بازاریابی FOMO چیست؟ 16 راهکار فوق العاده برای استفاده از آن

  • زمان تقریبی مطالعه 14 دقیقه
  • 492

 

بازاریابی FOMO چیست؟ 16 راهکار فوق العاده برای استفاده از آن

 

بازاریابی FOMO به عنوان یکی از پرکاربردترین بازاریابی‌ها محسوب می‌شود. همانطور که می‌دانید امروزه بازاریابی به علت رقابت شدید میان کسب و کارهای مختلف بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است.معمولاً از مفهوم بازاریابی FOMO در حوزه روانشناسی صحبت می‌شود ولی کاربرد بسیاری در بازارهای مالی، کسب و کارها و اقتصاد دارد. در حقیقت شناخت و درک مفهوم بازاریابی FOMO علاوه‌بر اینکه از شکست‌های بسیار در دنیای سرمایه جلوگیری می‌کند، بلکه در ابعاد مختلف زندگی و عاطفی هم شما را به موفقیت نزدیک‌تر می‌کند. در حقیقت بازاریابی FOMO به عنوان ترس متداول میان مصرف کنندگان و بازاریابان به صورت مشترک و یکسان در مورد از دست دادن فرصت‌ها شناخته می‌شود. شما از طریق این نوع بازاریابی می‌توانید از احساسات مشتریان برای جذب استفاده نمایید. بازاریابی FOMO، روشی ساختار یافته و منحصربه‌فرد است که سبب شده تا مشتریان با هیجان نسبت به خرید اقدام کنند. ما در این محتوا از سایت پزشک کسب و کار قصد داریم شما را به طور کامل با بازاریابی FOMO آشنا کنیم و در ادامه ترفندهایی را برای استفاده از این روش بازاریابی ارائه می‌دهیم، پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

تعریف بازاریابی FOMO

 

تعریف بازاریابی FOMO

بازاریابی FOMO مخفف عبارت Fear Of Missing Out بوده و به معنای فروش از طریق ایجاد ترس از دست دادن یک محصول خاص یا یک پیشنهاد فوق‌العاده است. در واقع با این روش، بازاریاب‌ها اهمیت محصولات، خدمات و پیشنهادات خود را پر رنگ کرده و ارزش آن را در ذهن مخاطبان بالقوه بالا می‌برند؛ فرصت کم‌نظیری که افراد بسیاری در پی به‌دست آوردن آن هستند و سپس با محدود کردن زمان برای به‌دست آوردن این فرصت بی‌همتا، افراد را دچار احساس ترس از دست دادن کرده و آن‌‌ها را نسبت به اقدام و خرید هر چه سریع‌تر تشویق خواهند کرد. در حقیقت شما و بسیاری از کسب و کارهای مختلف قادرید به کمک بازاریابی FOMO، احساس مخاطبان خود را ترغیب نمایید، محصولات و خدمات خاص خود را به فروش برسانید، نرخ تبدیل (افزایش تعداد مشتریان بالقوه) را افزایش دهید و با استفاده از این روش به کسب و کار خود کمک چشمگیری کرده‌اید. یکی از نمونه‌های بارز روش بازاریابی FOMO، شبکه اجتماعی محبوب اینستاگرام است که کسب و کارها جهت ترغیب کاربران، پیشنهادات و تخفیفات ویژه خود را در استوری‌ها یک بازه زمانی 24 ساعته در نظر گرفته‌اند، منتشر می‌کنند و در صورتی که از این زمان بگذرد، مخاطبانی که آن‌ها را دنبال می‌کنند، نمی‌توانند آن پیشنهادات ویژه‌ای که در استوری‌ها بوده را مشاهده کنند. در حقیقت شما و سایر کسب و کارها قادرید از بازاریابی FOMO جهت افزایش تقاضا و فروش جدیدترین محصولات، خدمات و پیشنهادات به مخاطبان استفاده نمایید و با برجسته و پر رنگ کردن محبوبیت محصول یا خدمات خود و محدود کردن دسترسی به آن، مقاومت در برابر خرید محصول و خدمات را برای مخاطبانتان غیر ممکن کنید.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که بازاریابی FOMO قادر است تأثیر منفی هم داشته باشد، به این صورت که به مردم انگیزه امتحان موارد جدید و کشف فرصت‌های جدید را بدهد.

 

بیشتر بدانید: مدل STP چیست ؟ 7 گام برای انجام مدل STP در بازاریابی دیجیتال

 

سندروم FOMO چه زمانی به وجود می‌آید؟

 

سندروم FOMO چه زمانی به وجود می‌آید؟

امروزه ایجاد حس ترس از دست دادن فرصت برای مخاطبان در بازاریابی مرسوم شده و پیامی براساس از دست رفتن فرصت خرید محصول یا خدماتی به مخاطبان به صورت پیامک، ایمیل و ... ارسال می‌شود. افرادی که ترس از دست دادن در خصوص موارد بسیاری را تجربه می‌کنند، بدون تردید تحت تأثیر بازاریابی FOMO قرار گرفته و اقدام به خرید خواهند کرد.

از سوی دیگر وجود رسانه‌های اجتماعی همچون: اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و ...، در حال اشتراک‌گذاری تصاویر و نحوه عملکرد خود در موضوعات مختلف هستید، در این دنیای مجازی الگوهای افراد برحسب رقابت و عقب نماندن است. تصور کنید که در یک دورهمی دوستانه با همکلاسی‌های دوران دبیرستان خود حضور دارید، برای لحظه‌ای موبایل خود را از کیفتان برمی‌دارید و قصد دارید نگاهی به شبکه‌های اجتماعی بیندازید، بدون شک زمان خود را حداقل تا بیست دقیقه و شاید بیشتر صرف چک کردن این شبکه‌ها می‌کنید، ناگهان با دیدن پستی از دوستان به این موضوع فکر می‌کنید که چه کارهایی برای انجام دادن داشته‌اید و به صورت ناخودآگاه به مهمانی دورهمی که دعوت شده‌اید، رفتید، در صورتی که می‌توانستید به برنامه مورد علاقۀ خود بپردازید و بیشتر از آن لذت ببرید، در این زمان است که سندروم FOMO خودنمایی می‌کند و نوعی نگرانی اجباری و اضطراب اجتماعی به علت ترس از دست دادن یک فرصت یا یک رویداد لذت‌بخش که معمولاً در شبکه‌های اجتماعی توسط دوستان دیگرتان به اشتراک گذاشته شده، برانگیخته می‌شود. در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که ممکن است سندروم FOMO را معادل حسادت (تجربه کاری یا مکان خاصی که در شخص این حس را برمی‌انگیزد، آنچه که خود ندارد را فرد دیگر نباید داشته باشد) دانست.

 

چرا تکنیک FOMO در بازاریابی موفق عمل می‌کند؟

 

چرا تکنیک FOMO در بازاریابی موفق عمل می‌کند؟

بازاریابی FOMO سه تأثیر روانشناختی قدرتمند از جمله: اثبات اجتماعی، اضطرار و کمبود را با یکدیگر ترکیب می‌کند. تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که چگونه تصمیمات شما توسط اطرافیانتان شکل می‌گیرد و چگونه زمانی که انجام کاری فرصت کمی داشته باشد، اولویت‌های شما تغییر می‌کند و اهمیت بسیاری برای انجام اموری که محدودیت زمانی بیشتری دارند، قائل می‌شوید که به این حالت اثر اضطرار محض می‌گویند. همچنین تأثیر کمبود بر تصمیم‌گیری در تحقیقات متعددی نشان داده شده است. تکنیک FOMO در بازاریابی جهت افزایش تقاضا برای محصول یا خدمات خود استفاده می‌کنند، این اثر را با غریزۀ سازگاری و تمایل شما برای اولویت‌بندی فرصت‌های نزدیک‌تر ادغام نموده و اثرات روانشناختی را به صورت همزمان به‌کار می‌گیرد؛ از این رو بازاریابی FOMO به عنوان یک ابزار قدرتمند برای بازاریابی و موفقیت در کسب و کارها محسوب می‌شود.

 

بازاریابی FOMO و استفاده از ترس مشتری در فروش

 

بازاریابی FOMO و استفاده از ترس مشتری در فروش

همانطور که می‌دانید انسان‌ها تمایلی به از دست دادن فرصت ندارند و زمانی که فرصتی برایشان فراهم شده باشد، ترجیح می‌دهند در همان لحظه از آن نهایت استفاده را کنند؛ از این رو امروزه بازاریاب‌ها برای فروش محصولات و خدمات خود از بازاریابی FOMO استفاده می‌کنند. پیامی به مصرف کنندگان حاوی عبارت‌هایی همچون این کالا رو به پایان یا محدود است، ارسال می‌شود که آن‌ها را برای از دست ندادن فرصت بی‌نظیر خرید آن محصول یا خدمات خاص ترغیب می‌کند و معمولاً افراد پس از مشاهده پیام‌های مبتنی بر بازاریابی FOMO برای از دست نرفتن فرصت، شروع به خرید ناگهانی می‌کنند و هرگز اقدام به خرید را به تعویق نمی‌اندازند، حتی اگر خرید آن کالا برایشان سودی نداشته باشد. به عنوان نمونه تصور کنید شخصی قصد خرید لپ تاپ دارد و مشخصات لپ تاپ مورد نظر و هزینه‌ای که برای آن در نظر گرفته را می‌داند، ناگهان در سایت یا اینستاگرام یک تبلیغ از کالای مورد نظرش با تخفیف ویژه مشاهده می‌کند. در صورتی که فرد قصد خرید داشته باشد با مشاهدۀ این پیشنهاد تصمیم خود را می‌گیرد. در واقع اکنون وارد بازاریابی FOMO یا ترس از دست دادن شده‌اید. شخص از ترس اینکه این فرصت مجدداً تکرار نخواهد شد و ممکن است آن فرصت صرفه‌جویی در پول خود را از دست بدهد، همان بازاریابی FOMO است که بسیاری از کسب و کارهای مختلف برای بازاریابی و فروش از این روش استفاده می‌کنند.

 

بازاریابی Fomo چه مزایایی دارد؟

 

بازاریابی Fomo چه مزایایی دارد؟

مهم‌ترین و نخستین مزیت بازاریابی FOMO، افزایش فروش، جریان‌های نقدی و موفقیت در کسب و کارتان است.

شما به کمک این روش بازاریابی سودآور می‌توانید سئوی سایت خود را بهبود ببخشید، به عنوان نمونه تصور کنید که یک تخفیف برای فروش محصول یا خدمات خود در سایت یا شبکه‌های اجتماعی گذاشته‌اید، در این صورت افراد با آگاهی از این تخفیف، آشنایان و دوستان خود را مطلع خواهند کرد. در حقیقت این افراد بدون هیچ‌گونه دستمزدی به صورت رایگان تبلیغ کرده و این موضوع سبب افزایش ترافیک سایتتان خواهد شد، در این حالت ورودی سایت شما افزایش یافته، افراد بسیاری با محصولات، خدمات و برند شما آشنا شده و شما به کمک بازاریابی FOMO و سایر تکنیک‌های فروش که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، قادرید بازدیدکنندگان سایت خود را به مشتریان دائمی و و فادار تبدیل کنید. در حقیقت بازاریابی FOMO مزایای فوق‌العاده‌ای برای شما و کسب و کارتان به ارمغان می‌آورد.

 

16 راهکار فوق‌العاده برای استفاده از بازاریابی Fomo در کسب و کارتان

 

16 راهکار فوق‌العاده برای استفاده از بازاریابی Fomo در کسب و کارتان

ما در این بخش قصد داریم شما را با راهکارهای فوق‌العاده برای استفاده از بازاریابی FOMO در کسب و کارتان آشنا کنیم.

1. استفاده از تخفیف با زمان محدود: بهترین راهکار برای فروش از طریق بازاریابی FOMO، ارائه تخفیفات با مدت زمانی محدود است؛ زیرا افراد با حس ترس از اینکه اگر نسبت به خرید اقدام نکنند، این فرصت را از دست خواهند داد و باید همان کالا را به قیمت واقعی خریداری نمایند.

2. استفاده از جملات تشویق کننده: هرگز تأثیر جملات تشویقی در بازاریابی را فراموش نکنید؛ زیرا کلمات بر ذهن و احساس افراد به اندازه‌ای قدرت و نفوذپذیری دارد که قادرند آن‌ها را به خرید محصول یا خدمات شما که حتی قصد خرید آن را هم نداشته‌اند، تشویق کند.

3. نشان دادن مشتریان در حال خرید و برانگیختن روحیه رقابتی افراد: یکی دیگر از راهکارهای مؤثر در موفقیت بازاریابی FOMO، برانگیختن روحیۀ رقابتی مخاطبان (حسادت) است. معمولاً در رسانه‌های اجتماعی همچون: فیسبوک و اینستاگرام، به صورت زنده اطلاعاتی را در خصوص فروش در زمان بازدید مشتریان منتشر می‌کنند که شما با کمک تاریخ و منطقه جغرافیایی خریداران، اعتماد افراد را به سایت و شبکه‌های اجتماعی خود جلب می‌کنید.

4. استفاده کردن از نظرات مثبت: یکی دیگر از مؤثرترین راهکارهای خرید محصول و خدمات در تشویق افراد، استفاده از دیدگاه‌های مثبت سایر مشتریان است. بسیاری از افراد جهت اطمینان به محصولات و خدماتی که در رسانه‌های اجتماعی و سایت‌ها مشاهده می‌کنند در مرحله نخست به سراغ مطالعۀ نظرات سایر مشتریان می‌روند؛ از این رو ارائه خدمات و محصولات با کیفیت بالا و درج نظرات مشتریانتان در صفحات سایت و شبکه‌های اجتماعی خود را فراموش نکنید. البته گاهی ممکن است نظرات منفی در سایتتان داشته باشید که توصیه می‌کنیم آن‌ها را برطرف کنید؛ زیرا سهل‌انگاری آن‌ها سبب کاهش بازدید و کسب و کارتان با مشکل مواجه خواهد شد.

5. برجسته کردن فرصت‌های از دست رفته: شما جهت تشویق و ترغیب مخاطبان خود می‌توانید از ترفند برجسته کردن فرصت‌هایی که سایر مشتریان داشته‌اند و آن‌ها از این فرصت‌ها برخوردار نبودند، استفاده کنید. شما جهت برجسته کردن فرصت‌ها می‌توانید از فونت‌های بزرگ به رنگ قرمز استفاده نمایید.

6. نمایش موجودی کالا: یکی از روش‌های مؤثر در بازاریابی FOMO، نشان دادن تعداد محدود محصولات است. تصور کنید که شخصی به محصول خاصی نیاز دارد و در سایت یا شبکه اجتماعی شما با تعداد کم و موجودی رو به اتمام مواجه می‌شود، در این صورت انگیزه مخاطب بالقوه برای خرید افزایش یافته و تنها با اضافه کردن موجودی کالاهای خود قادرید اثر بازاریابی FOMO را ایجاد نمایید.

7. به تصویر کشیدن محصولات خریداری و ارسال شده مشتریان: روش دیگری که سبب موفقیت در بازارایابی FOMO می‌شود، به نمایش گذاشتن تصاویر محصولات و خدمات ارسال شده است که از این طریق مخاطب را دچار ترس از دست دادن محصول خاص و حس فقدان آن را ایجاد کرده‌اید.

8. در نظر گرفتن جوایز نفیس برای خرید های سریع: در بازاریابی کسب و کارتان از هدیه در کنار خرید استفاده کنید، در این صورت مشتریان بسیاری را به سوی کسب و کار، محصولات و خدمات خود جذب می‌کنید. البته قادرید از محدود کردن افرادی که هدیه به آن‌ها تعلق می‌گیرد هم استفاده نمایید.

9. استفاده از تجربه و میزان رضایت مشتری: یکی دیگر از ترفندهایی که به کاربران برای خرید یک محصول یا خدمات کمک می‌کند، استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر به بازدیدکنندگان این فرصت را می‌دهد تا در تجربه افراد جهت استفاده از محصولات و خدماتتان سهیم شوند؛ زیرا مخاطبان جهت اطمینان خاطر از خرید محصول شما در مرحلۀ نخست به استوری‌ها و محتواهایی که میزان رضایت مشتریان را نشان می‌دهد، مراجعه می‌کنند و سپس نسبت به خرید اقدام می‌کنند.

10. استفاده از روش ارسال رایگان: جالب است بدانید که تحقیقات نشان می‌دهد که حدود 90 درصد مخاطبان از ارسال رایگان برای خریدهای آنلاین انگیزه می‌گیرند. در حقیقت افراد حس می‌کنند که با خرید نکردن این فرصت ارسال رایگان را از دست می‌دهند یا قادرید به مخاطبان خود هزینۀ مشخص برای دریافت ارسال رایگان را بیان کنید.

11. نمایش محصولات محبوب و پرفروش: هنگامی که مشاهده می‌کنید دیگران کالای خاصی را خریداری می‌کنند، تمایل دارید آن کالا را برای خود داشته باشید؛ از این رو مشاهده محصولات پرفروش و محبوب در سایت به بازدیدکنندگان، مقدار مطلوبی از بازاریابی FOMO را نشان می‌دهد.

12. جلب توجه بازدیدکنندگان خود را به ساعت خاصی: شما باید در زمان استفاده از بازاریابی FOMO، حالت اضطرار را در نظر بگیرید، در صورتی که مخاطبان شما احساس کنند که با گذر زمان فرصتی را از دست می‌دهند، بدون تردید به سراغ کیف پول خود رفته و نسبت به خرید احساس تعهد پیدا می‌کنند.

13. صریح و صادق بودن در استفاده از بازاریابی FOMO: لزومی ندارد که واقعیت استفاده از بازاریابی FOMO را مخفی کنید؛ زیرا مخاطبان بسیار باهوش بوده و قادرند این نوع روش‌های بازاریابی را شناسایی کنند و تمایلی به دروغ شنیدن ندارند.

14. استفاده از تصاویر صحیح و تأثیرگذار: همانطور که می‌دانید تصاویر توجه افراد را به سرعت جلب می‌کند؛ از این رو در زمان ایجاد کمپین‌های بازاریابی FOMO، انتخاب تصاویر درست که اثرگذاری چشمگیری بر احساس از دست رفتن فرصت در مخاطبان را داشته باشد، مهم است.

15. ارائه پیشنهادات منحصربه‌فرد: همانطور که می‌دانید انسان به فرصت‌هایی که افراد کمی دارند، علاقه بسیاری دارد و ارائه پیشنهادات خاص در موفقیت بازایابی FOMO تأثیر بسزایی دارد.

16. تقویت بازایابی FOMO با کمک ایمیل: همانطور که می‌دانید بازاریابی ایمیل، روشی فوق‌العاده برای دستیابی به مشتریان است و گزارشات آماری بازاریابی ایمیلی نشان دهندۀ این موضوع است که حدود 90 درصد کسب و کارها همچنان از این روش استفاده می‌کنند؛ از این رو ایمیل، ابزاری مناسب برای بازاریابی FOMO، اطلاع‌رسانی مخاطبان در مورد تخفیفات و جوایز خاص، اطلاع‌رسانی در مورد موجودی محصولات شارژ شده یا در حال اتمام و یادآوری مواردی که در سبد خود قرار داده‌اند ولی نسبت به خرید اقدام نکرده‌اند، می‌باشد.

 

نتیجه گیری

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، بازاریابی FOMO به معنای ترس از دست دادن فرصت خرید محصولی خاص یا سرمایه‌گذاری می‌باشد. اکنون که در این مقاله از سایت پزشک کسب و کار با مفهوم بازاریابی FOMO و راهکارهای فوق‌العاده برای استفاده از این نوع بازاریابی در کسب و کارتان آشنا شدید، بدون تردید روند فروش شما متحول شده و به سرعت در کسب و کارتان موفق خواهید شد. از شما سپاسگزاریم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

 

نوشتن یک نظر

نظر