8 گام موثر در بازاریابی محتوا

  • زمان تقریبی مطالعه 6 دقیقه
  • 4056

احمد مطلق

 

سلام، سید احمد سیدی مطلق هستم، مدرس بازاریابی محتوا و بنیانگذار مفهوم پزشک کسب و کار در ایران. یک نکته ­ی خیلی مهم را می­خواهم با شما در میان بگذارم، در مورد یک حقیقت شگفت­ انگیز، درمورد بازاریابی محتوا. شما می­دانید که با بازاریابی محتوا می­توانید به­ صورت اتوماتیک، کسب درآمد از اینترنت فوق­ العاده ­ای برای خودتان داشته باشید؟ اگر بدونید تولید محتوا چه تأثیر شگفت‌ انگیزی در کسب و کار و پول  در آوردنتان دارد یک لحظه از بازاریابی محتوا غافل نخواهی شد.

بازاریابی محتوا چیست؟ به اختصار می توان گفت بازاریابی محتوا رویکردی از بازاریابی است که در آن خلق، نمایش، توزیع و تقویت محتوای جالب، مرتبط و مفید برای گروهی کاملا مشخص از مخاطبان صورت می گیرد تا گفتگویی را میان آن ها در خصوص محتوا پدید آورند. (برای مطالعه ی بیشتر در خصوص بازاریابی محتوا اینجا کلیک کنید)

جوهره ی بازاریابی محتوا تولید و توزیع محتوا است و کمپین های موثر این نوع از بازاریابی مستلزم خلق محتوا از طریق خود صاحبان برند یا گردآوری آن از منابع بیرونی است که می توانند از طریق ترکیبی از کانال های توزیع پیام انتشار داده شوند. این در حالی است که یکی از مشکلات رایج آن تعجیل در خلق و نشر محتوا بدون طی فرایند مناسب پیش تولید و انجام دادن بررسی های لازم پس از توزیع مطلب است.

در ادامه ی این محتوا از سایت پزشک کسب و کار، فرایندی 8 مرحله ای برای ساماندهی جریان بازاریابی محتوا را ارائه می نماییم.

8 گام موثر در بازاریابی محتوا

گام اول: هدف گذاری

پیش از آغاز سفر بازاریابی محتوا باید اهداف به روشنی در راستای اهداف کسب و کار و معیارهای سازمان تعریف گردند، در غیر این صورت در جریان تعمیق خلق و نشر محتوا احتمال انحراف از مسیر اهداف مد نظر وجود دارد.

در بازاریابی محتوا دو نوع هدف گذاری وجود دارد: اهداف با محوریت فروش غالبا حول موضوعاتی همچون افزایش، وقف، ترکیب و تاخیر در فرایند فروش تدوین میگردند. دسته ی دوم اهداف برند محور هستند که به افزایش آگاهی و ارتباط وفاداری برند می پردازند. تعریف اهداف به نوعی راهنمای تدوین استراتژی های بازاریابی است، بنابراین باید اهداف حوزه ی فروش به همراستایی کانال های نشر محتوا و کانال های فروش درآیند.

گام دوم: رصد مخاطب

هنگامی که اهداف به روشنی تدوین شدند، بازاریابان ضمن تعیین مخاطبان خود سعی می کنند پیام های نافذ و عمیقی فراهم آورند و فرآیند داستان سرایی را برای مشتریان تسهیل نمایند. در بازاریابی سنتی، عوامل بخش بندی مشتریان بیشتر جغرافیایی، جمعیت شناختی، روانشناختی و رفتاری است؛ اما متخصصان بازاریابی محتوا روی خرده فرهنگ هایی مانند علاقه مندان به تحصیل دانش  آموزان در منزل یا چاپ سه بعدی ورزش های بدنسازی متمرکز می شوند که طرفداران آن ها در قالب گروه هایی در کنار هم جمع می شوند و مطالب را ردوبدل می کنند. بنابراین بازاریابان نیز موضوعات خاصی را که به طور معمول در تبلیغات و فعالیت های بازاریابی مشاهده نمی شود، برای آن ها تهیه و توزیع می نمایند. پس از مرز بندی مخاطبان باید نیم رخ شخصیتی آنان را شناسایی کنید تا زمینه ی شبیه سازی زندگی واقعی مشتریان برای طراحان محتوا مشخص گردد.

گام سوم: جریان سازی و برنامه ریزی محتوا

در این گام، ترکیبی از تم ها، اشکال و نقل قول هایی مناسب با اهداف کمپین بازاریابی از منظر دو معیار طراحی می گردد. نخست، محتوای مناسب ارتباط بسیار شفاف و روشنی با زندگی مشتریان دارد، پس باید پیام ها به نحوی تنظیم گردند که از نظر مشتریان غیر قابل اغماض باشند. دوم، محتوای مناسب حاوی هویت و کدهای برند مد نظر باشد. محتوای ارائه شده پلی است میان داستان های تبلیغاتی و  نیازمندی های مشتریان. پس پیام های بازاریابی باید با نگاهی فراتر از صرف تبلیغات برای مشتریان یادگار بماند.

بازاریابان همچنین باید به شکل ارائه ی محتوا نیز بپردازند که طیف وسیعی از محتوای نگاشته شده، رسانه ای، خبرنامه ای، موردکاوی و حتی کتابی را  شامل می شوود. امروزه اشکال جدید محتوای تصویری نیز مانند اینفوگرافی ها، داستان های طنز، تصاویر گرافیکی تعاملی، ارائه ها، بازی ها، کلیپ ها و فیلم  های کوتاه در دسترس هستند.

bazaryabi mohtava

گام چهارم: خلق محتوا

یکی از مهم ترین گام های این فرایند، خلق محتواست که موفقیت اجرای آن در گروه، مستلزم تمرکز کامل به فرآیند بازاریابی محتواست. در صورت عدم صرف زمان و بودجه ی مناسب محتوای ارائه شده کیفیت، غنا و اصالت لازم را نخواهد داشت و موجب اطلاف وقت و گاهی  اقدام معکوس خواهد شد. برخی از سازمان ها این گام را خود بر عهده می گیرند.

اما این گام، خود یک کسب و کار مستقل است و همانند یک فعالیت کامل انتشاراتی و رسانه ای تیم نویسندگان  و ویراستاران خود را می طلبد تا از استانداردهای روزنامه نگاری و انسجام ادبی برخوردار باشد. نمونه ی موفق این شکل از کار، صنعت هالیوود است که ضمن انتقال داستان باید جنبه ی سرگرمی و جذابیت را نیز حفظ کند.

گام پنجم: توزیع محتوا

در اقیانوس محتواهای انتشار یافته ممکن است یک پیام خاص حین انتقال گم شود، پس  تا زمانی که پیام به مخاطب خود نرسد، عملا کاری صورت نگرفته است. با وجود اینکه بازاریابی محتوا در عصر ارتباطات دیجیتال به ظهور رسیده، ممکن از بخشی از این نوع انتقال پیام به صورت سنتی غیر دیجیتال انجام شود. به عنوان مثال، برخی از ناشران کتاب ها تنها برخی از مطالب خود را از طریق سایت منتشر می کنند.

کانال های اصلی بازاریابی محتوا به سه دسته تقسیم میشوند: نخست، کانال های مرتبط با صاحبین برند شامل انتشارات، مراسم ها، وبسایت ها، وبلاگ ها، کانال های انلاین، خبر نامه ها، شبکه های اجتماعی و نمونه ی بارز دیگر که اکنون در حال مشاهده ی آن هستید بلاگ سایت پزشک کسب و کار.

 

دوم، کانال های استیجاری که بیشتر به صورت سنتی هستند و شامل رسانه های دیجیتال، چاپی و فضای باز می شوند.

سوم کانال های دارای حامی مالی که بازاریابی و نشر پیام ها به صورت دهان به دهان توسط خود مشتریان و کاربران شبکه های اجتماعی عمل می کنند.

گام ششم: تقویت پیام

تمامی مخاطبان بازاریابی محتوا به صورت همسان و مساوی به وجود نمی آیند؛ تنها اگر پیام مدنظر  به مخاطب  هدف برسد، امکان دارد به صورت تساعدی منتشر شود. بدین ترتیب گام نخست شناسایی عوامل موثر بر این فرآیند است.

گام هفتم: ارزشیابی بازاریابی محتوا

این گام به صورت اندازه گیری های عملکردی استراتژیک و عملیاتی است. در سطح استراتژیک باید حصول اهداف مرتبط با فروش و برند از طریق استراتژی های بازاریابی محتوا بررسی گردد که به صورت کاملا مشخص در قالب ارزیابی عملکرد کلی سازمان  مقدور است.

گام هشتم: بهبود بازاریابی محتوا

پاسخگویی بازاریابی محتوا یکی از وجوه تمایز آن نسبت به بازاریابی سنتی است، زیرا عملکرد کانال، شکل و میزان انتشار محتوا قابل پیگیری است. بنابراین، امکان اعمال اصلاحات و ایجاد بهبود لازم میسر است و شرایط آزمایش اثربخشی هر بخش از آن وجود دارد.

به دلیل ماهیت  پویای این نوع از بازاریابی، چرخه های زمانی برای  ارزیابی ضروری است تا اینکه

زمان مناسب اعمال اصلاحات لازم شناسایی شوند. شرط تحقق این بهبود ها نیز پایداری و ثبات قدم تا به

ثمر نشستن تغییرات است.

از اینکه ما را در این نوشتار از سایت پزشک کسب و کار همراهی کردید، خرسندیم و امیدواریم مطالب

گذشته و بعدی ما را  در خصوص بازاریابی محتوا دنبال کنید.

نوشتن یک نظر

نظر