فرصت ها و چالش های بازاریابی دیجیتالی

  • زمان تقریبی مطالعه 5 دقیقه
  • 3882

فرصت های بازاریابیبا توجه به گسترش دنیای دیجیتالی و انتقال اطلاعات بسیار وسیع در آن، بازاریابی های سنتی نیز رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. شکل نوین بازاریابی های دیجیتالی برای صاحبان کسب و کار فرصت های بسیاری را به ارمغان آورده است و روش انحصار تبلیغات، معرفی و عرضه کالا و خدمات را از تلویزیون یا سبک های چاپی خارج کرده است. در این مطلب به سراغ مهمترین فرصت ها و چالش های بازاریابی دیجیتالی برای فعالان اقتصادی خواهیم رفت.

به کسانی که همچنان از روش های بازاریابی سنتی برای جذب مشتریان استفاده می کنند، پیشنهاد می کنم برای ارتقا کسب و کار خود به سراغ بازاریابی مدرن دیجیتالی با تکنیک های آن بیایند. رسانه های اجتماعی، صفحات و وبلاگ های اینترنتی، کمپین های تبلیغاتی و... فقط بخش کوچکی از این نوع بازاریابی می باشد. اگر می خواهید فرصت ها و چالش های سبک نوین از بازاریابی آگاه شوید با ما همراه شوید.

 فرصت های بازاریابی دیجیتالی

کاهش هزینه های معرفی و عرضه محصولات

یکی از مهم ترین فرصت هایی که بازاریابی دیجیتالی نسبت به روش های سنتی برای صاحبان کسب و کار ایجاد می کند، کاهش هزینه های تبلیغات، معرفی و عرضه کالا و خدمات برای عموم مشتریان می باشد. تا جایی که می توان ادعا کرد بازاریابی دیجیتالی هزینه های تبلیغات را به صفر نزدیک کرده است. بنابراین یک عرصه، با ظرفیت بسیار بالا برای همه صاحبان کسب و کار ایجاد شده است تا به راحتی تمام محصولات و خدمات خود را در دسترس عموم مردم قرار دهند.

معرفی محصولات شما در سطح جهانی

همانطور که می دانید فضای مجازی محدود به مرزهای جغرافیایی نیست به طوری که می توان گفت با یک دنیای بدون مرز طرف هستید. به همین دلیل بازاریابی دیجیتالی در فضای آنلاین نه تنها در سطح منطقه ای و جغرافیایی اثر می گذارد بلکه می توانید تمام کاربران، در اقصی دنیا را مخاطب محصولات و خدمات خود قرار دهید. پس یکی دیگر از فرصت های بازاریابی آنلاین امکان دسترسی نامحدود به وب سایت ها و صفحات اینترنتی توسط کاربران می باشد، به همین جهت پیشنهاد می کنیم که معرفی و عرضه محصولات خود را دست کم به زبان بین المللی هم در دستور کار خود قرار دهید.

حتما بخوانید: 4 تفاوت اصلی میان بازاریابی دیجیتالی و بازاریابی

ارتباط آسان و سریع با مشتریان

یکی دیگر از فرصت های بازاریابی دیجیتالی ارتباط آسان و سریع با مشتریان و تمام کاربران در فضای آنلاین می باشد. همه ی کسانی که بازاریابی سنتی را تجربه کرده اند به راحتی متوجه تحولات شگرف صورت گرفت در بازاریابی دیجیتالی شده اند. آگاهی از نظرات و پیشنهادات و انتقادات مشتریان، امکان سنجش و اندازه گیری رضایت مشتریان از کالا و خدمات، امکان ارتباط دائمی با کاربران و...از جمله مزایای بازاریابی دیجیتالی می باشد.

البته که فرصت ها و مزایای دیگری هم می توان برای این نوع از بازاریابی نوین و جذاب ذکر کرد، اما اجازه دهید به سراغ معایب نه چندان چشم گیر آن هم برویم چراکه این معایب و مسائل نیز با پیشرفت و توسعه فناوری در آینده ای نه چندان دور قابل رفع و رجوع خواهد شد.

چالش های بازاریابی دیجیتال

عدم امکان دسترسی مستقیم به محصول

یکی از چالش های اصلی بازاریابی دیجیتالی عدم دسترسی مشتریان به محصولات و خدمات به صورت حضوری، مستقیم و محسوس می باشد، هر چند با پیشرفت فناوری شاید روزی این مسئله حل شود اما همچنان مشتریان انتظار دارند که محصولات و خدمات عرضه شده را از نزدیک مشاهده کنند تا از خرید خود اطمینان کامل حاصل کنند.

امکان تخلف بیشتر در بازاریابی های اینترنتی

همانطور که می دانید امکان تخلف و کلاهبرداری در این سبک از بازاریابی بیشتر از مدل های سنتی آن می باشد، به عبارت دیگر در بازاریابی های سنتی به دلیل حضور مستقیم بازاریاب و مشتری و ارتباط رو در روی آن ها امکان خلاف گویی یا تبلیغ و معرفی بر خلاف واقع، بسیار کاهش می یابد. اما در بازاریابی های دیجیتالی شرکت ها و تولیدکنندگان کالا و خدمات می توانند به طور اغراق آمیزی به معرفی و تبلیغ کالای خود بپردازند.

افزایش زمان دسترسی به کالا و خدمات

در بازاریابی های اینترنتی به هر ترتیب به دلیل بستر فضای مجازی آن، زمان ارسال محصولات برای مشتریان افزایش می یابد، بخصوص اگر عرضه کنندگان کالا و خدمات در شهرهای دور باشند چند روزی می بایست مشتریان منتظر رسیدن محصول خریده شده خود بمانند. همین مسئله چالشی برای بازاریابان اینترنتی در اقناع کاربران در فضای مجازی می باشد.

عدم توانایی افراد در کار با فناوری های نوین

با تمام پیشرفت های آموزشی صورت گرفته در عرصه ی فضای مجازی همچنان کاربرانی هستند که توانایی کار با اینترنت و بطور کلی فناوری های نوین ارتباطی را ندارند به همین دلیل محدود شدن به بازاریابی های دیجیتالی این تهدید را برای فعالان کسب و کار به وجود می آورد که بخشی از مشتریان خود را از دست بدهند. بنابراین بهتر است همچنان گوشه چشمی به روش های سنتی بازاریابی نیز داشته باشید.

سخن پایانی

با تمام دگرگونی های صورت گرفته در عرصه دیجیتال مارکتینگ، متاسفانه در کشورهای توسعه نیافته همچون ایران، این روشهای نوین بازاریابی به خوبی به کار گرفته نمی شوند، زیرساختهای اقتصادی، محتوای آموزشی، سازوکار فعالیت های اقتصادی و... همچنان با روش های سنتی می باشد، اما آنچه که قابل کتمان نیست این می باشد که کشورهای توسعه نیافته به زودی می بایست خود را با تحولات فناوری به وجود آمده وفق دهند. بنابراین بهتر است فعالان آینده نگر کسب و کار از روش های نوین بازاریابی دیجیتالی استفاده حداکثری را داشته باشند تا در بازار رقابتی آینده حذف یا به حاشیه نروند.

 

 

نوشتن یک نظر

نظر