همه چیز درباره ی زبان بدن و اهمیت آن در کسب و کار

  • زمان تقریبی مطالعه 4 دقیقه
  • 2246

زبان بدن

 

سلام، سید احمد سیدی مطلق هستم، مشاور کسب و کار و بنیانگذار پزشک کسب و کار در ایران؛ در این مقاله میخواهم به اهمیت موضوع استفاده از زبان بدن در ارتباطات روزمره و کسب و کارتان بپردازم.

خوب در ابتدا زبان بدن چیست؟

زبان بدن مانند هر زبان دیگری سیستمی از نشانه‌هاست که ابزار ارتباط است .شما در طول روز ممکن است با استفاده از زبان بدن، سیگنال های ناخودآگاهی را ارسال کنید که یا سبب شوند دیگران شما را بیشتر دوست داشته باشند یا حداقل حرف شما را به واسطه ی دریافت آن سیگنال ها، اجمالا درست فرض کنند .زبان بدن یکی از مهارت های مهم ارتباطی است که میتواند نقش مهمی در مسیر زندگی شما داشته باشد پس باید با آن بیشتر از قبل آشنا شوید.

تنها هفت ثانیه طول می کشد تا درباره ی یک نفر در اولین دیدار قضاوت شود. این نشان دهنده ی اهمیت بسیار زیاد استفاده از زبان بدن در گفتارهایتان می باشد. قدرت، جایگاه و اعتماد ‌به‌ نفس بدون نیاز به کلام و با بهره‌گیری از ارتفاع و فضا نشان داده می‌شوند. حفظ وضعیت قامتیِ برافراشته، عقب دادن شانه‌ها و بالا نگه داشتن سر، شما را فردی نشان می‌دهد که به خود مطمئن است.

نقش زبان بدن در ارتباطات روزمره ما چیست؟

  • با زبان بدن می توانیم آنچه را که گفته شده را تکرار و بر آن تاکید کنیم.
  • با زبان بدن می توانیم پیام های کلامی را کامل، اصلاح و یا حذف می کند.
  • باعث می شود نقش زبان گفتاری کمرنگ تر شده و تمام توجه به آن معطوف نشود.
  • زبان گفتاری را تنظیم کرده و با آن همکاری می کند.

 

اهمیت زبان بدن در کسب و کار

اهمیت زبان بدن در محیط کسب و کار بسیار زیاد و تعیین کننده موفقیت است. زبان بدن مهارتی است که از آن می توان برای فهم و درک احساسات و رفتار میان شما و مشتریانتان استفاده کرد. در حیطه کسب و کار، همیشه می توانیم مطمئن باشیم که احساسات واقعی در زبان بدن ما از طریق نمایش دادن، احساس راحتی و ناراحتی منعکس می شوند. بدیهی است که این گونه رفتار ها می توانند تعیین کنند که دیگران در مورد ما چه احساسی دارند و همچنین در ارزیابی نحوه ارتباط ما بسیار موثر هستند. زبان بدن مشاهده شده در محیط کار بسته به نوع محیط متفاوت است؛

 

همه چیز درباره ی زبان بدن

چهار محیط شناخته شده عبارتند از:

محیط رسمی: این محیط کاری بسیار قدیمی، سازمان یافته و تحت کنترل است. محیط ‏هایی مثل بانک، دفتر حقوقی یا دفاتر مرکزی شرکت‏ها از این قبیل‏ اند.

محیط غیر رسمی: این‏گونه محیط ‏ها بسیار مدرن و رایج هستند و بیشتر شرکت‏ های کوچک یا متوسط را شامل می‏شوند.

محیط صنعتی: این محیط کاری ترکیب جالبی از مشخصه ‏ها و خصوصیاتی است که در محیط‏ هایی همچون شرکت‏ های تولیدکننده، تعمیرگاه‏ ها و شرکت‏ های ساختمانی دیده می‏شود.

محیط علمی: این محیط کاری ترکیب جالب دیگری از مشخصه ‏ها و خصوصیاتی است که در محیط‏ هایی همچون دانشکده، دانشگاه و مؤسسات تحقیقاتی دیده می‏شود.

 

 

زبان بدن حالت های خاصی را شامل می شود که  در ادامه به تحلیل برخی از حالت های زبان بدن می پردازیم.

دست به سینه

زمانی که فردی دست به سینه باشد یا پاهایش را روی یکدیگر قرار دهد به این معنی است که در برابر شما موضع گرفته است و این حرکت او نشان از عدم پذیرش شما دارد.

تقلید کردن حرکات شما به صورت ناخواسته در زبان بدن

احتمالا برای شما پیش آمده که در یک جمع، کسی به تقلید از شما حالت بدنش را تغییر داده باشد، در این مورد باید بگوییم که این یک نشانه خوب تلقی می شود و به این معنی است که این فرد شما را به خوبی پذیرفته است به همکاری با کسب و کار شما علاقه دارد.

قرار گرفتن دندان ها بر روی یک دیگر در زبان بدن

فک بسته شده و یا دندان های بر روی یکدیگر قرار گرفته و همچنین گردنی که داخل بدن رفته است همگی حکایت از وجود استرس در فرد دارند.

در پایان، اهمیت زبان بدن را می توان در ارتباط با حیوانات خانگی هم مشخص کرد. از هزاران سال پیش، حیوانات با داشتن حس خواندن زبان بدن انسان، به دست او اهلی می شدند. آنها نیاز به راهی برای شناخت حرکت سر در انسان دارند. امیدوارم این مقاله از سایت پزشک کسب و کار برایتان مفید واقع شده باشد.

نوشتن یک نظر

نظر