10 ویژگی فوق العاده نرم افزار اسکچ (Sketch) و بررسی تفاوت آن با فتوشاپ

  • زمان تقریبی مطالعه 12 دقیقه
  • 1232

10 ویژگی فوق العاده نرم افزار اسکچ (Sketch) و بررسی تفاوت آن با فتوشاپ

مقدمه

در صورتی که به حوزه طراحی علاقه‌مند هستید یا در این حوزه فعالیت می‌کنید ممکن است نام نرم افزار فوق‌العاده و انحصاری اسکچ را شنیده باشید. در حقیقت نرم افزار اسکچ یک برنامه طراحی مبتنی بر بردار است که کار کردن با این نرم افزار برای افراد مبتدی و حتی حرفه‌ای بسیار آسان است. در این محتوا از سایت پزشک کسب و کار شما را با نرم افزار اسکچ (Sketch)، دلایل استفاده طراحان از این نرم افزار، مزایا و معایب، ویژگی‌های آن آشنا می‌کنیم و در انتها به برخی از سوالات متداول شما در این زمینه پاسخ خواهیم داد.

 

اسکچ (Sketch) چیست؟

اسکچ (Sketch) یک لغت ایتالیایی به معنای نقاشی می‌باشد و به طراحی‌هایی که با دست آزاد و با سرعت بالا اجرا می‌شوند به این نام خوانده می‌شوند. اسکچ (Sketch) یک نرم‌افزار براساس سیستم عامل Mac os که به صورت انحصاری متعلق به سیستم‌ها و لپ‌تاپ‌های شرکت اپل می‌باشد و در سال 2011 شروع به کار کرد، سپس به مرور زمان به عنوان یکی از محبوب‌ترین نرم افزارها طراحی گرافیک سایت و رابط کاربری تبدیل شده است. یکی از مشکلات این نرم افزار، انحصاری بودن آن است به صورتی که شما نمی‌توانید با نرم افزارهای ویندوزی فایل‌های اسکچ را نصب کنید. در حقیقت اسکچ یک ابزار ساده و کاملاً برداری‌ برای طراحی دیجیتالی می‌باشد که به صورت گسترده در طراحی وب، طراحی لوگو، طراحی رابط کاربری (UI) استفاده می‌شود و فایل‌های اسکچ متشکل از یک یا چند لایه نماد، اشکال، تصاویر و متن می‌باشد. شما به کمک این نرم افزار قادرید تمامی گرافیک‌ها در هر نوع طراحی را به آسانی و بسیار راحت که مقیاس‌پذیر هستند را انجام دهید. البته باید به این نکته اشاره کنیم که این نرم افزار خریدنی بوده و به قیمت 99 دلار توسط شرکت سازنده آن فروخته می‌شود و این شرکت تا یک سال پس از خرید، به شما به روزرسانی رایگان ارائه کرده و با گذشت یک سال، شما باید مجوز سال آینده را خریداری کنید و می‌توانید از آخرین نسخه موجود این نرم افزار استفاده نمایید. در حال حاضر این نرم افزار به عنوان یک ابزار پیشرو برای طراحان UX و UI محسوب می‌شود و نرم افزارهای دیگری همچون: Adobe XD، Figma و InVision Studio هم وجود دارند که با نرم افزار اسکچ در رقابت هستند ولی به کمک افزونه‌های مختلفی که به آسانی نصب می‌شوند و قادرید با این افزونه‌ها، امکانات خود را در طراحی گسترش دهید و برای مدیریت کتابخانه‌های طراحی ((UI به راحتی از آن‌ها استفاده کنید. همچنین تعداد زیادی از منابع طراحی آن به صورت رایگان موجود هست که سبب صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها شده و به شما در شروع هر چه سریع‌تر پروژه‌های طراحی کمک قابل توجهی می‌کند.

 

طراحی گرافیک با استفاده از برنامه اسکچ چه اهدافی دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اهداف طراحی گرافیک با اسکچ عبارتند از: تصویربرداری، بنرهای تبلیغاتی، تصاویر رسانه‌های اجتماعی و تمامی مواردی که در طراحی از جمله کپی و چسباندن طرح کاملاً با Keynote انجام شود را ارائه می‌کند؛ زیرا هدف اصلی این برنامه، طراحی دیجیتال می‌باشد و شامل مشخصات مربوط به CMYK داخلی نمی‌شود. از این رو توصیه می‌کنیم از برنامه اسکچ در جهت اهداف مربوط به چاپ حرفه‌ای استفاده نمایید.

 

به چه دلایلی طراحان از برنامه اسکچ استفاده می‌کنند؟

در اینجا به برخی از دلایلی که طراحان از برنامه فوق‌العاده اسکچ استفاده می‌کنند، اشاره می‌کنیم.

1. کیفیت بسیار بالا: یکی دیگر از دلایل مهم جهت استفاده از نرم افزار اسکچ این است که می‌توانید کارها و طراحی‌هایی که با این نرم افزار انجام می‌دهید را به شکل مطلوب و با کیفیت بالا ارائه نمایید.

2. برداری بودن نرم افزار: نرم افزار اسکچ، نرم افزاری مبتنی بر بردار می‌باشد به عبارتی شما قادرید از تصاویر متنوع با ابعادهای مختلف استفاده نمایید بدون اینکه کیفیت تصویر مورد نظرتان کاهش یابد.

3. استفاده آسان و راحت: این نرم افزار با نرم افزار فتوشاپ شباهت‌های بسیاری دارد ولی تفاوت بزرگ این نرم افزار با نرم افزار فتوشاپ، استفاده آسان و راحت از این نرم افزار می‌باشد که باعث افزایش سرعت در یادگیری این نرم افزار می‌شود.

4. برخورداری از سیستم مجوزدهی به مدت یک سال: یکی از اصلی‌ترین دلایل استفاده از این برنامه فوق‌العاده این است که با یک مرتبه خرید این نرم افزار، قادرید به مدت یک سال از آن استفاده کرده و از خدمات این نرم افزار بهره ببرید و نیازی به پرداخت هزینه و تمدید به صورت ماهانه جهت استفاده از آن نیست. همچنین در طول این یک سال نرم افزار اسکچ به شما این فرصت را می‌دهد از تمامی به روزرسانی‌ها به صورت رایگان استفاده نمایید و پس از گذشت یک سال این نرم افزار قطع نشده و می‌توانید بدون به روزرسانی از آن استفاده نمایید.

 

نرم افزار اسکچ برای چه کسانی کاربرد دارد؟

نرم افزار اسکچ بسیار خلاقانه و کاربر پسند بوده و فرقی ندارد که شما در سطح مبتدی یا حرفه‌ای در زمینه طراحی وب باشید، شما می‌توانید در هر سطحی که هستید مهارت‌های لازم جهت استفاده از ابزارهای موجود در این نرم افزار را آموزش ببینید و بسیار سریع از آن‌ها استفاده نمایید؛ از این رو هر فردی که تجربه طراحی داشته باشد، می‌تواند از نرم افزار اسکچ در جهت طراحی وب، طراحی آیکون، طراحی رابط کاربری، موبایل و هر آنچه قصد دارید به جز رندرهای سه بعدی سنگین، استفاده کنید. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم طراحان، بازاریاب‌ها و توسعه‌دهندگان از الگوهای طرح برای طراحی اجزای UI و UX استفاده می‌کنند و از این نرم افزار برای سایت‌ها، برنامه‌های موبایل، ماکت‌ها، رابط‌های کاربری، دکستاپ، رایانه‌های پوشیدنی و نمونه‌های اولیه طراحی استفاده می‌کنند. البته باید به این نکته اشاره کنیم که از نرم افزار اسکچ می‌توانید برای وایرفریمینگ هم استفاده کنید و با کمک نصب برخی افزونه‌ها در آن، قادرید برای نمونه‌سازی هم استفاده کنید.

 

نرم افزار اسکچ چه مزایا و معایبی دارد؟

مزایا

معایب

- وجود راهنمای بسیار برای افراد مبتدی که دانلود آن‌ها به صورت رایگان می‌باشد.

- یادگیری و کار با نرم افزار اسکچ بسیار آسان بوده و در مدت زمان کوتاهی به این نرم افزار مسلط خواهید شد.

- وجود نرم افزار (Sketch Cloud) که فرصت ذخیره و به اشتراک‌گذاری فایل‌ها در سرویس ابری را فراهم می‌کند.

- وجود پیش نمایش سریع که با کمک آن خواهید دید که پروژه در دستگاه‌های مختلف چگونه به نظر می‌رسد.

 

- کاهش سرعت کامپیوترهای قدیمی

- درگیر شدن قسمت عمده‌ای از حافظه دستگاه

 

نرم افزار اسکچ با نرم افزار فتوشاپ چه تفاوتی دارد؟

در اینجا قصد داریم نرم افزار اسکچ و نرم افزار فتوشاپ را با یکدیگر مقایسه کنیم.

  • همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم نرم افزار اسکچ برپایه وکتور بوده، از این رو مشکلی در کیفیت طراحی نسبت به نرم افزار فتوشاپ که دارای طراحی پیکسلی است، ایجاد نمی‌کند.
  • استفاده از نرم افزار اسکچ مستلزم سیستم مک بوده در صورتی که برای استفاده از نرم افزار فتوشاپ نیازی به سیستم عامل خاصی نیست و حتی در ویندوز هم قابل استفاده می‌باشد.
  • نرم افزار اسکچ، شبکه‌ای از الگوها برای طراحی راحت و سریع معرفی نموده و در اختیارتان قرار می‌دهد در صورتی که در نرم افزار فتوشاپ چنین چیزی با این سادگی و راحتی دیده نمی‌شود.
  • فایل‌های نهایی اسکچ بسیار کم‌حجم‌تر از فایل‌های نهایی فتوشاپ می‌باشد و حتی حجم نهایی آن کم‌تر از نصف حجم فایل‌های نهایی فتوشاپ می‌باشد و این مورد جهت اشتراک گذاری طرح با سایر طراحان و توسعه‌دهندگان بسیار مفید می‌باشد.
  • سازگاری بهتر اسکچ با تصاویر پیکسلی به علت استفاده بیش از یک تصویر در طرح کمک قابل توجهی به کاهش حجم نهایی فایل می‌کند.
  • نرم افزار اسکچ امکان سه بعدی و سایر ویژگی‌ها را به صورت نسبی پشتیبانی کرده و با در اختیار قرار دادن ابزار لازم به شما کمک می‌کند پروژه‌های خود را با سرعت بیشتری انجام دهید در صورتی که در نرم افزار فتوشاپ امکان سه بعدی و این ویژگی‌ها وجود ندارد.
  • نرم افزار اسکچ شامل یک رابط کاربر پسند است و در صورتی که نرم افزار فتوشاپ به دلیل حجم و امکانات بالایی که ارائه می‌کند، مستلزم آموزش و تمرین بسیاری است.
  • نرم افزار اسکچ به دلیل داشتن کیت رابط کاربری در ساخت وایرفریم در طراحی برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها اهمیت بالایی دارد که در این مورد نسبت به نرم افزار فتوشاپ برتری دارد.
  • نرم افزار اسکچ دارای جعبه ابزار ساده بوده که با کلیدهای میانبر برای طراحان مبتدی کار را ساده‌تر کرده تا بتوانند سریع‌تر طرح و صفحه را کامل کنند در صورتی که نرم افزار فتوشاپ یک مقدار پیچیده‌تر می‌باشد.
  • نرم افزار اسکچ ترکیبی از نرم افزار فتوشاپ و ایلستریتور می‌باشد که به راحتی می‌توانید لوگوهای مورد نظرتان را طراحی کنید.

 

استفاده از الگوهای آماده موجود در نرم افزار اسکچ، برای شما چه مزایایی دارد؟

 

استفاده از الگوهای آماده موجود در نرم افزار اسکچ، برای شما چه مزایایی دارد؟

الگوهای اسکچ در حقیقت مجموعه‌ای از طرح‌های آماده برای استفاده از این نرم افزار می‌باشد که بسیاری از طراحان الگوهایی را طراحی کرده و برای سایر طراحان به اشتراک می‌گذارند که شما می‌توانید از این طرح‌ها به صورت رایگان استفاده کنید که در این بخش مزایای استفاده از این الگوهای آماده موجود در اسکچ را ارائه می‌دهیم.

  • افزایش سرعت روند کار
  • نمونه‌سازی فوق‌العاده
  • امکان تغییر پالت‌های رنگی
  • امکان همکاری با سایر کاربران
  • امکان ساخت سبک‌های سفارشی
  • امکان تنظیم تایپوگرافیک فقط با چند کلیک ساده

 

نرم افزار اسکچ چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

نرم افزار اسکچ چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • همکاری: در صورتی که قصد همکاری با چند مشتری را داشته باشید، با کمک نرم افزار اسکچ می‌توانید با به اشتراک گذاشتن کار، آزمایش ایده‌ها، توزیع طرح‌ها به سایر طراحان و توسعه‌دهندگان و دریافت بازخود آن‌ها بسیار فرآیند کارتان آسان می‌شود.
  • ویرایش برداری: نرم افزار اسکاچ در بر دارنده مجموعه‌ای از ابزارهای ویرایش برداری قدرتمند و بصری است که برای افراد مبتدی و حرفه‌ای، امکان بکارگیری آن‌ها در پروژه‌های بعدی را فراهم می‌آورد.
  • ارتباط با دیگران: یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت نرم افزار اسکاچ این است که با به اشتراک گذاشتن نمونه‌های اولیه در خصوص کارهای خود بازخورد بگیرید و ایده‌های خود را مورد آزمایش قرار دهید و فرآیند طراحی را از مرحله نخست تا ورود به سیستم ادامه دهید.
  • فضای کاری مشترک: شما می‌توانید با یک فضای کاری مشترک Cloud، با تمامی طراحان و توسعه‌دهندگانی که کار می‌کنید، دسترسی سریعی به طرح‌های شما خواهند داشت؛ از این رو دعوت از مشتریان و همکاران خارجی به اسناد جداگانه بسیار آسان می‌باشد.
  • توسعه بدون زحمت: نرم افزار اسکچ برای شما این فرصت را ایجاد می‌کند با استفاده از ابزارهای مبتنی بر مرورگر به صورت رایگان، طرح‌های شما را بررسی کرده و داشته‌های خود را با یک کلیک ساده، برایتان ارسال می‌کند.
  • ایجاد طرح در مقیاس: در این نرم افزار می‌توانید طرح‌هایی پایه و اساس سیستم طراحی محصول خود را با اجزای قابل استفاده مجدد، طراحی نمایید و با یک کلیک آن‌ها را در همه جا به روزرسانی کنید.
  • خلق بهترین محصولات: نرم افزار اسکچ با فراهم کردن بستر طراحی مورد استفاده جامعه بزرگی از فریلنسرها قرار گرفته و این جامعه با کمک این نرم افزار ایده‌های خود را ایجاد، نمونه‌سازی و طراحی می‌کنند.
  • تبدیل ایده به واقعیت: در نرم افزار اسکچ می‌توانید با استفاده از آیکون مناسب پیکسل، گرافیک برداری، مقیاس‌پذیر، نمونه‌های اولیه تعاملی و جریان‌های کامل کاربر از آن برای طراحی‌ها، ایجاد آزمایش و تکرار آن استفاده کنید.
  • سفارشی‌سازی گردش کار: افزونه‌های بسیار متنوع و یکپارچه‌سازی را می‌توانید در این نرم افزار انتخاب نمایید و قادرید تمامی کارهای خود را با داده‌های جدید انجام دهید.
  • سرعت و زیبایی طرح‌ها با استفاده از اسکچ: نرم افزار اسکچ با وجود ویژگی‌های متفکرانه، رابط بصری و تمامی قدرت یک برنامه محلی Mac os، قادرید بر روی طراحی محصولات متمرکز باشید.

 

آیا می‌توان نرم افزار اسکچ را بر روی ویندوز نصب و اجرا کرد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که نرم‌افزار طراحی اسکچ، تنها توسط سیستم عامل مک، پشتیبانی می‌شود و متأسفانه امکان استفاده این نرم افزار در ویندوز وجود ندارد. البته یک برنامه تحت وب جهت باز کردن فایل‌های اسکچ در ویندوز وجود دارد، اما امکان ویرایش فایل‌های اسکچ در ویندوز وجود ندارد. همچنین جهت دانلود رایگان این نرم‌افزار می‌توانید به لینک روبرو مراجعه کنید: Windows app

البته شما با استفاده از نرم‌افزار Adobe XD می‌توانید طراحی‌هایی که با نرم‌افزار اسکچ طراحی شده را ببینید و آن‌ها را در صورت تمایل ویرایش کنید.

 

نتیجه گیری

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم نرم افزار اسکچ، ابزاری دیجیتال محسوب می‌شود که در طراحی‌های UI و UX برای موبایل‌ها، دسکتاپ، وب‌سایت‌ها و رایانه‌های پوشیدنی استفاده می‌شود و به طور کلی نرم افزار اسکچ ابزاری هدفمند و فوق‌العاده برای طراحی‌ها، ایجاد و ساخته شده است. در این محتوا از سایت پزشک کسب و کار شما را با نرم افزار اسکچ (Sketch)، دلایل استفاده طراحان از این نرم افزار، مزایا و معایب، ویژگی‌ها آشنا کردیم و در انتها به برخی از سوالات متداول شما در این زمینه پاسخ دادیم.

نوشتن یک نظر

نظر