کارآفرینی سازمانی چیست؟ - پزشک کسب و کار

  • زمان تقریبی مطالعه 9 دقیقه
  • 1243

کارآفرینی سازمانی چیست؟ - پزشک کسب و کار

 

کار آفرینی سازمانی یک موج جدیدی از تغییر در جوامع، فناوری جدید و نوآوری منجر به مسئولیت پذیری، بقا، ارزش وعملکرد برای مطابقت با الزامات جدید. سازمان ها برای انجام ماموریت ها و اهداف خود باید نوآور باشند، فعالانه و به عبارت دیگر کارآفرینی سازمانی را تمرین کند. همچنین می توان گفت افزایش رقبای جدید، احساس بی‌اعتمادی به شیوه‌های مدیریت سنتی در سازمان‌ها، که باعث می‌شود کارشناسان و افراد واجد شرایط شغل خود را دنبال کنندهمانطور که کارآفرینان فردی می توانند کارآفرینی سازمان را تحریک کنند. کارآفرینی می تواند در محصولات و خدمات رخ دهد، یا فرآیندها از این رو سازمان ها برای انجام اقدامات مناسب برای غلبه بر چالش های زیست محیطی نیازمند کارآفرینان وکارآفرینی باشد. از آنجایی که واحدهای موجود در بخش دولتی بوروکراسی و محافظه کار هستند، نمی توان آنها را به عنوان واحدها در نظر گرفت.کارآفرینی اگرچه بخش دولتی با ساختارهای نوع کارآفرینی مخالفتی ندارد، اما در عمل، فرهنگ غالب،بوروکراسی و فعالیت های سنتی مانع از کارآفرینی سازمانی می شود. پژوهش حاضر تلاشی استارائه مدل مفهومی کارآفرینی و نقش آن در ارتقای عملکرد سازمان های دولتی درشهر مشهد همبستگی بین دو متغیر رفتار کارآفرینانه و مدیریت کارآفرینانه و آن تاثیر بر عملکرد سازمان های دولتی در مشهد نیز با تاکید بر اهمیت نتایج اصلی این پژوهش حاکی از عدم وجود گرایش کارآفرینانه و مدیریت کارآفرینانه درسازمان های دولتی در مشهد، از این رو در این سازمان ها کارآفرینی سازمانی وجود ندارد. ما در این مقاله در سایت پزشک کسب و کار می خواهیم کارآفرینی سازمانی چیست و کارآفرین درون سازمانی چه می‌کند را برای شما توضیح دهیم در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

کار آفرینی سازمانی چیست ؟

کارآفرینی سازمانی (Intrapreneurship) فرآیندی در کارآفرینی است که سازمان طی می‌کند، تا همه کارکنان بتوانند در نقش کارآفرین انجام وظیفه کنند و تمام فعالیت‌های فردی یا گروهی را به طور مداوم، خیلی زودو بسیار راحت در سازمان های مرکزی به نتیجه برسانند. در حالی که فعالیت کارآفرینی از طریق شخص یا گروه کارآفرین در داخل یک سازمان صورت گیرد، به آن کارآفرینی سازمانی می گویند. کارآفرینی لغتی می باشد که پژوهشگران تعریف های فراوانی برای آن به عمل آورده اند. یا به عبارتی کارآفرین، فردی است که با صرف زمان و انرژی لازم، منابع، نیروی کار، مواد اولیه و سایر دارایی‌ها را به گونه‌ای هماهنگ می‌سازد که ارزش آن‌ها و یا محصولات به عمل آمده از آن‌ها نسبت به حالت قبلش زیاد شودیا به طور کلی ایجاد ارزش افزوده شود. همچنین کارآفرینان با پشتکاریی که در تشخیص فرصت‌ها و موقعیت‌ها و ایجاد حرکت در جهت رونق این موقعیت‌ها دارند، پیشگامان حقیقی تغییر در اقتصاد و تحولات اجتماعی به حساب می آیند.

 

برای مطالعه بیشتر: اثربخشی سازمانی چیست؟ 8 مؤلفه تأثیرگذار در اثربخشی سازمانی و کاربرد آن

 

کارآفرینی سازماني و درون‌سازمانی

کلماتی مانند کارآفرینی سازماني و درون‌سازمانی، كسب و كار شركتي و امثال آن براي توصيف پديده‌ي كارآفريني درون‌سازماني به كار برده می شود. در آخر كارآفريني درون‌سازمانی، به‌عنوان فرآيند خلق فرصت‌ها باهدف ايجاد ارزش‌هاي نوآورانه، بدون ملاحظه‌ي ديگر منابع (انساني و سرمايه) يا موقعيت كارآفرينانه در سازمان‌های موجود يا جديد، تعريف می شود، مفهوم كارآفريني درون‌سازماني در يك بعد وسيع دربرگيرنده‌ي كارآفريني درون سازمان‌های موجود می باشد.تعریف های بسیار زیاد و متفاوتی از کارآفرینی سازماني شده است که به بعضي از آن‌ها اشاره خواهیم کرد: كارآفريني سازماني فرآيندي می باشد كه در آن، محصولات يا فرآيندهاي نوآوري شده از طريق القا و ايجاد فرهنگ كارآفرينانه در يك سازمان از قبل تأسیس شده باشد و به ظهور برسد يا به طور دیگر مجموعه فعالیت‌هایی می باشد كه از منابع و حمايت سازماني به‌منظور دست يابي به نتايج نوآوران برخوردار است.

 

بهتر است بخوانید: انطباق پذیری سازمانی چیست؟ 6 مورد از مهارت های ضروری برای تقویت آن

 

انواع کارآفرینی سازمانی

 

انواع کارآفرینی سازمانی

  • کارآفرینی اداری
  • کارآفرینی تقلیدی
  • کارآفرینی اکتسابی
  • کارآفرینی انکوباتیو
  • کارآفرینی فرصت گرا

 

  1. کارآفرینی اداری

کار آفرینی اداری بیشتر شبیه به مشابه تحقیق و توسعه سنتی می باشد، که در آن شرکت برای تشویق نوآوری و توسعه ابداعات، اقدام به تعریف پروژه های R&D و هدایت آنها می شود. در این رویکرد افراد واحد تحقیق و توسعه قسمتی از فرایند نوآوری را اجرا می کنند، بقیه فرایند توسط سایر واحد سازمان ها (بازاریابی، تولید و مالی) انجام خواهد شد.

  1. کارآفرینی تقلیدی

کارآفرینی تقلیدی به معنای گرفتن ایده از مبدا آن و تبدیل ایده به محصول یا خدمت با ارزشی برای مشتریان می باشد. در این صورت ایده های خلاق دیگران گرفته می شود و توسعه و تجاری سازی آنها توسط سازمان صورت پذیر می باشد. ایده، دارای ارزش پولی می باشد که بعضی از شرکت ها برای رسیدن به آن به جاسوسی صنعتی متوسل می شوند و موازین اخلاقی درکسب وکار را رعایت نخواهند کرد.

  1. کارآفرینی اکتسابی

دراین شیوه، مدیران شرکت به دنبال فرصت­ های کارآفرینی برون سازمانی می باشند و برای رسیدن به کارآفرینی به جای گسترش ایده ها در درون سازمان، اقدام به خرید شرکت هایی می کنند که دارای دانش اختصاصی یا محصولات مورد قبول هستند. علاوه برخرید اینگونه شرکت ها، ادغام، سرمایه گذاری مشترک و دریافت لیسانس از دیگر راه های استفاده از منبع نوآوری این شرکتها می باشد.

  1. کارآفرینی انکوباتیو

دستیابی به ایده از هر منبعی که باشد، چه درون سازمانی، چه از راه خرید و یا تقلید ایده، در مرحله بعد باید ایده را گسترش داد و برای تجاری سازی آن اقدام کرد که در این مرحله معمولا سرمایه، سازمان وگروه خاص مورد نیاز می باشد. تا نمونه های اولیه را آزمایش کرده و شروع به ساخت آن کنند. برای این کارگروه های پروژه با برنامه های اجرایی قوی تجهیز می شوند و از آنها انتظار دارند تا یک ایده را پرورش دهندو یک محصول تجاری بسازند. در این روش معمولا پروژه های کمتری موفق هستند و گروه های پروژه به ندرت مسئول شکست می باشند و معمولا برای موفقیت نیز انعامی نخواهند گرفت.

  1. کارآفرینی فرصت گرا

در این مرحله به گروه پروژه آزادی عمل بیشتری می دهند تا بتوانند فرصت های درون سازمانی و برون سازمانی را راحت تر پیگیری کنند. کنترل های رسمی سلسله مراتبی از گروه پروژه برداشته می شودو محیط کاری آنها به صورت نیمه مستقل اداره می کنند. آنان خود اقدامات، تصمیمات و بودجه خود را مدیریت خواهند کرد و سعی در به نتیجه رساندن پروژه هایشان می شود.

 

چه زمانی کارآفرینی درون سازمانی اتفاق می‌افتد؟

تعامل یک کارآفرینی شرکتی یا درون سازمانی، زمانی در یک شرکت به وجود می آید و رشد خواهد کرد که فرهنگ سازمانی کارمندان را برای نتیجه نوآورانه و خلاقانه تشویق کند. کارمندان باید بدانند هرگونه شکست در این مسیر آسیب شخصی به آنها نزده و شرکت در جبران خطاها همراه آنهاست. توجه کارآفرینی درون سازمانی به کارکنان این اختیار را می‌دهد تا از تجربه های خود در جهت خلق سود و ارزش برای شرکت و همچنین خودشان استفاده نمایند، و این فرصت را به آنها می‌دهد تا هم خودشان در شرکت رشد کنند و هم برای شرکت نوآفرین و سودآور باشند.

 

فرآیند کارآفرینی درون سازمانی به چه صورت است؟

 

فرآیند کارآفرینی درون سازمانی به چه صورت است؟

  • به دست آوردن تاییدیه‌های نهایی
  • جذب حمایت و پشتیبانی
  • مواجهه شدن با ایده های خلاقانه
  • به درست شناختن فرصت ها
  • گسترش دادن یک ایده خلاق
  • بررسی کردن و تست کردن ایده

- به دست آوردن تاییدیه‌های نهایی

مجوز ها و تاییدیه‌های نهایی در این مقطع کسب می‌شود تا انجام اقدامات لازم برای اجرای ایده جدیدرا آغاز کنند.

- جذب حمایت و پشتیبانی

در این مرحله تلاش می‌کنند تا از افراد درون سازمانی یا سازمان‌های دیگر حمایت های فعال را جذب کنند و دسترسی به منابع، بودجه و یا حمایت‌های دیگر امکان‌پذیر شود. در این مواقع کارآفرین درون سازمانی باید بتواند دیگر افراد درون سازمان را وادار به انگیزه کند. این مرحله یکی ا از مهم‌ترین مراحل در تعیین سرنوشت آینده ایده می باشد.

- مواجهه شدن با یک ایده های خلاقانه

برای یک ایده خلاقانه، کارآفرین درون سازمانی اطلاعات، ارتباطات و الهامات خلاقانه و جدید را به عنوان منبع یک ایده نو جذب خواهد کرد و ایده اولیه را در ذهن خود پرورش خواهد داد.

- به درست شناختن فرصت ها

برای درست شناختن فرصت ها، کارآفرین درون سازمانی یک فرآیند شناختی را تجربه خواهد که باعث می شود این ایده جدید را عمیق‌تر درک کند تا متوجه این شود که به چه صورت این ایده جدید مورد استفاده قرار دهد.

- گسترش دادن یک ایده خلاق

برای گسترش دادن یک ایده، نقش کارآفرین درون سازمانی در این مقطع، مفهوم جدیدی را توسعه می‌دهد تا ارزش بیشتری پیدا کند.

- بررسی کردن و تست کردن ایده

اقداماتی برای تحقیق و پژوهش بر روی یکسری از ایده ها انجام می‌شود و پتانسیل مفهوم جدیدی را ارزیابی می کند.

 

سخن آخر

همان طور که در قسمت بالا توضیح داده شد کارآفرینی به معنای فرایند و پدیدهٔ خلاقیت و نوآوری عرضه شده (تجاری شده) و کارآفرینی به معنای یک رشته علمی می باشد. رشتهٔ کارآفرینی عبارت است از مطالعهٔ و پدیده‌های کارآفرینی. همچنین رشته کارآفرینی هویتی رشته‌ای و چند رشته‌ای دارد که بیشترین ارتباط آن با رشته مدیریت و رشته خلاقیت شناسی می‌باشد. رشته علمی کارآفرینی تحت عنوان مدیریت کارآفرینی، مهندسی کارآفرینی و کارآفرینی شناسی می باشد. به همین دلیل می باشد که هویت فرایند کارآفرینی، فرایند خلاقیت و نوآوری و مجموعه فرایندهای آن ماهیت طراحی و مهندسی نرم‌افزاری را دارا می باشد لازم به ذکر است که کارآفرینی می‌تواند به عنوان یکی از زیر شاخه‌ها یا گرایش‌های تخصصی علم میان رشته‌ای و چند رشته‌ای خلاقیت شناسی یا خلاقیت نوآوری شناسی محسوب گردد. با توضیحاتی که در این مقاله در سایت پزشک کسب و کار به شما ارائه شده است، قطعا معنی کارآفرینی سازمانی چیست و کارآفرین درون سازمانی چه می‌کند را متوجه شده اید. ممنون که تا انتهای مقاله همراه ما بوده اید.

 

نوشتن یک نظر

نظر