هر آنچه که لازم است در مورد برچسب گذاری محتوا بدانید

  • زمان تقریبی مطالعه 11 دقیقه
  • 786

 

هر آنچه که لازم است در مورد برچسب‌گذاری محتوا بدانید

 

امروزه با فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی واژه برچسب و کاربرد آن برای اکثر افراد قابل درک شده است و این برچسب و تگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، یوتیوب و ...) به یکی از پرکاربردترین امکانات تبدیل شده‌اند و به سرعت کارکرد خود را در میان مردم تثبیت کرده است. در این محتوا از سایت پزشک کسب و کار شما را با برچسب‌گذاری محتوا و انواع آن، مزایا، ابزارها و اصول آن آشنا می‌کنیم و در انتهای محتوا به اشتباهات متداول در این زمینه و اصلاح آن‌ها می‌پردازیم و 10 راهکار کلیدی جهت برچسب‌گذاری محتوا به شما ارائه خواهیم کرد.

 

برچسب‌گذاری محتوا چیست؟

برچسب‌گذاری به عنوان یکی از مهم‌ترین اصول سئوی وب‌سایت‌ها و روشی کارآمد جهت بهبود رتبه‌بندی در گوگل محسوب می‌شود. این کار، فرآیند جستجو برای کاربران را راحت‌تر می‌کند و در صورتی که وب‌سایتی به خوبی برچسب‌گذاری شده باشد، هم در گوگل و هم به صورت داخلی و از درون خود سایت به راحتی قابل جستجو است.

 

بهتر است بخوانید: بازاریابی محتوا چیست؟

 

انواع برچسب‌گذاری محتوا

 

انواع برچسب‌گذاری محتوا

برچسب‌گذاری یک واژه عام است که در زمینه‌های گوناگونی استفاده می‌شود. انواع برچسب‌گذاری محتوا عبارتند از:

1. متا تگ‌ها

2. هشتگ‌ها

3. تگ‌های وبلاگی

4. تگ‌های تصاویر

5. تگ‌های گوگل آنالیتیکس

در اینجا باید اشاره کنیم، متا تگ‌ها برچسب‌هایی هستند که برمبنای کلمات کلیدی محتوای یک صفحه را جهت جستجو، بهینه می‌کنند و این تگ‌ها باعث می‌شوند که پیش از کلیک بر روی لینک یک صفحه در گوگل، کاربران و مخاطبان بدانند که در آن صفحه چه چیزی را خواهند دید. هشتگ‌ها محتوای کوچکی را در شبکه‌های اجتماعی مشخص می‌کنند که در اینستاگرام با استفاده از یک هشتگ می‌توان پست‌های مرتبط با این برچسب را جستجو نمود. برچسب‌گذاری یا تگ کردن روشی برای شناسایی محتوا در فضای دیجیتال می‌باشد که می‌تواند در قالب متن، تصویر و ... باشد.

 

استفاده از چه روش‌هایی برای برچسب‌گذاری محتوا، هدفمند و درست است؟

اگرچه برچسب‌گذاری روشی اثربخش و ضروری در سئو می‌باشد ولی در صورتی که برچسب‌های شما به صورت تصادفی و بدون توجه به اصول برچسب‌گذاری انجام شود، نتیجه‌ی مطلوب و دلخواه شما را به همراه نخواهند داشت؛ از این رو در اینجا مناسب‌ترین روش‌ها را جهت برچسب‌گذاری هدفمند و درست ارائه می‌کنیم.

  • هر برچسب باید گویای موضوع محتوای خود باشد؛ از این رو بهتر است از برچسب‌هایی استفاده نمایید که با موضوع محتوا بسیار مرتبط باشند.
  • بین تگ‌های تخصصی و عمومی تعادل برقرار نمایید؛ زیرا کلید موفقیت و داشتن یک تگ مناسب این است که به حدی عمومی باشد که بتواند در چندین قسمت از محتوا انجام شود و در عین حال به حدی تخصصی باشد که در هر قسمت متن نتواند مورد استفاده قرار گیرد.
  • برچسب‌گذاری به معنی دسته‌بندی محتوا جهت سهولت دسترسی و تجزیه و تحلیل است؛ از این رو بهتر است دائماً برچسب‌های موجود خود را بررسی نمایید، با این بررسی علاوه‌بر برطرف کردن خطاها یا اشتباهات متداول در برچسب‌گذاری، توجه کنید که تگی وجود دارد که در گذشته استفاده کردید و حال قصد داشته باشید در محتوای جدید چیزی را جایگزین آن کنید.
  • حتماً هنگام استفاده از تگ‌ها به کاربردی بودن و آوردۀ نهایی آن‌ها توجه داشته باشید. اگر تگی که استفاده می‌کنید، طرفدار زیادی ندارد و از سوی دیگر ترافیک قابل توجهی برای شما ایجاد نمی‌کند، بهتر است آن را حذف کرده و تگ دیگری جایگزین آن کنید.
  • جهت پیدا کردن بهترین تگ‌ها می‌توانید به جستجوی کلمات کلیدی بپردازید و مشاهده کنید که کاربران به دنبال چه کلید واژه‌هایی هستند و شما هم از همان کلید واژه‌ها به عنوان تگ استفاده نمایید.

 

برچسب‌گذاری محتوا چه مزایایی دارد؟

 

برچسب‌گذاری محتوا چه مزایایی دارد؟

همانطور که می‌دانید برچسب‌گذاری ابزاری جهت طبقه‌بندی محتوا از نظر ساختار، فهرست‌بندی و اطمینان از مفید بودن آن است. در این بخش، قصد داریم شما را با مهم‌ترین مزایای برچسب‌گذاری محتوا آشنا کنیم.

  • کمک به بهبود سئوی متن
  • افزایش ترافیک وب‌سایت و نرخ تبدیل
  • بهبود بخشیدن، قابلیت جستجوی محتوا
  • سهولت بخشیدن به روند نگهداری و بایگانی محتواهای موجود و آینده
  • کمک به ذخیره و بایگانی، ترجیحات مخاطبان را به صورت داده‌های ابری

 

آیا ابزارهای مناسب جهت پیدا کردن برچسب مناسب وجود دارد؟

در سال‌های اخیر ابزارهای مختلفی جهت پیدا کردن برچسب‌های مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرند که عبارتند از:

گوگل ترندز: یکی از بهترین ابزارها جهت انتخاب برچسب مناسب، گوگل ترندز می‌باشد. این ابزار قدرتمند جهت مقایسه دو یا چند واژه یا عبارت می‌باشد که به شما کمک می‌کند، آگاهی پیدا کنید که چه کلمات یا عباراتی توسط مخاطبان بیشتر جستجو می‌شوند. در واقع آگاهی از این مورد به شما کمک می‌کند که کلمات و عبارات بهتری را برای برچسب انتخاب نمایید و هر قدر کلمات و عبارات پر جستجوتر را برای برچسب‌ها در نظر بگیرید، میزان اثربخشی آن‌ها بر روی سئو سایت شما بیشتر خواهد شد.

ریلیتد: یکی دیگر از ابزارها جهت انتخاب برچسب مناسب، ریلیتد می‌باشد. این ابزار با جستجو کلمه کلیدی و اصلی در موتور جستجوی گوگل در قسمت پایین سایت‌ها نمایش داده می‌شود. در واقع همان چند کلمه یا عباراتی که مشاهده می‌کنید همان ریلیتد نام دارد. استفاده از این ابزار به سئو سایت شما کمک بسزایی می‌کند زیرا این کلمات و عبارات بیشترین سرچ را داشته‌اند و این امر سبب شده که گوگل آن‌ها را به ما پیشنهاد دهد؛ از این رو شما با استفاده از ابزار ریلیتد در متن محتوا و برچسب آن، میزان بازدید از سایتتان افزایش چشمگیری می‌یابد و این مورد، تأثیر مستقیمی بر روی سئو سایت دارد.

 

برچسب‌گذاری محتوا دارای چه اصولی است؟

 

برچسب‌گذاری محتوا دارای چه اصولی است؟

همانطور که می‌دانید کیفیت برچسب‌ها به افزایش بازدید محتوا و بهبود سئو سایت کمک بسزایی می‌کند و از سوی دیگر افزایش بازدید از سایت سبب افزایش فروش کسب و کار آنلاین شما هم خواهد شد، از این رو برای شما و افرادی که به نوشتن محتوا در سایت می‌پردازید، مهم و ضروریست که با اصول برچسب‌گذاری محتوا به خوبی آشنا شوید.

1. کوتاه بودن برچسب: در زمان انتخاب برچسب باید یک برچسبی را انتخاب نمایید که با حداقل کلمه، مفهوم مورد نظرتان را برساند. برچسب‌ها می‌توانند یک الی سه کلمه باشند. باید به این نکته اشاره کنیم که، برچسب‌های بسیار طولانی بر روی سئو سایت تأثیر منفی می‌گذارند.

2. استاندارد بودن تعداد برچسب ها: تعداد برچسب‌ها باید دارای یک حد و مرز استاندارد باشد. در صورتی که تعداد زیادی برچسب برای یک محتوا قابل استفاده باشد، بهتر است حداکثر پنج مورد از آن‌ها مورد استفاده قرار بگیرید؛ بنابراین افرادی که برچسب‌های بسیار زیادی را برای یک محتوا انتخاب می‌کنند، مشکلاتی برای بهینه‌سازی سایت به وجود می‌آورند، از این رو تعداد بالای برچسب‌ها باعث گمراهی و سردرگمی کاربران شما شده و تجربه کاربر را خدشه‌دار می‌کند و بر روی سئو سایت تأثیر منفی می‌گذارند.

3. از ایجاد تگ‌های جدید اجتناب کنید: پس از طراحی یک سایت باید کلمات و عبارات مورد نظرتان برای برچسب‌گذاری محتوا شناسایی نموده و برچسب‌های مورد نظر ایجاد کنید، موضوعات محتواهایی که تولید می‌کنید باید به صورتی انتخاب شوند که بتوانید از برچسب‌های موجود برای آن‌ها استفاده نمایید و نیازی به ایجاد برچسب جدید نباشد.

 

چه تفاوتی بین برچسب‌گذاری و دسته‌بندی وجود دارد؟

دسته‌بندی جهت گروه‌بندی موضوعات کلی و عمومی سایت هستند و این دسته‌بندی‌ها می‌توانند دارای زیرمجموعه هم باشند و اغلب قابلیت قرارگیری در منوی سایت را دارند و نسبت به برچسب‌ها دارای تعداد کم و از قبل تعریف شده هستند. در صورتی که برچسب‌ها برای توصیف جزئیات خاصی از یک مطلب هستند و در واقع میکرو داده‌هایی هستند که می‌توانید برای طبقه‌بندی خرد مطالب خود از آن‌ها استفاده نمایید. برچسب‌ها به صورت سلسله مراتبی نیستند و در تعداد زیاد و در زمان تولید محتوا وابسته به محتوا، ایجاد می‌شوند.

 

چه اشتباهاتی در برچسب‌گذاری محتوا متداول است؟

 

چه اشتباهاتی در برچسب‌گذاری محتوا متداول است؟

  • برچسب همان کلمه کلیدی اصلی است: برخی افراد تصور می‌کنند برچسب همان کلمه کلیدی است در صورتی که برچسب کلمه یا عبارتیست که باید متفاوت از کلمه کلیدی اصلی باشد اما مرتبط با آن باشد. در واقع در اغلب موارد برچسب‌ها را با عنوان کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی نیز می شناسند.
  • برچسب ها باید زیاد باشند: این تصور کاملاً اشتباه است و برچسب‌های بسیار زیاد علاوه‌بر اینکه مفید نیستند بلکه تأثیرات منفی بر روی سئو سایت دارد؛ از این رو بهتر است حداقل 3 و حداکثر 5 برچسب برای هر محتوا انتخاب کنید.
  • برچسب باید مشابه با دسته بندی های سایت باشد: یکی دیگر از اشتباهات رایج در این زمینه مشابه دانستن برچسب با دسته‌بندی‌ها می‌باشد. در صورتی که برچسبی مشابه با دسته‌بندی ایجاد کردید و از آن استفاده می‌کنید، این کار تأثیرات منفی بر روی سئو سایت ایجاد خواهد کرد؛ از این رو هرگز برچسبی مشابه با دسته‌بندی در سایت ایجاد نکنید و در صورتی که چنین برچسبی در سایت شما وجود دارد از آن استفاده نکنید و از طراح سایت خود بخواهید که این برچسب را حذف کند.

از دیگر اشتباهاتی که ممکن است در این زمینه به وجود آیند، عبارتند از:

  • تولید محتوای تکراری: اگر برچسب‌های شما دارای محتوای یکسان باشد، سایت شما با مشکل بزرگی به نام duplicate content مواجه خواهد شد و این مورد همان مسئله محتوای تکراری از نظر گوگل محسوب می‌شود و به سئو سایت شما آسیب خواهد زد.
  • Cannibalization: استفاده از برچسب مشابه با عنوان محتوا این مشکل را ممکن است برای شما ایجاد کند و دو صفحه شما در صفحات گوگل با هم رقابت کنند که در نهایت این موضوع به ضرر شما تمام خواهد شد.

 

چگونه می‌توانید برچسب‌گذاری اشتباه را اصلاح نمایید؟

باید در ابتدا برچسب‌های مهم را شناخته و از پتانسیل آن‌ها جهت ارتباط صفحات با یکدیگر استفاده نمایید و سپس با این دو روش، جهت اصلاح برچسب‌های اشتباه اقدام نمایید.

1. حذف برچسب‌ها: راحت‌ترین روش حذف صفحات برچسب می‌باشد، البته باید دقت داشته باشید با این کار برچسب شما به صورت پیش‌فرض به صفحه ۴۰۴ ریدایرکت می‌شود. در صورتی که صفحه ۴۰۴، باکیفیت و شخصی‌سازی شده در اختیار دارید این کار مشکل بزرگی برای شما ایجاد نخواهد کرد.

2. ریدایرکت ۳۰۱ یا استفاده از Canonical: یکی از روش‌های از بین بردن برچسب‌های اضافی و زامبی پیج‌ها، ریدایرکت آن‌ها به صفحات و مقالات مرتبط می‌باشد برای این کار از رل کنونیکال هم می‌توانید استفاده نمایید.

 

 10 راهکار کلیدی جهت برچسب‌گذاری اصولی محتوا

 

 10 راهکار کلیدی جهت برچسب‌گذاری اصولی محتوا

1. تولید محتوای اختصاصی برای برچسب

2. حتماً مراقب برچسب‌های تکراری باشید.

3. برچسب‌ها‌ باید عمومی و قابل تکرار باشد.

4. محتواهای مربوطه را نیز مورد عنایت قرار دهید.

5. تا حد امکان از برچسب‌های قبلی استفاده نمایید.

6. برچسب‌های هر نوشته باید تا حد ممکن کم باشد.

7. هرگز از متاتایتل و متادیسکریپشن جذاب، غفلت نکنید.

8. حتماً در انتخاب کلمات کلیدی مناسب وسواس به خرج دهید.

9. به اسکلت‌بندی و طراحی ساختار مناسب صفحات توجه داشته باشید.

10. جادوی سئوی خارجی (توجه داشته باشید که لینک‌سازی روی صفحات آرشیو انجام دهید تا اعتبار آن، شامل حال مقاله‌های زیر مجموعه هم شود.)

 

نتیجه گیری

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، برچسب‌گذاری یکی از استراتژی‌های سئو محسوب می‌شود که به موتورهای جست‌وجو این فرصت را می‌دهد که سایت‌ها را برمبنای محتوای صفحات وب رتبه‌بندی کنند. در این محتوا از سایت پزشک کسب و کار شما را با برچسب‌گذاری محتوا و انواع آن، مزایا، ابزارها و اصول آن آشنا کردیم و در انتهای محتوا اشتباهات متداول در این زمینه و اصلاح آن‌ها پرداختیم و 10 راهکار کلیدی جهت برچسب‌گذاری محتوا به شما ارائه کردیم.

 

نوشتن یک نظر

نظر