انواع کسب و کار الکترونیک

  • زمان تقریبی مطالعه 3 دقیقه
  • 5540

انواع کسب و کار الکترونیک

 

استفاده از تمام پتانسیل های فضای اینترنت این روزها کار بسیار مهمی است. به همین دلیل، اولین کاری که کسب و کارها باید انجام دهند این است که کسب و کار خود را به عرصه اینترنت ورود کنند. در ادامه این متن از سایت پزشک کسب و کار میخواهیم شما را با مفهوم کسب و کار الکترونیک بیشتر آشنا کنیم.

از گذشته تا کنون با رواج اینترنت، کسب وکارهای الکترونیکی به عنوان ابزاری برای سازماندهی مدل کسب وکارها شناخته میشود. شرکت های بسیاری برای تغییر مدل کسب وکار سنتی خود به کسب وکار الکترونیکی برای کسب توان رقابتی بیشتر و همچنین کسب درآمد و سود بیشتر روی آورده اند. امروزه با گسترش فناوری اطلاعات و ورود سریع آن به زندگی روزمره، و همچنین گسترش روز افزون اینترنت در جهان، مسائل و ضرورت های جدیدی را به وجود آمده است و کسب وکار الکترونیکی جایگزین روشهای سنتی شده است.

از دیدگاه بنیانگذار پزشک کسب و کار، کسب و کار الکترونیکی به معنی انجام فرایند های تجاری با استفاده از اینترنت و ابزارهای مرتبط است.

کسب و کار الکترونیکی نه تنها شامل خرید و فروش کالا ها و خدمات می شود، بلکه ارائه خدمات به مشتریا ن، همکاری با شرکای تجاری، اجرای آموزش الکترونیکی و انجام تراکنش های الکترونیکی درون سازمان را نیز شامل می شود.

 

انواع کسب و کار الکترونیک

  1. سازمان با سازمان
  2. تجارت مشترک
  3. سازمان با فرد
  4. فرد با فرد
  5. سازمان با سازمان با فرد
  6. فرد با سازمان
  7. تجارت درون سازمانی
  8. تجارت سیار

 

سازمان با سازمانBusiness to business (b2b): در تراکنش های B2B هم فروشندگان و هم خریداران، سازمان های تجاری هستند. اکثریت غالب حجم تجارت الکترونیکی از این نوع است. مثال تدارکات الکترونیک و مناقصه های الکترونیک.

تجارت مشترک Collaborative Commerce (C‐Commerce): در تجارت مشترك، شرکای تجاری به صورت الکترونیکی با یکدیگر (به جای خرید و فروش) همکاری می کنند. چنین همکاری اغلب بین دو یا چند شریک تجاری در زنجیرة تأمین اتفاق می افتد .

سازمان با فرد business to consumers(b2c): در تراکنش های B2C فروشندگان سازمان ها هستند و خریداران اشخاص می باشند . b2b به خرده فروشی الکترونیکی نیز مشهور است . مثال : آمازون

فرد با فرد consumer to consumer(c2c): در تراکنش های C2C یک فرد، محصولات یا خدماتی را به سایر افراد می فروشد. اصطلاح C2C به عنوان مشتری به مشتری نیز به کار برده می شود.

سازمان با سازمان با فرد business to business to consumerce(b2b2c):

در این نوع، سازمان محصول یا خدمتی را به سازمانی دیگر می فروشد اما محصول یا خدمت را به

یک فرد تحویل می دهد.

فرد با سازمان consumerce to business(c2b): در C2B ، مصرف کننده یک کالایی را به کسب و کار(سازمان) می فروشد.

تجارت درون سازمانی intrabusiness commerce:

در این مورد سازمان از تجارت الکترونیکی برای ارتقاء عملیات داخلی خود استفاده می کند . یک نمونه خاص آن، تجارت الکترونیکی سازمان با کارکنانش Employee‐to‐Business است که در آن، سازمان محصولات یا خدمات را به کارکنانش تحویل می دهد.

تجارت سیارmobile commerce: وقتی تجارت الکترونیکی در محیطی بی سیم انجام شود، مانند استفاده از تلفن همراه برای دسترسی به اینترنت و فروشگاه ها، آن را تجارت سیار می نامند.

 

در این مقاله از سایت پزشک کسب و کار، انواع مدل هاي کسب و کار در زمینه مـدل هاي الکترونیک را مـورد بررسی قرار داده و چارچوب مبتنی بر نیاز مشتري را به طور کامل بررسی نمودیم. این چارچوب امکان ارائه مـدلی یکپارچـه از فعالیت هاي تجاري شرکت در حوزه ی الکترونیک ارائه مینماید که این موضوع از نقاط قوت آن میباشد.

نوشتن یک نظر

نظر