12 ویژگی برای تبدیل شدن به یک شخصیت کاریزماتیک موفق در کسب و کار

  • زمان تقریبی مطالعه 11 دقیقه
  • 1492

12 ویژگی برای تبدیل شدن به یک شخصیت کاریزماتیک موفق در کسب و کار

همواره در طول زندگی خود با شخصیت‌هایی در عرصه‌های مختلف آشنا شده‌اید که با شخصیت کایزماتیک خود، شما را تحت تأثیر قرار داده‌اند و برخی از صحبت‌های آنان در ذهنتان حک شده است و حتی حضور آن‌ها برای شما الهام‌بخش است. کاریزما می‌تواند تأثیرات چشمگیری در روند کسب و کارتان بگذارد و با مدیریت رفتار و تأثیر بر مخاطبان خود این فرصت را به شما می‌دهد تا کسب و کار خود را گسترش داده و به موفقیت دست یابید. در این محتوا از سایت پزشک کسب و کار قصد داریم کاریزماو کاریزماتیک را برایتان تعریف کنیم و در ادامه به اهمیت کاریزما در کسب و کار، ویژگی‌های یک شخصیت کاریزماتیک، روش‌های تبدیل شدن به یک فرد کاریزماتیک در کسب و کار، تأثیر شخصیت کاریزماتیک در کسب و کار خواهیم پرداخت.

 

کاریزما چیست؟

کاریزما در لغت به معنی مجذوب کردن افراد با استفاده از رفتار، ظاهر و کلماتتان است به طوری که احساسات آن‌ها تحت تأثیر قرار گیرد. همواره داشتن شخصیت کاریزماتیک سبب توسعه و موفقیت شما در کسب و کار می‌شود و شما در کسب و کارهایتان می‌توانید به درستی از کاریزما استفاده کنید و ویژگی‌هایی که یک شخص کاریزماتیک باید داشته باشد را در خود پرورش دهید و با دیگران به درستی ارتباط برقرار کنید، آن‌ها را قانع کنید و بر روی آن‌ها تأثیر بگذارید. در ادامه شما را با این ویژگی‌ها آشنا می‌کنیم.

 

شخصیت کاریزماتیک یعنی چه؟

همواره در طول تاریخ و زندگی خود با شخصیت‌هایی در عرصه‌های مختلف آشنا شده‌اید که با شخصیت کایزماتیک خود شما را تحت تأثیر قرار داده‌اند. برخی از شخصیت‌های کاریزماتیک در دنیای کسب و کار عبارتند از: بیل گیتس، استیو جابز، ایلان ماسک که حتی پس از مرگ هم تأثیرات بسیاری بر روی انسان‌ها دارند و خواهند داشت، اگر به این افرادی که نام بردیم و بسیاری از افراد کاریزماتیک و موفق در حوزه کسب و کار نگاه کنید، در می‌یابید که بیشتر این افراد رفتارهای مشابهی دارند. در حقیقت شخصیت‌های کاریزماتیک به خوبی می‌دانند که چگونه باید از قدرت کاریزما استفاده کنند تا مخاطبان خود را جذب و تحت تأثیر قرار دهند. البته باید به این نکته اشاره کنیم که افراد ذاتاً کاریزماتیک به دنیا نمی‌آیند و باید با توسعه مهارت‌های فردی، تلاش و تمرین ویژگی‌های یک شخصیت کاریزماتیک، قادرید شخصیتی کاریزماتیک و موفق در حوزه کسب و کار خود شوید.

 

داشتن شخصیت کاریزماتیک در کسب و کارتان چه اهمیتی دارد؟

داشتن شخصیت کاریزماتیک اهمیت چشمگیری در موفقیت شما در کسب و کارتان دارد؛ از این رو در صورتی که قصد دارید در کسب و کارتان موفق شوید یا در سطوح بالا قرار بگیرید باید شخصیت کاریزماتیک را در خود پرورش دهید، ایجاد جذبه را در قسمتی از استراتژی‌های مدیریتی و رهبری در کسب و کارتان قرار دهید و در نهایت با شخصیت کاریزماتیکی که در خود به وجود آورده‌اید بر روی همکاران، کارمندان و مشتریان خود تأثیر بگذارید.

 

یک شخصیت کاریزماتیک برای موفقیت در کسب و کار خود چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

 

یک شخصیت کاریزماتیک برای موفقیت در کسب و کار خود چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

تمامی شخصیت‌های موفق و کاریزماتیک دارای ویژگی‌های مشترکی هستند که این ویژگی‌ها سبب موفقیت در کسب و کار می‌شود؛ از این رو قصد داریم شما را با ویژگی‌هایی که یک شخصیت کاریزماتیک باید داشته باشد آشنا می‌کنیم و از این طریق با پرورش این ویژگی‌ها در خود و کسب و مهارت‌ها می‌توانید در کسب و کارتان به موفقیت‌های چشمگیری دست یابید.

صداقت: همیشه باید صادق باشید حتی اگر منافع شخصی و شغلی شما به خطر بیفتد.

اصل نرمش: همواره اصل نرمش (ملایمت و رفتارهای خوب) را بکار بگیرید، این کار می‌تواند یک شخصیت موفق اجتماعی از شما بسازد و همواره این اصل را با همکاران خود رعایت کنید.

اعتمادسازی: شما باید به عنوان یک فرد کاریزماتیک همواره سعی کنید بین طرفین و مخاطبان خود (همکاران، کارمندان و مشتریان)اعتماد ایجاد کنید.

اصول دوستی: اصول دوستی را یادبگیرید و از خودتان دوست اجتماعی مناسبی بسازید و به جای تمرکز بر نیازهای شخصی خود بر روی نیازهای دیگران تمرکز کنید.

انضباط شخصی: همواره نظم و انضباط را در کسب و کار خود رعایت کنید.

مسئولیت پذیری: همیشه در کسب و کارتان مسئولیت‌پذیر باشید و احساس مسئولیت در برابر اعمال خود و افرادی که تحت کنترل شما هستند سبب موفقیت شما در کسب و کارتان خواهد شد.

دلسوزی و مهربانی: مهربانی و محبت کردن به صورت روزانه سبب افزایش روحیه تیمی بین شما و افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستید خواهد شد.

داشتن تقوا و کمالات: به شیوه سازنده‌ای به رفاه مردم کمک نمائید و در خصوص هرآنچه صحبت می‌کنید ثابت قدم باشید.

اصل ارتباط برقرار کردن: همانطور که می‌دانید یک مدیر یا رهبر کاریزماتیک باید به درستی با مخاطبان خود (همکاران، کارمندان و مشتریان) ارتباط برقرار کند و با این کار به کارمندان خود انگیزه خواهید داد تا شرایط دشوار برایشان آسان شود.

رفتار بالغانه: یک شخصیت موفق و کاریزماتیک باید بالغانه رفتار کند و صحبت‌های بی‌پایه و بی‌اعتبار نزند و آگاه است که در برابر تمامی کلماتی که استفاده می‌کند، مسئول است.

اعتماد به نفس داشتن: همواره داشتن شخصیت کاریزماتیک همراه اعتماد به نفس معنا پیدا می‌کند و یک شخص کاریزماتیک نسبت به خود احساس خوبی داشته و از چیزی احساس شرمندگی نمی‌کند.

شنونده خوبی باشید: همواره بادقت و علاقه‌مندانه به صحبت‌های مخاطبان خود گوش کنید و پس از اتمام صحبت آن‌ها کمی مکث کرده و از آن‌ها سوال بپرسید.

 

با چه روش‌هایی می‌توانید در خودتان کاریزما ایجاد کنید و کسب و کارتان را تحت تأثیر قرار دهید؟

مشتریان خود را به خوبی بشناسید: همواره با موشتریان خود تماس بگیرید و از آن‌ها درخواست کنید نظرات خود را بیان کنند و به بازخورد و نظرات آن‌ها کاملاً گوش کنید تا محصولات و خدمات خود را متناسب با نیاز و نظرات آن‌ها ارائه کنید؛ زیرا یک شخصیت کاریزماتیک با کسب اطلاعات می‌تواند از سلیقه، ترجیحات و نیازهای مشتریان خود آگاه شود و برقراری چنین تعاملاتی سبب می‌شود که مشتریان علاوه‌بر محصول، به خاطر تیم و کسب و کار شما به سوی برند و کسب و کار شما جذب شوند.

فعالانه گوش کنید و کنجکاوانه سوال بپرسید: شما به عنوان یک رهبر فردی هستید که مکالمه را آغاز می‌کنید و زمانی که فردی در حال صحبت با شماست باید به صورت فعالانه به صحبت‌های مخاطب خود گوش کنید از این طریق می‌توانید تعامل و همدلی خود با دیگران را هم افزایش دهید.

همواره به نظرات تیم خود گوش فرا دهید: همواره افراد برای نزدیک شدن وابراز احساسات خود با مدیر یا رهبر خود تردید می‌کنند؛ از این رو نباید به عنوان یک مدیر یا رهبر دور خود دیوار دفاعی دست کنید، در حقیقت شما باید ارزش کارهای آن‌ها را بدانید، به طور منظم تیم خود را کنترل کنید و با همدلی به نظرات و مشاوره تیم خود و همکارانتان گوش دهید.

در هر گونه شرایطی، هدفمند و هوشمندانه عمل کنید: یک شخصیت کاریزماتیک می‌دانید که چگونه باید تحت هر شرایطی هوشمندانه عمل کند و کنترل اوضاع را در دست خود بگیرد.

همواره مهارت‌ها و استعدادهای خود را گسترش دهید: شما به عنوان یک مدیر یا رهبر کاریزماتیک همواره سعی کنید به جای غرور، اعتماد به نفس را در خود پرورش دهید و به کارمندان و همکاران خود کمک کنید و از قدرت خود در کنار مسئولیت‌پذیری استفاده نمایید.

 

چگونه می‌توانید کاریزماتیک باشید؟

 

چگونه می‌توانید کاریزماتیک باشید؟

شما می‌توانید مهارت‌های فردی خود را توسعه داده و از طریق یادگیری و تمرین به شخصیت کاریزماتیک تبدیل شوید. در حقیقت کاریزماتیک بودن را می‌توان در سه مورد خلاصه نمود:

1. ساده توضیح دهید: در صورتی که شما مدیر یک بخش از شرکت یا صاحب کسب و کاری هستید باید موضوعات را به صورت ساده، شیوا و واضح برای مخاطبان خود (همکاران، کارمندان و مشتریان) توضیح دهید. در این زمینه می‌توانید از تکنیک داستان‌سرایی استفاده کنید، همانطور که می‌دانید شخصیت‌های کاریزماتیک همیشه با تعریف داستان‌های جذاب و هیجان‌انگیز خود، کنترل جمع را در دست خود می‌گیرند و این افراد به خوبی می‌دانند که باید قاطعانه صحبت کنند و به جای کلماتی همچون: احتمالاً، شاید و امیدوارم، از کلماتی همچون: قطعاً، حتماً و مطمئنم باید استفاده کنند و همچنین استفاده از تشبیه، مثال، مقایسه دو موضوع در این زمینه به شما کمک شایانی می‎کند. بنابراین حتماً این مهارت‌ها را یاد بگیرید تا درک موضوع را برای مخاطبان خود آسان کنید.

2. از زبان بدن به درستی استفاده کنید: در صورتی که قصد دارید ارتباط خوبی با مخاطبان خود برقرار کنید باید در مرحله نخست خود را جای آن‌ها قرار دهید تا درک کنید که از بیرون چگونه به نظر می‌رسید. در اینجا راهکارهایی را در این زمینه ارائه می‌دهیم که به شما کمک بسیاری می‌کند:

  • اصلاً قوز نکنید و صاف بایستید.
  • کمی به سمت طرف مخاطب خود خم شوید.
  • حتماً با مخاطب خود ارتباط چشمی برقرار کنید.
  • مسائل را به کمک حرکات دست خود توضیح دهید.
  • اصلاً قیافه جدی به خود نگیرید و لبخند و تکان دادن سرتان به نشانه تأیید را فراموش نکنید.
  • حتماً محکم دست دهید.
  • هوشمندانه زبان بدن مخاطب خود را تقلید کنید؛ زیرا این کار سبب درک بهتر حس مخاطب شده و ممکن است از نظر او صمیمی‌تر به نظر برسید.
  • با مخاطب خود به اندازه نیم متر فاصله داشته باشید و بیش از اندازه از مخاطب خود دور یا نزدیک نشوید.
  • توجه داشته باشید که تند تند پلک نزنید؛ زیرا ممکن است مخاطب احساس کند که با وی راحت نیستید و مؤذب شود.

3. احساس مخاطبان خود را درگیر کنید: فرد کاریزماتیک مورد علاقه خود را به خاطر آورید که با یک جمله شما را تحت تأثیر خود قرار می‌داد؛ از این رو این تکنیک مهم را فراموش نکنید و سعی کنید شما هم احساسات مخاطبان خود را درگیر کنید. در اینجا راهکارهایی را در این زمینه ارائه می‌دهیم که به شما کمک بسیاری می‌کند تا مخاطبان خود را تحت تأثیر قرار دهید:

  • توجه داشته باشید که حتماً به مخاطبان خود احساس خاص بودن بدهید: پیش از اینکه صحبت خود را شروع کنید، دو ثانیه صبر کنید؛ انتهای جملات خود را با لحن آرام بیان کنید؛ در صورتی که سر خود را به نشانه تأیید تکان می‌دهید، آرام‌تر این کار را انجام دهید.
  • حضور صد درصدی داشته باشید: برخی مواقع آنقدر مشغله ذهنی شما زیاد است که وسط صحبت‌های مخاطب خود تازه به خودتان می‌آیید که در کجا هستید و این موضوع را حتماً مخاطب شما از چهره شما تشخیص می‌دهد؛ پس حتماً توجه داشته باشید که حتماً تمام حضور صد درصدی خودتان را برای مخاطبانتان بگذارید و بادقت به صحبت‌های آن‌ها توجه کنید.
  • کنجکاو باشید و شنونده خوبی برای مخاطبان خود باشید: برخی مواقع ممکن است خسته باشید یا مشغله کاری داشته باشید و فقط تظاهر کنید که در حال گوش کردن به مخاطبان خود هستید ولی این کار کاملاً اشتباه است؛ بنابراین حتماً توجه داشته باشید که شنونده خوبی برای مخاطبان خود باشید و پس از کمی مکث، از آن‌ها سوال بپرسید تا خود را کنجکاو نشان دهید.

 

شخصیت کاریزماتیک شما چه تأثیری در موفقیت کسب و کارتان دارد؟

شخصیت کاریزماتیک شاه کلید موفقیت در کسب و کار شما می‌باشد و در این شرایط است که می‌توانید با نشان دادن شخصیت موفق و کاریزماتیک خود در درون حس خوبی نسبت به خود داشته باشید و سبب افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود و در نهایت قادرید مدیریت و رهبری سازمان‌ها، شرکت و کسب و کارتان را برعهده بگیرید و در حوزه شغلی و کسب و کار خود موفقیت‌های فوق‌العاده‌ای دست یابید؛ از این رو رفتار و شخصیت شما بزرگ‌ترین خالق خوشبختی و موفقیت شما در کسب و کارتان است، پس حتماً سخت‌کوش باشید و سخت کار کنید تا به یک رهبر کاریزماتیک و موفق تبدیل شوید.

 

نتیجه گیری

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، کاریزما تأثیرات چشمگیری در رونق و موفقیت کسب و کارتان دارد و افراد کاریزماتیک با ارتباطات مؤثر خود به طور عمیق احساسات مخاطبان خود را تحت تأثیر قرار می‌دهند و با این ویژگی‌هایی که اشاره کردیم می‌توانید به یک فرد کاریزماتیک و موفق در کسب و کارتان شوید. حتماً به خاطر داشته باشید که افراد ذاتاً کاریزماتیک به دنیا نمی‌آیند و باید با تلاش و تمرین ویژگی‌های یک شخصیت کاریزماتیک و توسعه مهارت‌های فردی قادرید شخصیتی کاریزماتیک و موفق در حوزه کسب و کار خود شوید. در این محتوا از پزشک کسب و کار در ابتدا کاریزماو کاریزماتیک را برایتان تعریف کرده و در ادامه به اهمیت کاریزما در کسب و کار، ویژگی‌های یک شخصیت کاریزماتیک، روش‌های تبدیل شدن به یک فرد کاریزماتیک در کسب و کار، تأثیر شخصیت کاریزماتیک در کسب و کار پرداختیم. امیدواریم این مقاله مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و سپاسگزاریم که تا پایان محتوا همراه ما بودید

 

نوشتن یک نظر

نظر