چرخه کسب و کار چیست؟

  • زمان تقریبی مطالعه 1 دقیقه
  • 4032

چرخه کسب و کارچیست؟

نوساناتی که در فعالیت های اقتصادی رخ می دهد و فراز و نشیب های مربوط به آن را به اصطلاح چرخه اقتصادی می نامند. چرخه کسب و کار را می توان در دوره های سلامت مالی و افزایش و کاهش آن مشاهده کرد.

چرخه کسب و کار

فعالیت های چرخه کسب و کار عموما نامنظم و به صورت بالا و پایین در فعالیت های اقتصادی دیده می شود. به این صورت که زمانی که در چرخه کسب و کار هستیم اقتصاد دارای رشد مثبت شده و حتی به صعودی ترین حالت خود می رسد اما پس از آن دچار یک سیر نزولی خواهد شد که با خود رکود اقتصادی همراه باد رشد منفی را به همراه دارد. پس از این دوره رکود اقتصادی به پایان می رسد و سیر صعودی اقتصادی از سر گرفته می شود . این نوسانات در هر سیستم اقتصادی ممکن است دیده شود.

چرخه کسب و کار

در خصوص عوامل کسب و کار نظریه های مختلفی ارائه شده است اما تا کنون هیچ یک از آن ها به صورت کامل دلایل این پدیده را نمایان نکرده است.

لازم به ذکر است که چرخه کسب و کار به هیچ عنوان قابل پیش بینی نبوده و منظم نیست و تمامی زمان بندی ها کاملا تصادفی می باشد.

در واقع یک چرخه کسب و کار با 3 مرحله پشت سر هم مورد شناسایی قرار می گیرد:

انقباض و یا رکود اقتصادی: در این حالت قیمت ها پایین می آید و تمایل به خرید و فروش بیشتر نمایان است. این حالت بیشتر در زمانی رخ می دهد که اقتصاد دچار رکود بوده و به کف رسیده است.

انبساط و یا رشد اقتصادی : در این حالت اقتصاد دارای رشد می شود و فعالیت های اقتصادی دچار رونق و پیشرفت می شوند و سوداوری های تجاری نماد این مرحله اقتصادی است.

قله اقتصادی: این حالت زمانی رخ می دهد که بازار اقتصاد داغ است و حالتی غیر منطقی دارد. وجود این پدیده در اقتصاد باعث پیدا شدن چهره تورم می شود.

 

نوشتن یک نظر

نظر