ارزهای دیجیتالی چیست؟ انواع ارزهای دیجیتال

  • زمان تقریبی مطالعه 5 دقیقه
  • 3472

مطلق

 

سلام، سید احمد سیدی مطلق هستم بنیانگذار پزشک کسب و کار در ایران؛ باره دیگر با نوشتاری دیگر  در سایت پزشک کسب و کار ( (sammotlagh.com با شما همراه هستم. تا به حال، اسم ارزهای دیجیتال یا ارز رمزی به گوشتان خورده است؟ ارز دیجیتال نوع دیگری از پول های الکترونیکی هستند که واحد مخصوص به خود را دارند و به نسبت یکدیگر و یا سایر ارز‌های جهانی سنجیده می شوند و از آنجایی که واحد مستقل به خود را دارند ارز و از انجایی که ساختار دیجیتال دارند ارز دیجیتالی نامیده می شوند.

همانطور که از واژه آن نیز برمی‌آید، ارز دیجیتال به هر ارزش ایجاد شده در بستر دیجیتال اشاره دارد. ارز دیجیتال یا Cryptocurrency یک فرم از پول الکترونیکی است. بیشتر ارزهای دیجیتال به منظور امنیت بیشتر، حذف واسطه ها و ناشناس بودن طراحی شده اند. ارزهای دیجیتال، واحد های رمزنگاری شده در اینترنت هستند که غیر قابل هک و نفوذ می باشند و تنها در مواردی که کاربر اطلاعات مربوط به حساب ولت خود را در اختیار کسی قرار دهد امکان انتقال آن به حساب غیر خواهد بود.

تاریخچه و فلسفه ارز دیجیتال

تاریخچه ی ارز دیجیتال به ایجاد شرکت دیجی‌کش در اواخر دهه 90 توسط دیوید چاوم برمی‌گردد. دیجی‌کش که در آن از علم رمزنگاری استفاده شده بود، بستری برای بانک‌ها فراهم می‌کرد تا به وسیله آن قابلیت انتقال ارزش به صورت الکترونیکی فراهم شود.

از مهم ترین ویژگی های ارز دیجیتال، غیر متمرکز یا مستقل بودن آن است. به عنوان مثال بیت کوین، به عنوان یک ارز دیجیتال شناخته شده، توسط هیچ ارگان یا نهاد دولتی کنترل یا اداره نمی‌شود. این ویژگی باعث می‌شود که یک ارز دیجیتال هیچ گاه توسط دولت‌ها تحت کنترل قرار نگیرد و هیچگاه نتوان تحریمی بر آن‌ها وضع کرد.

نقدینگی دیجیتال (Digital currency) یا نقدینگی رمزپایه (Cryptocurrency) در مدت زمان اخیر با توجه به رشد چشم‌گیر قیمت آن توجه افراد مختلف را در حوزه‌ های مختلف مالی به خود جلب کردهاست. در این میان، صحبت از ارزهای دیجیتال به‌ویژه مشهورترین آنها یعنی «بیت‌کوین» (Bitcoin) که نوسانات شدیدی را نیز در این مدت تجربه کرده، بالا گرفته است. همچنین بیت کوین اولین و معتبرترین ارز دیجیتال حال حاضر دنیاست که امکان تبدیل به سایر ارزها را توسط صرافی های آنلاین و معتبر در حوزه بلاکچین را دارد.

 

ارزهای دیجیتالی

سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال

شاید شما با دیدن افرادی که با خرید ارزهای دیجیتال با قیمتی پایین و فروش آن در زمان افزایش قیمت به ثروت بالایی رسیدند شما را به فکر سرمایه‌گذاری بر روی آن بیاندازد. بازار ارزهای دیجیتال بازاری جذاب برای سرمایه‌گذاران خرد و کلان از سراسر دنیاست. با این وجود، یکی از مشکلات اصلی این بازار، نوسانات شدید قیمتی در آن است.

این سرمایه گذاری به دلیل این نواسانات، بسیار پر مخاطره می باشد و نسبت به سایر کسب و کارها از ریسک بالایی برخوردار است، ریسکی که احتمال رسیدن به کسب سود بسیار، در آن وجود دارد.

البته به این نکته باید توجه کنید که استخراج ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده به همین سادگی‌ها هم نیست و افرادی که این ارز ها را می خواهند استخراج کنند، باید مبلغی را تحت عنوان سرمایه گذاری در پلتفرم مربوطه به وثیقه بگذارند و هنگامی پول خود را در قالب بیت کوین پس می گیرند که استخراج آن ها برای شبکه مفید، سودمند و سودآور بوده باشد.

 

حتما بخوانید: کیف پول ارز های دیجیتال چیست؟

 

اشکالات ارزهای دیجیتال چیست؟

اشکال اول در استفاده از این ارزها اینجاست که منجر به دور زدن حاکمیت‌های ملی شده و قدرت اقتصادی سیاسی کشور ــاز حاکمیت سلب شده و در اختیار حاکمان کمپانی‌های فراملی این فناوری قرار خواهد گرفت.

اشکال دوم این ارزها، شکل گیری بازار زیرزمینی پول و عدم امکان گرفتن مالیات بر اساس تراکنش های مالی افراد می باشد.

اشکال سوم؛ در این سیستم انجام معامله در بازارهای غیررسمی و غیرقانونی، مانند موادمخدر، قاچاق و بازارهای زیرزمینی براحتی قابل انجام است و این چالشی مهم برای حاکمیت‌ها خواهد بود.

و اشکال چهارم؛ در این شبکه، هیچ مسئولیتی قابل پیگیری نیست؛ که طبیعتاً مردم را دچار مشکلات بسیاری خواهد کرد.

معرفی چهار ارز دیجیتالی

لایت کوین یا Litecoin

توسعه دهنده ی این نوع ارز دیجیتالی، چارلی لی Charlie Lee مهندس سابق گوگل می باشد که در سال 2011 فعالیت خود را شروع کرده است. ارز دیجیتال لایت کوین به عنوان یکی از ارزها شناخته می شود که مسیر بیت کوین را دنبال کرده است. این ارز دیجیتالی، به عنوان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال شناخته می شود.

اتریوم یا Ethereum

اتریوم نیز فعالیت خود را از سال 2011 آغاز کرده است و همچون ارز لایت کوین مسیر بیت کوین را دنبال کرده است. این ارز به دو دسته ی اتریوم و اتریوم کلاسیک تقسیم شده است.

اتریوم

 

بیشتر بدانید: ارز اتریوم(Ehtereum) را بیشتر بشناسید!

 

زی کش یا Zcash

زی‌کش (Zcash) یک ارز دیجیتال متن‌باز و غیرمتمرکز است که در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد. Zcash برای تراکنش‌ها امنیت بالا و شفافیت گزینشی را وعده می‌دهد.

زی کش

دش یا DASH

دش که در اصل به نام تاریکوین شناخته می شود (خلاصه شده digital cash است)، یک نسخه محرمانه تر از بیت کوین است. به گونه ای که تراکنش های انجام شده توسط این پلتفرم را تقریباً می توان، غیر قابل شناسایی در نظر گرفت.

 

حتما مطالعه کنید: بورس فارکس چیست؟

 

دش

و در پایان، ارزهای دیجیتالی دیگری هم هستند که مورد استفاده قرار می گیرند و قابلیت های گوناگونی دارند. بیت‌ کوین، هم به‌لحاظ ارزش بازار، و هم به‌لحاظ تعداد کاربران و محبوبیت همچنان سردمدار ارزهای دیجیتال است. بااین‌وجود محبوبیت سایر ارزهای مجازی نظیر اتریوم و ریپل که بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌ها از آن استفاده می‌‌کنند، درحال افزایش است. امیدوارم خوندن این مطلب براتون جذاب و مفید بوده باشه. از این که با ما در این نوشتار از سایت پزشک کسب و کار(سام مطلق) همراه بودید، بسیار خرسندیم.

 

برای مطالعه بیشتر:مقاله مقایسه بورس فارکس و ارزهای دیجیتال و بررسی معایب و مزایای هرکدام در سایت پزشک کسب و کار مطالعه کنید.

نوشتن یک نظر

نظر