تبلیغات محیطی چیست؟ چه کاربردی دارد و انواع مختلف آن کدامند؟

  • زمان تقریبی مطالعه 6 دقیقه
  • 859

 

تبلیغات محیطی چیست؟ چه کاربردی دارد و انواع مختلف آن کدامند؟

 

بار ها برایتان پیش آمده است که هنگام عبور از کوچه، خیابان، بزرگراه و اتوبان های مسیر محل کار یا زندگیتان؛ انواع مختلفی از تبلیغات محیطی را مشاهده کرده باشید! که برخی از این تبلیغات محیطی ممکن است برایتان بسیار جذاب باشد و در خاطراتان تا مدت ها بماند. مهمترین هدف هر شرکت؛ سود فراوان و مشتری بیشتر می باشد. از این رو هر تیم در تلاش است تا تبلیغاتی پر بازدید، جذاب و خیره کننده ایجاد کند تا مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهد و جذب کند تا تبدیل به مشتری شوند!

 

اهداف اصلی تبلیغات محیطی

 

اهداف اصلی تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی مانند تمامی روش های بازاریابی، هدف آن جذب مشتری و فروش محصول می باشد و تفاوتش با سایر روش های بازاریابی آن است که در تبلیغات محیطی افراد قبل از اینکه تبدیل به مشتری شوند و وارد مراکز خرید شوند و حتی محصول را از نزدیک مشاهده کنند، ابتدا تبلیغ را می بینند و به علت جذاب بودن و خلاقیتی که در تبلیغ به کار رفته است در ذهن مخاطب ثبت می شود و اسم و برند محصول یا خدمات در یادش باقی می ماند.

 

بیشتر بدانید: تبلیغات چیست؟ انواع تبلیغات

 

انواع تبلیغات محیطی

 

انواع تبلیغات محیطی

تبلیغات از طریق بیلبورد: بیلبوردها در اندازه های استانداردی در سطح شهر وجود دارند و به علت سایز مقبول و جایگاه مناسبی که در جاده دارند، چشم هر مخاطبی را خیره می کنند و نمی توان آن را نادیده گرفت و تاثیر زیادی بر جذب مخاطب دارد. همچنین هزینه کمتری نسبت به سایر تبلیغات دارد و قشر خاصی را مد نظر قرار نمی گیرد و عموم افراد را مخاطب قرار می دهد.

 

بیلبوردهای نمایشی و پوسترهای دیواری: بیلبوردهای نمایشی و پوستر های دیواری در سایز های بزرگ و در مکان های خاص مانند: آزادراه ها، مکان های تجاری شلوغ و بر نمای ساختمان های مهم و مشهور قابل مشاهده می باشند. نمایش‌گرهای دیجیتالی، تزئینات سه‌بعدی، نورپردازی‌های خاص و بخش‌های متحرک، بخشی از این بیلبوردهای نمایشی هستند.

 

تبلیغات ترانزیت: نوعی تبلیغات محیطی می باشد که بر روی وسائل نقلیه مانند اتوبوس تاکسی مترو قطار مسافربری قطار سریعالسیر و کشتی و همچنین در فرودگاه و دیگر ترمینال های مسافربری نصب می شوند. تبلیغات ترانزیت در مکان هایی عمومی و شلوغ مشاهده می شود و مورد توجه افراد بسیاری قرار می گیرد و اگر جذابیت بیشتری داشته باشند بیشتر تاثیر گذار خواهند بود و هزینه کمتری هم نسبت به سایر روش های تبلیغ دارد. تبلیغات ترانزیت شامل وسایل نقلیه‌ کاملا پوشیده شده از تبلیغ (از درون و از بیرون)، نمایش‌‌گرهای دیجیتالی، نمایش‌‌گرهای منور، طراحی دستگیره‌های داخل وسیله‌‌ی نقلیه، پوشاندن ایستگاه‌های وسایل نقلیه، نمایش‌گرهای ال.ای.دی، نمایش‌‌گرهای سه بعدی و... می باشد.

 

مبلمان شهری: معمولا تبلیغات مبلمان شهری بر روی نیمکت های خیابان ، ایستگاه های اتوبوس ، سوپرمارکت ها، کیوسک ها، داروخانه‌ها، آژانس‌های تبلیغاتی، مدارس، باجه های روزنامه فروشی و داخل فروشگاه ها قابل مشاهده می باشند و با فناوری هایی مانند: نمایش‌گرهای ال.ای.دی و دیجیتالی، نورپردازی خاص و تقویت‌کننده‌های سه بعدی در مبلمان شهری دیده می‌شود.

 

نمایش‌گرهای دیجیتالی: نمایشگر های دیجیتالی نوع دیگری از تبلیغات محیطی می باشند که با پیشرفت علم و تکنولوژی در عصر جدید به وجود آمده اند و می توان در تمام ساعات شبانه روز از آن ها استفاده کرد. سکوهای دیجیتالی در بزرگ‌راه‌ها، بیلبوردهای خیابانی و بر روی نمای ساختمان‌ها، مبلمان شهری، نمایش‌گرهای ترانزیت، مغازه‌ها، باشگاه‌ها، سینماها و... قرار می‌گیرند. و به علت تصاویر جذاب، واضح و با کیفیتی که دارند توجه زیادی جلب می کنند. اگر این به سبک از تبلیغات و تبلیغاتی که خلاقیت فراوانی دارند و مخاطب را شگفت زده می کنند علاقه مند می باشد می توانید مقاله بازاریابی چریکی را مطالعه کنید.

 

انواع تبلیغات محیطی دیگر:

 

انواع تبلیغات محیطی دیگر:

تبلیغات محیطی دیگری نیز وجود دارند که به صورت خلاصه مواردشان را ذکر می کنیم:

تبلیغات در مراکز خرید

تبلیغات درون داروخانه‌ها

تبلیغات درون هتل‌ها

نمایش‌گرهایی در پیست‌های اسکی

نمایش‌گرهای درون دانشگاه‌ها

رسانه‌های داخل پمپ بنزین‌ها

استفاده از پروژکتور بر روی ساختمان‌ها

 

مزایای تبلیغات محیطی

 

مزایای تبلیغات محیطی

  • انعطاف‌پذیری مکانی: تبلیغات محیطی می‌توانند در بزرگ‌راه‌ها، نزدیک فروشگاه‌ها و هر جا که قانون اجازه دهد، نصب شوند. همچنین سطوح محلی، استانی و کشوری را پوشش دهند.
  • قابلیت ایجاد آگاهی: تبلیغات محیطی به خاطر تأثیری که دارند (ساده بودن پیام)، می‌توانند آگاهی زیادی در بین مخاطبان ایجاد کنند.
  • رسیدن به مخاطب: نه تنها مردم نمی‌توانند آن ها را خاموش کرده یا دور بیندازند، بلکه دفعات زیادی در معرض دید قرار می‌گیرند و در نتیجه بارها دیده می‌شوند.
  • دسترسی به مخاطب هدف: از آنجایی که بیلبوردها می‌توانند در مکان‌هایی نصب شوند که خود شرکت‌ها یا آژانس‌های تبلیغاتی انتخاب می‌کنند، آسان‌تر می‌توانندجامعه هدف تبلیغ را مورد خطاب قرار دهند. به عنوان مثال اگر جامعه هدف برای محصولی، کشاورزان یا مردمی باشند که در روستا زندگی می‌کنند، می‌توان در مسیر‌هایی که به آن روستای خاص منتهی می‌شوند یا در خود آن روستا، بیلبوردهایی نصب کرد.

در نتیجه هنگامی تبلیغات محصول و خدمات خود را به بهترین شکل ممکن به مشتری نشان دهید و مشتری را برای خرید آن ها ترغیب کنید، فروش و در صد سود شما نیز بالاتر می رود.

 

معایب تبلیغات محیطی

 

معایب تبلیغات محیطی

در کنار این مزایا، استفاده از این روش برای تبلیغات کالا و خدمات، معایبی نیز به دنبال دارد که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تأثیر تبلیغات محیطی را نمی‌توان به راحتی اندازه‌گیری کرد، تبلیغات محیطی به تنهایی مناسب نیستند، بلکه باید در کنار دیگر رسانه‌ها و با هدف تکمیل آنها به‌ کار گرفته شوند.
  • با اینکه تبلیغات محیطی توجه مردم را جلب می‌کنند و در خاطره‌شان می‌مانند، اما نمی‌توان مطمئن بود که آنها را به اقدام نیز وادار کنند یا خیر.
  • تبلیغات محیطی، رسانه‌ای لحظه‌ای است و در بهترین حالت فقط ۲ تا ۳ ثانیه از وقت مصرف‌کننده را می‌گیرد. پس پیام آن باید کوتاه باشد تا در این مدت کوتاه بتوانند خوب بخوانند یا ببینند تا در ذهنشان بماند.
  • این تبلیغات ممکن است منجر به حواس‌پرتی افراد در هنگام رانندگی شود.
  • هزینه ی این نوع تبلیغات در بسیاری از موارد بسیار زیاد می باشد.
  • گرفتن مجوز های لازم برای تبلیغات و ارائه ی آگهی در سطح شهر، که معمولاً با دردسر های زیادی نیز همراه است.
  • قدرت بالای رسانه های محیطی که ضمن محبوب ساختن یک برند، می تواند حالت عکس نیز داشته باشد و در صورت عدم استفاده از اصول تبلیغات به صورت صحیح، کاهش محبوبیت برند را به دنبال داشته باشد.
  • در تبلیغات محیطی مانند تبلیغات اینترنتی نمی توان درصد بازدید را مورد سنجش قرار داد.

 

برای آگاهی بیشتر در زمینه تبلیغات، می توانید مقالات مرتبط را در سایت پزشک کسب و کار مطالعه کنید.

نوشتن یک نظر

نظر