افزایش سرعت سایت چه تأثیری در سئو دارد و چگونه سرعت سایت خود را افزایش دهید؟

  • زمان تقریبی مطالعه 9 دقیقه
  • 1201

افزایش سرعت سایت چه تأثیری در سئو دارد و چگونه سرعت سایت خود را افزایش دهید؟

 

امروزه در دنیای دیجیتال همه چیز باسرعت انجام می‌شود از این رو مبحث افزایش سرعت وب‌سایت به عنوان یکی از مؤثرترین و مهم‌ترین مقوله در بازاریابی اینترنتی به شمار می‌رود.یکی از مهم­ترین فاکتورهای سئو افزایش سرعت سایت می­باشد، بنابراین جهت بهبود سئو سایت و همچنین در زمینه موفقیت بازاریابی اینترنتی، افزایش سرعت سایت یک امر مهم و ضروری است. در گذشته این مسئله تا این حد مهم نبود اما امروزه به دلیل پرسرعت شدن اینترنت­های امروزی و افزایش چشمگیر درصد توقع کاربران و از همه مهم­تر، ارتباط افزایش سرعت سایت با رقابت نزدیک رقبا، توجه به این مسئله را به امری مهم و ضروری تبدیل کرده است. رقابت­ها و کشمکش­ها در میان کسب و کارهای آنلاین بسیار تنگاتنگ شده و در واقع سرعت بارگذاری سایت عامل مهمی در پیشرفت و پسرفت سایت شما می­باشد. یادگیری نحوه افزایش سرعت سایت یکی از مهم­ترین کارهایی است که می­توانید انجام دهید. باتوجه به مطالبی که گفته شد، در ادامه به سوالات شما در این رابطه پاسخ خواهیم داد.

 

چرا سرعت بارگذاری سایت مهم است؟

تحقیقات نشان می­دهد، مدت زمانی که کاربر قبل از از دست دادن تمرکز منتظر می­ماند تقریباً بین 0.3 تا 3 ثانیه است. اگر وب سایت شما بیشتر از آن زمان برای نمایش اطلاعات مهم طول بکشد، کاربر تمرکز خود را از دست می­دهد و احتمالاً پنجره مرورگر را می­بندد. وب‌سایت‌هایی که سریع‌تر هستند دارای نرخ پرش پایین‌تر، نرخ تبدیل بالاتر و رتبه‌بندی بالاتر در جستجوی ارگانیک خواهند داشت و در مجموع تجربه کاربری بهتری خواهند داشت. نکته اصلی این است که وب سایت­های کند برای شما هزینه بر هستند و به برند شما آسیب می­رسانند. از سوی دیگر، همانطور که پیش­تر اشاره کردیم افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت شما تأثیر مثبتی بر ترافیک، حفظ کاربر، فروش و سود بیشتر خواهد داشت.

 

بیتر بخوانید: 7 استراتژی اثربخش نمودن کامنت مارکتینگ با هدف بهبود سئوی داخلی

 

چگونه کند بودن سرعت، سایت شما را از بین می­برد؟

نرخ پرش را افزایش می­دهد: یک وب سایت با بارگذاری کند و آهسته مردم را وادار می­کند تا آن را رها کنند. به خصوص در تلفن همراه. طبق یک مطالعه گوگل هر چه سایت شما کندتر باشد، احتمال جهش بازدیدکنندگان بیشتر است.
تبدیل­ها را کاهش می­دهد (سود یا پول کمتر): علاوه­ بر موارد ذکر شده، افزایش سرعت سایت شما بر روی تبدیل نیز تأثیر دارد. به عنوان مثال: هنگامی که سایت ­های تجارت الکترونیک از زمان بارگذاری صفحات دو به یک دوم می­روند، می­توانند درآمد خود را دو برابر کنند.
رتبه جستجو را کاهش می­دهد (ترافیک ارگانیک کمتر): از آنجایی که بازدیدکنندگان به سرعت سایت اهمیت می­دهند، گوگل به رتبه بندی وب سایت­ها نیز اهمیت می­دهد. این سیاست رسمی از سال 2010 بوده و از سال 2018 به تلفن همراه نیز گسترش یافته است. مورد دوم حتی مهم‌تر است، زیرا گوگل از آن زمان به فهرست اول تلفن همراه تغییر داده است تا بااستفاده از وب مدرن سازگار شود. این به این معنی است که وب سایت­ها براساس عملکرد حضور تلفن همراه خود رتبه ­بندی می­شوند، نه سایت­های دسکتاپ. این شامل نسخه‌های وب سایت غیر موبایلی می‌شود و یک معکوس کامل از وضعیت سابق است. در نتیجه، اگر سایت شما به کندی در موبایل بارگذاری شود، رتبه جستجوی شما را به طور کلی پایین می­آورد، نه تنها در جستجوی موبایل. در واقع علاوه بر این مورد، سرعت سایت بر نرخ پرش، زمان حضور در سایت و سایر نشانگرهایی که موتورهای جستجو در نظر می‌گیرند نیز تأثیر می‌گذارد.
تجربه کاربر را کاهش می­دهد: تمامی موارد گفته شده در یک نکته خلاصه می­شود، اگر تجربه کاربر ضعیف باشد برای سایت شما بد است، اگر عالی باشد، نتیجه معکوس دارد. در برخی موارد، سرعت سایت حتی می­تواند تعیین کند که آیا یک وب سایت اصلا برای مخاطبان شما قابل استفاده است یا خیر. یکی از چشمگیرترین نمونه ­های آن مربوط به روزهای اولیه YouTube است.
بنابراین، اگر می­خواهید بازدیدکنندگان را در سایت خود نگه دارید، تبدیل‌ها را افزایش دهید، در موتورهای جستجو رتبه خوبی داشته باشید و بازدیدکنندگان را راضی نگه دارید، باید یک تجربه عالی از نظر سرعت در هر زمان و در هر اندازه صفحه نمایش ارائه دهید.

 

باید سرعت سایت شما چقدر باشد؟

قبل از اینکه به چگونه افزایش سرعت وب‌سایت خود بپردازید، مهم هست که یک هدف تعیین کنید. اصلاً هدفتان چیست؟ وب سایت شما باید چقدر سریع بارگذاری شود؟ چقدر سرعت برای سریع بودن کافی است؟

به گفته گوگل، عدد جادویی سه ثانیه است. با این حال، همانطور که قبلاً مشخص کردیم هر چه سریع‌تر، بهتر می­باشد. جالب اینجاست که در همان مطالعه ای که گوگل قانون سه ثانیه را تعیین کرد، آنها فهمیدند که اکثر وب سایت­ها به هیچ وجه به این معیار نزدیک نیستند؛ در حالی که این خبر بدی برای تجربه کاربری عمومی در اینترنت است، اما در واقع خبر خوبی برای شماست! به این معنی که اگر تلاش کنید تا سرعت وب سایت خود را به سطح قابل قبولی برسانید، خود را تا حد زیادی از بقیه سایت ها متمایز خواهید کرد. این یک راهکار عالی برای برتری نسبت به رقبا تقریباً در هر زمینه­ای و موفقیت وب سایت است.

 

چه عواملی بر سرعت سایت تأثیرگذارند؟

 

چه عواملی بر سرعت سایت تأثیرگذارند؟

دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است زمان بارگذاری سایت شما تأخیر داشته باشد. این عوامل می­تواند هر چیزی باشند،

اما رایج ­ترین عوامل عبارتند از:

در واقع به این معنی است که طیف وسیعی از مراحل وجود دارد که می­توانید برای افزایش سرعت صفحه اقدام کنید، اما قبل از شروع عیب یابی برای بهبود عملکرد وب سایت، باید زمان بارگذاری صفحه خود را آزمایش کنید.

استفاده سنگین از CSS و جاوا اسکریپت

برنامه سرور هاست ضعیف

بهینه سازی تصاویر

عدم استفاده از کش مرورگر

 مدیریت ویجت ها و افزونه ها 

هاتلینک کردن تصاویر و سایر منابع از سرورهای کند

حجم ترافیک

مرورگرهای قدیمی

اتصال آهسته شبکه (دستگاه های تلفن همراه)

 

با چه ترفندها و روش­هایی سرعت سایت را افزایش دهید؟

همانطور که پیش­تر اشاره کردیم، عوامل زیادی وجود دارند که بر مدت زمان بارگذاری هر صفحه در وب سایت شما تأثیر می­گذارند اما راه­های زیادی وجود دارد که می­توانید عملکرد وب سایت خود را بهبود دهید. در اینجا به برخی از آنها اشاره می­کنیم:

به حداقل رساندن درخواست HTTP: هنگامی که کاربر آدرس سایت شما را در جستجو می­کند، پروتکل HTTP یک درخواست برای سرور اصلی وب سایت شما ارسال می­کند تا اطلاعات شما بازیابی شود و به کاربر نمایش داده شوند، در نتیجه هرچه اطلاعات شما حجم بیشتری داشته باشند، مدت زمان بازیابی اطلاعات را افزایش می­دهد و همین امر باعث کاهش سرعت سایت شما خواهد شد. و از جمله اقداماتی که می­توان برای کاهش حجم سایت کرد، بهینه سازی CSS است، اکثر برنامه نویسان از مدل­های داخلی برای نوشتن کدهای HTML استفاده می­کنند که کار درستی نیست و همین امر موجب بالا رفتن حجم فایل شما و در نتیجه کند شدن سرعت وب سایتتان خواهد شد، همچنین اگر حجم فایل CSS وب سایت شما بیش از 75 کیلوبایت باشد این یک خطر جدی برای وب سایتتان محسوب می­شود در نتیجه باید سعی کنید حجم فایل های CSS خود را کم کنید.
بهینه سازی CSS: بسیاری از برنامه نویسان از مدل­های داخلی برای کدهای HTML خود استفاده می­کنند که اشتباه است و این کار باعث بالا رفتن حجم فایل می­شود.
بهینه سازی تصاویر: هدف اصلی از بهینه سازی تصاویر سایت این است که سئویی مناسب را ایجاد کنید اگر سئویی که ایجاد می­کنید مناسب باشد، توجه بازدید کنندگان را به وب سایت جلب خواهد کرد. بدون شک رضایت کاربران برای موتور جستجو مهم است. با بهینه ‌سازی تصاویر به آسانی می‌توانید در رتبه ­های نخست گوگل قرار بگیرید. با بهینه سازی تصاویر، موتورهای جستجو به شما کمک می­کنند که میزان کلیک و CTR پست هایتان افزایش یابد.
پهنای باند سرور: از هاستی استفاده کنید که سرور آن اختصاصی است و دارای تعداد زیادی پهنای باند است. معمولاً سرورهای ارزان پهنای باند مناسبی ندارند و با افزایش ترافیک سایت‌ در بازدید سایت ضعیف یا کند می‌شوند.
کاهش حجم فایل های CSS: اگر فایل CSS سایت شما بیش از 75 کیلوبایت باشد این یک خطر جدی برای سایت شماست سعی کنید فایل­های CSS خود را کاهش دهید.


چطور سرعت سایت را بسنجید؟

و در آخر پس از اجرا کردن مراحل فوق و اقداماتی از این قبیل می­توانید سرعت سایتتان را با ابزارهای موجود برای این کار بررسی کنید، چند نمونه از این ابزارها عبارتند از:

ابزار PageSpeed Insights: این ابزار رایگان توسط گوگل معرفی شده و یکی از مهم­ترین ابزارهای بررسی تست سرعت سایت می­باشد. این ابزار صفحات سایت شما را بررسی کرده و سپس در رابطه با افزایش سرعت صفحات راهکارها و پیشنهاداتی را ارائه می­دهد.
ابزار Pingdom: اطلاعات مفید و مختلفی از وضعیت کنونی وبسایت شما ارائه می­دهد در این ابزار می­توانید دلایل کندی حجم صفات و لینک­های شکسته سایت خود را دیده و برطرف کنید.
ابزار gtmetrix: از دیگر ابزارهای می­باشد که می­تواند در بهینه سازی و افزایش سرعت سایت به شما کمک کند.


نتیجه گیری

امروزه دانستن افزایش سرعت وب سایت یک توانایی کاملاً حیاتی است. عملکرد سایت یک اولویت برای کاربران و موتورهای جستجو است و بنابراین برای موفقیت سایت شما ضروری است. ما در این محتوا سعی کردیم شما را با اهمیت و روش­های افزایش سرعت سایت آشنا کنیم. بنابراین داشتن یک سایت با سرعت بالا ضروری است، نه تنها برای رتبه ­بندی خوب در گوگل، بلکه برای بالا نگه داشتن سود نهایی شما.

 

نوشتن یک نظر

نظر