کنیبالیزیش یا همنوع خواری چیست و چگونه از شر  این مشکل در  صفحه خود خلاص شویم؟

  • زمان تقریبی مطالعه 12 دقیقه
  • 875

کانیبالیزیش یا هم نوع خواری چیست و چگونه از شر  این مشکل در  صفحه خود خلاص شویم؟

 

کنیبالیزیشن یا هم نوع خواری زمانی در وب سایتتان رخ میدهد که صفحات سایت، شروع به بلعیدن و نابودی یکدیگر می کنند و علت این اتفاق نیز این می باشد که دو یا چند صفحه، کلمات کلیدی و اهداف یکسان دارند و در نتیجه باعث افت جایگاه در رتبه نتایج، نرخ کلیک و بازدید سایت و کاهش آمار کلمات کلیدی هم می شوند. این اتفاق در سئو و بهینه سازی سایت تاثیر منفی می گذارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد کانیبالیزیش و تاثیراتش در سئو و عملکرد سایت تا ادامه این مقاله از پزشک کسب و کار با ما همراه باشید. حال تاثیرات هم نوع خواری را در سئو باهم بررسی می کنیم:

 

کنیبالیزیشن (Keyword Cannibalization)چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

 

کنیبالیزیشن (Keyword Cannibalization)چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

  • رقابت با خود

تکرار زیادی کلمات کلیدی در صفحات متعدد وب سایتتان از دیدگاه ربات های گوگل به این معنی می باشد که شما در حال رقابت با خودتان هستید که این موضوع اصلا نشانه خوبی نمی باشد.

 

  • کاهش رتبه صفحات

فرض کنید که شما دو پست با موضوع و اهداف مشابهی در سایت خود به اشتراک گذاشته باشید، حال گوگل نمی تواند تشخیص دهد که کدام یک از مقالات شما باید رتبه بالاتری را کسب کنند و همچنین عملیات های مهمی مانند بک لینک و CTR در پست های متعدد به جای یک پست، با سقوط مواجه می شوند و همین امر موجب کاهش رتبه در لیست نتایج خواهد شد.

 

برای مطالعه بیشتر: صفر تا صد الگوریتم گوگل برت، 4 نکته کلیدی برای بهینه سازی سایت و محتوا

 

  • کاهش قدرت صفحه و کیفیت محتوا در آن صفحه

صفحات شما با یکدیگر در وب سایت خودتان و همچنین با تمامی صفحات موجود در فضای اینترنت، در رقابت می باشند. حال با رخ دادن مشکل کنیبالیزیشن، به جای اینکه اعتبار یک صفحه، نرخ کلیک و بازدید و ... برای یک صفحه اندازه گیری و نسبت داده شود، میان چندین صفحه تقسیم خواهد شد. دلیل ایجاد همچین مشکلی، محتوای نامفهوم و نا مرتبط با کلیدواژه ها، قرار دادن کلید واژه های مشابه در چند صفحه، نوشتن محتواهای تکرارای و بی ارزش، می توانند باشند. بنابراین این مشکل شانس بک لینک و ترافیک سایت را پایین می آورند.

 

  • کاهش ارزش صفحه مربوطه

اگر اهداف و موضوعات چند صفحه ی وبسایتتان بسیار مشابه به هم باشند، گوگل متوجه این موضوع خواهد شد و شرایط این صفحات را یکسان در نظر می گیرد و این امکان وجود دارد که صفحات ضعیف تر را مهم تر در نظر بگیرد و صفحات دیگر را بی ارزش در نظر بگیرد.

 

  • بک لینک‌های رقیق شده و Anchor Text

کنیبالیزیشن کلمه کلیدی، لینک هایی را که به وسیله آن ها کاربران می توانند به یک صفحه مخصوص از سایتی هدایت شوند، بین چندین صفحه لینک دهی می‌کند. بنابراین بازدیدکنندگان به جای اینکه وارد یک صفحه مخصوص شوند، به صفحات گوناگونی هدایت می‌شوند.

 

  • نرخ تبدیل کاهش می‌یابد

همواره نرخ تبدیل از مهم ترین رویداد ها در زمینه سئو می باشد، به طوری تمامی کسب و کار ها و وبمستران در تلاش می باشند تا به یک نرخ تبدیل خوب و ایده عال برسند و جز مهمترین اهدافشان می باشد. منتها با ایجاد مشکل کنیبالیزیشن، بعید است که تمام صفحات به نرخ تبدیل یکسان واقعی خود برسند. در حقیقت به این شکل می باشد که نرخ تبدیل برخی از صفحات بیشتر از باقی آن ها می باشد و صفحاتی که دچار هم نوع خواری شده باشند، تمامی تبدیل ها و ویژگی های مثبت یک صفحه را میان سایر صفحه ها تقسیم می کند و نرخ تبدیل، یک نرخ غیر واقعی و غیر قابل قبول می باشد.

 

  • هدر رفتن بودجه خزش

به علت به وجودداشتن صفحات تکراری و کم ارزش و نامفهوم از نظر کنیبالیزیشن، بودجه خزش سایت در صفحات کم ارزش تر هدر می رود و این امر موجب دیر ایندکس شدن آدرس های مهم وبا ارزش سایت می شود.

 

  • کاهش نرخ کلیک

کاربران در نتایج گوگل، پس از مشاهده ی دو نتیجه یکسان که موجب سرگردانی و گمراهی آنان می شود، علاقه ای ندارند تا وارد این سایت هایی که چنین مشکلاتی دارند بشوند و همین موضوع سبب شده تا نرخ کلیک و بازدید کننده های سایت بسیار کاهش یابد.

 

از کجا متوجه شویم که صفحات سایتمان دچار هم نوع خواری شده اند؟

 

از کجا متوجه شویم که صفحات سایتمان دچار هم نوع خواری شده اند؟

1- روش اول استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول برای تشخیص وجود کنیبالیزیشن در صفحه

اصلی ترین ابزار برای بررسی سئوی سایت گوگل سرچ کنسول می باشد. همچنین با کمک آن به خوبی مشکلات مربوط با کنیبالیزیشن را در سایتمان می توانیم تشخیص دهیم.

در ابتدا باید گزینه PERFORMANCE را از منو سمت چپ در سرچ کنسول انتخاب کنیم و لیستی از مفاهیم کلیدی که سایت ما توسط آن‌ها ایمپرشن و کلیک دریافت می‌کند را مشاهده خواهیم کرد. سپس با کلیک روی یکی از این QUERIY ها و انتخاب تب PAGES، لیستی از صفحاتی که در آن ها با کلمه کلیدی مورد نظرتان رتبه گرفته‌اند، نشان داده می شود. حال می توانیم آمار کلیک و ایمپرشن این صفحات را مشاهده و بررسی کنیم.

ابتدا باید صفحاتی را که کلمات کلیدی مشابه و یکسان دارند را مد نظرمان قرار دهیم زیرا امکان وجود کنیبالیزیشن در این صفحات وجود دارد. نمایش چند صفحه از سایتمان به طور Site Link در کلمات کلیدی یا عبارت های پرجستجو، طبیعی می باشد و نمی توان گفت که کنیبالیزیشن رخ داده است زیرا صفحات در نتایج جستجو اهداف و موضوع های یکسانی ندارند و تنها عبارات یکسان و مشابهی دارند. پس این صفحات مشکلی ایجاد نمی کنند و علاوه بر آن باعث بهبود تجربه کاربری می شود. صفحات در قسمت site link نمایش داده می شود و باعث تغییرات آمار در سرچ کنسول خواهد شد.

 

2- روش دوم استفاده از تکنیک Site برای تشخیص کنیبالیزیشن در صفحاتمان

علاوه بر ابزار سرچ کنسول، تکنیک آسان و کارآمد عملگر Site درتشخیص کنیبالیزیشن به ما کمک خواهد کرد. برای استفاده از تکنیک عملگر Site باید کلمات کلیدی مدنظرمان را در نوار جستجو گوگل وارد می کنیم. این گونه می نویسیم که:

کلمه کلیدی Site:example.com

در هر دو روشی که ذکر کردیم، باید مراحل جستجو را به صورت دستی و به ازای کلمات کلیدی انجام دهیم که وقت و انرژی زیادی از ما میگیرد و به همین علت بهتر است این روش های یافتن کنیبالیزیشن را با عبارت های مهم و کلیدی با جستجوی بالا، شروع کنیم.

 

چگونه می توانیم مشکل کنیبالیزیشن موجود در سایتمان را بدون آسیب رساندن به رتبه و ترافیک صفحات، حل کنیم؟

شاید برایتان این سوال ایجاد شود که پس از اینکه صفحاتی که دچار کنیبالیزیشن شده اند را پیدا کردیم، باید چه کاری انجام دهیم؟ ما برایتان راه حل هایی آورده ایم که با کمک آن ها می توانید به جنگ با کنیبالیزیشن رفته و آن را شکست دهید

 

1- استفاده از ریدایرکت

هنگامی در سایت خود صفحاتی را با محتوا، موضوع و کلمات کلیدی یکسان بیابیم که در حال هم نوع خواری باشند، بهترین گزینه نگه داشتن یک صفحه و پاک کردن باقی صفحات مشابه می باشد. به این طریق که بررسی می کنیم و بهترین صفحه را از راه بررسی بک لینک ها، تعداد کلمات کلیدی، نرخ بازدید و رتبه آن انتخاب می کنیم و پس ازانجام این کار به راحتی باقی صفحات مشابه را پاک می کنیم. پس از انجام این مرحله ار ریدایرکت استفاده می کنیم و اعتبار و ارزش آن صفحات را به صفحه هدف انتقال می دهیم. با انجام این کارها بازدیدکنندگان را به بهترین صفحه مان هدایت می کنیم. این روش راحت ترین راه حل برای از بین بردن هم نوع خواری می باشد.

 

2- ادغام و جداسازی صفحات برای ایجاد یک صفحه قدرتمند

پیش از حذف و ریدایرکت کردن صفحات بهتر است که محتوایشان را با دقت بررسی کنیم تا در صورت وجود متن، تصویر یا ویدئوی ارزشمند در این صفحات، آن ها را به صفحه ی هدف انتقال دهیم و یک جمع آوری محتوا و بازنویسی کوتاهی در صفحه هدف انجام دهیم و پس از آن به مخاطبان ارائه می دهیم.

 

3- بازبینی در لینک‌سازی داخلی و خارجی

اگر از انکر تکست یکسان برای لینک سازی داخلی میان صفحات مختلف سایت استفاده کنیم، این امکان وجود دارد که با مشکل کنیبالیزیشن رو به رو شویم. در مواقع بسیاری بازسازی و لینک سازی سایت کمک بسیاری به ما در رفع مشکل هم نوع خواری می کند. در لینک سازی داخلی باید لینک ها به صورت کاملا درست و با انکر تکست های متنوع به صفحات مد نظرمان لینک شده باشند. طبیعتا بررسی و بازنویسی لینک‌های داخلی، به تنهایی تمام مشکلاتمان را نمی‌تواند حل کند. توجه داشته باشید که از این روش، باید پس از حذف صفحات و ریدایرکت کردن آن‌ها استفاده ‌کنیم.

 

4- حل مشکل کنیبالیزیشن با استفاده از تگ کنونیکال

گاهی اوقات صفحات مشابه را نمی توان به راحتی حذف و ریدایرکت کرد و تنها یک صفحه را نگه داشت؛ زیرا این صفحات برای کاربران مفید و با ارزش می باشند با این وجود که قوانین سئو را نقض کرده اند و دچار هم نوع خواری نیز می باشند. به طور مثال یک فروشگاه اینترنتی را در نظر بگیرید که از فیلترها و مرتب سازی صفحات استفاده می کند و با انجام این عمل صفحه های جدیدی ایجاد می شود که اهداف جدیدی ندارند و اگر آدرس هایشان به عنوان صفحات مجزا در گوگل ایندکس شوند، علاوه بر اینکه باید با یکدیگر رقابت کنند، بودجه خزش سایت را بی دلیل استفاده می کنند که در این گونه موارد باید از تگ کنونیکال استفاده کنیم.

 

5- استفاده از تگ Noindex که صفحه برای ربات‌های گوگل مسدود می کند

زمانی که نتوانیم صفحات مشکل دار را حذف و ریدایرکت کنیم، از تگ noindex استفاده می‌کنیم. باید تگ نو ایندکس را در قسمت هدر صفحات قرار دهیم تا گوگل نتواند آن ها را ایندکس کند.

<‌meta name="robots" content="noindex, follow" ‌/>

با کمک این روش ها تمامی صفحات در سایتمان باقی می ماند و فقط صفحه ای که تگ نو ایندکس ندارد ایندکس می شود و در صفحه نتایج گوگل نمایش داده می شود. با استفاده از این روش، دیگر چند صفحه مشابه با محتوای یسکان در لیست نتایج گوگل نخواهیم داشت.

همچنین با کمک فایل Robots.txt می توانیم دسترسی های گوگل را به صفحات سایت مسدود سازیم. اما در برخی از موارد گوگل به خود این اجازه را می دهد که دستوراتمان را نادیده بگیرد و آن صفحات را ایندکس کند. به همین علت باید برای اطمینان بیشتر از تگ noindex در صفحه مورد نظرمان استفاده کنیم.

 

چگونه از به وجود آمدن کنیبالیزیشن جلوگیری کنیم؟

 

چگونه از به وجود آمدن کنیبالیزیشن جلوگیری کنیم؟

۱. شناختن اصول اولیه سئو

با شناخت کامل سئو، چک لیست های آن و اجرای قوانین و تکنیک های آن به درستی، رتبه و ترافیک خوبی را دریافت خواهیم کرد. همچنین با شناختن کامل سئو و قواعدش، از کلمات کلیدی به درستی استفاده می کنیم و صفحات مشابه ایجاد نخواهیم کرد. همچنین به هیچ عنوان نباید از سئوی کلاه سیاه استفاده کرد زیرا موجب افت رتبه سایتمان خواهد شد.

 

۲. در نظر گرفتن اصول فنی سئو

می توان گفت سئو تکنیکال به طور خلاصه شامل موارد زیر می‌باشد:

  • ایجاد یک معماری سایت موثر با قالب بندی URL، استفاده از زیر دامنه‌ها و استفاده از متا تگ‌های صحیح.
  • طراحی با دقت وب سایت برای اطمینان از بارگذاری سریع صفحات.
  • دسترسی به فهرست سازی و صفحه بندی برای هدایت ربات‌ها در اطراف وب سایت شما.

 

۳. عبارات کلیدی طولانی را هدف قرار دهید

از دیگر روش های عالی برای افزایش سئو و جلوگیری از کنیبالیزیشن کلمات کلیدی این می باشد که عبارات‌های طولانی (long tail keyword) را مورد هدف خود قرار دهیم. ممکن است کلمات کلیدی بلند به اندازه کلمات کلیدی اصلی ترافیک ایجاد نکنند، اما جزئیات بیشتری را در بر میگیرند و در نتیجه امکان جذب جمع بیشتری از بازدیدکنندگان را به وجود می آورد و شانس برجسته شدن چندین عبارت در وب سایتمان افزایش می یابد.

 

۴. از کلمات کلیدی مهم و متنوع استفاده کنید

برخی از موضوع های محتواها نیاز به پوشش های بیشتری دارند و در نتیجه بهتر است گاهی به جای ایجاد یک محتوای 30000 کلمه ای چند محتوای کوتاه تر که همگی به هم متصل می باشد ایجاد کنیم و به یکدیگر لینک دهی کنیم که سبب می شود مخاطبان بیشتری وارد سایتتان شوند.

 

سخن آخر

کانیبالیزیش (Cannibalization) هنگامی رخ می دهد که افراد به طور ناخواسته یا به دلیل نداشتن آشنایی با قوانین سئو، محتواهایی با مفاهیم کاملا یکسان و کلمات کلیدی مشابه ایجاد می کنند که این محتواها خود به خود باعث نابودی یک دیگر می شوند. پس باید همیشه هوشیار باشیم تا در صورت ایجاد کانیبالیزیش در صفحاتمان، به سرعت از آن ها مطلع شویم و با استفاده از شیوه هایی که در این محتوا بیان کرده ایم، کانیبالیزیش به وجود آمده در صفحاتمان را از بین ببریم . زیرا اگر از این مشکل جلوگیری نکنیم و سایتمان را نجات ندهیم، با مشکلات بسیار خطرناک مانند: کاهش رتبه سایت، کاهش نرخ بازدید، کاهش نرخ کلیک و ... مواجه می شویم. پس این مشکل را جدی بگیرید و با کمک روش هایی که در مقاله از پزشک کسب و کار عنوان کرده ایم آن را بیابید و از ایجاد آن جلوگیری کنید. ممنون که تا پایان این مقاله با ما همراه بوده اید.

نوشتن یک نظر

نظر