شناخت مخاطب و تحلیل بازار

  • زمان تقریبی مطالعه 3 دقیقه
  • 3038

شناخت مخاطب و تحلیل بازار

 

مخاطب در کسب و کار کیست؟ شما تولید کننده ی کالا هستید.هرکسی که به محصولات تولید شده توسط شما رغبت نشان میدهد، مخاطب شماست.حال این پرسش مطرح میشود که چرا شناخت مخاطب در کسب و کار مهم است؟ پاسخ را در مقاله ی زیر از سید احمد سیدی مطلق ملاحظه کنید.

باید بدانید همان اندازه که فروش محصولات با اهمیت است، شناخت مخاطب اهمیت دارد زیرا شما باید از کسانی که میخواهید برایشان محصولات ارائه دهید به خوبی مطلع باشید تا کالایی مطابق خواسته ی آنها به تولید برسانید. اگر نسبت به مشتریان خود، شناخت کافی نداشته باشید، ممکن است هزینه هایی را بیهوده و برای افرادی که تمایل و نیازی به خرید محصولات شما ندارند صرف کنید.تمام شرکت های بزرگ و چندملیتی برای آنکه بتوانند سهم قابل توجهی در رقابت داشته باشند به خوبی به تحلیل بازار می پردازند.

اما چگونه میتوان مخاطب را شناخت؟

ابتدا تعیین کنید که چه سن و جنس و ... جامعه ی هدفتان هستند تا پس از آن باتوجه به محدوده ی مشخص شده، به شناخت روحیات و علائق شان بپردازید. زیرا منطقه ی جغرافیایی مردم در انتخاب آنان اثر گذار است یا باتوجه به نوع سرگرمی ها، انتخاب کالاها؛ متفاوت خواهد بود. در این بخش علم روانشناسی و برخی از زیر شاخه هایش به کمک می آیند.برای مثال در بحث اینیاگرام (شخصیت شناسی) به اقسام تیپ های شخصی اشاره میشود که البته هرکدام از تیپ ها، بر دیگری برتری ندارند بلکه شناخت آنها به شناخت بیشتر مخاطب کمک میکند و موجب میشود تا بتوان با آنان رابطه ی بهتری برقرار کرد. در ارتباط با مخاطب باید به آنان نشان دهید که استفاده از خدمات شما، چه سودی برای آنها دارد؟! بنابراین زمانی‌که می‌خواهید کسب‌وکار خود را ترویج دهید، به این فکر کنید که مردم چگونه به پیغام شما که به آنها مبخواهید مزایای خود را بشناسانید، عکس‌العمل نشان می‌دهند؟ شاید نیاز باشد از راه احساسی وارد شوید. انتقادات و پیشنهادها مشتریان می‌تواند به شما کمک بزرگی کند. از هر طریقی که میتوانید    از نظرات مخاطبان بهره ببرید.

امروزه برای خرید هرکالایی مردم از نظرات دیگران بهره میبرند مثلا در برخی از سایت های فروش آنلاین خیلی از مخاطبان نظرات دیگران را درباره ی کالای مورد نظر مطالعه میکنند و این در تصمیم گیری هایشان اثرگذار است.پس شما نیز به عنوان صاحب کالا برای بهبود هرچه بیشتر کالاها و جلب نظر مخاطبان تلاش کنید.

یکی از راه های جلب اعتماد مردم به کالاهایتان، تایید محصولات شما از طرف کسانی که مردم در گذشته به آنها اعتماد نموده اند. آنچه امروز مطرح است، موضوع سلبریتی ها و حمایتشان از شماست.مردم وقتی چیزی را خوب تصور کنند، هرچیز دیگری که با آن در ارتباط باشد را نیز خوب میپندارند.وقتی یک سلبریتی را مثبت ارزیابی میکنند، هرچه در ارتباط با آن باشد ازجمله کالای شما، پس آن هم در نظرشان مثبت جلوه میکند. وقتی ظاهر و بسته بندی محصول، خوب به نظر آید، تصور مردم این است که باطن آن نیز احتمالا با کیفیت است. پس سعی کنید محصولتان را با *خوب ها* گره بزنید!

تمام تلاشتان را انجام دهید تا با تحلیل بازار، کشف کنید مردم تشنه ی چه چیز هستند؟! پس آنرا ارائه دهید. زیرا مخاطبان هرچه تشنه تر برای دریافت چیزی باشند، در زمان ارائه، سریع تر و با اشتیاق بیشتر سمت آن خواهند رفت. قبل از تولید محصول میتوانید با توجه به شناخت مخاطب که حال به آن دست یافته اید، آنها را کنجکاو به محصولاتی که هنوز تولید نشده اند کنید.

و اما از مهم ترین قسمت ها، آنالیز رقبا می باشد.رقبای بازار را به خوبی بررسی کنید. چه افرادی از آن ها خرید می کنند؟ شاید رقبایتان فرصت هایی را یافته اند و درحال استفاده از آن باشند. محصولات آن ها برای چه افرادی جذابیت بیشتری دارد؟ از چه طریقی با مخاطبان خود ارتباط برقرار می کنند؟ چگونه مخاطبان  خود را از برندشان راضی نگه میدارند؟

 

نوشتن یک نظر

نظر