چگونه در شبکه های اجتماعی بازاریابی کنیم؟

  • زمان تقریبی مطالعه 5 دقیقه
  • 4976

شبکه های اجتماعیبازاریابی در شبکه های اجتماعی با تمام کاربری های ساده و روان خود ترفندها و روشهای خاصی را دارد به همین دلیل لازم است که فعالان اقتصادی به روشهای نوین بازاریابی در فضای مجازی مسلط باشند. در این مطلب مهمترین و کاربردی ترین روش های بازاریابی و جذب مشتریان را در اختیار شما مخاطبین فرهیخته قرار داده ایم با ما در این محتوا همراه باشید.

با ظهور ارتباطات اینترنتی معنای دیگری از ارتباطات میان انسان ها شکل گرفت، این امر در گام بعدی که با شبکه های اجتماعی رقم خورد بسیار اثرگذارتر بود. هرچند که ارتباطات در فضای مجازی همچون فضای حقیقی نیست و افراد یکدیگر را نمی بینند اما بسیاری از آینده پژوهان معتقدند که فضای مجازی در دهه های آینده با پیشرفت های خود امکان ارتباطات رو در روی میان انسان ها را هم میسر خواهد کرد. به عبارت دیگر شبکه های اجتماعی ساعات بسیاری از زندگی افراد را به خود اختصاص داده اند، به همین دلیل این شبکه ها فرصت مناسبی برای معرفی و برندسازی تجاری شرکتها و تولیدکننده گان برای کاربران می باشد.

شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک، اینستاگرام، واتساپ و تلگرام و...محبوبیت بسیاری در میان مردم کشورهای مختلف دنیا دارند، شبکه های اجتماعی به لحاظ کاربرد، نوع خدمات، محتوای قابل ارائه و سبک ارتباطات دارای انواع مختلفی هستند، با این وجود از تمامی آنها می توان برای بازاریابی های مختلف بهره برداری کرد. در ادامه اصلی ترین کارها و ترفندهایی که برای ایجاد بازاریابی در شبکه های اجتماعی مورد نیاز می باشد را بیان خواهیم کرد.

تولید محتوای مرتبط و جذاب

ایجاد محتوای مرتبط با محصولات و خدمات خود در شبکه های اجتماعی مهم ترین بخش هر بازاریابی در فضای شبکه های اجتماعی می باشد. چراکه بیش از 60 درصد کاربران ابتدا به ساکن به دنبال اطلاعات مفید و خلاصه در مورد محصولات و خدمات مد نظر خود می باشند. بنابراین می بایست بر اساس پلتفرم های هر شبکه ی اجتماعی محتوای مناسب آن را تولید کنید.

طراحی تصاویر محصولات و خدمات

ارائه تصویر، عکس، اینفوگرافی و... برای معرفی کالا و خدمات شما به کاربران بسیار مناسب می باشد چراکه در کمترین زمان ممکن می توانید اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار کاربران قرار دهید. عکاسی حرفه ای از محصولات، طراحی گرافیکی جذاب، نگارش ویژگی های متمایز محصولات و خدمات شما نسبت به رقبا و...از مولفه های مهم در طراحی تصاویر محصولات و خدمات شما می باشد.

آموزش هنگام خرید محصول

معمولاً فعالان اقتصادی مدام در تبلیغات خود به معرفی محصولات و خدمات خود می پردازند در حالیکه مشتریان ابتدا به ساکن به دنبال اطلاعات درست و دقیق برای یک خرید مطمئن هستند، به همین جهت ابتدا می بایست یک آموزش مناسب از محصول برای مشتریان ارائه دهید تا با اطمینان خاطر کالا و خدمات شما را خریداری کنند. شبکه های اجتماعی بستر بسیار مناسبی برای ارائه این دست آموزش ها می باشد که از طریق آن محتواهای تصویری و صوتی و یا حتی فیلم های آموزشی را در اختیار کاربران قرار دهید.

پیشنهاد می کنیم حتما بخوانید: مدیریت و استراتژی های بازاریابی

ایجاد ارتباط با مشتریان در فضای مجازی

هر چند در شبکه های اجتماعی میان فروشندگان و خریداران ارتباط وجود دارد اما میزان این ارتباط می تواند مزیت نسبی بسیاری در میان ارائه دهندگان کالا و خدمات ایجاد کند، به عبارت دیگر هر چه ارتباطات مجازی میان مشتری و خریدار به ارتباط حقیقی و رو در رو نزدیک شود این باعث افزایش فروش و جذب بیشتر مشتری خواهد شد.

تعیین بازار هدف و شناخت مشتری

هر فعالیت اقتصادی نیاز به تعیین بازار هدف دارد به عبارت ساده تر هر فروشنده حرفه ای می بایست بداند به چه کسی کالا و خدمات ارائه خواهد داد تا بر اساس نیازهای آن، روش های خدمات دهی خود را تنظیم کند. به همین نسبت در فضای مجازی نیز می بایست مشتریان خود را به خوبی شناخت و بازار هدف خود را تعیین کرد. این امر باعث می شود که در کمترین زمان ممکن، بیشترین مشتری را جذب کنید.

افزایش کاربران از روش های مختلف

این روزها روش های اصلی و فرعی بسیاری برای جذب مخاطب در شبکه های اجتماعی وجود دارد اما تجربه اکثریت فعالان اقتصادی نشان می دهد که روشهای غلط جذب مخاطب هیچ اثری در افزایش فروش و سود نخواهد داشت. روش هایی مثل کلیک های اجباری برای مخاطب، ورود به صفحات مجازی به صورت اتومات، یا پیام های مختلف در صفحه و... بنابراین اگر می خواهید مخاطبان خود را افزایش دهید از روش های اصلی همچون تعامل با کاربران، اعمال نظرات و پیشنهادات آنها در خدمات و محصولات، مشارکت در نظرسنجی برای کاربران، اهدای جوایز مختلف برای مشتریان دائمی و برگزاری قرعه کشی، راه اندازی کمپین های جذاب و...استفاده کنید.

حضور فعال در تمام شبکه های اجتماعی

ساختار شبکه های اجتماعی در فضای مجازی به صورتی است که سلیقه های مختلفی را جذب خود می کند. کاربران مختلف براساس نیازها، راحتی، علاقه و... به سراغ انواع شبکه های اجتماعی می روند. به همین دلیل فعالان اقتصادی می بایست تا حد ممکن در تمام این شبکه ها حضور فعال داشته باشند تا بتوانند از تمام ظرفیت های ایجاد شده بهره برداری کنند. عدم استفاده از هر شبکه ی اجتماعی منجر به از دست دادن بخش عظیمی از مشتریان خواهد شد.

سخن پایانی

استفاده از شبکه های اجتماعی برای بازاریابی بیش از اینکه نیاز به آموزش داشته باشد نیاز به تجربه عملی در آن دارد. به عبارت دیگر اگر می خواهید بازاریابی موفق در شبکه های اجتماعی باشید به صورت عملی دست به کار شوید تا با گذراندن تجربه های گوناگون به یک بازاریاب حرفه ای شبکه های اجتماعی تبدیل شود. در پایان منتظر نظرات و تجربه های شما با موضوع بازاریابی در شبکه های اجتماعی هستیم.

 

 

نوشتن یک نظر

نظر