برند یا نام تجاری چیست؟

  • زمان تقریبی مطالعه 9 دقیقه
  • 3940

برند یا نام تجاری

بسیاری از افراد حتی افرادی که در زمینه برندسازی هستند برای پاسخ به این سوال طفره می‌روند؛ یک برند چیست؟ در اواخر دهه 1880 کالاهای بسته‌بندی شده مانند کوکاکولا شروع به استفاده از نام تجاری کردند که از آن برای تمایز و رقابت عمومی استفاده می‌کردند. اما با پیشرفت برندینگ، بازاریابان فهمیدند که برندینگ چیزی بیش از یک انتخاب نام برند را شامل می‌شود.

دیوید اوگلیوی، پدر تبلیغات، نام تجاری را مجموعه نامحسوس ویژگی‌های یک محصول تعریف می‌کند.

فرهنگ لغت، برند را درک شخص از یک محصول، خدمت، تجربه یا سازمان تعریف می‌کند.

تصور ما از این که یک برند چیست، پیچیده و دشوار است، تعریف آن دشوارتر. در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید تا همه چیز را در مورد برند بفهمید.

برند چیست؟

برند چیست؟

برند راهی است که در آن یک شرکت، سازمان یا فرد توسط افرادی که آن را تجربه می‌کنند درک می‌شود. از آنجا که نامحسوس است، به راحتی نمی‌توان آن را تعریف کرد. پاسخ به سوال یک برند چیست؟ از جایی شروع می‌شود که یک برند در آن زندگی می‌کند. برندها در ذهن مردم و هر کسی که آن‌ها را تجربه می‌کند مانند کارمندان، سرمایهگذاران، رسانه‌ها و از همه مهمتر مصرف‌کنندگان زندگی می‌کنند. به عبارت ساده، برندها ادراک هستند. همان طور که مارتی نومیر، کارشناس برندسازی می‌گوید، یک برند احساسات شخص در مورد یک محصول، خدمت یا سازمان است.

طراحی منحصر به فرد، علامت، نماد، کلمات یا ترکیبی از اینها، در ایجاد تصویری که یک محصول را مشخص کرده و آن را از رقبای خود متمایز می‌کند، استفاده می‌شود. با گذشت زمان، این تصویر با سطح اعتبار، کیفیت و رضایت مصرف‌کننده همراه می‌شود.

برند

عناصر یک برند

طبق ادراک، برندها عناصر زیادی را تشکیل می‌دهند. عناصر اساسی یک برند شامل قطب نمای برند، فرهنگ شرکت، نام و نشان، هویت، صدا و پیام رسانی، وب سایت و معماری برند می‌باشد.

قطب‌نمای برند

قطب‌نمای برند خلاصه‌ای از اساسی‌ترین حقایق در مورد برند شما است. این نتیجه کار انجام شده در مرحله استراتژی برند (تحقیق و موقعیت‌یابی) می‌باشد. قطب نمای برند تجاری نشانگر هدف، چشم‌انداز، ماموریت، ارزش‌ها و اهداف استراتژیک است.

فرهنگ شرکت

فرهنگ شرکت روحیه هدف جمعی و الهام بخش است که برند شما را سوق می‌دهد. این چیزی بیش از سخنرانی‌های آتشین رهبری است. قوی‌ترین فرهنگ شرکت بر اساس ارزش‌های اصلی یک برند پایه‌گذاری شده است، اینها اصولی هستند که نشان می‌دهند چگونه نام تجاری شما با جهان ارتباط دارد و چرا.

شخصیت برند

شخصیت برند طیف منحصر به فرد افکار، احساسات و الگوهای رفتاری است که ذات یک برند است. شخصیت آن شامل خصوصیات فردی برند است. این چیزی است که به طور مثال شرکت اپل را به عنوان یک شخصیت مستقل، مینیمالیستی یا REI مجذوب و پیشگام در فضای تکنولوژی معرفی می‌کند. شخصیت برند برای مشتریان وفادار قابل شناسایی است و پایه و اساس روابط بسیار شخصی است که با آن‌ها شکل می‌گیرد.

معماری برند

معماری برند سیستم هماهنگی نام‌ها، رنگ‌ها، نمادها و زبان بصری است که یک برند را تعریف می‌کند. معماری برند شهودی است که بر اساس تحقیقات در مورد تجربه مشتری ایجاد شده است. سیستم‌های معماری برند معمولا به صورت یکپارچه، تایید شده یا کثرت‌گرایی طبقه‌بندی می‌شوند. معماری برند یکپارچه شامل یک برند مستر تک و چندین برند فرعی است. معماری‌های تایید شده و کثرت‌گرا برندهای والدینی را با روابط متفاوت شکل می‌دهد.

نام و تگ‌لاین

نام تجاری و تگ‌لاین یک برند، سریع‌ترین نمایش چهره برند به جهان است بنابراین ایجاد نام و نشان تجاری یک برند بسیار مهم است. در تحقیقات عمیق بازار، طوفان مغزی، پالایش، آزمایش، این فرایند به گونه‌ای طراحی شده است که اطمینان حاصل شود که هم معنی‌دار هست و هم توسط افراد به راحتی درک می‌شود. ماهیت پیچیده ایجاد نام‌ها و تگ‌لاین‌ها نشانگر اهمیت آن‌هاست. یک نام قوی ارزش منحصر به فردی را به یک برند منتقل می‌کند و آن را از رقبا متمایز می‌کند و روی کسانی که آن را تجربه می‌کنند، تاثیر می‌گذارد.

 

هویت نام تجاری

هویت نام تجاری شما چیزی بیش از یک لوگو است. هویت، محصور کردن بصری حقایق عمیقی است که در مورد استراتژی و موقعیت‌یابی برند شما شکل می‌گیرد. یک هویت اثربخش، تمام ویژگی‌های تعیین‌کننده برند شما، از جمله شخصیت، وعده و هدف را در خود جای می‌دهد. هویت برند شما مهر و موم آن بر جهان است، یک نماد زیبایی شناختی و پر معنی است که توانایی برقراری ارتباط با نام تجاری شما را در یک لحظه بصری برای همه افرادی که آن را می‌بینند، می‌دهد.

صدای برند و پیام رسانی

صدا و پیام‌رسانی برند برای تعامل یک برند با جهان بسیار مهم است. آنها برند شما را با انتقال هدف، وعده و شخصیت از دیگر رقبا متمایز می‌کنند. صداها و پیام‌های تجاری، برند تجاری شما را برای مشتریان قابل شناسایی می‌کند. در هر کجا که صدای نام تجاری شما شنیده می‌شود، خواه از طریق اسکریپت‌های تبلیغاتی یا وب سایت و... مشتریان شما باید بتوانند فورا آن را تشخیص دهند.

وب سایت برند

وب سایت شما کامل‌ترین و متمرکزترین مظهر برند شماست. یک وب سایت خوب با محتوای قانع‌کننده و طراحی جذاب، برند شما را زنده می‌کند. وب‌سایت‌ها یکی از موثرترین و پرهزینه‌ترین راه‌ها برای ارائه یک تجربه برندسازی جامع به مخاطبان هدف هستند.

اکنون که با مولفه‌های مختلفی که یک برند تجاری را تشکیل می‌دهند آشنا شدید، وقت آن است که ببینیم چطور و مهم‌تر از همه، چرا این مولفه ها ایجاد شده‌اند.

 

برندینگ

برندینگ چیست؟

برندسازی عملی برای شکل دادن به چگونگی درک یک شرکت، سازمان یا فرد است. به یک دلیل اهیمیت بالای آن این است که ادراک‌ها رفتار را دیکته می‌کنند. حتی تصوراتی که از آن غافل هستیم این توانایی را دارد که عمیقا بر نحوه عملکرد تأثیر بگذارند. تحقیقات روانشناسی اجتماعی تجربی نشان داده است که اگرچه ممکن است فکر کنیم کنترل کامل عملکردمان را داریم اما، رفتار ما غالبا تحت تاثیر محرک‌هایی است که کاملا از آن‌ها بی‌خبریم.

در مجموع، چگونگی درک یک فرد از یک برند (آگاهانه یا ناخودآگاه) تعیین می‌کند که چگونه او با آن برند درگیر می‌شود. قدرت برند تجاری حقیقت بسیار مهمی را در مورد ادراکات نشان می‌دهد، تصورات قابل انعطاف هستند. برندسازی قدرت شکل دادن به درک ما را دارد زیرا این برداشت‌ها مستعد شکل گرفتن هستند.

در مورد مغز ما، هیچ تفاوت عملی بین ادراک و واقعیت وجود ندارد. آنچه درک می‌کنیم چیزی است که برای ما واقعی است. اینجاست که قدرت واقعی برندسازی نهفته است. برندسازی قدرت شکل دادن واقعیت را دارد. برای توضیح و درک بیشتر برند سازی مقاله برندینگ را مطالعه نمایید.

 

برندینگ چیست؟

چرا در برندسازی سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

جلب ارتباط مستقیم بین برند تجاری موفق و بازده قابل اندازه‌گیری، آسان نیست. اما واقعیت ساده این است که شما نمی‌توانید بهای ارزش واقعی یک برند را تعیین کنید.

برخی از شرکت‌ها برندسازی را هزینه‌ای در بودجه بازاریابی خود می‌دانند. اما با درک تاثیر برندسازی یکپارچه بر رفتار مشتری، می‌بینید که این چیزی بیش از یک تاکتیک نیست. این یک استراتژی بلند مدت است که می‌تواند بازده قابل اندازه‌گیری را در طول حیات شرکت به همراه آورد. در اینجا به پنج بازده برتر از سرمایه‌گذاری در برندسازی اکتفا می‌کنیم:

مشتری‌های ایده‌آل را جذب کنید.

تحقیقات اصلی در مورد هرگونه برندسازی مهم است. مصاحبه های عمیق، گروه‌های متمرکز و بررسی‌های آنلاین به شما این امکان را می‌دهد تا دقیقا مشخص کنید که کدام مشتریان با هدف و ارزش شرکت شما مطابقت دارند. با استفاده از این اطلاعات، می‌توانید پرسونای مخاطبان را به وضوح تعریف کنید و پیام‌های بازاریابی حرفه‌ای ایجاد کنید. مشتریان ایده‌آل تنها محصولاتی را که می‌فروشید، خریداری نمی‌کنند. آن‌ها همچنین به طور قابل توجهی نسبت به رابطه خود با نام تجاری شما وفادار هستند.

اثربخشی بازاریابی را افزایش دهید.

آسان‌ترین راه برای موثرتر کردن تلاش‌های بازاریابی شما سرمایه‌گذاری در برندی است که از آن سرچشمه می‌گیرد. هنگامی که نام تجاری شما منسجم و خوب بیان شده باشد و شما از جمله برندهای محبوب باشید، اقدامات بازاریابی شما نیز نتیجه خواهد داد. برندسازی شامل اولین قدم‌های اساسی است که پیام اصلی، شخصیت و موقعیت پایدار بازار برند را تعریف می‌کند. تحقیقات بازار برای برندسازی، به شما امکان می‌دهد کمپین‌های بازاریابی هدفمندی را تهیه کنید که بسیار با ارزش هستند.

قیمت‌های بالا برای محصولات و خدمات خود در نظر بگیرید.

این درست است که می‌گویند، مشتریان به جای محصول، برند را خریداری می‌کنند و مشتریان مایل به پرداخت قیمت‌های بالا برای برندهایی هستند که آن‌ها را برتر می‌دانند. برندسازی مؤثر شما را قادر می‌سازد تا شرکت خود را به عنوان رهبر صنعت معرفی کنید. این نوعی ارزش معنادار و ملموس را در برند ایجاد می‌کند. این ارزش به شما امکان می‌دهد برای کالاها یا خدمات خود قیمت بالاتری را قرار دهید.

ارزش تجاری را افزایش دهید.

هرگز قدرت سهام برند را دست کم نگیرید. علاوه بر توجیه افزایش امتیاز قیمت در پیشنهادات، می‌تواند بر قیمت سهام شما نیز تاثیر مثبت بگذارد. برندهای قوی‌تر عملکرد مالی قوی‌تری دارند. نتیجه بلندمدت برندسازی این است که وقتی می‌خواهید از صنعت خارج شوید، شرکت شما ارزش بیشتری دارد.

رهبری صنعت به عنوان یک سازمان، پیشی گرفتن از رقابت، توانمندسازی کارمندان فرآیندهای غیرقابل انکار و قدرتمندی هستند که از طریق برندسازی حاصل می‌شود. وقتی می‌فهمید یک برند چیست، چگونه ایجاد می‌شود و بازده قابل اندازه‌گیری، حاصل از سرمایه‌گذاری در برندینگ است، قدرت برندسازی آشکار می‌شود. برندینگ این امکان را می‌دهد تا مشتریان وفاداری را با هزینه بازاریابی کمتری جذب کنید، این موارد از جمله مزایای چند جانبه برند است.

 

نوشتن یک نظر

نظر