هر آنچه لازم است در مورد آنالیز رقبا در اینستاگرام بدانید

  • زمان تقریبی مطالعه 11 دقیقه
  • 577

هر آنچه لازم است در مورد آنالیز  رقبا در اینستاگرام بدانید

 

همانطور که می‌دانید امروزه اینستاگرام، جایگاه بسیار خوبی در بین کسب و کارها پیدا کرده است و آنالیز رقبا در شبکه اجتماعی اینستاگرام یکی از روش‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا رقبای موجود در حوزۀ فعالیت و کسب و کار خود را شناسایی کرده و عملکرد آن‌ها در پیج مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و با این ارزیابی و بررسی‌ها می‌توانید علایق و سلایق مخاطبان را شناسایی کنید و برند کسب و کار خود را در بازار مورد نظرتان معرفی کنید و از تجربیات، عملکردهای آن‌ها استفاده کنید و نقاط قوت (دلایل موفقیت) و نقاط ضعف رقبای خود را بشناسید و نقاط ضعف رقبای خود در کسب و کار را به فرصت برای کسب و کار و معرفی برند خود تبدیل کنید. در این محتوا از سایت پزشک کسب و کار شما را با اهمیت آنالیز رقبا در اینستاگرام، انواع رقیبان، معیارها، ابزارها، فرآیند و مزایای آن آشنا می‌کنیم و در انتها هفت نکته کلیدی و مهم در زمینه آنالیز رقبا در اینستاگرام به شما ارائه خواهیم کرد.

 

چرا آنالیز رقبا در اینستاگرام برای رشد و توسعه کسب و کارتان اهمیت دارد؟

 

چرا آنالیز رقبا در اینستاگرام برای رشد و توسعه کسب و کارتان اهمیت دارد؟

یکی از نکات مهم و کلیدی برای معرفی برند و رونق کسب و کارتان، آنالیز رقبا در اینستاگرام است. شما با استفاده از روش آنالیز رقبا در اینستاگرام می‌توانید از کارهایی که سبب موفقیت رقبای شما (نقاط قوت) شده است الهام بگیرید و از طرف دیگر می‌توانید از کارهایی که سبب شکست رقبای شما (نقاط ضعف) شده است را شناسایی کنید و آن‌ها را به فرصت‌هایی برای رونق کسب و کارتان تبدیل کنید. همچنین با علایق و سلیقه‌های مخاطبان خود آشنا خواهید شد.

 

برای مطالعه بیشتر: سئو اینستاگرام چیست؟ 9 تکنیک فوق العاده برای سئو اینستاگرام

 

انواع رقیبان در بازار

 

انواع رقیبان در بازار

شما با سه نوع رقیب در کسب و کار خود مواجه هستید که عبارتند از:

1. رقبای مستقیم: این نوع رقبا همان محصولات و خدماتی که شما ارائه می‌دهید را عرضه می‌کنند.

2. رقبای غیرمستقیم: رقبایی هستند که محصولات و خدمات آن‌ها می‌تواند جایگزین محصولات و خدمات شما شود.

3. تازه واردها: تازه واردها به اینستاگرام نیز نوع دیگری از رقیبان در کسب و کار شما به شمار می‌روند.

از این رو با آنالیز رقبا در اینستاگرام می‌توانید از کسب و کارهایی که در آینده ممکن است به بازار کار شما وارد شوند، آگاهی پیدا کنید و رقابت خود را با رقیبانتان بهتر مدیریت کنید و در نهایت آینده شغلی خود را تجزیه و تحلیل کنید.

 

با استفاده از آنالیز رقبا در اینستاگرام به چه اطلاعاتی دست خواهید یافت؟

 

با استفاده از آنالیز رقبا در اینستاگرام به چه اطلاعاتی دست خواهید یافت؟

  • گرفتن ایده جهت استوری: همانطور که از نام استوری مشخص است باید حالتی داستان سرایی داشته باشد. با بررسی استوری پیج رقبای خود در زمینه کسب و کارتان می‌توانید متوجه شوید که رقبای شما در استوری بر چه موارد و موضوعاتی تمرکز دارند و شما هم از این موارد می‌توانید برای رونق کسب و کار خود در شبکه‌های مجازی به ویژه اینستاگرام، الهام بگیرید.
  • تجزیه و تحلیل هشتک‌های رقبا: شما با بررسی هشتک‌های رقبای خود می‌توانید هشتک‌های متناسب با موضوع پست‌های پیج کسب و کارتان را انتخاب نمایید و از آن‌ها استفاده کنید. در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که طبق استراتژی هشتک‌گذاری خود از این موارد استفاده نمایید.
  • توجه به بهترین زمان انتشار پست‌های خود: شاید تا کنون در سایت‌های مختلف دیده باشید که باید به زمان انتشار پست‌های رقبای خود که بهترین بازخورد را داشته‌اند، توجه کنید اما این کار برای پیج شما زیاد کارآمد و مفید نیست؛ زیرا مخاطبان شما (دنبال کنندگان)، همان مخاطبان رقیب شما نیستند و از سوی دیگر نقاط قوت، ضعف و مزایای رقابتی رقبای خود را ندارید. از این رو این کار بی‌فایده است. شما باید به جای این کار، بهترین زمان انتشار پست‌های خود را از مسیر Insight/Your Audience/ Most Activity Times)) مشخص کرده و مشاهده کنید که کاربران پیج شما در چه ساعت‌هایی از شبانه روز فعالیت و بازخورد بیشتری داشته و براساس آن فعالیت‌های خود را برنامه‌ریزی نمایید.

 

شما باید در آنالیز رقبا چه معیارهایی را مورد توجه قرار دهید؟

 

شما باید در آنالیز رقبا چه معیارهایی را مورد توجه قرار دهید؟

تعامل: برقراری تعامل با مخاطبان خود بسیار مفید است، در صورتی که این تعاملات کاهش یابد به عنوان یک هشدار برای صاحب برند محسوب می‌شود.

لایک‌ها: همانطور که می‌دانید تعداد لایک‌ها نشان دهندۀ خاص و ویژه بودن آن پست است و از سوی دیگر لایک کردن پست‌ها توسط مخاطبان به شما انرژی و حس موفقیت بسیاری را منتقل می‌کند.

پست‌ها: شما قادر هستید از طریق مشاهده تعداد پست‌های رقبای خود متوجه شوید که چه تعداد پست ارسال می‌کنند و تقویم محتواهای کسب و کار خود را بر طبق این مورد برنامه‌ریزی و تنظیم نمایید.

هشتک‌ها: شما می‌توانید کاربردی‌ترین هشتک‌های رقبای خود را مشاهده کنید.

میزان تعامل: این معیار بیانگر این است که مخاطبان تا چه اندازه با محتوا ارتباط برقرار می‌کنند.

سرعت تعامل: این معیار بیانگر تعداد واکنش‌های موجود در طی زمان‌های مختلف در صفحه است.

نظرات (کامنت‌ها): همانطور که می‌دانید نظرات بیانگر بازخورد پست می‌باشد و از طریق این نظرات می‌توانید از جذابیت محتواهای خود آگاهی یابید و همچنین به نقاط قوت و ضعف خود پی خواهید برد.

دنبال کنندگان (فالوورها): همانطور که می‌دانید تعداد فالوور نمایانگر ثبات و معروفیت برند کسب و کار شماست؛ از این رو باید در آنالیز رقبا به تعداد فالوور (مخاطبان) رقبای خود توجه داشته باشید.

 

چه ابزارهایی برای تجزیه و تحلیل رقبا در اینستاگرام مناسب هستند؟

 

چه ابزارهایی برای تجزیه و تحلیل رقبا در اینستاگرام مناسب هستند؟

 ابزارهای بسیاری برای آنالیز رقبا در اینستاگرام وجود دارد که در اینجا شما را با پنج مورد از این ابزارها آشنا می‌کنیم.

1. Phlanx: شما با استفاده از این ابزار می‌توانید میزان تعامل رقبای خود را در اینستاگرام، ارزیابی کنید.

2. Rival IQ: شما با استفاده از این ابزار می‌توانید از استراتژی‌های رقبای خود اطلاع پیدا کنید.

3. ابزار Vaizle: این ابزار رایگان بوده و همچنین این ابزار به شما این فرصت را می‌دهد که محتواهای خود را با رقبایتان به خوبی مقایسه کنید.

4. ابزار Preview App: این ابزار به صورت اپلیکیشنی جهت انتشار شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود و تجزیه و تحلیل اکانت‌های اینستاگرام را نیز به خوبی انجام می‌دهد.

5. ابزار Unbox Social: این ابزار آنالیز رقبا، چند وجهی بوده و به صورت کامل جستجو در پست‌های رقبا را برای شما انجام می‌دهد.

 

فرآیند آنالیز رقبا در اینستاگرام شامل چه مراحلی می‌شود؟

 

فرآیند آنالیز رقبا در اینستاگرام شامل چه مراحلی می‌شود؟

1. شناسایی رقبا در تمامی شبکه‌های اجتماعی: شما می‌توانید از سه روش رقبای خود را در اینستاگرام پیدا کنید که در اینجا به بیان این روش‌ها می‌پردازیم.

  • جستجو در گوگل: در این روش باید کلمات کلیدی کسب و کار و حوزۀ فعالیت خود را در گوگل جستجو کنید و سایت‌هایی که در صفحۀ اول نمایش می‌دهد را ملاحظه کنید، در واقع این سایت‌ها همان رقبای اصلی شما هستند که در شبکه اجتماعی اینستاگرام فعالیت می‌کنند.
  • جستجو در اینستاگرام: در این روش باید به جای جستجو در گوگل، همان کلمات کلیدی کسب و کار و حوزۀ فعالیت خود را در فضای شبکه اجتماعی اینستاگرام جستجو کنید و هشتک‌هایی که نمایش داده می‌شوند را رصد کنید تا به پیج رقبای خود دست یابید.
  • استفاده از لیست فالوورهای رقبا: در این روش باید پیج‌هایی که از طریق اینستاگرام جستجو کردید و میزان فالوورهای آن‌ها را مشاهده کنید؛ زیرا طبیعتاً افرادی که دارای فالوورهای زیادی هستند، همان رقیبان اصلی شما محسوب می‌شوند.

در نهایت شما از این روش‌های گفته شده، رقبای اصلی خود را شناسایی کرده و یک لیست از اسامی آن‌ها تهیه کنید و به آنالیز رقبا در اینستاگرام بپردازید.

2. بررسی نوع و استراتژی محتوا در اینستاگرام: شما باید پست‌ها و نوع فعالیت پیج رقبای خود را آنالیز کرده و هشتک‌هایی که آن‌ها در استوری‌ها و پست‌های خود منتشر کردند، فرمت‌های مورد استفاده در تولید محتوا، هدف آن‌ها از راه اندازی پیج و ... را توجه کنید.

3. بررسی جامعه مخاطب پیج‌های رقبا در اینستاگرام: همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم جهت ثبات برند، تعداد فالوور بسیار مهم است؛ از این رو در آنالیز رقبا باید تعداد فالوورهای رقیب خود را توجه کنید و از نحوۀ افزایش و کاهش آن‌ها یک نمودار تهیه کنید. همچنین باید به تعداد لایک‌ها و کامنت‌های آن‌ها توجه داشته باشید و اطلاعات لازم را یادداشت کنید تا با علایق و سلایق مخاطبان پیج آشنا شوید.

4. انجام آنالیز SWOT: شما برای رونق و گسترش کسب و کار و حوزۀ فعالیتی خود همواره به یک استراتژی و برنامه مناسب نیاز دارید. یکی از ابزارهایی که به آنالیز رقبا در اینستاگرام کمک می‌کند، تحلیل استراتژی راهبردی (SWOT) می‌باشد که استفاده از این ابزار به شما و کسب و کارتان کمک می‌کند که نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و با شناسایی فرصت‌ها و تهدیدهایی که با آن‌ها رو به رو هستید، با استفاده از راهکارهایی هوشمندانه در جهت دستیابی به موفقیت، استفاده خواهید کرد. این روش پرکاربرد بوده و دارای بازدهی بالایی در آنالیز رقبا در اینستاگرام است که بسیاری از شرکت‌ها و کسب و کارهای موفق از این استراتژی جهت بهبود عملکرد خود استفاده می‌کنند.

5. بررسی میزان تعامل کاربران با اکانت تجاری: همانطور که می‌دانید تنها داشتن محتوای مناسب کافی نیست و باید مخاطبان با این محتواها تعامل برقرار کنند که آنالیز رقبا در اینستاگرام می‌توان میزان تعامل کاربران آن پیج با محتوای تولید شده را از طریق تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها، ذخیره و فوروارد مشاهده نمایید و براساس آن‌ها متوجه شوید که چه محتواها و کدام فرمت‌های محتوایی برای مخاطبان جذاب است.

6. بررسی تغییرات در گذر زمان: شما باید تمامی موارد گفته شده را در گذر زمان مورد بررسی قرار دهید و تغییرات و روند آن‌ها را مشاهده کنید. همچنین مشاهده کنید که چه کارهایی بازخورد مثبت و چه کارهایی سبب کاهش میزان تعامل کاربران شده است که همۀ این موارد به شما در تدوین استراتژی موفقیت و رونق کسب و کارتان کمک خواهد کرد.

 

آنالیز رقبا در اینستاگرام چه مزایایی دارد؟

 

آنالیز رقبا در اینستاگرام چه مزایایی دارد؟

  • این روش به شما کمک می‌کند برترین رتبه را در بین رقبای خود کسب کنید.
  • شما با این روش مخاطبان را بهتر درک کرده و نوع محتوای مورد علاقه آن‌ها مشخص می‌شود.
  • شما با این روش می‌توانید فرصت‌های جدید را کشف کرده و از شکاف‌ها و ضعف‌های موجود آگاهی پیدا کنید.
  • شما با این روش قادرید ویژگی‌های مختلف را آزمایش کنید و از درست بودن و نادرستی آن‌ها آگاهی پیدا کنید.
  • این روش بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی بوده و به شما در کسب موفقیت در فضای اینستاگرام کمک بسزایی می‌کند.
  • شما با این روش می‌توانید آگاهی پیدا کنید که محصولات و خدمات خود را در کدام بازار عرضه کنید و از فرصت‌های موجود در بازار آگاه شوید.
  • شما با این روش قادرید برند خود را بیازمایید و می‌توانید از جایگاه و رتبه کنونی خود نسبت به رقبایتان آگاهی پیدا کنید و در جهت بهبود آن تلاش کنید.
  • شما با این روش می‌توانید راجع به رقبای خود و نحوۀ تولید محتوای آن‌ها آگاهی پیدا می‌کنید و قادرید در جهت تولید محتوای بهتر، از آن‌ها الهام بگیرید.
  • شما با این روش می‌توانید پی ببرید که مخاطبان اکثر وقت خود را در فضای اینستاگرام به چه کارهایی مشغول هستند تا بر روی همان موارد تمرکز نمایید.
  • شما با این روش قادرید همواره از نقاط قوت و ضعف رقبای خود آگاهی پیدا کنید و از نقاط ضعف آن‌ها در حوزۀ فعالیت به عنوان فرصتی برای کسب و کار خودتان استفاده کنید.

 

نکات کلیدی و مهم جهت آنالیز رقبا در اینستاگرام

 

نکات کلیدی و مهم جهت آنالیز رقبا در اینستاگرام

1. ایده بگیرید ولی کپی نکنید.

2. به سراغ کارهای ویژه و خاصی باشید.

3. فرصت‌ها و تهدیدها را شناسایی نمایید.

4. نقاط ضعف پیج‌های رقبایتان را فراموش نکنید.

5. اصلاً ناامید نشوید و در این کار صبر، حوصله و دقت به خرج دهید.

6. در آنالیز رقبا در قضای اینستاگرام از هر گونه تعصبات دوری کنید.

7. در آنالیز رقبا و تفسیر اطلاعات به صورت سازمان یافته فعالیت کنید.

 

نتیجه گیری

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، آنالیز رقبا در اینستاگرام یکی از اقدامات ضروری و کلیدی برای معرفی برند و رونق کسب و کارتان در فضای اینستاگرام می‌باشد که در این محتوا سایت پزشک کسب و کار شما را با اهمیت آنالیز رقبا در اینستاگرام، انواع رقیبان موجود در بازار، معیارها، ابزارها، فرآیند و مزایای آن آشنا کردیم و در انتها هفت نکته کلیدی و مهم در زمینه آنالیز رقبا در اینستاگرام جهت معرفی برند و رونق کسب و کارتان ارائه کردیم.

نوشتن یک نظر

نظر