بوم کسب و کار

  • زمان تقریبی مطالعه 8 دقیقه
  • 3145

بوم کسب و کار

 

بوم مدل کسب و کار راهی آسان برای پیشرفت شغل شما

اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که به فکر استارت کار جدیدی می باشید و سعی دارید که در کار خود موفق باشید و بیشترین نتیجه را در کسب و کارتان دریافت کنید، می توانید با پیروی از مدل بوم کسب و کار مربوط به شغل خودتان موفقیت بزرگی را در کسب و کار خود بدست بیاورید. شما می توانید با کمک مدل بوم کسب و کار بهترین شرکا و بهترین راه های ارتباطی با مشتریان خود را پیدا کنید. ما را در ادامه ی این محتوا همراهی کنید تا شما را با ۹ روش اصلی بوم کسب و کار و تاثیرات آن بر کسب و کارتان آشنا سازیم.

 

بوم مدل کسب و کار را بیشتر بشناسید.

بوم مدل کسب و کار راهی است برای به نمایش کشاندن هر چه راحت تر شغل شما. بوم مدل کسب و کار این امکان را به شما و شغلتان می دهد تا بتوانید مسیر درآمدزایی خود را به نمایش بکشانید. شما می توانید به کمک بوم مدل کسب و کار مسیر پیشرفت خود را در زمینه ی تولید و تحقق نیاز مشتری و در نهایت درآمدزایی پیش بینی نمایید‌. بوم مدل کسب و کار همانند یک نقشه ی گنج عمل می کند که اگر با شروع کارتان از آن نقشه پیروی نمایید، باعث پیشرفت شما در کارتان می شود‌.

شما می توانید به کمک بوم مدل کسب و کار تمام فعالیت های مربوط به حیطه ی شغلی خود را به نمایش بگذارید.

استروالدر نخستین شخصی بود که طرح مدل بوم کسب و کار را روی کار آورد. این شخص با روی کار آوردن ۹ قسمت در این بوم، درصد موفقیت افراد را در شغلشان افزایش داد. در ادامه این مطلب شما را با بخش های مختلف مدل بوم کسب و کار آشنا می سازیم.

 

تمرکز بوم مدل کسب و کار بیشتر روی چه قسمت هایی است؟

 

تمرکز بوم مدل کسب و کار بیشتر روی چه قسمت هایی است؟

بیشترین توجه بوم مدل کسب و کار بر روی شغل شما و مشتریان شما می باشد.

اگر بخواهیم به طور خلاصه به توضیح کامل از بوم مدل کسب و کار بپردازیم آن را می توانیم به دو قسمت کلی، یعنی قسمتی برای کسب و کار شما و قسمت دیگر مشتریان شما بخش بندی نماییم. بوم مدل کسب و کار در کل از ۹ قسمت تشکیل شده است. تمامی این نه قسمت تکمیل‌کننده ی دو قسمت اصلی یعنی همان کسب و کار و مشتریان می باشد. شما می توانید با تهیه بوم کسب و کار مربوط به شغل خودتان بیشترین پیشرفت را در حیطه شغلی خود انجام دهید. چرا که به کمک این بوم می توانید مشتریان خود را شناسایی کنید و از آن جایی که تولید محصول در کسب و کارتان بر عهده خودتان می باشد و جذب مشتری به بازار بستگی دارد، پس به کمک بوم کسب و کار می توانید به شناخت بهتر مشتریان خود و جذب و کمک به حفظ و نگهداری آن ها بپردازید‌.

 

قسمت های اصلی تشکیل دهنده ی بوم کسب و کار

 

قسمت های اصلی تشکیل دهنده ی بوم کسب و کار

  1. بخش مشتریان

این قسمت در بوم مدل کسب و کار به بررسی مشتریانی می پردازد که قرار است از کالاها و یا قسمت های مختلف شغلی شما استفاده نمایند. در این بخش سوالاتی مانند موارد زیر پیش می آید که باید به آن ها پاسخ داده شود.

  • مشتریان مربوط به شغل من چه کسانی هستند؟
  • حس مشتری نسبت به کالاهای من چیست؟
  • مشتری چه انتظاراتی از شغل من دارد؟

در این میان بعد از پاسخ دهی به سوالات بالا شما باید اقدام به شناسایی مشتریان خود نمایید.

 

  1. ارزش پیشنهادی

در این بخش شما باید ارزش کاربردی محصولات خود را برای مشتریانتان مشخص نمایید.

از جمله سوالاتی که در این بخش باید به آن پاسخ دهید موارد زیر است:

  • محصولات ما چه مزیت هایی برای مشتریان ما دارند؟
  • آیا در صورت استفاده ی مشتری از محصولات ما به مشتریان سود می رسد؟
  • چه عواملی باعث اعتماد مشتریان نسبت به محصولات ما می شود؟

 

  1. کانال ارتباطی

یکی دیگر از بخش های بوم مدل کسب و کار، کانال ارتباطی می باشد. شما می توانید از طریق راه های ارتباطی مختلف مانند انواع شبکه های اجتماعی و یا انواع رسانه ها کالای خود را به مشتریان معرفی نمایید و کسب درآمد کنید. در این میان سوالاتی چون:

  • از چه طریقی کالاها و یا ارزش پیشنهادی را به مشتریان خود برسانم‌؟
  • آیا معرفی محصولات از طریق کانال های مختلف فایده ای هم دارد؟
  • چه کارهایی را باید انجام دهیم تا مشتری به راه های ارتباطی پیشنهادی ما اعتماد کنند؟

 

  1. ارتباط با مشتری

قسمت دیگری که در بوم کسب و کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است نحوه ی نگهداری مشتری می باشد. اگر شما تمام مراحل قبل را به خوبی هم انجام داده باشید ولی قادر به حفظ مشتری خود نباشید، تمام تلاش هایی که تا این مرحله انجام داده اید بی فایده است. پس شما باید تمام تلاش خود را کنید تا بتوانید رابطه ای پایدار با مشتریان خود داشته باشید.

از جمله سوالاتی که در این مرحله ایجاد می شود این است که:

  • چگونه مشتری جذب کنم؟
  • چگونه مشتریان خود را نگه دارم؟

 

  1. جریان درآمد زایی

تمام اهداف هر فرد از استارت کار و ایجاد شغل رسیدن به درآمد می باشد. رعایت و اجرای بوم مدل کسب و کار به شغل شما این امکان را می دهد تا هر چه سریع تر بتوانید به درآمد برسید. به طور مثال در شغل فروشندگی، کسب درآمد از طریق فروش کالا می باشد.

 

بیشتر بدانید: بوم کسب وکار پزشکی چیست؟

 

  1. شرکای کلیدی

حتما برای شما هم پیش آمده است که برای پیشرفت خود در حوزه کاری در مواردی نیاز به شریک داشته باشید. منظور از شریک صرفا شریک مالی نیست. شریک می تواند در حوزه های مختلف به کمک پیشرفت شغل شما بی آید. به طور مثال در حوزه ی خدمات سایت و اپلیکیشن، گوگل می تواند به عنوان یک شرکای کلیدی باشد.

 

  1. منابع کلیدی

قسمت دیگر مدل بوم کسب و کار، منابع کلیدی می باشد. یک فرد برای اینکه بتواند در حیطه شغلی خود پیشرفت کند علاوه بر رعایت نکات گفته شده باید قادر به تهیه ی منابع کلیدی باشد. منابعی شامل بودجه اولیه، منابع انسانی و .....

 

  1. هزینه ها

قبل از اینکه شغلتان را به طور جدی استارت بزنید، هزینه های اصلی را مشخص نمایید. همچنین به این موضوع بیندیشید که آیا شغل شما می تواند هزینه هایی را که در این مسیر خرج کرده اید را جایگزین کند یا خیر؟

 

  1. فعالیت های کلیدی

یکی از مهم ترین بخش های بوم کسب و کار قسمت فعالیت های کلیدی می باشد. به این نکته توجه کنید که اگر حتی تمام مراحل قبل را رعایت کنید ولی تمرکز خودتان را روی شغل اصلیتان قرار ندهید و به کارهای متفرقه دیگری بپردازید، باعث کم شدن مشتری و کاهش درآمد و در نهایت باعث شکست شغلی می شود.

 

برای مطالعه بیشتر انواع بوم های کسب و کار می توانید به سایت پزشک کسب و کار مراجعه کنید: بوم کسب و کار خیاطی 

 

به نظر شما چرا باید بوم کسب و کار داشته باشیم؟

 

به نظر شما چرا باید بوم کسب و کار داشته باشیم؟

 حتما برای شما هم پیش آمده است که در برخورد اول با شخصی برای توضیح شغل خود مجبور به پاسخ سوالاتی چون: چه شغلی دارید؟ میزان فروشتان چقدر است؟ میزان درآمدتان چقدر می باشد؟ این سوالات، سوالاتی است که هر شخصی در برخورد اول از شما و کسب و کارتان می پرسد. اما این سوالات بیشتر پاسخ گوی کارهای قدیم بوده است و توضیح کاملی برای کسب و کارهای امروزی نمی باشد. از آن جایی که مشاغل امروزی پیچیده تر شده است سوالات هم در همراستای مشاغل بیشتر شده است. سوالاتی چون چگونه جذب مشتری می کنید؟ چگونه مشتری را حفظ می کنید؟ منبع درآمد اولیه ی شغلتان چقدر است؟ و... تعداد سوالات در این راستا به حدی زیاد است که افراد قدرت پاسخگویی به آن را ندارند. در این بین شما می توانید به کمک بوم کسب و کار به راحتی شغل خودتان را برای مشتریان و شرکای خود توضیح دهید. همچنین می توانید مشتریان خود را با کوچکترین تغییرات ایجاد شده روی شغلتان مطلع سازید.

 

تفاوت اصلی بوم ناب و بوم کسب و کار چیست؟

 

تفاوت اصلی بوم ناب و بوم کسب و کار چیست؟

در یک توضیح خلاصه و مفید از تفاوت بوم ناب و بوم کسب و کار می‌توانیم بگوییم که بوم کسب و کار نمونه کامل شده از تمامی بوم ها مخصوصاً گونه ناب می باشد. بوم ناب بیشتر برای استارتاپ ها مورد استفاده قرار می گیرد. اما بوم کسب و کار برای تمامی مشاغل کاربرد دارد.

 

حتما بخوانید: مزایای داشتن بوم کسب و کار در شغل عکاسی

 

چگونه برای کسب و کار خود بوم کسب و کار تهیه نماییم؟

 

چگونه برای کسب و کار خود بوم کسب و کار تهیه نماییم؟

اگر شما هم بعد از خواندن مطلب بالا تصمیم به نوشتن بوم کسب و کار خود کرده‌اید، در ابتدا کاغذی را تهیه کنید و تمام هدف خودتان را از تاسیس کسب و کار خود بر روی کاغذ بنویسید. در وهله اول با خودتان روراست باشید. مشخص کنید که قرار است در چه محیطی فعالیت کنید. چقدر سرمایه قرار است در این زمینه خرج نمایید؟ مشتریان احتمالی شما چه کسانی هستند؟ آیا قدرت جذب مشتری دارید یا خیر؟ آیا می‌توانید مشتریان را برای خود حفظ کنید یا خیر؟ از چه کانال های ارتباطی می توانید با مشتریان خود در رابطه باشید؟ بعد از پاسخ به تمامی سوالات بالا اقدام به دانلود و یا تهیه یک بوم کسب و کار خام نمایید. تمام اهداف و فعالیت هایی را که روی کاغذ آورده اید به بوم مدل کسب و کار انتقال دهید. بهتر است این کار را با همراهی با چند نفر انجام دهید. آنقدر این کار را انجام دهید تا بتوانید در این کار موفق شوید.

 

حتما بخوانید: مقاله صفر تا صد دلایل داشتن بوم کسب و کار رستوران را در سایت پزشک کسب و کار پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید.

 

نوشتن یک نظر

نظر