صفر تا صد دیجیتال مارکتینگ

  • زمان تقریبی مطالعه 4 دقیقه
  • 2933

 دیجیتال مارکتینگ

با توجه به توسعه و گسترش فناوری های اطلاعاتی در جهان اصطلاح بازاریابی های دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ(Digital Marketing)  به عنوان یکی از زیرشاخه های مدیریت کسب و کار مطرح گردید. به عبارت دیگر فعالیت های اقتصادی در کشورهای مختلف جهان تا دهه ی آینده بسیار با تکنولوژی ارتباطات و فضای مجازی پیوند خواهد خورد به همین دلیل اهمیت دیجیتال مارکتینگ بطور روز افزونی گسترش خواهد یافت. بطور خیلی خلاصه دیجیتال مارکتینگ یعنی استفاده از تمام ظرفیت ابزارهای دیجیتالی مثل برندسازی، تبلیغ کالا و خدمات، فروش آنلاین و... برای رشد و توسعه فعالیت های اقتصادی می باشد.

توسعه روز افزون ارتباطات نوین اینترنتی باعث ایجاد تحولات گسترده در معرفی، عرضه و بازاریابی، کالاها و خدمات و محصولات تولیدی در فضای مجازی با استفاده از ابزارهای دیجیتالی گشته است. ناگفته نماند که میان بازاریابی دیجیتالی و بازاریابی اینترنتی تفاوت هایی موجود است که مهم ترین آن نیاز به متصل شدن به اینترنت در بازاریابی اینترنتی می باشد.

ارائه اطلاعات گسترده در مورد کالا، محصولات و خدمات متنوع فعالان اقتصادی در فضای مجازی از طریق ابزارهای نوین، از طرفی منجر به رقابت بیش از پیش شرکتها و تولیدکنندگان گشته و از طرف دیگر امکان سنجش و مقایسه انواع مختلف محصولات را برای خریداران به وجود آورده است. در ادامه به معرفی راه های ارتباطی میان فروشنده گان و خریداران در دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت.

وب سایت ها و صفحات مجازی

یکی از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ایجاد وب سایت در فضای مجازی می باشد. این ابزار امکانات بسیار فراوانی را هم برای فروشندگان محصولات به وجود آورده است و هم برای خریداران محصولات. از جمله اینکه، دسترسی سریع و آسان به مشخصات تمام محصولات، در اختیار داشتن روش های مقایسه محصولات، امکانات متنوع برای تبلیغ کالا و خدمات... از موارد پرکاربرد در سایت ها و صفحات مجازی می باشد.

استفاده از ظرفیت موتورهای جستجو یا سئو

بیش از 90 درصد کاربران برای استفاده از فضای مجازی به سراغ موتورهای جستجو می روند که در میان آنها گوگل معروف ترین و پرمخاطب ترین موتور جستجو می باشد. بازاریابی توسط موتورهای جستجو یا SEM  به بازاریابی برای کالا و خدمات خود در موتورهای جستجو مثل گوگل می گویند که بطور کلی به دو عامل مهم بستگی دارد. 1- بهینه سازی محتوای سایت و صفحات مجازی با تکنیک های سئو و 2- منطبق سازی محتوای سایت ها با روشها و تکنیک های جستجو در گوگل.

ایجاد صفحه در شبکه های اجتماعی

امروزه شبکه های اجتماعی بسیار گسترش یافته است بطوری که بیشتر ارتباطات میان افراد توسط آنها صورت می گیرد. به همین دلیل شبکه های اجتماعی در برخی حوزه ها بیشتر از صفحات اینترنتی بازدید کننده پیدا می کنند. اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک، توئیتر و... مهمترین شبکه های اجتماعی در جهان می باشند که در ایران اینستاگرام بهترین نمونه ابزار بازاریابی دیجیتالی می باشد. ارائه تصاویر محصولات و معرفی آنها به صورت ساده و روان، دریافت پیشنهادات و نظرات مشتریان و...از امکانات بازاریابی در شبکه های اجتماعی می باشد.

ارسال پیامک های تبلیغاتی

هرچند ارسال پیامک های تبلیغاتی قبل از گسترش فضای مجازی وجود داشته است اما با فراگیری صفحات اینترنتی محتوای پیامک های تبلیغاتی نیز دچار تغییر و تحول گشت. ارسال آدرس سایت یا صفحات شبکه های اجتماعی، ارسال هشتک کلمات کلیدی در فضای مجازی از مواردی است که با گسترش فضای مجازی به محتوای پیامک ها اضافه شد.

نرافزارهای و اپلیکیشن های تلفن های هوشمند

استفاده اکثریت مردم از تلفن های هوشمند موجب شده، فعالان اقتصادی نیز از این عرصه پرظرفیت غفلت نکنند. راه اول اینکه با تولید اپلیکیشن های مختلف به معرفی و فروش محصولات و خدمات خود می پردازند همچون اسنپ فود، الو پیک، تپ سی... و راه دوم استفاده از نرافزارها و اپلیکیشن های پرکاربرد برای تبلیغات محصولات و خدمات خود می باشد.

استفاده تبلیغاتی از ظرفیت فضای مجازی

با گسترش فضای مجازی انحصار تبلیغات از رسانه ها و فضاهای شهری حاکمیتی خارج گشت و عرصه تبلیغات به دلیل حضور گسترده مردم در فضای مجازی به صفحات اینترنتی و شبکه های اجتماعی انتقال یافت. صفحات اجتماعی با مخاطب بسیار بالا محل مناسبی برای تبلیغات کالا و خدمات فعالان اقتصادی می باشد و یا سایت های خبری و خدمات دهی به مردم از دیگر محل های مناسب برای تبلیغات می باشد.

سخن پایانی

بازاریابی اینترنتی یکی از ضروری ترین عرصه هایی می باشد که تمام فعالان و تولیدکننده گان می بایست کالا و خدمات خود را در آن معرفی و عرضه کنند. به همین جهت می بایست با اصول بازاریابی دیجیتالی همواره آشنا بود و از تغییر و تحولات آینده آن نیز باخبر گشت. کلاس ها و مطالب مختلفی برای آموزش بازاریابی دیجیتالی موجود می باشد اما در این مطلب در تلاش بودیم با کمترین زمان ممکن بیشترین آشنایی را با دیجیتال مارکتینگ به ارمغان بیاوریم.

نوشتن یک نظر

نظر