چرا يك کسب و کار با خطر شكست مواجه است؟

  • زمان تقریبی مطالعه 3 دقیقه
  • 3849

کسب و کار

هرچیزی در جهان یک روند دارد و بیزینس هم مثل تمام اجزای هستی زیرساخت و نیاز و مسیر و هدف خودش را دارد که در صورت رعایت نکردن این اهداف و برنامه ها، کسب و کار شما با خطر شکست مواجه خواهد شد. من سید احمد سیدی مطلق بنیانگذار پزشک کسب و کار در ایران، می خواهم در مورد علت شکست کسب و کارها با شما صحبت کنم.

موفقيت در کسب و کار هيچگاه بصورت شانسی اتفاق نمی افتد و اين موفقيت اصولا به برنامه ریزی و سازمان دهي و بصيرت فرد راه انداز کسب و کار بستگي دارد و تضميني براي آن وجود ندارد.

شروع يك کسب و کار هميشه ريسك پذير است و شانس موفقيت اندك ميباشد. بنابر گزارش اداره کسب و کارهای کوچک در کشور آمريكا بيش از ۵٠ % کسب و کارهای کوچک در سالهاي اول با شكست مواجه شده و ٩٠ % آنها در ۵ سال اول از بين ميروند.

هنگامی که کسب و کاری را راه می اندازید، آخرین چیزی که می خواهید در موردش فکر کنید، شکست است اما اگر اصلی ترین دلایلی را که باعث ناکامی کسب و کارها می شوند بدانید، بهتر می توانید از شکست اجتناب بورزید. 9 دلیل زیر، اصلی ترین عواملی هستند که خیلی زود یک کسب و کار را به روزهای پایانی می رسانند.

١ . نداشتن تجربه

٢ . نداشتن سرمايه کافی

٣ . مدیریت ضعیف

۴ . عدم وجود کنترل قوي

5 . فروش پایین

۶ . قراردادهاي اعتباري ضعيف

٧ . استفاده شخصي از سرمايه هاي تجاري

٨ . رشد بدون انتظار و گسترش بیش از حد

9 . رقابت

 

عوامل ديگر در خصوص شكست کسب و کار:

با بيان اين موارد قصد ترساندن شما را ندارم بلكه ميخواهم شما را براي مسير پر فراز و نشيبي که در پيش داريد آماده کنم. ناچيز پنداشتن مشكلات شروع يك کسب و کار و بی توجهی به رقبا يكي از بزرگترين موانع کارآفرینی است. حدود 19 درصد از شکست کسب و کارها به نادیده گرفتن رقبا بر میگردد. بهترین راه حل، انجام کارهای جدید و منحصر بفردی است که رقبا آن ها را پیشنهاد نمیکنند.

همانطور که در اول متن توضیح دادم داشتن اهداف و برنامه در کسب و کار از مهم ترین علل شکوفایی یک کسب و کار می باشد و همانطور برعکس نداشتن هدف و کمبود برنامه ریزی موجب پیشرفت شکست در کسب و کارها می شود. هیچ کسب و کاری بدون برنامه ریزی به موفقیت نخواهد رسید، برنامه ریزی ها باید دقیق و بر پایه ی واقعیت بنا شده باشد تا به هدف خود نزددیک شود. این برنامه ریزی ها شامل:

- شرحی از اهداف کسب و کار برای رسیدن به موفقیت

- تیم مورد نیاز برای پیشبرد اهداف

- مشکلاتی که در آینده ممکن است برای کسب و کار پیش آید

- راه حل برای مشکلات احتمالی پیش رو

- تجزیه و تحلیل رقبا در حوزه ی کسب و کار خود

- بازاریابی، تبلیغ و برنامه های فروش

 

 

همانطور که می دانید عوامل و دلایل دیگری نیز برای شکست کسب و کارها وجود دارد، ولی موارد بالا جزء عوامل اصلی شکست در کسب و کار به حساب می‌آیند. اگر بتوانید بر این مشکلات غلبه کنید، تا موفقیت در کسب و کار مورد نظرتان راه زیادی ندارید.

 “‌موفقیت، معلمی پلید است؛ زیرا آدم‌های باهوش را به گونه‌ای اغوا می‌کند که فکر می‌کنند هرگز شکست نخواهند خورد‌” – بیل گیتس

(( برای مطالعه ی ادامه ی مقالات سایت پزشک کسب و کار با ما همراه باشد))

نوشتن یک نظر

نظر