هک رشد مهم‌ترین راه برای رشد کسب و کار

  • زمان تقریبی مطالعه 3 دقیقه
  • 2849

هک رشد

اگر جزو افرادی هستید که می‌خواهید استارتاپ خود را راه‌اندازی یا به فکر ایجاد آن هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما این نوشتار را با دقت مطالعه نمایید؛ چراکه ما در این نوشتار نوعی جدید، از بازاریابی را رونمایی می‌کنیم که برای استارتاپ‌های نوپا بسیار مناسب می‌باشد. پس در ادامه‌ با ما همراه باشید تا سریع‌تر استارتاپ خود را شروع و رونق ببخشید.

 

تعریف هک رشد

هک رشد چیست؟ هک رشد از جمله بازاریابی‌های جدیدی است که در سال 2010 توسط بنیانگذار شرکت GrowthHackers، شون الیس نوپردازی شد. این اصطلاح بازاریابی بر روی رشد تمرکز دارد و معمولا برای استارتاپ‌هایی که به رشد انبوه در پایین‌ترین بازه‌ی زمانی با بودجه تبلیغاتی حداقل نیاز دارند، کاربردی می‌باشد. هدف این استراتژی بازاریابی، این است که در کمترین زمان به بیشترین کاربران خود دست یابند.

بازاریابی هک رشد دارای یک تیم متشکل از مدیران، بازاریابان، مهندسین و توسعه دهندگان است که به صورت ویژه بر ساخت و درگیری، پایگاه کاربر یک بیزینس تمرکز دارند. همان طور که گفتیم هک رشد بر رشد تمرکز دارد و نهایی‌ترین هدف آن پیدا کردن فرایندی است که قابل اندازه‌گیری، پیش بینی و تکرار باشد. بنابراین هک رشد یک فرایند می‌باشد، که شرکت‌های زیادی برای پیدا کردن مسائل و مشکلات از آن استفاده می‌کنند. آنچه که در این فرایند فراموش می‌شود، فرایند یادگیری طولانی مدت شرکت‌های موفقی است که از هک رشد برای بیزینس خود استفاده کرده‌اند.

افرادی که در هک رشد، ماهر شده‌اند از روش‌های مختلف بازاریابی و تکرار محصولات، برای اینکه سریع‌تر آزمایش نسخه کپی برداری، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی ویروسی را از دیگر تکنیک‌ها و ابزار‌ها، با هدف افزایش نرخ تبدیل و دستیابی به رشد سریع پایگاه کاربر را انجام دهند، استفاده می‌کنند. برخی از افراد هک رشد را قسمتی از بازاریابی آنلاین می‌دانند؛ چراکه اکثر اوقات افراد ماهر در زمینه‌ی هک رشد (هکر رشد) از تکنیک‌هایی چون سئو، آنالیز وب سایت، بازاریابی محتوایی و تست‌های A/B استفاده می‌کنند؛ ولی از طرف دیگر همه‌ی بازاریابان که در مورد این مهارت‌ها اطلاعاتی ندارند، درنتیجه نام جداگانه‌ای چون هک رشد برای آن در نظر گرفته شد.

بسیاری از استارتاپ‌ها برای رشد کسب و کار خود از «قیف دزدان دریایی» دیو مک کلور استفاده می‌کنند که این دستورالعمل‌ها شامل مالکیت، فعال سازی، نگهداری، ارجاع و درآمد (AARRR) می باشد و مورد دیگر که شامل آگاهی است، جزو اصلی هک رشد می‌باشد. به صورت کلی شما باید در کسب و کارتان ترافیک و بازدید کننده داشته باشید و بازدید کنندگان را به کاربر و کاربرانتان را به مشتریان خوشحال و وفادار تبدیل نمایید.

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی انبوه چیست و چه تاثیری در تجارت دارد؟

 

برای استفاده از هک رشد قبل از هرکاری محصول خود را طراحی و تولید نمایید و سپس آزمایش کنید که آیا مشتریان محصولات شمارا خریداری می‌کنند یا خیر و آیا حاضرند در قبال آن هزینه‌ای را پرداخت نمایند، این اطلاعات به کسب و کار شما کمک می‌کند تا داده‌ها و اطلاعات را جمع آوری نمایید و از شخصیت اصلی مشتریان باخبر شوید و با استفاده از تحلیل داده‌ها بازاریابی هک رشد را به کار ببرید. برای مثال می‌توانید در فواصل زمانی مشخص محصولات خود را به روز کنید و باز خورد مشتریان را تحلیل نمایید تا ببینید هنوز در مسیر درست حرکت می‌کنید یا خیر، همچنین استفاده از تست‌های A/B و سایر تکنیک‌های بهینه سازی برای هک رشد بسیار مهم و دارای اهمیت می‌باشند.

 

بنابراین بهتر است بدانید که این نوع بازاریابی هم برای استارتاپ های نوپا و هم بیزینس‌هایی که پیشرفت کرده‌اند، بسیار کاربردی می‌باشد پس با استفاده از تکنیک‌های آن در کسب و کارتان به رشد دست می‌یابید؛ چراکه "هک رشد بر رشد تمرکز دارد". امیدواریم مطالعه این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد و بتوانید بدرستی آن را در بیزینس‌های خود به کار ببرید و همچنین از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید بسیار متشکریم، لطفا تجربیات خود را در زمینه بازاریابی هک رشد با ما به اشتراک بگذارید.

نوشتن یک نظر

نظر