اینفلوئنسر کیست و چگونه اینفلوئنسر شدند؟

  • زمان تقریبی مطالعه 11 دقیقه
  • 17418

اینفلوئنسرها

 

رشد و نفوذ روز افزون فضای مجازی، تاثیرهای زیادی را در زندگی روزمره ما داشته که قبلا وجود نداشتند. روش‌های تبلیغ و تولید محتوا و درآمد از طریق فضای مجازی گوشه کوچکی از تاثیرات بزرگ این رسانه‌های اجتماعی است. شاید تاکنون چندین بار کلمه اینفلوئنسر (شخص تاثیرگذار) در شبکه های مجازی مثل اینستاگرام، آپارات، یوتیوب و.. به گوشتان خورده باشد اما واقعا ایفلوئنسر چیست؟ یا اینفلوئنسر کیست؟

امروزه این گروه از افراد و روش بازاریابی آن‌ها که به اینفلوئنسر مارکتینگ مشهور است، بسیار مورد توجه افراد کارفرما و فروشندگان واقع شده است.

اینفلوئنسر

 

آنچه در ادامه این نوشتار می‌خوانید:

  • اینفلوئنسرها چه کسانی هستند؟
  • اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
  • بازاریابی در اینستاگرام
  • اینفلوئنسرها چگونه اینفلوئنسر شده اند؟
  • انواع اینفلوئنسرها
  • اینفلوئنسرهای ایرانی

 

اینفلوئنسر مارکتینگ 

اینفلوئنسرها چه کسانی هستند؟

«واژه influencer در لغت به معنی «تاثیرگذار» است. به افراد شناخته شده و تاثیرگذار در رسانه‌های اجتماعی اینفلوئنسر می‌گویند.» این یک تعریف کلی از اینفلوئنسر است. رشد شبکههای اجتماعی تاثیر زیادی بر زندگی مردم داشته است، از سوی دیگر برخی از افراد در رسانه‌های اجتماعی با انتشار عکس‌ها و ویدیوهایی در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، ورزشی و حتی دغدغه‌های روزمره و علاقه‌مندی‌های خود، مخاطبانی را به سمت خود جذب کرده‌اند.

تعریف اینفلوئنسر چیست زیاد عیجیب نیست و از گذشته در زندگی انسان‌ها نقش داشته است؛ به عنوان مثال، تبلیغات بیلبوردی در جاده های بین شهری و خیابان‌های شهری که توسط فوتبالیست‌های مشهور و بازیگران سلبریتی به چشم می‌خورد، خود نوعی از اینفلوئنسرها به حساب می آید.

 

اینفلوئنسرها

((در یک تعریف کوچک به کسانی که با تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی و درگیر کردن سلیقه قشر خاص یا اکثریت مردم، نگاه آن‌ها را به سمت خود جلب می‌کنند اینفلوئنسر می‌گویند.))

حتما بخوانید: نقش شبکه های اجتماعی بر بازاریابی محتوا

 

اینفلوئنسرمارکتینگ

Influencer marketing یا اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

به فرآیند جلب اعتماد مخاطبان یک اینفلوئنسر و تبدیل آن‌ها به مشتری از طریق نظرات اینفلوئنسر، اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی با افراد تاثیرگذار می‌گویند. در واقع در این فرآیند پیام برند شما از طریق یک منبع مورد اعتماد و مورد علاقه به مخاطبان ارائه می‌شود. اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از ترندهای جهانی ۲۰۱۷ در دنیای دیجیتال مارکتینگ می‌باشد که روند رو به رشدی را در پیش گرفته است. نتایج شگرف این مدل بازاریابی در همین مدت کم سبب شده است که به یک بخش مهم، در مجموعه فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال تبدیل شود و در حال حاضر، بسیاری از برندهای ایرانی بخشی از بودجه‌ی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود را به این مدل اختصاص داده‌اند. افرادی که به عنوان تاثیرگذار شناخته می‌شوند، با قرار دادن تبلیغات در اینستاگرام برای کسب و کارهای مختلف، علاوه بر این که برای خود درآمد کسب می‌کنند به افزایش فروش آن‌ها نیز کمک می‌کنند. به این نوع از بازاریابی، بازاریابی تاثیرگذار نیز می‌گویند؛ زیرا بازاریابی از طریق افرادی صورت می‌گیرد که تاثیر بسیار زیادی بر فالوورهای خود دارند و این تاثیرگذاری از تحت تاثیر قرار گرفتن افراد نسبت به هم نشات می‌گیرد. بنابراین استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ می‌تواند برای کسب و کارها مزایای بسیار زیادی را به همراه داشته باشد.

 

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

بازاریابی تاثیرگذار در اینستاگرام

اینستاگرام به برندها اجازه می‌دهد تا به راحتی به مشتریان خود دست یابند و مخاطبان انتخابی را هدف قرار دهند. برای افزایش مشتریان، کسب و کارها لازم است تا اینفلوئنسر تجارت خود را بیابند و فرد تاثیرگذار با تولید محتوا در اینستاگرام که مربوط به آن کسب و کار است، به معرفی آن به مخاطبان خود می‌پردازد. همچنین از آن جا که توانایی تاثیرگذاری را دارند، روی پیروان خود تاثیر می گذارند تا بتوانند تصمیماتی را اتخاذ کنند که بر اساس دانش ناخودآگاه درک شده است. به این نوع از بازاریابی، بازاریابی تاثیرگذار می‌گویند.

اینفلوئنسر مارکتینگ

هنگامی که پست واحدی را به عنوان تبلیغات در اینستاگرام قرار می‌دهید، می‌توانید از اطلاعاتی مانند تعداد لایک، کامنت، ذخیره‌های انجام شده از پست و.... که اینستاگرام در اختیار شما قرار می‌دهد، بازدهی تبلیغ خود را بررسی کنید. در حقیقت اینستاگرام روشی فوری برای بازاریابان فراهم می‌کند تا از واکنش مخاطبان نسبت به برند و محصولاتشان آگاهی پیدا کنند.

اینفلوئنسر

ویژگی‌های مهمی که در بازاریابی تاثیرگذار باید به آن‌ها توجه کرد عبارتند از:

  • باید اینفلوئنسر فردی باشد که در زمینه فعالیتی کسب و کار تخصص و علاقه دارد؛ چرا که در این صورت فالوورهای آن نیز به این صنعت علاقه‌مند هستند و بهتر جذب تجارت می‌شوند.
  • اینفلوئنسر باید تولید محتوا در اینستاگرام را به گونه‌ای جذاب انجام دهد و در آن از تجربه شخصی خود نیز استفاده کند تا اعتماد افراد را جلب نماید.

 

به نظر شما، اینفلوئنسرها چگونه اینفلوئنسر شدند؟

اینفلوئنسرها کاری واضح و آشکار انجام می‌دهند که بسیاری از افراد از انجام آن طفره می روند: «تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی»؛ چند نفر از اطرافیانتان را می شناسید که سعی کرده‌اند راه و روش اینفلوئنسرها را پیش بگیرند و به جایگاه آن‌ها برسند؟

شکی نیست که حداقل چند ده هزار نفر تلاش جدی برای تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر داشته‌اند؛ اما تا چه حد موفق بوده‌اند؟

شاید ساده به نظر برسد؛ همه با خودشان می‌گویند کاری ندارد؛ روزانه چند استوری و پست منتشر می‌کنیم و کم کم تعداد فالوورهایمان افزایش پیدا می‌کند و بعد مشهور می‌شویم و تبلیغات می‌گیریم و ....!!!

اما واقعیت چیز دیگریست؛ اینفلوئنسرها توانایی بالایی در تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات در اینستاگرام به صورت جذاب دارند؛ منظور از محتوای جذاب، محتوایی است که نظر مخاطبان را به خود جلب کند. نکته بسیار مهم دیگری که اغلب افراد از آن بی خبرند این است که تمامی اینفلوئنسرها، استراتژی تولید محتوای بسیار دقیقی دارند و طبق آن به تولید محتوا می پردازند. استراتژی محتوا برای اینفلوئنسرها بسیار مهم و حیاتی است، بنابراین ترکیبی از پشتکار + تولید محتوا + استراتژی محتوا می‌تواند مهم‌ترین دلیل موفقیت یک اینفلوئنسر باشد.

حتما بخوانید: مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ بر کسب و کار

 

اینفلوئنسرها چه کسانی هستند؟

انواع اینفلوئنسرها

شما ممکن است به عنوان تولیدکننده محصولات و خدمات، شگفت‌انگیزترین محصولات را داشته باشید، اما اگر کسی شما را نشناسد، موفق نخواهید شد. چگونه می‌توانید شناخته شوید؟ به تاثیرگذارانی که با مصرف‌کنندگان محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید، ارتباط دارند متصل شوید. سوالی که ممکن است مطرح شود این است که آیا همه تاثیرگذاران از نظر ارزشی که ایجاد می‌کنند یکسان هستند؟ برای پاسخ به این سوال لازم است تا انواع اینفلوئنسرها را بشناسید.

اینفلوئنسرها چه کسانی هستند

سلبریتی اینفلوئنسر

وقتی صحبت از بازاریابی تاثیرگذار می‌شود، افراد مشهور و یا سلبریتی‌ها اغلب همان چیزی است که مردم در وهله اول به آن فکر می‌کنند. سلبریتی‌ها کسانی هستند که از روش‌های دیگر مانند تلویزیون، فوتبال، موسیقی و... مشهور شده‌اند و آن‌ها غالبا به عنوان چهره برندها یا سفیران برند شناخته می‌شوند. استفاده از آن‌ها به منظور تبلیغ محصولات و خدمات می‌تواند فروش بسیار زیادی و در نتیجه درآمد قابل توجهی را به سمت کسب و کار شما سوق دهند. دو چالش در سلبریتی اینفلوئنسرها وجود دارد:

  • تعداد کمی از سلبریتی‌ها هستند که تمایل به تبلیغ دارند؛ در نتیجه تقاضا برای این افراد بسیار بالا است و تعداد زیادی از افراد تمایل دارند که با آن‌ها همکاری کنند.
  • هزینه‌ای که سلبریتی‌ها برای تبلیغات دریافت می‌کنند بسیار بالا است.

مگا اینفلوئنسر

مگا اینفلوئنسر

به کسانی که تعداد فالوئر آن‌ها بیش از یک میلیون نفر است مگا اینفلوئنسر گفته می‌شود که به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند افراد آن‌ها را دنبال می‌کنند. زمانی از مگا اینفلوئنسرها استفاده ‌کنید که هدف از اجرای کمپین تبلیغاتی، آگاهی رسانی به صورت گسترده باشد تا بتوانید محصولات و خدمات خود را در معرض دید تعداد بیشتری از افراد قرار دهید.

ماکرو اینفلوئنسر
ماکرو اینفلوئنسر

ماکرو اینفلوئنسرها می‌توانند ستاره‌های رسانه‌های اجتماعی و وبلاگ نویسان با نفوذ باشند. اندازه مخاطبان آن‌ها معمولا بین صد هزار تا یک میلیون دنبال‌کننده خواهد بود. افراد در این دسته در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند. زمانی از ماکرو اینفلوئنسرها استفاده می‌کنیم که می‌خواهیم یک مبحث را به صورت عمیق به مخاطبان خود معرفی کنید؛ اما همچنان نیز هدف شما از کمپین آگاهی رسانی است و در درجه اول به دنبال دسترسی بیشتر به مخاطبان هستید.

 

میکرو اینفلوئنسر

میکرو اینفلوئنسر

وقتی آماده هستید تا کمپین بازاریابی تاثیرگذار خود را از یک تاکتیک آگاهی به یک تعریف واضح‌تر تبدیل کنید، می‌توانید از میکرو اینفلوئنسرها استفاده کنید. فالوورهای این اینفلوئنسرها بین ده هزار تا صد هزار می‌باشد. این اینفلوئنسرها به دلیل تخصص خود در مورد یک موضوع مورد احترام هستند؛ آن‌ها معمولا سعی می‌کنند تا دانش خود را تقویت کنند و از آن برای ایجاد رهبری فکری خود بهره بگیرند. نکته قابل توجه در این اینفلوئنسرها این است که نسبت به دو حالت مگا و ماکرو مخاطبان یکدست‌تری دارند.

بلاگرها

بلاگرها

کسانی هستند که با تولید محتوا به شکل متنی یا ویدئو در رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های خود توجه مخاطبان را به خود جلب کرده‌اند. بلاگرها دارای یک بستر اختصاصی هستند که در آن مرتبا محتوای باکیفیتی را برای مخاطبان خود ایجاد می‌کنند و سپس آن محتوا را در رسانه‌های اجتماعی دیگر خود به اشتراک می‌گذارند تا جامعه خود را توسعه داده و اعتماد ایجاد کنند.

 

بیشتر بدانید: تفاوت اینفلوئنسر با بلاگر

 

متخصصین و کارشناسان

این افراد به دلیل تخصص و مهارت‌هایی که ناشی از موقعیت شغلی آن‌ها است، دنبال‌کننده‌های بسیار زیادی را جذب خود کرده‌اند.

اینفلوئنسرهای ایرانی

اینفلوئنسرهای ایرانی

از آن‌جا که این روزها تبلیغات در اینستاگرام به یکی از استراتژی‌های تبلیغاتی برای هر کسب و کاری تبدیل شده است، لازم دانستیم تا برخی از اینفلوئنسرهای ایرانی را برای شما معرفی نماییم تا بتوانید بهترین آن‌ها را برای تبلیغات خود انتخاب کنید تا بیشترین بهره را ببرید.

محمد امین کریم‌پور، هومن ایرانمنش، محمد معماریان و.... از جمله اینفلوئنسرهایی هستند که با تولید ویدئوهای طنز توانسته‌اند نظر مخاطبان را به خود جلب کنند. آن‌ها به منظور تبلیغات برای هر کسب و کاری از این مهارت خود استفاده کرده و ویدئوهایی با مضمون طنز و تبلیغات را تولید می‌کنند که می‌تواند بسیار موثر باشد.

دومین اینفلوئنسرهایی که بسیار مورد توجه افراد می‌باشند کسانی هستند که در صنعت آرایشی فعالیت می‌کنند و ویدئوهایی در زمینه آموزش آرایش را در پیج‌های خود قرار می‌دهند. از جمله این اینفلوئنسرها می‌توان به صدف بیوتی، الناز گلرخ و.... اشاره کرد.

اینفلوئنسرهایی که در صنعت مد و پوشاک فعالیت می‌کنند می‌توان الهام گلرخ، بهار اسلامی، یاسمین رجب‌پور و.... را نام برد که می‌توانند به تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک و لباس در معرفی و جذب مخاطبان کمک کنند.

افرادی مانند آشپزی الی، سامانتا، پرستو جباری و..... با تولید ویدئوهایی در زمینه آموزش آشپزی مخاطبان زیادی را سمت خود جذب کرده‌اند که رستوران‌دارها و تولیدکنندگان مواد غذایی می‌توانند از این اینفلوئنسرها استفاده کنند.

در هر صنعتی تعداد بسیار زیادی از افراد به عنوان اینفلوئنسر ایجاد شده‌اند که شما می‌توانید با توجه به صنعتی که فعالیت می‌کنید، تعداد فالوورها، نرخ مشارکتی هر یک از این اینفلوئنسرها و هدف شما از اجرای کمپین، اینفلوئنسر مناسب خود را پیدا کنید.

صنعت گردشگری: هدی رستمی، لیلا محسنی، علیرضا ظفری و....

صنعت عکاسی: النا بیلان، بهرام حبیبی، بهنام توفیقی، پریسا هاجری، حامد بدیعی، تهمینه منزوی و.....

صنعت تکنولوژی: امیررضا سعیدی، جادی میرمیرانی، میلاد نوری، محمد قلی‌پور، نیما اکبرپور و....

صنعت مارکتینگ: مرتضی چرخ‌زرین، علی آبایی و.....

صنعت ورزش: الناز کمپانی، بنیامین جهرمی، مریم محبی، لیلا رجبی، مونا شمس، سلما شکیب،و....

صنعت کودک:مژگان رضایی، نازلی بهزادی، میترا نعمت، مونا صیادی، ساناز آراسته، سمیه شیری و...

 

از اینکه با ما در این نوشتار از سایت پزشک کسب و کار همراه بودید بسیار خرسندیم. همچنین برای مطالعه ی مقاله های سایت می توانید اینجا کلیک کنید.

 

نوشتن یک نظر

نظر