با بازاریابی اینترنتی پولدار شوید

  • زمان تقریبی مطالعه 15 دقیقه
  • 3503

 

هنگامی که به اصطلاح بازاریابی اینترنتی فکر می‌کنید، اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد چیست؟

برای برخی از صاحبان کسب و کار، تداعی کننده یک وب‌سایت است. برخی دیگر ممکن است به رسانه‌های اجتماعی یا وبلاگ‌نویسی فکر کنند. در حقیقت، تمامی این راه‌های تبلیغاتی در طبقه‌بندی بازاریابی اینترنتی قرار می‌گیرند و هر یک مانند یک قطعه پازل در تصویر بازاریابی هستند. بازاریابی اینترنتی برای کلیه‌ی کسب و کارها، چه بزرگ و چه کوچک ضروری است. حضور آنلاین شما می‌تواند به شما در ایجاد تخصص کمک کند، منجر به خرید جدید شود و فروش شما را افزایش دهد.

بازاریابی اینترنتی، ارزان‌ترین روش برای دستیابی به بازار هدف، صرف نظر از اندازه تجارت شما است که در این مقاله قصد داریم، شما را با آن آشنا کنیم تا در کسب و کار خود از آن استفاده کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی اینترنتی که به عنوان مارکتینگ، بازاریابی وب یا بازاریابی دیجیتال نیز شناخته شده است، یک اصطلاح بسیار گسترده می‌باشد که طیف وسیعی از تاکتیک ها و استراتژی های بازاریابی را شامل می‌شود. در حقیقت، هر نوع تلاش بازاریابی که به صورت آنلاین انجام می‌دهید در این گروه قرار می‌گیرد. بازاریابی اینترنتی فرایند ترویج یک کسب وکار یا برند تجاری، محصولات یا خدمات از طریق اینترنت، با استفاده از ابزاری است که به فروش کمک می‌کند. اما این تنها هدف تجاری استفاده از بازاریابی اینترنتی نیست بلکه می‌تواند روشی بسیار مؤثر برای شناسایی بازار هدف یا کشف خواسته‌ها و نیازهای یک بخش بازار باشد. همانطور که گفته شد بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی آنلاین یک اصطلاح بسیار گسترده می‌باشد که طیف وسیعی از تاکتیک ها و استراتژی های بازاریابی را شامل می‌شود.

چرا بازاریابی اینترنتی مهم است؟

در سال 2018 تقریباً 4.2 میلیارد نفر کاربر فعال اینترنت و 3.4 میلیارد نفر از کاربران رسانه های اجتماعی هستند. این امر تعداد بی‌سابقه‌ای از مشتریان را به بازار عرضه می‌کند و کسب و کارها را ملزم می‌کند تا 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته برای ارائه محصولات و خدمات خود در دسترس باشند. اینترنت، ارتباط بین کسب و کارها و مصرف‌کنندگان را تسهیل می‌کند و به کسب و کارها این امکان را می‌دهد تا سریعا به نیازهای مصرف‌کنندگان و تغییر در بازار پاسخ دهند. اکثر افراد، همواره به اینترنت دسترسی دارند و این همه چیز را برای کسب و کارها تغییر می‌دهد.

 

بررسی های آنلاین به یکی از مهمترین مؤلفه های خرید تصمیمات توسط مصرف‌کنندگان تبدیل شده است. بنابراین، بررسی های آنلاین به شکل دیگری از بازاریابی اینترنتی تبدیل شده است که کسب و کارها نباید آن را نادیده بگیرند. در حالی که بسیاری از کسب و کارها تصور می‌کنند که نمی‌توانند در مورد بررسی‌ها و نظرات آنلاین کاری انجام دهند که نادرست نیست. با تشویق مشتریان برای ارسال نظرات در مورد تجربه خود، کسب و کارها می‌توانند نظرات آنلاین و مثبتی را ایجاد کنند.

تاثیر رسانه‌های اجتماعی

امروزه افراد از شبکه‌های اجتماعی، بسیار استفاده می‌کنند و حتی این شبکه‌ها به کانال‌هایی جهت کسب درآمد تبدیل شده‌اند بنابراین لازم است که برای هر کسب و کاری شبکه اجتماعی مورد نظر آن را یافته و محصول و خدمات خود را از طریق آن به افراد معرفی کنیم. اینستاگرام، لینکدین از جمله شبکه‌های اجتماعی و واتس اپ و تلگرام از جمله پلتفرم‌های اجتماعی هستند که در کشور ما بسیار کاربرد دارند. سایر سیستم عامل‌های محبوب رسانه‌های اجتماعی برای بازاریابی شامل WhatsApp، فیس‌بوک، توییتر،LinkedIn ، Pinterest و YouTube می‌باشد.

لینکدین دارای فضایی رسمی است بهتر است که برای کسب و کار‌های آموزشی و صرفا جهت دادن اطلاعات در زمینه کاری خود از آن استفاده شود. می توان جهت ورودی به سایت، از این اپ استفاده کرد و بهترین زمان برای پست گذاری در لینکدین در ساعات کاری می باشد.

اینستاگرام داری فضایی جذاب بوده و مخاطبان بیشتری را جذب کرده که جهت معرفی محصول می‌توان ابتدا یک پیج بیزنسی در آن ایجاد کرده و استوری و یا پست در راستای معرفی محصول و خدمات خود در آن قرار دهیم.

انتظار می‌رود تا سال 2020 تعداد کاربران جهانی رسانه‌های اجتماعی به 295 میلیارد برسد. از منظر بازاریابی اینترنتی، رسانه‌های اجتماعی اهمیت زیادی دارند. فعالیت‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی با افزایش فروش بسیار مرتبط است.

بازاریابی اینترنتی برای جذب مشتریان جدید

برای جذب مشتریان جدید می‌توانید از استراتژی‌های بازاریابی آنلاین استفاده کنید. برای این کار در درجه اول روی تبلیغات رسانه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو و طراحی وب متمرکز شوید.

به عنوان مثال شما می‌توانید از یک اینفلوئنسر در رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید تا محصولات و خدمات شما را به افراد معرفی کند، به این ترتیب می‌توانید مشتری‌های جدیدی را جذب کنید و یا داشتن یک حضور قدرتمند در جستجوگرها نیز منجر به جذب و فروش بیشتر می‌شود.

در آخر، ذکر این نکته بسیار مهم است که وقت و منابع خود را برای طراحی وب سایت کسب و کار خود صرف کنید. هنگامی که مشتریان جدید وب سایت شما را پیدا می‌کنند، در صورت جذاب و کاربرپسند بودن احتمالا به برند شما اعتماد کرده و خرید را انجام می‌دهند.

استراتژی‌هایی از بازاریابی آنلاین که قصد داریم در این مقاله به آن‌ها بپردازیم شامل سئو، ایمیل مارکتینگ، تلگرام، تولید ویدئو می‌باشد.

بازاریابی اینترنتی

بهینه‌سازی موتور‌های جستجو یا سئو

امروزه بهینه‌سازی موتورهای جستجو مهم‌تر از همیشه است، سئو به این معنی است که ما در ارزیابی موتورهای جستجو مانند گوگل بتوانیم در رده‌های اول قرار بگیریم که لازمه آن این است که محتوای مناسبی را در زمینه مورد نظر بر اساس قوانین ایجاد کرده باشیم، همچنین به عنوان راهی برای بهبود وب‌سایت در نظر گرفته می‌شود. هنگامی که چیزی را در گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری، جستجو می‌کنید، ترتیب نتایج نمایش داده شده بر اساس الگوریتم‌های پیچیدهای است. این الگوریتم‌ها عوامل زیادی را برای تصمیم‌گیری در مورد این که کدام وب‌سایت‌ها باید در صفحه اول، صفحه دوم و غیره قرار بگیرند، در نظر می‌گیرند.

 در هر زمینه‌ای ما یک سری کلمات کلیدی داریم که برای تامین محتوا لازم است آن‌ها را بشناسیم و در طول متن خود از آن‌ها استفاده کنیم. این موتور‌های جستجو نسبت به کلمات کلیدی که مرتبط با متن هستند حساس بوده و نباید از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده کرد. سئو یک فرایند استاتیک نیست و بسته به عوامل متفاوت است و دو بحث on-page و off-page را شامل می‌شود.

On-page:

مربوط به مطالبی است که ما در سایت خود قرار می‌دهیم و لازم است جهت بالا بردن رتبه سایت در جستجوهای گوگل به این بخش توجه ویژه شود. به نکات زیر در این زمینه توجه کنید:

متنی که در سایت قرار می‌دهید جذاب و مفید باشد.

کلمات کلیدی را در عنوان صفحه، URL سایت، تگ alt عکس‌ها و تصاویر و در متا توضیحات به کار ببرید.

یک کلمه کلیدی را بیش از دوبار در متن به عنوان کلمه کلیدی به کار نبرید.

کلمات کلیدی تنها 2 الی 3 درصد از متن را تشکیل دهند.

Off-page:

زمانی است که از سایت‌های دیگر به سایت ما لینک داده می شود که جهت سئوسازی لازم است تا بر روی متنی که به لینک مورد نظر سایت ما اشاره دارد نکات مربوطه را رعایت کنیم.

چرا سئو مهم است؟

1. کسانی که در موتورهای جستجو، جستجو می‌کنند، به احتمال زیاد روی 5 نتیجه برتر اول کلیک می‌کنند. بنابراین، برای به دست آوردن بازدید کنندگان به وب سایت، باید در 5 نتیجه برتر که در صفحه اول نتایج جستجو ظاهر می‌شود، باشید.

2. سئو فقط مربوط به موتورهای جستجو نیست بلکه به کاربر وب سایت شما کمک می‌کند تا هنگام گشت و گذار در وب سایت احساس راحتی کند. به این معنی که سئو وب سایت را کاربر پسند کرده و قابلیت استفاده آن را بهبود می‌بخشد.

3. معمولاً کاربران به گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری اعتماد دارند. بنابراین، حضور در 5 موقعیت برتر در هنگام جستجو باعث افزایش اعتماد به وب‌سایت می‌شود.

4. سئو می‌تواند شما را از رقابت خارج کند. اگر دو وب سایت در حال فروش محصولی مشابه باشند، وب سایت بهینه سازی شده موتور جستجو به احتمال زیاد مشتری بیشتری خواهد داشت.

ایمیل مارکتینگ

بازاریابی از طریق ایمیل نوعی بازاریابی مستقیم است که از نامه الکترونیکی به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط با مشتریان استفاده می‌شود. به مفهوم گسترده‌تر، هر ایمیلی که برای مشتری بالقوه یا فعلی ارسال می‌شود، می‌تواند بازاریابی ایمیلی در نظر گرفته شود. با این حال، این اصطلاح معمولاً برای اشاره به موارد زیر استفاده می‌شود:

ارسال ایمیل به منظور تقویت ارتباط با مشتریان فعلی یا قبلی و تشویق وفاداری مشتری و تکرار خرید.

ارسال ایمیل به منظور دستیابی به مشتریان جدید یا متقاعد کردن مشتریان فعلی برای خرید سریع‌تر.

اضافه کردن تبلیغات به ایمیلهایی که سایر شرکت‌ها به مشتریان خود ارسال می‌کنند.

مزایای بازاریابی ایمیلی

بازده دقیق سرمایه‌گذاری را می‌توان ردیابی کرد و موثرترین تاکتیک بازاریابی آنلاین است.

تبلیغ‌کنندگان می‌توانند به تعداد قابل توجهی از مشترکین که موضوعات مورد علاقه خود را از طریق ایمیل دریافت می‌کنند، دست یابند.

ایمیل به بازاریابان اجازه می‌دهد تا با پیام‌های شخصی، مرتبط و پویا به مصرف‌کنندگان خود برسند.

چرا بازاریابی ایمیلی مهم است؟

جدا از اینکه منبع اصلی ارتباطات بازاریابی آنلاین است، مزایای دیگری نیز دارد:

هزینه: بازاریابی ایمیلی هزینه بسیار پایینی دارد.

موفقیت: ایمیل یک کانال مؤثر برای دستیابی به مشتریان جدید است که می‌توانند به مصرف‌کننده ایده آل تبدیل شوند. با توجه به این مفهوم، همراه با مقرون به صرفه بودن ایمیل، جای تعجب نیست که نرخ بازگشت سرمایه خوبی داشته باشد.

قابلیت اندازه‌گیری و انعطاف‌پذیری: با استفاده از تجزیه و تحلیل‌های موجود، به راحتی می‌توانید پاسخ‌های ایمیل خود را پیگیری کنید، تا دریابید تا چه حد کارآمد بوده است و در کجاها ضعف داشته است. با استفاده از این دانش، می‌توانید در صورت لزوم، بلافاصله واکنش نشان دهید و استراتژی تبلیغات خود را اصلاح کنید.

چطور از بازاریابی ایمیلی استفاده کنیم؟

برای این‌که ایمیل برای کسب و کار شما سودمند باشد، ابتدا لازم است که اهداف خود را تعیین کنید، یک لیست از مشتریان خود تهیه نمایید، کمپین بازاریابی ایمیلی طراحی کنید و سپس متن ایمیل خود را با رعایت ویژگی‌های زیر بنویسید:

خلاقیت: به طراحی کلی ایمیل (طرح، تصاویر، رنگ) اشاره دارد. به طور خاص، این ایده خوبی است که از هر مشتری سؤال کنید که آیا ایمیل های موجود را دوست دارند.

ارتباط: برای ارتباط بیشتر بهتر است هدف‌گذاری کنید و ایمیل‌های خود را برای هر گیرنده اختصاصی و شخصی‌سازی کنید.

انگیزه: با ایمیل خود در مشتری ایجاد انگیزه کنید و او را ترغیب کنید تا خرید نماید یا از خدمات شما استفاده کند مثلا برای مشتریان خود تخفیف در نظر بگیرید.

زمان‌بندی: ایمیل را در طول روز و در ساعات کاری ارسال کنید. به یاد داشته باشید که می‌توانید آزمایش کنید و اندازه گیری کنید که چه زمانی برای ارسال ایمیل بهتر است.

صفحه فرود: آیا می‌خواهید ایمیل‌ها به فروش تبدیل شوند؟ بنابراین مشتریان خود را به صفحه اصلی پیوند ندهید بلکه دقیقا در جای که قصد دارید وارد شوند ببرید.

بنابراین بازاریابی ایمیلی اکنون به ابزاری فوق‌العاده برای بازاریابی دیجیتالی تبدیل شده است و یک عنصر اساسی در بسیاری از کسب و کارها برای ایجاد روابط با مشتریان است. از آن به درستی استفاده کنید تا موفقیت شرکت خود را تضمین نمایید.

 

بهتر است بدانید: بازاریابی مدرن را بخوانید!

 

شبکه اجتماعی تلگرام

تلگرام یک بستر پیام‌رسان ابری محبوب است که برای برقراری ارتباط ساده‌تر با گروه هدف، اشتراک‌گذاری راحت‌تر مطالب و بارگذاری سریع‌تر تبلیغات طراحی شده است که به تدریج در طی سال‌های گذشته توجه بازاریابان را جلب کرده است و یک ابزار بازاریابی عالی است.

یک سرویس پیام‌رسان متن باز است به این معنی که به صورت رایگان می‌توانید از آن استفاده کنید. تلگرام بیش از 100 میلیون مشترک دارد که هر روز حدود 15 میلیارد پیام به اشتراک گذاشته شده و تبادل می‌شود.

برای کسب و کار خود یک کانال در تلگرام ایجاد کرده و از طریق اشتراک‌گذاری پیام با کاربران خود ارتباط برقرار کنید. با مدیریت دقیق کانال می‌توانید تبلیغات و پیشنهادهای ویژه‌ای به مشتریان بدهید.

مزایای استفاده از تلگرام

جایگزینی عالی برای وبلاگ

داشتن وبلاگ ابزاری اساسی در بازاریابی محتوا است که به افزودن ارزش به آنچه ارائه می‌دهید کمک می‌کند اما چون به برنامه‌نویسی نیاز دارد ممکن است برای برخی، سخت باشد. خوشبختانه کانال‌های تلگرام جایگزین مناسبی برای وبلاگ هستند که از طریق آن می‌توانید پیام‌ها و پست‌های خود را برای کاربرانی که عضو کانال شما هستند ارسال کنید.

ربات های تلگرام

مهم‌ترین چیزی که موجب محبوبیت تلگرام شده این است که برای ارائه خدمات خود به جای انسان‌ها به ربات‌ها متکی است و از آن‌ها استفاده می‌کند. ربات‌های تلگرام می‌توانند تقریبا همه کارها را مانند یک کارمند اختصاصی انجام دهند، به سوالات کاربران و مشتریان پاسخ دهند و یا تصاویر و فیلم‌ها را انتقال دهند. علاوه بر این، استفاده از ربات‌ها احتمال خطاهایی را که انسان مرتکب می‌شود را به حداقل می رسانند. ربات تلگرام قادر به اجرای طیف گسترده‌ای از فعالیتهای مبتنی بر وب از جمله سفارش آنلاین، پشتیبانی در زمان واقعی، هدایت ترافیک سایت، بازاریابی محصول، پردازش پرداخت‌ها و.... است. استفاده از تلگرام برای تبلیغات می‌تواند یک گام اساسی برای بهبود استراتژی بازاریابی شما باشد.

بعلاوه در تلگرام شما می‌توانید فایل‌هایی با حجم بالا را به اشتراک بگذارید.

ویدئو مارکتینگ

اگر یک عکس هزار کلمه ارزش دارد، فیلم چقدر با ارزش است؟ این اساس بازاریابی ویدیویی است، یک استراتژی بازاریابی رو به جلو که یک فیلم جذاب را در کمپین های بازاریابی شما ادغام می‌کند.

بازاریابی ویدیویی را می‌توان برای همه چیز از ایجاد گزارش از مشتریان گرفته تا تبلیغ برند، خدمات یا محصولات استفاده کرد. بعلاوه، بازاریابی ویدیویی می‌تواند به عنوان واسطه ای برای ارائه چگونگی انجام کار، ترویج نظرات مشتریان و ارائه محتوای ویروسی (سرگرم کننده) استفاده کرد.

بازاریابی ویدیویی چگونه کار می‌کند؟

نحوه‌‌ی کار بازاریابی ویدیویی بسیار ساده است. برند شما فیلم هایی را می‌سازد که شرکت شما را ارتقا دهد، فروش را بیشتر کند، آگاهی از محصولات یا خدمات شما را بالا ببرد، یا مشتریان را درگیر کند. در عمل کمی پیچیده‌تر است. مانند بسیاری از تلاش‌های بازاریابی، بازاریابی ویدیویی مبتنی بر داده است.

برای توسعه استراتژی بازاریابی ویدیویی لازم است تا تجهیزات مناسب، نرم‌افزار ویرایش خوب، بودجه و زمان لازم در اختیار داشته باشید. ابتدا داستان سرایی کنید و بگویید که چه چیزی را با فیلم می‌خواهید نمایش دهید و داستان خود را جذاب کنید تا مخاطب را جذب نمایید. اگر چه برای مدت زمان فیلم‌های بازاریابی قاعده خاصی وجود ندارد، اما توصیه می‌شود که فیلم را کوتاه بسازید. ویدیوهای خود را به صورت گسترده منتشر کنید و آن ‌را در وب‌سایت و تمامی شبکه‌های اجتماعی خود بارگذاری نمایید.

مزایای ویدئو مارکتینگ

ویدئو به شما کمک می کند تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. امروز، بیشتر تلاش‌های بازاریابی یک شرکت برای کمک به اعتمادسازی طراحی شده است. شما از طریق فیلم به راحتی می‌توانید بیان کنید که واقعا چه کسی هستید.

ویدئو به عنوان یک معدن طلای سئو، به شما در ایجاد بک لینک به سایت، افزایش لایک و اشتراک گذاری کمک می‌کند که می تواند در رتبه بندی موتورهای جستجو تأثیر بگذارد و ترافیک سایت شما را افزایش می‌دهد. همچنین فیلم‌ها باعث افزایش اطلاعات می‌شوند.

در مجموع با ویدیوی جذاب و خوب می‌توانید بازدید‌کنندگان جدیدی را به سمت خود جلب کند.

حالا که با ابزارهای بازاریابی اینترنتی آشنا شدید وقت آن است که کسب و کار خود را آنلاین کنید. برای این کار می‌توانید با یک بستر رسانه اجتماعی مانند اینستاگرام شروع کنید و در کمتر از نیم ساعت صفحه اینستاگرام خود را ایجاد کنید. در حالت ایده آل شما باید هم یک وب‌سایت داشته باشید و هم در رسانه‌های اجتماعی حضور داشته باشیدو لازم است که تمامی ابزارهایی که برای بازاریابی خود استفاده می‌کنید با یکدیگر در ارتباط باشند.

 

نوشتن یک نظر

نظر