روزنامه صمت - پزشک کسب و کار

  • زمان تقریبی مطالعه 3 دقیقه
  • 2872

درمانی برای رستوران‌های بحران‌زده

اگر کسب و کار را به فردی تشبیه کنیم، این فرد ممکن است در طول عمر خود، دچار بیماری شود.

 در این شرایط فرد بیمار با مراجعه به پزشک از او طلب درمان می‌کند. بیمار از پزشک مشاوره نمی‌گیرد.
 این خیلی دور از ذهن است که پزشک به بیمار بگوید، به خانه برود و خود را مورد عمل جراحی قرار دهد؛ بلکه این پزشک است که در صورتی که بیمار نیاز به جراحی داشته باشد با توجه به تخصص خود، این کار را انجام می‌دهد. 
حال اینکه هر کسب و کاری نیز ممکن است دچار بیماری شود اما این بیماری قابل درمان است، به‌شرط اینکه این درمان به پزشکی متخصص سپرده شود.
در روزهای گذشته، چهره‌های صنفی خبر از تعطیلی درصد قابل‌توجهی از رستوران‌ها در برخی شهر‌ها از جمله تهران داده‌اند که در نگاه نخست، به نظر می‌رسد این اتفاق به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم و افزایش چشمگیر هزینه رستوران‌ها بوده است.
 اما واقعیت چیز دیگری است. این اتفاق به‌دلیل وجود نداشتن اتاق فکر در رستوران‌ها پیش آمده است. به‌عبارت دقیق‌تر، اگر این رستوران‌ها در ارائه خدمات به مشتریان‌شان برنامه‌ریزی درستی داشته باشند، هرگز مجبور به تعطیلی نمی‌شوند.
 بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان هم به‌طور سالانه تغییراتی در خدمات خود ایجاد می‌کنند تا مشتریان‌شان باقی بمانند. 
این یک واقعیت است که نرخ مواد اولیه تهیه غذا، ظرف‌های یک‌بار مصرف و... افزایش یافته است و از این‌رو، رستوران‌ها در این شرایط دچار ضرر و زیان شده‌اند اما این را هم باید در نظر داشته باشیم که مشتریان این رستوران‌ها، مردمی هیجانی و دنبال چیزهای جدید هستند. 
مشتریان این رستوران‌ها که خود مصرف‌کنندگان خانگی هستند، خوب می‌دانند که نرخ گوشت، مرغ و... افزایش یافته است؛ بنابراین با افزایش نرخ غذاها در منو به طور ماهانه و حتی هفتگی کنار می‌آیند اما اگر خدمات خاصی به آنها ارائه نشود، پس از چند بار مراجعه، رستوران خود را تغییر می‌دهند مگر اینکه صاحب رستوران به مشتری خود برنامه‌ای ارائه دهد که در آن برنامه منفعت مشتری در نظر گرفته شده و دردسرهای مشتریان کاهش یافته باشد. در این شرایط شاهد خواهیم بود که مشتریان حفظ خواهند شد و روند افزایش مشتریان نیز به وجود خواهد آمد. 
در این راستا، به‌عنوان نمونه ممکن است برای برخی مشتریان که مراجعه بیشتری به رستوران‌ها دارند، کارت اشتراک‌هایی ۶ماهه یا یک‌ساله همراه با تخفیف ارائه دهیم تا هم ما پیشاپیش پولی دریافت کنیم و به کارمان بیاید و هم اینکه مشتری از تخفیفی بهره‌برده باشد. 
علاوه بر این، راهکارهایی وجود دارد تا سود رستوران‌ها حفظ شود. به‌عنوان نمونه، می‌توان با خرید‌های ماهانه بخشی از مواد اولیه مورد نیاز، در بلندمدت سود کنیم. 
حال اینکه هر رستوران در هر منطقه و در هر شهر، شرایط خاص خود را دارد و باید راهکاری متناسب با آن را پیدا کرد.
 از این‌رو، توصیه می‌شود رستوران‌ها از تخصص افرادی متخصص با عنوان مشاور یا درمانگر استفاده کنند. رستوران‌های لوکس بالاشهر که سوددهی‌شان نسبت به گذشته کمتر شده است شاید مشکل‌شان با مشاوره حل شود و رستوران‌هایی که می‌گویند روزانه پولی از جیب می‌گذارند، به‌طور حتم، نیاز به درمان و پزشک کسب‌وکار دارند.

سیداحمد سیدی‌مطلق - پزشک کسب و کار

منبع:روزنامه صمت
 

نوشتن یک نظر

نظر