آیا می دانید خزیدن ربات گوگل یا کراولر (Crawler) چه نتایجی در سئو سایت شما دارد؟

  • زمان تقریبی مطالعه 13 دقیقه
  • 817

آیا می‌دانید خزیدن ربات گوگل  یا کراولر (Crawler) چه نتایجی در سئو سایت شما دارد؟

ربات گوگل یا :(Google Web Crawler) ربات گوگل یک برنامه کامپیوتری که توسط گوگل نوشته شده و به پایش در وب می‌پردازد. معنای لغوی کلمه کراول خزیدن است. ربات‌هایی که سراسر وب را می‌خزند تا وب سایت های جدیدی را برای جستجو کاربران پیدا کنند. گوگل بات (Google Bot)، ربات مخصوص موتور جستجوگر گوگل است و هر موتور جستجو، ربات های مخصوص خود را دارد. گوگل بات، صفحات وب را از طریق لینک‌ها شناسایی و صفحات قدیمی را به روز رسانی و به ایندکس خود اضافه می‌کند. ایندکس در واقع مغز گوگل است و در واقع جایگاهی است که کل اطلاعات کسب شده در آن ذخیره می‌شود. ربات های گوگل سالهاست که به کمک موتور جستجوی Google برای شناسایی سایت‌های مختلف و رتبه‌بندی به آنها آمده است. بدیهی امر است که گوگل با وجود داشتن ربات‌های قوی و قدرتمند توانسته به عنوان بهترین، پربازدیدترین و محبوب‌ترین موتور جستجو، شناخته شود. با توجه به افزایش قدرت هوش مصنوعی گوگل، این ربات ها باید قوی‌تر از قبل عمل کرده و مانند همیشه کاربران بهترین نتایج جستجو را از آن بگیرند.

 

نحوه کار گوگل‌ بات یا ربات گوگل در موتور جستجو به چه صورت است؟

ربات‌های گوگل تمامی اطلاعات یک صفحه مانند تصاویر، کدها و (Java Script) را در سایت جمع آوری کرده و به بررسی و شناسایی لینک‌ها پرداخته و در نهایت اطلاعات جمع شده را به سرور گوگل می‌فرستد. پس به طور کلی می‌توان گفت گوگل بات با استفاده از نقشه،طراحی سایت و لینک‌های داخلی صفحات مربوطه را بررسی و ایندکس کرده ودر نهایت در رتبه‌بندی موتور‌جستجو قرار می‌دهد. 

 

مهمترین کار گوگل بات (Google bot)چه می‌باشد؟

 

مهمترین کار گوگل بات (Google bot)چه می‌باشد؟

  • کراول کردن :(Crawling)در کرال کردن، گوگل‌بات تمامی اطلاعات محتوای از جمله موضوع و نوع آن و مطالب آورده شده را درون سایت شناسایی و بررسی می‌کند.
  • ایندکس کردن :(Indexing) ایندکس گوگل، در واقع الک کردن محتواهای خوب از دیگر محتواها می‌باشد. بعد از جداسازی محتوای خوب از طریق گوگل بات، ایندکس کرده ودر فهرستی قرار می‌دهد تا کاربران به محض جستجو، به راحتی با آن دسترسی داشته باشند.
  • رتبه بندی نتایج :(Ranking) بعد از ایندکس کردن محتوا، تعیین جایگاه و رتبه در موتور جستجوی گوگل توسط ربات‌ها انجام می‌شود. باید توجه داشت که ربات‌ها تنها می‌توانند، درباره بهترین نحوه نمایش نتایج تصمیم بگیرند وکار جابجایی نتایج با آنها نمی‌باشد.

 

اهداف اصلی یک گوگل‌بات یا ربات گوگل چه می‌باشد؟

 

اهداف اصلی یک گوگل‌بات یا ربات گوگل چه می‌باشد؟

  • نظارت بر نحوه‌ی کد نویسی سایت
  • اعتبار سنجی پیوندهای خارجی و داخلی
  • نظارت بر انتشارات مطالب جدید
  • ایندکس کردن و قرار دادن در نتایج گوگل
  • نظارت بر ویدئو مارکتینگ یا تبلیغات اینترنتی
  • نظارت و مدیریت بر محتوای چند رسانه ای
  • نظارت بر طراحی نقشه سایت

 

انواع ربات‌های معروف در موتور جستجو گوگل

 

انواع ربات‌های معروف در موتور جستجو گوگل

  • ربات (Google bot desktop): این ربات نسخه دسکتاپ وب سایت را بررسی و ایندکس می‌کند.
  •  ربات(Google bot mobile): این ربات نسخه مویابلی سایت‌ها را بررسی و ایندکس می کند.
  • ربات (Google bot News): این ربات مختص سایت های خبری است.
  • ربات (Google bot Images): این ربات تصاویر موجود در وب را شناسایی و ایندکس می‌کند.
  • ربات (Google bot video): این ربات به پایش بررسی ویدئوهای موجود در وب می‌پردازد.
  • ربات (Google bot Ads bot): این ربات برای پایش و ایندکس کردن طراحی وب سایت‌های گوگل می‌پردازد.

 

مزایای ربات‌های گوگل

  1. امنیت: مهم‌ترین موردی که می‌توان بدان اشاره کرد، امنیت ربات‌ها می‌باشد.
  2. بهینه سازی سئو سایت: با عملکرد ربات‌ها سایت خود را می‌توانید بهینه کنید.
  3. افزایش جذب بازدیدکنندگان: با وجود بهینه شدن سایت توسط ربات‌های گوگل مطمئنا بازدید کاربران نیز افزایش می‌یابد.
  4. خستگی ناپذیر بودن: ربات‌ها به صورت شبانه روزی و چندین بار سایت‌ها را بررسی می‌کنند.
  5. افزایش بهره‌وری و کیفیت در محتوا: با بررسی و ایندکس کردن، میزان بهره‌وری و کیفیت را افزایش می‌دهد.
  6. بالا بودن دقت: ربات‌ها از دقت فراوانی برخوردارندو امکان اشتباه آنها بسیار پایین می‌باشد.
  7. انجام چند کار هم‌زمان: ربات‌ها این قابلیت را دارند در یک زمان چند کار متعدد انجام دهند.
  8. کاهش هزینه در تولید محتوا: حساسیت ایجاد شده بر روی محتوای بهتر و تولیدآن، از بعضی هزینه‌ها کاسته شد.
  9. نیروی ذهن مصنوعی جایگزین نیروی فیزیکی: حضور ربات ها سبب شده است تا انسان‌ها کمتر به کارهای فیزیکی پرداخته و به سمت نیروی کار ذهنی تمایل داشته باشند.
  10. قابلیت دسته بندی اطلاعات: ربات‌ها اطلاعات مهم را دسته‌بندی و در صدر لیست نتایج قرار می‌دهد.
  11. قابلیت کارآیی بر روی سیستم عامل‌های گوناگون: ربات‌های گوگل این قابلیت را دارند که بر روی سیستم عام‌های دیگر نیز فعالیت کنند.
  12. همکاری ربات‌ها در موتور جستجو: فردی در موتور جستجوی گوگل به دنبال سرچ کردن در مورد موضوع مد نظر خود میباشد، همه ربات ها با هم همکاری می­کنند تا بهترین نتیجه را برای کاربر نمایش دهند.

 

چرا ربات گوگل، سایت شما را بازدید و مورد بررسی قرار می‌دهد؟

  • با مراجعه کردن و بازدید گوگل به سایت کاربران، نقاط ضعف و اشکالات سایت را شناسایی کرده تا طراحی سایت شما با رفع این اشکالات در نتایج گوگل نمایش داده شود. ربات‌ها، متوجه تغییر در لینک ها و یا خرابی شده و صفحه ایندکس را به روزرسانی می‌کند. از مواردی که کاربران سایت به کمک گوگل بات‌ها باید به آن توجه کنند تا در لیست نتایج گوگل قرار بگیرند، می‌توان در ادامه به آن اشاره کرد.
  •  بک لینک‌ها: برای جلب اعتماد گوگل باید بک لینک‌های زیاد و مفیدی را برای طراحی سایت خود ایجاد کنند تا مورد توجه گوگل قرار گیرند.
  • نام دامنه: نام دامنه شما باید متناسب و مطابق با سلایق کاربران و حاوی کلمات کلیدی باشد.
  • محتوای جذاب و کاربرپسند: بهترین جذاب‌ترین محتوا را برای کاربران خود ارائه دهند و محتوای تکراری در سایت خود قرار ندهند.
  • لینک های خراب: مرتبا موارد مربوط به سایت خود را چک کنند و در صورت وجود، لینک‌های مخرب را از سایت خود حذف کنند.

 

آیا دوست دارید بدانید گوگل بات چند بار سایت شما را بررسی کرده است؟

مطمئنا خیلی از کاربران علاقه دارند تا بدانند در طول شبانه روز گوگل‌بایت‌ها چند مرتبه از سایتی که ساختند بازدید می‌کنند، برای این کار روش‌ها و راه‌های زیادی وجود دارد که ما شما را در پزشک کسب و کار با چند مورد آشنا می‌کنیم. اولین روشی که به آن اشاره می‌کنیم، این می‌باشد که فقط کافیست وارد بخش Crawl شده و بخش Google Search Console را بررسی کنید. روش‌های دیگری هم برای مدیریت و بررسی سایت شما وجود دارد که می‌توان به ابزار (Robots.txt) اشاره کرد. کار با ((Robots.txt نیاز به مهارت دارد و باید به این ابزار مسلط باشیدچون به موجب کوچک‌ترین خطا، ارتباط گوگل به طراحی سایت شما قطع می‌شود و زیان‌های بالایی را برای سایت شما به همراه دارد. ابزار دیگری به نام کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) که این کنسول یکی از بهترین ابزارهای بررسی قابلیت پایش سایت توسط ربات‌های گوگل را دارد. وظیفه آن بررسی ربات‌های گوگل است، وجود دارد که می‌توانید با استفاده از این ابزار مدیریت سایت خود را در به عهده بگیرید. با شناسایی کردن و قرار دادن لیستی از مشکلات سایتتان، شما را هوشیار می‌کند تا به برای رفع آنها تلاش کنید. یکی دیگر از راه‌های ی که متوجه شوید، ربات های گوگل چه زمان هایی به سایت شما مراجعه می کنند، این است که فایل های Log سایت خود را بررسی کنید.

 

ایا عملکرد ربات گوگل را با مرورگر وب متفاوت است ؟

ربات‌های گوگل و مرورگر تا حدودی عملکردهای شبیه به هم دارند. ربات های گوگل و مرورگر وب هر دو وارد صفحات سایت شما می‌شوند و لینک‌های موجود در صفحات وب شناسایی و درخواست ایندکس سایت در گوگل سرچ می‌شود.

 

چرا ربات‌های گوگل از اهمیت بسیاری برخوردار هستند؟

با توسعه در دنیای اینترنت و کسب و کار اینترنتی، سایت‌ها در پی مدرن سازی و به روزشدن هستندتا در نتایج موتور جستجو در بالاترین رتبه قرار بگیرند و این موضوع نیاز به یک بررسی دقیق در سایت‌ها دارد. با توجه به افزایش قابل توجه مطالب موجود در وب، تعیین کیفیت آن به منظور رقابت با سایر وب سایت‌ها نکته حائز اهمیتی می‌باشد. حال این سوال پیش می‌آید که چه سیستمی می‌تواند به طور شبانه روزی با قرار دادن هر محتوا در سایت آنها را کراول و اینکس کند و در لیست نتایج گوگل قرار گیرد و کاربران به راحتی به مطالب مفید، دسترسی داشته باشند. ربات‌ها، برنامه‌هایی هستند که مسئولیت این کار را برعهده گرفتند. ربات‌ها توسط موتورهای جستجو برای بارگیری خودکار محتوای موجود در وب سایت ها استفاده می شوند و صفحات جدید را پیدا کرده و بازدید می‌کنند و بعد از جداسازی محتوای خوب و بد آنها را ایندکس و ذخیره کرده و در لیست نتایج قرار می‌دهد.

آیا ربات‌های گوگل هم قادر به اشتباه کردن هستند؟

ربات گوگل یا گوگل بات، برنامه‌هایی هستند که توسط انسان‌ها راه‌اندازی می‌شوند. بنابراین برنامه نویسی برای یک ربات، باید با دقت، ظرافت و مهارت خاصی انجام شود تا اشتباهات احتمالی به حداقل برسد. نویسندگان ربات ها باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشند چون کوچکترین اشتباهات عواقبی را به دنبال دارد. پس نمی‌توان گفت که ربات‌ها اشتباه نمی‌کنندولی با دانستن تمام این موارد این امر که اکثر ربات‌ها بدون اشکال و کاملا هوشمندانه طراحی شده‌اند و خدمات باارزشی را در دنیای اینترنت ارائه می‌کنند، کاملا مشهود می‌باشد.

 

فعالیت ربات‌های گوگل در سایت‌ها چگونه می‌باشد؟

میزان فعالیت ربات های گوگل در بعضی روزها بیشتر و در بعضی روزها کمتر است که این متغیرها بستگی به فعالیت کاربران در سایت‌ها می‌باشد. برای مثال در روز بلک فرایدی جمعه سیاه (Black Friday) که روز پرکاری برای فروشگاه های اینترنتی است ربات های گوگل باید صفحات زیادی را بازدید کنند. یا در روزهایی که اخبار مهم بین المللی منتشر می‌شود احتمالا میزان فعالیت ربات های گوگل بیشتر از روزهای عادی می‌شود. ربات‌های گوگل برای بررسی محتوای سایت ها به بازه زمانی انتشار محتوا و نوع و موضوع محتوا توجه می کنند. پس به طور کلی بازدید ربات‌ها از سایت‌ها به عواملی چون:

  • بازه زمانی نشر محتوا
  • نوع و موضوع در محتوا

 

چگونه از خزیدن ربات گوگل (Google bot) در سایت خود جلوگیری کنید؟

ممکن است زمانی محتوایی را نشر کنید که برای نمایش گوگل مناسب نباشد و بخواهید آن را مخفی کنید و با مسدود کردن خزنده‌های روبات ‏(Google bots) دسترسی Google را به محتوای مشخصی محدود کنید. برای این کار ابتدا فایل (Robots.txt) را ایجاد کرده و دسترسی را به روش‌های زیر مسدود کنید. به طور مثال

  • برای جلوگیری از نمایش سایتتان در (Google News) با استفاده از فایل robots.txt دسترسی به (Google bot-News) را مسدود کنید.
  • برای جلوگیری از نمایش سایتتان در Google News و جستجوی گوگل، بااستفاده از فایل robots.txt دسترسی به Google bot را مسدود کنید.

نکته: باید به خزنده‌ها امکان دسترسی به فایل robots.txt را بدهید تا اگر مشخص کرده‌اید نمی‌خواهید بخش‌‌های مشخصی از سایت خزیده شونداز آنها مطلع شوند. پس اگر می‌خواهیداز خزیدن محتوای ربات گوگل در سایت خود جلوگیری کنید، باید به این نکته توجه کنید که بین جلوگیری از خزیدن یک صفحه توسط ربات گوگل با جلوگیری از ایندکس کردن صفحه وجلوگیری از دسترسی به صفحه توسط ربات گوگل تفاوت وجود دارد.

 

برای بهینه‌سازی سایت توسط ربات خزنده گوگل (crawler) چه تدابیری در نظر دارید؟

تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که مطمئن شوید سایت شما برای موتورهای جستجو، قابل رویت می‌باشد و وردپرس، بخش‌ها و تنظیمات مختلفی را در اختیار کاربران قرار داده که انجام این فرآیند را آسان ‌کند. نهایتا ربات‌های گوگل، سایت شما را پیدا می‌کنند پس بهتر است برای سایت و محتوای شما به منظور کسب رتبه بالا در نتایج گوگل، به فرایند بهینه‌سازی سرعت ببخشید. راه‌های زیادی برای این کار وجود دارد که به مواردی اشاره می‌کنیم.

 

  • استفاده از گوگل (Search Console) باعث می‌شود تا با استفاده از مجموعه‌ ابزارهای به‌کار رفته در این محصول، بسیاری از وظایف حیاتی سایت خو د را مدیریت کنید. به‌عنوان مثال، می‌توانید نقشه سایت خود را ارسال کنید تا ربات‌های گوگل،سایتتان را راحت‌تر پیدا کند.
  • از لینک‌های (No Follow) در سایت خود استفاده نکنید یا آن‌ها را به حداقل برسانید. این پیوندها به‌طور خاص به‌ خزنده‌هایی مانند Crawlerهای گوگل می‌گویند که آن‌ها را تا منبع خود دنبال دنبال نکنند.
  • ایجا یک سایت نقشه (Sitemap) برای سایتتان باعث می‌شود تا سایت شما برای موتورهای جستجو قابل مشاهده باشد و به تمامی صفحات سایت شما و اطلاعات کلیدیدسترسی داشته باشد.
  • کمک و استفاده از کنسول گوگل برای بهینه سازی سئو سایت، یکی دیگر از راه‌های بهینه‌سازی سایت از طریق گوگل بات‌ها می‌باشد.

 

جمع بندی

 در این محتوا گفته شده است که گوگل بات، یک ربات نرم افزاری کوچک است که به بازدید از سایت شما می‌پردازد و به دلیل اینکه تنها وسیله برای شناساندن سایت شما به گوگل می‌باشد، از اهمیت زیادی برخوردار است. با تنظیمات صحیح می‌توانید اجازه دهید تا این ربات از سایت شما به طور کامل بازدید کرده و آن را ایندکس کند. در صورت افزایش محتوا به سایت خود، ربات‌های گوگل نیز سریعتر به سایت شما مراجعه خواهد کرد. ما در پزشک کسب و کار به شما آموزش دادیم که چگونه به کمک کنسول جستجوی گوگل، هر چه سریعتر به پایش کامل سایت پرداخته تا تغییرات انجام شده هر چه زودتر در نتایج جستجو اعمال شود و همچنین برای اینکه گوگل، جستجوگران را به سایت شما بفرستد، حتما برای بهینه کردن سایت، به گوگل‌بات‌ها اجازه دهید تا وبسایتتان را مشاهده و بررسی کنند تا سایت شما از سئوی خوبی برخوردار باشند و حجم عظیمی از بازدیدکندگان را جذب کند و به صدر نتایج گوگل برسد.

 

نوشتن یک نظر

نظر