بازاریابی سنتی و تفاوت آن با بازاریابی مدرن

  • زمان تقریبی مطالعه 4 دقیقه
  • 3143

بازاریابی مدرن

هنگامی که از بازاریابی سنتی سخن به میان می آید، لازم نیست که به سال های خیلی دور برویم. در اطرافمان هنوز شرکت ها و سازمان هایی وجود دارند که از مدل های بازاریابی سنتی استفاده می کنند و در مسیر پیشرفت قدمی بر نداشته اند.

بازاریابی سنتی یا بازاریابی آفلاین به استراتژی های ترفیعاتی که قبل از ظهور اینترنت صورت می گرفته است گفته می شود. بازاریابی سنتی شامل فعالیت هایی از جمله فروش به صورت مستقیم، تبلیغات در تلویزیون و رادیو و تبلیغات چاپی است.

 

تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن

 

تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن

 

اهداف بازاریابی

در بازاریابی سنتی معمولاً هدف افزایش رضایت مشتری نیست، بلکه فروش بیشتر و دستیابی به سود است. اما در بازاریابی دیجیتالی یا آنلاین، اولویت حفظ و وفادار نمودن مشتریان است.

 

هزینه 

از دیگر مشکلات رایج و قابل مشاهده در بازاریابی سنتی، هزینه بر بودن این نوع بازاریابی می باشد. در این روش، بهترین نوع تبلیغات، به صورت تبلیغات تلوزیونی و رادیویی می باشد که هزینه های زیادی را به دنبال دارد. لازم به ذکر است بدانید که گاهی با توجه به بالا بودن هزینه های این نوع تبلیغات، بازدهی چندانی به چشم نمی خورد و هزینه های فروش با هزینه های تبلیغات برابری نمی کند. اما در بازاریابی مدرن، تبلیغات به صورت های کم هزینه تر و خلاقانه تر با استفاده از تکنولوژی ها و فناوری های جدید صورت می پذیرد.

 

تعداد مشتریان

در روش های بازاریابی سنتی نقطه نظرات گروهی از مخاطبین و مشتریان مورد توجه قرار می گیرد ولی در بازاریابی دیجیتالی نظر تک تک مشتریان مهم است.

در بازاریابی سنتی به دلیل حضوری بودن، تعداد مشتریان کم و محدود است. در این نوع بازاریابی هیچگاه فرد نمی تواند محصولات و خدمات خود را به سایر نقاط و سایر افراد نشان دهد. اما در بازاریابی مدرن همه چی دقیقا خلاف این مورد است و تعداد مشتریان به دلیل قرار دادن انواع تبلیغات در دنیای دیجیتال بیشتر خواهد بود. همچنین در روش بازاریابی سنتی معمولا تعداد افراد کمتری به تبلیغات توجه میکنند ولی چون در تبلیغات دیجیتالی، فضا گسترده تر، تعداد مشتریان آگاه، بیشتر و تعداد ابزار های بیشتری وجود دارد. به همین دلیل به شهر ها و حتی کشور های دیگر دسترسی دارد و بنابر این افراد بیشتری را مخاطب قرار می دهد و تبدیل به مشتری می کند.

 

انتخاب هدفمند مشتریان

در بازار یابی های سنتی معمولا تمامی مردم در هر قشر و موقعیت جغرافیایی مورد هدف قرار می گیرند اما در بازار یابی مدرن قشر خاصی از مردم یا جامعه نسبت به سن، شغل، جنسیت، محل زندگی و ... مد نظر می باشند.

 

نظر سنجی از مخاطبان

در بازار یابی مدرن میتوان با مصرف کنندگان تعامل داشته و نظر ها و پیشنهاداتشان را مورد توجه قرار داد اما در بازار یابی مدرن این امکان وجود ندارد.

 

ماندگاری در خاطر

با توجه به گسترده تر بودن تبلیغات دیجیتالی، در عوض تبلیغات سنتی بیشتر در ذهن و خاطر مخاطب می ماند تبلیغات تلویزیون را در نظر بگیرید؛ اگر حتی نخواهید به آن توجه کنید، ناخواسته در ذهنتان می ماند. همچنین بنر هایی شهر که هر روز از کنارشان می گذرید! اما تبلیغات اینترنتی ممکمن است گاها حتی آزار دهنده هم باشند و شما سریع آن ها را رد کنید.

 

ارزیابی کمیپین ها در لحظه و دیدن سریع تر نتایج

در بازار یابی های سنتی اغلبا مدت طولانی ای باید بگذرد تا نتایج کارمان را مشاهده کنیم اما در کسب و کار های دیجیتالی به سرعت و راحتی، تنایج قابل مشاهده خواهد بود و می توان بازگشت سرمایه را تخمین زد و نتیجه دقیق تری به ما می دهد. به طور مثال هنگامی یک بلاگری پیج اینستاگرامتان را تبلیغ می کند در عرض 24 ساعت نتایج و تاثیرش قابل مشاهده می باشد! همچنین ابزارهایی مانند ( Google Analytics ) به شما کمک می کند تا نتیجه عملکرد هایی که بر روی سازمان یا سایتمان را مشاهده کنیم.

 

بیشتر بدانید: چگونه با بازاریابی دیجیتال پولدار شوید؟

 

مزایای بازاریابی سنتی

 

مزایای بازاریابی سنتی

با توجه به اینکه در عصر بازاریابی مدرن به سر می بریم، استفاده از بازاریابی سنتی خالی از لطف نیست. استراتژی های موجود در این نوع از بازاریابی، گاها تنها راه رسیدن به گروه ویژه ای از مخاطبان است. به طور مثال اگر شما محصولی دارید که مناسب افراد سالمند می باشد، تعداد کثیری از آن ها از فضاهای مجازی و اینترنت استفاده ای نمی کنند. بازاریابی حضوری و تک به تک، از ثمربخش ترین روش های بازاریابی سنتی است. قطعا هنوز هم در صنوفی از جمله بیمه بیشترین بهره را از فروش مستقیم می برند. به طور کلی بازاریابی سنتی تاثیر گذاری بیشتر و درک آسان تری دارد و بیشتر در یاد و خاطر مخطبان می ماند. همچنین، بازاریابی های چاپی دائمی تر می باشند.

 

معایب بازاریابی سنتی

۱. ارزیابی کمپین‌ها دشوار است

۲. هزینه گران تری دارد

۳. تعامل مستقیمی با مصرف کننده نداره

۴. دسترسی محدودی به انواع مخاطبین دارد

۵. قابلیت به روز رسانی و تغییر تبلیغ پس از اجرا وجود ندارد

 

مزایای بازاریابی دیجیتال

۱. راه‌های ارتباطی بیشتری دارد

۲. ارزیابی کمیپین ها در لحظه و دیدن سریع تر نتایج

۳. مشتریان به طور هدفمند انتخاب می شوند

۴.انتخاب مخاطبین با فیلتر های دلخواهتان و از هر نوع قشری

۵. هزینه کمتر و موثرترن

 

معایب بازاریابی دیجیتال

۱. تبلیغات دیجیتالی گاهی آزار دهنده هستن

۲. پایداری کمتری داره و به راحتی میشه نادیده گرفتشون

۳. همیشه در حال تکامل یافتن می باشد.

نوشتن یک نظر

نظر