تاثیر بازاریابی الکترونیک بر کسب و کارها

  • زمان تقریبی مطالعه 3 دقیقه
  • 4000

بازاریابی الکترونیک چیست؟

 

بازاریابی الکترونیک چیست؟

اهمیت برنامه ‌ریزی برای بازاریابی در چند سال اخیر رشد فراوانی داشته است. برای شناخت انواع مدل های بازاریابی الکترونیکی لازم است ابتدا با مفهوم بازاریابی و سپس بازاریابی اینترنتی آشنا شوید(به روی لینک ها کلیک کنید). در ادامه این مقاله از سایت پزشک کسب و کار، به تعریفی جامع  از بازاریابی الکترونیک خواهیم پرداخت.

بازاریابی الکترونیکی به معنای استفاده از دنیای اینترنت در فضای کسب و کارها به منظور معرفی محصولات و خدمات شرکت به مخاطبین، و همچنین مدیریت سیستم ارتباط با مشتری و گرفتن اطلاعات از آن ها می باشد. هرچه میزان ارتباط برقرارشده میان شما و مشتری‌ نزدیک ‌تر و صمیمی ‌تر باشد، به همان نسبت می‌توانید آن‌ها را به خدمات و محصولات خود وابسته كنيد.

امروزه با محیا شدن فضای مناسب کسب و کار در اینترنت و توسعه ی تکنولوژی، کسب و کارها به جایگاهی رسیده اند که علاوه بر اینکه می توانند محصولات و خدمات خود را به راحتی به تعداد زیادی از مخاطبان ارائه دهند، در ایجاد و حفظ ارتباط با مشتریان نیز بسیار موثر واقع شده است. بازاریابی الکترونیک شیوه ی جدید و نوآورانه ی بازاریابی سنتی می باشد و همان اهداف را به شیوه ی نوین تری دنبال می کند.

اهمیت بازاریابی الکترونیک در کسب و کار

ایجاد تحول و دگرگونی در شیوه‌های بازاریابی امری ضروری و اجتناب‌ ناپذیر است.  امروزه رشد و بقاء کسب و کارها نیازمند اجرای صحیح فعالیت‌های بازاریابی و استراتژی‌های اثربخش بازاریابی می‌باشد. بنابراین، بازاریابی یک سرمایه‌ گذاری بلند مدت محسوب می‌شود که در صورت انجام اثربخش و موثر آن، زمینه تحقق اهداف سازمانی فراهم می‌آید. بازاریابی الکترونیک از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد و به شیوه ای عمل می کند که ارزان تر، اثربخش تر و زود بازده تر از گذذشته باشد و همواره پاسخگوی نیازهای ملی و منطقه‌ای بوده و در سطح بین المللی توان رقابت را داشته باشد.

 

 

چرخه‌ ي بازاریابی الکترونیک دارای چهار مرحله‌ي اصلی می باشد که شامل:

1 – تهیه و تدارک، که در این مرحله شرکت ها باید نیاز ها و خواسته های مشتریان را تعیین کنند. شرکت ها جهت تولید محصولات و خدمات خود، نیازمند تجزیه و تحلیل و تفکیک مشتریان خواهند بود.

2 – ارتباط: در این مرحله، ارتباط متقابل شرکت ها و مشتریان،  در طول مرحله باید بسیار نزدیک و صمیمی باشد. شرکت ها باید نظر مشتریان را درباره ی محصولات و خدمات جدیدی که ارائه کرده است، جلب کند.

3 – تحویل کالا: بعد از خرید محصول توسط مشتری، نوبت به تحویل کالا خواهد رسید که از اهمیت بسیاری در فرایند بازاریابی برخوردار می باشد.

4 – خدمات پس از فروش: پس از فروش محصول یا خدمات نبايد فعاليت‌هاي بازاريابي قطع شوند. در مرحله خدمات پس از فروش تلاش براي ايجاد ارتباط ميان مشتري و فروشنده است. جذب مشتري جديد مشكل‌تر و پرهزينه‌تر از نگه‌داري و حفظ مشتريان قبلي است.

و در پایان، با توجه به تجربیات و نظریات بنیانگذار پزشک کسب و کار، داشتن موفقیت در کسب و کار اینترنتی، نیازمند داشتن تیمی برای این منظور است. رقابت در دنیای اینترنت بی نهایت مشکل است ولی مهم است تا جایگاه فعلی خود را همواره بدست آورید. این را در نظر داشته باشید که  یک کسب و کار موفق در اینترنت، اصلا قابل مقایسه با یک کسب و کار موفق در دنیای واقعی نیست. در دنیای اینترنت، محدودیتی برای درخواست کنندگان محصولات و خدمات شما وجود ندارد چیزی که در کسب و کارهای محلی به چشم نمیخورد.

 

 

نوشتن یک نظر

نظر