بازاریابی برونگرا در عصر اینترنت سودمند است؟

  • زمان تقریبی مطالعه 4 دقیقه
  • 2739

چگونه یک کسب و کار می‌تواند ویژگی‌های محصولات و خدمات خود را گسترش دهد؟

این سؤال منجر به توسعه بازاریابی شده به گونه‌ای که امروزه توسط متخصصان این حوزه مورد تامل قرار گرفته است. رویکردهای مختلفی ایجاد شده اما بازاریابی برونگرا از بهترین رویکردهایی است که می‌تواند به کسب و کارها در این زمینه کمک کند. این نوع بازاریابی تلاش می‌کند تا از طریق انواع روش‌های سنتی بازاریابی افراد را ترغیب نماید تا در مورد محصولات و خدمات شرکتی صحبت کنند.

بازاریابی برونگرا چیست؟

بازاریابی برونگرا نام دیگر روش‌های تبلیغاتی سنتی است و به نوعی از بازاریابی گفته می‌شود که شرکت، خود گفتگو را آغاز کرده و پیام خود را برای مخاطبان ارسال می‌کند، همچنین به آن بازاریابی متوقف و بازاریابی فشار نیز می‌گویند. نمونه های بازاریابی برونگرا شامل اشکال سنتی تر بازاریابی و تبلیغات مانند تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، تبلیغات چاپی (تبلیغات روزنامه‌ها، تبلیغات مجله‌ها، آگهی‌ها، بروشورها، کاتالوگ‌ها و.....)، نمایشگاههای تجاری و..... می‌باشد. این نوع از بازاریابی به طور معمول بر روی محصولات و خدمات متمرکز است و بیانگر دلایلی می‌باشد که مخاطبان باید آن را خریداری کنند.

مزایا و معایب بازاریابی برونگرا

اصلی‌ترین مزیت بازاریابی برون گرا این است که مصرف‌کنندگان با ابزار این نوع از بازاریابی آشنا هستند و آن‌ها به تبلیغات تلویزیونی و رادیویی عادت کرده‌اند. همچنین از آنجایی که به عنوان واسطی سودمند بین برندها و مشتریان عمل می‌کنند، بنابراین می‌تواند به کیفیت راهبردهای تولید شده از طریق روش‌های دیگر نیز کمک کند.

بزرگترین عیب بازاریابی برونگرا این است که پیام باید برای حجم زیادی از افراد ساخته شود، بنابراین لازم است به صورت کلی بیان شود، همچنین بازاریابی برونگرا در 10 سال گذشته از وضعیت مطلوب خارج شده و اشباع بیش از حد آن به ویژه در اینترنت موجب شده است که مردم از تبلیغات نمایشی چشم‌پوشی کنند. به همین دلیل، بازاریابان مجبور هستند از اشکال جدید بازاریابی برونگرا که بازاریابی چریکی نوعی از آن است استفاده کنند. بر اساس بررسی‌های انجام شده میانگین پاسخگویی به تبلیغات بنر، یک دهم تا یک درصد است که با توجه به هزینه انجام شده بسیار کم می‌باشد. مشکل دیگر در بازاریابی برون مرزی این است که رابطه بین هزینه و موفقیت قابل قبول نیست زیرا هیچ بازخورد مستقیمی وجود ندارد؛ به عنوان مثال ایمیلهای تبلیغاتی اغلب بدون باز شدن پاک می‌شوند، این بدان معنی است که ممکنه گروه هدف را نیز از دست بدهیم، همچنین افراد از دریافت ایمیل‌های نامرتبط کلافه می‌شوند و حتی ممکن است تفکری منفی را در آن‌ها نسبت به برند شکل دهد که برای جلوگیری از وقوع این امر، توصیه می‌شود روند فعلی بازاریابی پست الکترونیک را در نظر بگیرید.

یکی دیگر از مشکلات بازاریابی برونگرا این است که بسیاری از افرادی که مخاطب مورد نظر شما نیستند نیز، در معرض پیام شما قرار می‌گیرند که این امر هم مخاطب را آزار می دهد و هم موجب می‌شود هزینه تبلیغات در این رسانه ها کمتر موثر واقع شود.

کانال‌های مورد استفاده در بازاریابی برونگرا

متداول‌ترین روش ها برای بازاریابی برونگرا تبلیغات مستقیم، تماس تلفنی یا ارسال ایمیل (کمپین‌های ایمیل گسترده) است. حمایت از رویدادها، ارائه نمایشگاه‌های تجاری و همچنین تبلیغات در تلویزیون، رادیو و تماس مستقیم شخصی نیز جزو استراتژی های بازاریابی برونگرا است که ممکن است در طول روز بسیار با آن‌ها مواجه شوید.

در اصل سه نوع کانال وجود دارد:

رسانه چاپی: تبلیغات مطبوعاتی، آگهی‌های تبلیغاتی و ایمیل‌هایی که برای صندوق پستی شما ارسال می‌شود، تبلیغات در فضای باز: شامل بیلبوردهای تبلیغاتی، تبلیغات در فضاهای عمومی و باز  مانند تبلیغات در اتوبوس و قطار

تلویزیون و رادیو: تبلیغات تلویزیونی و رادیویی

اینترنت: بنرهای تبلیغاتی در وب سایتها یا شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی برونگرا چگونه کار میکند؟

از هر کانال تبلیغاتی که استفاده کنید، هدف جلب توجه گروه خاص مخاطبان به محصولات یا خدمات است. در این استراتژی تولیدکننده تمایل دارد کالاهای خود را تا حد ممکن در قفسه‌های خرده فروشان به نمایش بگذارد تا توسط مشتریان بیشتری مشاهده شود. این شرکت تلاش میکند با تبلیغات و اقدامات دیگر مانند کمپین‌های تخفیف، تخفیف قیمت‌ها، توزیع کاتالوگ و.... مشتری را متقاعد کند که به این محصول احتیاج دارد.

با توجه به مطالب گفته شده لازم است که برای انتخاب بازاریابی برونگرا جامعه هدف خود را شناسایی کنید و متناسب با آن‌‌ها و بودجهای که در نظر گرفته‌اید یکی از کانال‌های بازاریابی برونگرا را برگزینید.

 

نوشتن یک نظر

نظر