تری جایگزین آن کرده‌اید با ایمیل یا تماس تلفنی آن را با مشتری در میان بگذارید. حتماً به این نکته توجه داشته باشید که در کنار فروش مکمل، هرگاه شما آمادگی مشتریان در حال خرید را حس نمودید، سعی کنید محصولات گران‌تر و متناسب با نیازشان را معرفی و به‌ فروش برسانید. ما پیش‌تر مفهوم بیش فروشی، فروش مکمل و کم فروشی را در مقالۀ "13 راهکار‌ فوق العاده جهت استفاده از بیش فروشی، فروش مکمل و کم فروشی" به طور کامل شرح دادیم.
  13. تخفیف دهید تا مشتریان را مجذوب خود کنید: همان طور که می‌دانید مشتریان از دریافت تخفیف محصولاتتان لذت می‌برند و این عمل موجب خوشنودی و رضایت بیشتر آن‌ها خواهد شد؛ از این رو برخی فروشندگان به‌ویژه کسب و کارهای نوپا با کمک تکنیک تخفیف می‌توانند مشتریان بسیاری را در ابتدای کار خود جذب نمایند. فقط باید دقت داشته باشید که تخفیفات را در حدی اعمال کنید که ضرر نکنید یا محصولتان بی‌ارزش به نظر نرسد، بلکه مشتریان را به خرید از شما تشویق کند.
  14. در رسانه‌های اجتماعی فعالیت کنید: شبکه‌های اجتماعی یکی از بسترهای پرمخاطب جهت جذب مشتریان و افزایش میزان فروش در کسب و کارتان می‌باشند. تنها اقدامی که در این زمینه باید انجام دهید انتخاب یکی از رسانه‌های اجتماعی محبوب همچون اینستاگرام و حضور فعال در آن است تا برای محصولات خود مشتری مد نظرتان را بیابید و به میزان فروشی که انتظار آن را دارید، برسید. توصیه می‌کنیم از ترفندهایی جهت افزایش تعداد دنبال کنندگان، لایک‌ها، بازدیدکنندگان استفاده کنید، پست‌هایی با عکس و کپشن‌های جذاب تهیه نمایید، دیگران را لایک کنید، در صفحات دیگر کامنت بگذارید و برای صفحۀ خود هم تبلیغات انجام دهید.
  15. تبلیغات چاپی همچنان مؤثر هستند: تبلیغات چاپی همچون: کاتالوگ، کارت ویزیت و بروشور روش‌هایی مؤثر و مقرون‌به‌صرفه برای کلیۀ مشاغل به‌ویژه کسب و کارهای کوچک هستند. در این زمینه توصیه می‌کنیم به‌جای اینکه تنها توجه خود را به ظاهر و کیفیت کاغذ معطوف کنید، سعی کنید بر روی پیامی که انتقال می‌دهید، تمرکز نمایید. همچنین طراحی کارت یا کاتالوگ‌هایتان به صورتی باشد که نشان دهندۀ حوزه کسب و کارتان باشد و مشتریان با یک نگاه به آن پیامتان را درک کنند.
  16. از تنوع بسیار محصولات خودداری کنید: وجود تنوع و گزینه‌های بسیار برای خرید علاوه‌بر این که موجب افزایش فروش نمی‌شود، بلکه سبب دشوار شدن کار شما و سردرگمی مشتریانتان می‌شود. هنگامی که در زمینه‌های بسیاری محصول و خدمات عرضه می‌کنید، تنها کار خودتان را پیچیده خواهید کرد؛ زیرا نمی‌توانید بر روی هیچ یک از حوزه‌ها تمرکز کافی را انجام دهید. سعی کنید در تنوع کمتر محصولات یا خدماتتان را ارائه دهید تا به بهترین شکل ممکن عمل کنید و فرآیند خرید را برای مشتریان خود آسان و سریع سازید.
  17. از طریق مشارکت با رقبا میزان فروش را افزایش دهید: بسیاری از کالاهایی که عرضه می کنید، وابسته به بخشی از بازاری که برای خودتان مشخص نموده‌اید (نیچ مارکت)، می‌باشد. یکی از مؤثرترین راهکارهای فروش، همکاری با آن دسته از رقیبانتان می‌باشد که کالاهای آن‌ها متناسب با نیازهای مشتریانی است که شما محصول مورد نظرشان را نداشته‌اید. به این شکل که شما به این دسته از مشتریانتان، رقیبانتان را معرفی کرده و در ازای آن از رقبا درخواست کنید تا آن‌ها هم این اقدام را انجام دهند.
  18. از مشارکت انتفاع استفاده کنید: یکی دیگر از روش‌های افزایش فروش، مشارکت انتفاع می‌باشد. شما باید بررسی کنید که مشتریانتان در زمان خرید محصولات یا خدماتتان به چه کالاهای دیگری نیاز خواهند داشت و به سراغ چه کسب و کارهای دیگری می‌روند. به عنوان نمونه در صورتی که فعالیت شما در حوزه دکوراسیون داخلی است، مسلماً مشتریان هدفتان قصد خرید برخی کالاهای مربوطه همچون: کاشی، پرده، مبل، ساعت، کاغذ دیواری و ... را خواهند داشت، پس در صورتی که با این کسب و کارها همکاری و مشارکت انتفاع دو طرفه داشته باشید، قادرید مشتریان خود را به سوی شرکای انتفاعی هدایت کنید و آن‌ها هم این اقدام را انجام دهند تا میزان فروش کالای هر دو طرف افزایش یابد.
  19. تخفیف نقدی به مشتریان را حذف کنید: تخفیف نقدی بدترین نوع تخفیف است؛ زیرا در صورتی که 500,000 تومان تخفیف دهید، یعنی 500,000 تومان از دست داده‌اید؛ از این رو توصیه می‌کنیم به‌جای تخفیف نقدی به مشتریان خود، تخفیف کالایی ارائه دهید. در واقع شما با این اقدام علاوه‌بر اینکه کالایی را به فروش رسانده‌اید، زیان کمتری هم در مقایسه با تخفیف نقدی متحمل شدید؛ زیرا در تخفیف کالایی سود خویش را تخفیف می‌دهید که برای آن هزینه‌ای هم پرداخت نکرده‌اید. همچنین قادرید خدمات و مشاوره‌های رایگانی برای مشتریانتان در نظر بگیرید.
  20. اقدامات منحصربه‌فرد انجام دهید: شما برای این که میزان فروش خود را نسبت به رقبایتان افزایش دهید، لازم است که خاص‌تر از بقیه عمل کنید تا خدمات، کالاها و پیام‌هایتان در میان انبوهی از رقبا دیده شود. مهم‌ترین اقداماتی که در این راستا قادرید انجام دهید عبارتند از:
  • یک بازی رایگان با داستانی عجیب یا کمدی ایجاد کنید.
  • روش‌های جدید و منحصربه‌فرد برای تبلیغ محصولات و خدماتتان بیابید.
  • نخستین کسب و کاری باشید که در این زمینه اقدام خاصی انجام می‌دهد.
  • یک برنامه مطبوعاتی را برای معرفی محصول یا خدمات جدید برنامه‌ریزی کنید.
  • سعی کنید از یک امر خیرخواهانه که مربوط به تجارت شما نیست، حمایت کنید.
  • ادعایی را مطرح کنید که هیچ شرکت دیگری قبلاً مطرح نکرده و سپس با شواهدی آن را اثبات کنید.
  • یک فیلم کوتاه طنز بسازید که نحوۀ استفاده از محصولات را به روش‌های جدید و خاص به مخاطبانتان نشان دهد.
  1. از تکنیک برای من چه منفعتی دارد (What In It For Me?) استفاده کنید: همیشه زمانی که محصولی به مشتریان معرفی می‌شود، ممکن است سوالات ذیل ذهن آن‌ها را درگیر کند.
  • چرا باید به شما اعتماد کنم؟
  • چرا من باید از این محصول استفاده کنم؟
  • این محصول برای من چه سود و منفعتی دارد؟
  • این محصول یا خدمات چه کمکی می‌تواند به من کند؟

در حقیقت صاحبان کسب و کار باید همواره توجه داشته باشند که مشتریان از جنبه منفعت شخصی خویش به این موضوع می‌نگرند. پس شما باید تمام تلاش خود را به‌کار گیرید تا در نخستین مرحله نیازهای مشتریان، مزایای محصول و این که چگونه این محصول یا خدمات به رفع نیاز های مشتری کمک می‌کند را به طور واضح توضیح دهید تا آن‌ها را به استفاده از محصول یا خدمات خود مشتاق‌تر نمایید.

  1. از تکنیک بومرنگ استفاده کنید: یکی دیگر از تکنیک‌های افزایش فروش، استفاده از تکنیک بومرنگ می‌باشد که اعتراضات و مشکلات مشتریان را به دلیلی برای خرید و انتخاب آن محصولات تبدیل می‌نماید. به عنوان نمونه تصور کنید فردی برای خرید یک جفت کفش به فروشگاه شما مراجعه می‌کند و شما کفش بدون پاشنه‌ای را به وی پیشنهاد می‌دهید اما مشتری بیان می‌کند که به علت قد کوتاه بودن و وزن بالا کفش بدون پاشنه را برای خود مناسب نمی‌بیند. شما در چنین وضعیتی بلافاصله پاسخ می‌دهید به دلیل این که شما کمی اضافه وزن دارید، چنین پیشنهادی دادم. این تکنیک بهترین راهکار جهت مقابله با اعتراضات و تغییر نظر مشتریان بوده و در فروش کلیۀ اجناس به‌ویژه لباس‌ها هنگامی که مشتریان اصرار بر خرید لباسی که مناسب اندامشان نیست، به‌کار می‌رود.
  2. استفاده از تکنیک Spin را فراموش نکنید: تکنیک Spin یکی دیگر از روش‌های افزایش فروش بوده که شامل چهار پرسش ذیل می‌باشد.
  • پرسش از وضعیت مشتری (Situation Question)
  • پرسش از مشکلات مشتری (Problem Question)
  • پرسش از پیامدها (Implication Question)
  • پرسش از بازده (Need-Pay of Question)

در صورتی که به این پرسش‌ها پاسخ صحیحی دهید و در شرایط مناسب از مشتری بپرسید، به راحتی متوجه نیازهای آن‌ها خواهید شد و براساس این نیازها قادرید میزان فروش خود را افزایش دهید.

 

ما در انتهای این بخش قصد داریم دو ترفند فوق‌العاده برای افزایش فروش در کسب و کارتان ارائه دهیم.

کالاها و خدمات خود را افزایش دهید: یکی از ساده‌ترین راهکارهای کسب درآمد بالا، افزایش قیمت معقول محصولات و خدماتی که در کسب و کارتان ارائه می‌دهید، می‌باشد. اکنون ممکن است این پرسش ذهن شما درگیر کرده باشد که چگونه می‌توان مشتریان را راضی به پرداخت قیمت بالاتر کالا کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که این حقیقت ثابت شده مشتریانی که برای محصولاتتان ارزش بسیاری قائل هستند، نسبت به خرید اقدام می‌کنند؛ از این رو سعی کنید کیفیت محصولات و خدمات خود را ارتقا دهید و با بهترین برخورد پاسخگوی نیازها و مشکلات آن‌ها باشید.

سود خود را افزایش دهید: سودمندی هر یک از مشتریان خود را به طور دقیق بررسی نمایید؛ زیرا میزان خرید هر مشتری و سودی که نصیب شما می‌کنند، متفاوت است. سعی کنید سوددهی هر محصول یا خدمت را مشخص نمایید. در صورتی که بیش از یک محصول به بازار ارائه می‌دهید، برخی از آن‌ها میزان سود بیشتری برایتان به ارمغان می‌آورند که با شناسایی و تمرکز بر این کالاها می‌توانید سود خود را به طور چشمگیری افزایش دهید.

 

سخن آخر

راهکارهای افزایش فروش بسیاری برای کسب و کارهای آنلاین و حضوری وجود دارد اما باید دریابید که کدام تکنیک افزایش فروش برای کسب و کارتان مناسب‌تر است. ما در این محتوا از سایت پزشک کسب و کار تکنیک‌های فوق‌العاده مؤثر در بازه زمانی کوتاه را معرفی کردیم تا با توجه به شناخت دقیق روش‌ها به این آگاهی برسید که مشتریان به کدام جهت حرکت کرده و تصمیم دارند به کجا برسند و متناسب با اهداف خود تکنیک مناسب کسب و کارتان را انتخاب و پیاده‌سازی نمایید تا میزان فروش خود را به صورت کارآمد افزایش دهید. از شما سپاسگزاریم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

 

 

نوشتن یک نظر

نظر