Copy Write و Copy Right چیست و قوانین Copy Right به چه صورت است؟

  • زمان تقریبی مطالعه 3 دقیقه
  • 685

Copy Write و Copy Right چیست و قوانین Copy Right به چه صورت است؟

مقدمه

دو واژه Copy Write و Copy Right با اینکه تلفظ آن‌ها یکسان است و در حوزه بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی این دو واژه معنای کاملاً متفاوتی دارند و از نظر مفهومی هیچ‌گونه ارتباطی با یکدیگر ندارند. ما در اینجا قصد داریم با تعریف این دو واژه، تفاوت آن‌ها را شرح دهیم. در این محتوا از سایت پزشک کسب و کار شما را با دو مفهوم Copy Write و Copy Right آشنا می‌کنیم و در انتها قوانین Copy Right را شرح خواهیم داد.

 

Copy write / Copy righ  چیست؟

 

Copy write چیست؟

کپی رایت (Copy write) یکی از تکنیک‌های تولید محتوا محسوب می‌شود و به معنی هنر انتخاب، چینش کلمات و نوشتن تبلیغات است به صورتی که ذهن مخاطبان را درگیر کند و آن‌ها را به خرید محصول یا خدمات خاصی ترغیب و وادار کند. در حقیقت Copy write شامل تمامی پیام‌های تبلیغاتی ایمیل‌ها، نوشته‌های متنی بر روی بیلبوردهای تبلیغاتی، بروشورها و ... می‌باشد. همانطور که می‌دانید تبلیغ نویسی کار ساده‌ای نیست و مستلزم خلاقیت و نوآوری است و هر تبلیغ، هدف خاصی را دنبال می‌کند؛ از این رو باید به مخاطبان هدف در زمان نوشتن محتوای این شعارهای تبلیغاتی توجه داشته باشید و همچنین علاوه‌بر نوشتن متن گیرا، باید محتوا بصری هم جذاب باشد.

 

Copy right چیست؟

کپی رایت (Copy right) به معنی حق قانونی انحصاری جهت نشر، تکثیر و فروش محتوا  یا اثر ادبی، هنری و ... است. در حقیقت Copy right جهت حفاظت از خلاقیت‌ها و تلاش خلق کنندۀ اثر می‌باشد.

 

برای مطالعه بیشتر: 7 تفاوت کلیدی کپی رایتر (Copywriter ) با نویسنده محتوا (Content Writer)

 

قوانین کپی رایت

 

قوانین Copy right به چه صورت است؟

قوانین کپی رایت به تولید کنندۀ یک اثر، حق مالکیت خاصی می‌دهد و براساس این قوانین، حقوقی برای آن صاحب اثر در نظر گرفته می‌شود. این اثر منحصر به فرد می‌تواند: اثر هنری، طرح‌های گرافیکی، اشعار، فیلم‌ها، طرح‌های معماری، محتوای وب‌سایت و ... باشد. امروزه در هر جای دنیا که باشید، امکان کپی‌برداری از آثارتان وجود دارد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که با ثبت حق کپی رایت، آثار خود را حفظ کنید. در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که کپی رایت قابل انتقال است و این انتقال باید کتباً توسط صاحب آن انجام شود.

بنابراین مؤسسه انتشاراتی و مؤلفان آن در برابر سوءاستفاده از داده‌های منتشر شده، دزدی ادبی و سرقت تألیفات، تجدید چاپ غیر مجاز جهت کاربردهای تبلیغاتی و سایر سوءاستفاده‌ها، محافظت می‌شوند. به دلیل اهمیت قانون کپی رایت و اصول اخلاقی، هر محقق باید نسبت به این مسئله حساس باشد و تا زمانی که از صاحب اثر حق کپی رایت اجازه نگرفتید نباید متن، جداول، اشکال و بخش‌های مهم اثر را دوباره منتشر کنید و این مسئله به اندازه‌ای مهم است که باید مطالب تجدید چاپ شده را با عنوانی همچون تجدید چاپ با اجازه از (کتاب مرجع یا ژورنال)، کپی رایت (سال) و توسط (صاحب حق نشر) برجسب گذاری نمایید. معمولاً اطلاعات مربوط به نحوۀ کسب اجازه در وب‌سایت ژورنال یا سایر نشریات اعلام می‌شوند و در صورت عدم اعلام آن، می‌توانید از طریق تماس با دفتر تحریریه نشریه مربوط، در این مورد اطلاعات کسب کنید.

جهت تسهیل صدور مجوز برای کپی کردن سازمان یافته و منظم، هر کاربر با پرداخت مبلغ حق تألیف بدون کسب اجازه قبلی قادر است به اندازۀ دلخواه، کپی بگیرد؛ از این رو کاربر فقط با یک منبع سر و کار دارد و دیگر نیازی به اجازه گرفتن از چندین ناشر مختلف و پرداخت حق تألیف به آن‌ها نیست.

 

نتیجه گیری

باتوجه به گسترش نشریه الکترونیکی، ممکن است تحولات دیگری در رابطه با کپی رایت و مجوز به وجود آید؛ از این رو در صورتی که قصد دارید مطالب منتشر شده در سایت‌های مختلف را در اثر خود آورید یا قصد دارید اثر خود را منتشر کنید باید با ناشران ارتباط برقرار نمایید تا از آخرین مقررات و تحولات در این خصوص، مطلع شوید. در این محتوا از پزشک کسب و کار شما را با Copy Write و Copy Right آشنا کردیم و در انتها قوانین Copy Right را شرح دادیم.

 

نوشتن یک نظر

نظر