انواع کسب و کار از خرد تا کلان

  • زمان تقریبی مطالعه 4 دقیقه
  • 6491

انواع کسب و کار

سلام، سید احمد سیدی مطلق هستم کارآفرین برتر و بنیانگذار پزشک کسب و کار در کشور؛ در این نوشتار سعی دارم به تعریفی از کسب و کار و معرفی انواع کسب و کارها بپردازم. به این منظور برای اینکه با انواع کسب و کار، از مدل های مختلف کسب و کار اینترنتی گرفته تا کسب و کار خانگی و دورکاری های مختلف آشنا شوید در ادامه ی این متن از سایت پزشک کسب و کار با ما همراه باشید.

کسب و کار چیست؟

به طور کلی کسب و کار به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که برای ارائه محصولات یا خدمات با رویکرد مالی، تجاری و صنعتی انجام می پذیرد. کسب و کار، یک سازمان یا تشکیلات سرمایه‌گذاری است که مشغول فعالیت‌های تجاری، صنعتی، یا حرفه ‌ای باشد. از مهم ترین اهداف ایجاد انواع کسب و کار، کسب سود و درآمد (از لحاظ اقتصادی) و معروفیت برند و شخص (از لحاظ اجتماعی) می باشد.

تعریفی جامع از کسب و کار:

  • خرید
  • فروش
  • مبادله کالا با کالا
  • کسب سود
  • کسب ارزش محصول

 

انواع کسب و کار

کسب و کار خانگی

به فعالیت های اقتصادی در محل سکونت شخصی، که با استفاده از امکانات و وسایل منزل راه‌اندازی شود کسب و کار خانگی می‌گویند. به این نکته توجه داشته باشید که به منظور ایجاد شغل صرفاً نباید سال‌‌ها وقت خود را به فراگیری دروس آکادمیک اختصاص دهید، با بسیاری از کارها و فعالیت ها می توان شغلی را در خانه راه اندازی کرد، به عنوان مثال

در کشور ما بافندگی و قالیبافی از دیر باز جزو کسب و کار‌های خانگی پردرآمد بوده است. بافندگی فرش دستباف و انواع قالی و قالیبلفی فرش های نفیس، جزو مشاغل پر درآمد و اصلی بسیاری از بانوان می‌باشد. زنان قالیباف حتی از بیمه تأمین اجتماعی مخصوص کارآفرینان قالیباف نیز بهره‌مند هستند. قالیبافی به عنوان یک کسب و کار‌های خانگی پردرآمد شناخته می‌شود.

کسب و کار خانگی

 

کسب و کار اینترنتی

به طور کلی به کسب درآمد از طریق اینترنت و هر فعالیت اینترنتی که منجر به درآمد زایی شود را کسب و کار اینترنتی می گویند. امروزه اینترنت و فضاهای مجازی، زمین بازی مناسبی را در حوزه ی کسب و کارها خلق کرده است.

به عقیده ی بنیانگذار پزشک کسب و کار هرکس می تواند یک کسب و کار انلاین را برای کسب سود و درآمد شروع کند. افراد می توانند هرکجا که می خواهند زندگی کنند، برنامه ی کاری و زندگی خودشان را تنظیم کنند و به هر اندازه کوچک یا بزرگ کسب و کار خود را در اینترنت رونق دهند.

 

کسب و کار خدماتی

کسب و کارهای خدماتی شامل فعالیت هایی است که از طرف تولیید کننده به سمت مصرف کننده انتقال می یابد، بنابراین به خرید و فروش کالاها و تمام خدمات و فعالیت هایی باعث سهولت در امر مصرف می شود را کسب و کار خدماتی می نانمند.

انواع کسب و کار خدماتی

خدمات حمایتی : بانک داری ، حمل و نقل ، بیمه ، انبار داری ، بسته بندی ، تبلیغات

خدمات مستقیم : داخلی ، هنری ، بهداشتی ، بیمه ای ، ارتباطات

 

کسب و کارهای روستایی

اكنون توسعه‌ ی روستايي بيش از گذشته با پديده‌ی كارآفريني سرو كار دارد. با توسعه مصرف و نیاز به محصولات ارگانیک و نیروی کار موجود در روستاها در سال های اخیر منجر به گسترش کسب و کار های روستایی و ایجاد کسب و کارهای جدید در روستاها شده است. کسب و کارهای روستایی با به کارگیری نوآورانه امکانات روستا و منابع در راستای ایجاد فرصت های شغلی متنوع، و همچنین با همت مضاعف افراد شکل می گیرد. از انواع کسب وکار های روستایی می توان به کسب و کارهای کشاورزی، صنایع دستی، پرورش دام و طیور و ایجاد محیط های گردشگری اشاره کرد.

اين نوع کسب و کارها با توجه به اندازه‌ي کوچک روستاها، در مقياسي کوچک هستند و اغلب بين 10-20 نفر بوده و با توجه به غالب بودن فعاليت‌هاي کشاورزي و کارگاهي از کارايي خاصي برخوردارند.

کسب و کار روستایی

 

کسب و کارهای کوچک

کسب و کارهای کوچک به شرکت‌ها، بازرگانی‌ها و مشاغل آزاد خصوصی گفته می‌شود که دارای کارمندان و درآمد کم ‌تری نسبت به شرکت‌های متوسط و بزرگ هستند. نمونه هایی از این کسب و کارها عبارتند از: خواربارفروشی، نانوایی، آرایشگاه، دفتر وکالت، دفتر حسابداری، غذاخوری، آتلیه عکاسی و کسب و کار آنلاین مستقل.

و در پایان، حال که با انواع کسب و کارهای کوچک و بزرگ آشنا شده اید، خود را در حوزه ی کسب و کار، در کجای این میدان بزرگ میبینید؟ آیا صاحب کسب و کاری کوچک هستید یا بزرگ؟ برای موفقیت بیشتر خود در کسب و کارهایتان، با ما در سایت پزشک کسب و کار همراه باشد.

نوشتن یک نظر

نظر